Surfplattemarknaden minskar för första gången någonsin

Permalänk
Medlem

"Alla" har väl en och tycker det duger ganska bra för sitt syfte. Ebbar väl ur så att säga.

Permalänk
Medlem

Enda positiva saken jag kan se med en platta, för min egen del....vore om man hade barn och var tvungna sysselsätta dom bak i bilen med en film eller något. En mobil på 6" för ex 2 barn blir ju lite tajt, utöver det så har jag aldrig sett plattan som något annat än ett komplement till datorn din (om man nu äger en).

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Med risk för att trampa på någons tår har jag aldrig sett nåt syfte med surfplattor, du kan ju bara hålla mobilen närmare ögonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Entusiast

Som tidigare sagts så är väl det här ett naturligt fenomen då surfplattor helt enkelt gör det som namnet antyder väldigt bra utan att behöva bytas ut titt som tätt.

Själv älskar jag min "surfplatta" (hybrid) men jag känner personligen att Windows är det som gäller för en surfplatta för jag vill inte låsa in mig alltför mycket med iOS eller Android.
På så sätt kan man ju till exempel spela äldre spel för Windows utan problem med tex en Xbox-kontroll och det är min melodi.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Med risk för att trampa på någons tår har jag aldrig sett nåt syfte med surfplattor, du kan ju bara hålla mobilen närmare ögonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Med det resonemanget så kan man undra vad man ska med skärmar större än 3" till, eller 2" eller 1" för den delen. Bara se till att ha rätt upplösning och håll den så nära ansiktet tills det ser bra ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

https://developers.google.com/android/nexus/images
Då är det ju bara att flasha kitkat igen så slipper du det problemet. Värre med iPhones där du är helt körd efter uppdatering förutsatt att du inte backat upp dina SHSH blobs i förväg. (eller går det utan nu?)

Går inte ens med blobs efter uppdatering till ios8. Varför man nu skulle vilja sträva baklänges med säkerheten undgår sunt förnuft, men det är kanske vanligt hos Android-användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Undrar hur många som valde pekplatta p.g.a. att de flesta laptops som fanns när Ipad först lanserades hade bedrövlig batteritid och fick Ipad att framstå som fjäderlätt (tror få betecknar första versionen som "lätt" idag)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Papper- och bokersättare vid vetenskapliga studier? Förstår inte varför folk väljer att bära på 5 kg av böcker istället för en tablet.

iPad + Adonit Jot Pro / Script = Bye paper and books.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Går inte ens med blobs efter uppdatering till ios8. Varför man nu skulle vilja sträva baklänges med säkerheten undgår sunt förnuft, men det är kanske vanligt hos Android-användare.

Nej, det är ju mycket mysigare med en o-nedgraderbar iPhone och Apples uppdateringar som successivt gör telefonen långsammare tills den är obrukbar och du tvingas köpa en ny.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Min surfplatta fick jag genom jobbet och är en riktigt seg tab 3 platta. Men blev bättre när jag stängde av alla samsung appar och tvångs tömmer ram 1 gång i halvtimmen Kom inte och säg att batteriet håller kortare tid, den har klarat 14 dagar och 22 timmar nu med WIFI påslaget dygnet runt (19% kvar av batteriet):)

Men då använd den endast som "smart"fjärrkontroll till HTPC. Är för seg att surfa vettigt på (kan hänga sig plötsligt), men Unified Remote och yatse flyter helt okej på plattan.

Men köpa en egen surfplatta är jag tveksam till, köper hellre en större mobil i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Segas:

Går inte ens med blobs efter uppdatering till ios8. Varför man nu skulle vilja sträva baklänges med säkerheten undgår sunt förnuft, men det är kanske vanligt hos Android-användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen är att du missar inga säkerhetsfixar, dom görs tydligen ändå oavsett version enligt vad jag hört. Har inte hört Appel köra samma grej.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Surfplatta. J*vla mög. Äger ingen och kommer aldrig köpa en.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Surfplatta. J*vla mög. Äger ingen och kommer aldrig köpa en.

Du får gärna utveckla ditt resonemang.
Själv använder jag surfplattan dagligen, perfekt att slösurfa i soffan och styra HTPC:n.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Haha gillar att ni la in jesus fresco bilden i Apples Je suis Charlie bild

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag har min iPhone. Vad ska jag med en surfplatta till som bara är en slags större iPhone?

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin ägt en surfplatta eller förstått vitsen med en. Det är som en telefon, men för stor att ha i fickan och det går inte att ringa med den. Annars samma processor, samma mängd RAM, samma upplösning, samma operativsystem och appar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Äger ej en surfplatta, har dock haft en Asus PadFone men den gick sönder. Är inte så direkt intresserad av surfplattor men hybrider är något jag skulle kunna hoppa på.

Off-topic:
Något jag själv tycker är viktigare är att de två bilder som används i artikeln, ena för första sidan och andra i artikeln, ser lite olika ut, alla bilderna på enheterna är lika förutom på ena.. varför? =S

Första sidan:

I artikeln:

Dold text
Permalänk
Medlem

Surfplattor är bäst för barn. Har en Ipad och en LG gpad, mest för ungarna. Använder de sällan själv...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

personligen så är de riktigt skönt med en surfplatta till studier. Jag har själv alla böcker i pdf och slipper därmed kånka runt på 3 kg böcker i ryggsäcken.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Jag imponerad över att nästan tio procent i skrivande stund har en platta med Windows här på forumet.

Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Jag var av samma åsikt tills jag fick en Nexus 9 i present. Jag använder den i snitt 40 minuter varje dag till att kolla på film och Youtube. Plattan är så mycket smidigare att använda när man slösurffar i sängen. Jag läser DN och endel böcker på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Det gjorde inte jag heller förrän jag impulsköpte en. Helvete så fel jag hade så här med facit i hand.

Min nuvarande iPad Air används till följande saker:

- Ersättare till laptopen (ja, helt allvarligt)
- Noteringar
- Referens för responsiv webdesign
- Trådlösa Keynote-presentationer
- Skisser i procreate som sedan färdigställs i photoshop på datorn
- Cubase för inspelning
- Multi-effect-appar som en del av mina dj sets
- Diverse mjukvarusynthar för att spela live eller som inspiration till produktioner
- Läser böcker i epub-format (har aldrig läst så många böcker som jag gjort sedan jag började läsa på paddan)
- Kollar på filmer/serier när jag är ute i sommarstugan eller på resande fot (flyget, flygplatser etc)
- Diverse mer seriösa spel (ej angry birds, candy crush eller den typen av mobilspel) i stil med spel som FTL, Shadowrun Returns, XCOM, poker m.fl när jag är på resande fot
- Slösurfa i soffan/sängen på större skärm

Listan kan göras längre men jag väljer att stoppa den här. Så visst finns det användningsområden för surfplattor.

*** Inlägg redigerat: §1 /Mod ***

Permalänk
Medlem

Ska skaffa mig en Z3 platta till grabben, så han kan strömma PS4-spel. Han har bara platta idag, med 4g, de ytterst få gånger han behöver ringa. Ungar idag chattar nästan enbart via appar.

Dottern har en Note, så behovet av platta är liten.

Själv sitter jag mest vid PC:n, men visst vore det bekvämt med en platta i sovrummet/köket för youtube och serier.

Problemet med plattor är att det kommer nya för sällan och de har prestandaproblem. Bara Z3 som kan strömma PS4, så vad har man för val?

Jag personligen väntar på Z4 och hoppas på mera prestanda...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Snusfri

Har en Nook HD+ som oftast bara ligger då min Lumia 1520 är perfekt att surfa och lyssna på musik med.
Dock så följer plattan med på längre resor då den är trevlig att kolla på film på men funderar på liknande google cardboard glas joxet för att kunna köra med mobilen istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Förstår inte de som säger att de inte ser någon nytta med en surfplatta. Använder själv min dagligen, och nästan uteslutande till konsumtion av media, böcker, serier etc. Men vad gör det? Om man gör samma sak på en platta som på en dator, och det är bekvämare att göra sakerna på en platta jämfört med en mobiltelefon eller en dator - varför då inte göra det? Plattan har längre batteritid än datorn, är mindre och lättare, blir varken varm eller högljudd, kan ligga i viloläge i dagar (veckor..) utan att behöva laddas. Och skulle man köra slut på batteriet så är det inte lika allvarligt som om mobilen skulle bli strömlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Håller med! Jag köpte den första ipaden. Sålde den efter två månader. Har inte haft en tanke på att köpa en platta sen dess...!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Entusiast

Jag har inget intresse av surfplatta men jag äger en Kindle Paperwhite läsplatta, guld värd om man läser mycket böcker.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Surfa på? Själv så använder jag min som ett uppslagsverk när jag sitter framför TV:n, eller bara fördriva tiden med nåt spel. Kanske ser jag på en film och undrar vart jag känner igen en skådespelare. Nu slipper jag undra. Bara klicka på IMDB-appen och få svar direkt. Eller så kanske jag av någon anledning undrar hur många ICA-reklamer som har gjorts. Enkelt att få svar på genom att Googla lite snabbt.

Att surfa på en telefon är allt annat än frid och fröjd. Antingen är de för små för att skriva på eller så är de för stor för att stoppa ner i fickan. En surfplatta eliminerar detta dilemma då man kan ha en mindre telefon som man får ner i fickan men man har samtidigt tillgång till lagom stor surfplatta som alltid ligger och väntar på soffbordet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har en laptop, stationär, phablet och tablet. Jag har hittat olika användningsområden för alla de grejorna.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Skäggig legend

Många som inte ser nyttan med en surfplatta och sure, det får de tycka. Jag ser faktiskt smidigheten med de enheterna och äger en själv. Fördelen jag ser är batteritiden, alltid på, smidig och perfekt för film/video när jag är på resande fot eller sätter mig i stugan i skärgården, varför inte iväg med familjen till sälen och efter en skön stund i backen samt bastun vill man mysa upp sig i soffan och samtala med alla i stugan, men om de inte vill det tar jag gärna fram just surfplattan för att bränna på någon film eller läsa nyheterna.

Allt detta kan självklart göras med telefonen eller en riktig bärbar dator men jag tycker personligen att det är väldigt osmidigt. Här hemma använder jag min iPad till sängen och serier så att jag inte stör sambon.

Surfplattor minskar för att telefonerna blir större, (antar jag). Det kommer sluta med att man har en "media hub" likt en större telefon, säg 7"+. en klocka på armen för att se vad som händer i hubben och en snäcka i örat. Allt man behöver är en klocka för kommunikation och headset. Hubben är till för well, checka sociala medier eller kika på video. Detta är vad jag tror vi strävar efter.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har inget behov av en, känns skönt om hysterin med dåligt presterande datorer minskar & fokus kommer tillbaks till stationära igen. Har varit för mycke googlefjoll & apple( för lång tid) nu.
Linux eller windows e min grej (men e väl lite konservativ kanske, men ser inget behov av dom själv helt enkelt en telefon att ringa med & snabbkolla mejl men väntar ändå tills jag sitter vid min stationära ändå) I takten som är nu så om 20 år kanske plattorna blir intressanta
Mest tycker jag synd om alla som köper en & sen upptäcker hur kasst det e.

Visa signatur

Arne Berg