Surfplattemarknaden minskar för första gången någonsin

Permalänk
Melding Plague

Surfplattemarknaden minskar för första gången någonsin

För första gången sedan lanseringen av den första Apple Ipad noteras en minskning inom kategorin surfplattor, inte minst till följd av framväxten för allt större telefoner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har själv 2 surfplattor med Windows, samt en iPad Air. Måste säga att jag föredrar en av de med Windows, mer specifikt min Surface Pro.

Hursomhelst, själv förutspår jag att försäljningen av surfplattor detta år lär ligga på ungefär samma som förra, högst troligt lite högre. Detta är då i slutändan alltså, och jag ser denna minskning som en tillfällighet.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Problemet jag haft med surfplattor, ända sedan dom kom, är att det känns som en handikappad dator. Den klarar det mesta, men inte riktigt allt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Då jag skaffat mig en Xperia Z3 så har jag ingen använding för en platta eller hybrid.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Problemet jag haft med surfplattor, ända sedan dom kom, är att det känns som en handikappad dator. Den klarar det mesta, men inte riktigt allt.

tills surface pro kom

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att trenden fortsätter!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite konstigt att den inte minskad tidigare då marknaden borde mättas då man har mindre behov att hålla sig på topp.

Jag kör med en Nexus 7a 2012 3G och har inge planer ännu på byta ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

tills surface pro kom

Detta kan jag bekräfta! Bästa "surfplattan" hittills, även om den snarare är som en laptop. Därav borde man officiellt införa kategorin "hybrider" till datormarknaden.

I denna sammanställning antar jag dock att alla hybrider räknats med? Eller?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en Surface Pro jag, tycker dom verkar riktigt schyssta!

Synd att dom är så dyra...

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Det bästa med en platta är att kunna kolla på film/serier när man är på resande fot men eftersom det inte händer så ofta är plattan halvt överflödig redan där. Spela spel på den? Nä, inte kul och allmänt meckigt - spel spelas bäst på datorn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Det är väl som med smartatelefoner också nu när man kan köpa en betydligt billigare produkt och ändå få bra prestanda som dessutom håller längre än vad det gjort innan.

Frågan är om alla dessa aktörer som finns kommer kunna vara kvar nu när efterfrågan verkar avta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Man tycker ju att marknaden borde bli mer eller mindre "mättad" någon gång.

För alla kan ju inte hålla på o byta ut sin elektronik i samma takt som de byter kalsonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Problemet jag haft med surfplattor, ända sedan dom kom, är att det känns som en handikappad dator. Den klarar det mesta, men inte riktigt allt.

Precis min tanke skulle hellre köpa en lätt bärbar om jag skulle införskaffa något!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Köpte en iPad Air som jag tänkte ha till skolan. Har aldrig ångrat ett köp mer än då.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

tills surface pro kom

Lite så ja Väntar ivrigt på att se vad 4:an har att erbjuda!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Marknaden har mättats.
Det var årets julklapp så då skulle alla ha en, men nu har alla en, så marknaden har mättats.

Jag har en som jag fick via jobbet, men använder den inte.

Permalänk
Medlem

Ingen gillar Android Lollipop. Min Nexus 7 (första generation) blev långsåmmare med Android Lollipop jämfört ed Android Kitkat. Har nästan ingen lust att använda den längre.

Permalänk
Medlem

Tror helt klart på hybrider jag med. Att en telefon täcker alla behov låter konstigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Lite så ja Väntar ivrigt på att se vad 4:an har att erbjuda!

Lär väl vara Windows 10, och senaste Intel-CPU för plattor/bärbara åtminstone. Men jag är också lite intresserad. Har inte skaffat en platta än. Men känner att Surface Pro är lite väl dyra, även om det förstås är lockande med full Windows-kompatibilitet.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en surfplatta för ca 2år sedan, knappt använt den och de nya är i princip lika dåliga. Jag tror att jag knappast är ensam om att ha en liggande som man knappt använder. Alltså prestandan är inget problem, utan total avsaknad av vettiga programvaror och svårt att mata in data.

När jag åker tåg, buss etc så tar jag istället upp laptoppen i knät, det är lite obekvämare men det går tusan så mycket snabbare att arbeta på den.

Jag funderar dock på att skaffa en rikligt windows 10 surfplatta till hösten och köra mycket emot virtuella maskiner.

Skrivet av Mocka:

Det bästa med en platta är att kunna kolla på film/serier när man är på resande fot men eftersom det inte händer så ofta är plattan halvt överflödig redan där. Spela spel på den? Nä, inte kul och allmänt meckigt - spel spelas bäst på datorn.

Det går fint att göra med en laptop också, jag sitter just nu på tåget med en 17" i knät.
Visst lite obekvämt, men det finns många fördelar som att kunna arbeta med riktiga program.

Permalänk
Inaktiv

Marknaden är väl ganska mättad, varpå tex barnfamiljer oftast inte finner någon mening med att köpa den nyaste. Sen faller det väl naturligt att mobiltelefoner idag med sina synes stora skärmar indirekt konkurrerar med surfplattorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så konstigt med tanke på att anledningarna att uppgradera är ganska få om man inte använder den till annat än slösurf/filmsnuttar och enklare spel. Till enklare användning och "soffsurf" är de klockrena men så fort man vill göra något annat än det så är användbarheten ganska låg. Utmärkt komplement till laptopen och bra mycket trevligare att hantera än mobilen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Svårt att svara rätt på undersökningen om man är en sån som inte är fast i ett enda operativ/ekosystem.

Är annars rätt naturligt att marknaden planar ut och minskar när de flesta skaffat en sak inom en ny kategori.

Det sagt så älskar jag prylar, och mina surfplattor är lite av mina absoluta favoriter (allt ifrån 7" HP Stream, stora och små iPads till hybrider som Surface Pro).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Lär väl vara Windows 10, och senaste Intel-CPU för plattor/bärbara åtminstone. Men jag är också lite intresserad. Har inte skaffat en platta än. Men känner att Surface Pro är lite väl dyra, även om det förstås är lockande med full Windows-kompatibilitet.

Jag håller med om att dom kan vara lite saftiga i pris beroende på konfiguration, speciellt topmodellerna. Men jag tycker samtidigt att det är ett rättfärdigat pris med tanke på att i dom flesta scenarion presterar i likhet med dom nyare ultrabooksen, överlag i alla fall om jag minns testet från Surface Pro 3 (eller 3 pro, svårt det där) rätt.
Är ju ingen direkt högoddsare att dom antingen lanserar, vilket vore det smartaste, eller tillkännager 4:an i samband med Windows 10, perfect time liksom. Det optimala drömscenariot vore ju om den vore helt passivkyld, men det är nog inte så troligt tyvärr. Rykten ska självklart tas med en rejäl skopa salt, men jag hittade det här lite hastigt: http://wccftech.com/microsoft-surface-pro-4/ headlinen/rubriken Will Be Cheaper Than Surface Pro 3 får åtminstone mig att hoppas. Förhoppningsvis har dom insett att framförallt topmodellerna har varit lite väl saftiga med dom föregående generationerna. Det ska bli intressant att se vad Microsoft kan hitta på, och jag tror i och med att W10 snart lanseras så har dom ett ypperligt tillfälle med nästa generation Surface Pro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ingen gillar Android Lollipop. Min Nexus 7 (första generation) blev långsåmmare med Android Lollipop jämfört ed Android Kitkat. Har nästan ingen lust att använda den längre.

https://developers.google.com/android/nexus/images
Då är det ju bara att flasha kitkat igen så slipper du det problemet. Värre med iPhones där du är helt körd efter uppdatering förutsatt att du inte backat upp dina SHSH blobs i förväg. (eller går det utan nu?)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är det någon som på riktigt väntade sig att den här flugan skulle bestå? Touch är värdelöst när man skall utföra riktigt arbete.. Surfplator minskar, traditionella datorer ökar. Jag är inte det minsta förvånad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Surflatta är ju bra om man vill ha något mobilt men inte har behov av en bärbar dator. Surflattor är också mycket större och mer användbara jämfört med mobiler om man är hemma.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt smidigt med en surfplatta.

- Surfa.
- Appar som gör allt enklare.
- Läsa nyheter.
- Sport livescore.
- Fjärrstyrning på allt möjligt och ersätter fjärrkontroller (oumbärlig)

Kräver ingen monsterprestanda för allt detta och ingen ide att byta varje gång ny modell kommer ut.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|