Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Hej! Jag använder med glädje fortfarande min 3820tg och har installerat en 512gb Crucial MX100 SSD SATA III som du ser i inlägget ovan. Det var inga problem att få ljudet att fungera när man kör HDMI ut i min nyinstallation. Använder Windows 7 64bit och Acers drivrutiner.

Har nu också gjort slag i saken och uppdaterat min i5 450m till en i7 640m vilket ökar hastigheten rätt bra (nära 3,5ghz i turboläge jämfört med 2,6ghz) Köpte den på nätet i Kina för 500kr ungefär.

Dock har jag fått ett problem med min 3820tg och det är att det blir grafikfel om jag kör med intelgrafiken som är inbyggd i cpun.... detta uppkom redan med i5´an så det har inget med processorn att göra, utan något annat med moderkortet kanske... Kör man med ATi-grafiken så funkar det fint.
Om någon har tips på hur man fixar detta problem så är jag mycket intresserad!

Kanske är det mer än dags att köpa sig en ny laptop, men jag gillar verkligen 3820tg därför har jag hängt kvar vid den.

Skrivet av Scalp:

Hur yttrar sig grafikfelet?

Min 3820TG ligger och gottar sig i en låda i väntan på att den ska laga sig själv och ge mig skärmljus igen...

Du kan väl köpa en ny skärm "bara"

Mitt grafikfel visar sig genom att det blir horizontala linjer som flimmrar. Det bara kom helt plötsligt och har blivit värre och värre. Nu är halva bildskärmen fylld av dem, ja såvida man inte kör på ATi-grafiken för då är de borta

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Scalp:

Hur yttrar sig grafikfelet?

Min 3820TG ligger och gottar sig i en låda i väntan på att den ska laga sig själv och ge mig skärmljus igen...

Det där problemet hade jag ibland när jag höll på att mixtra med grafikdrivrutiner.
Testa att stänga av switchable graphics i bios så den bara rullar på ati kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Du kan väl köpa en ny skärm "bara"

Gärna, det är ju en grym liten dator

Skrivet av Gusminator:

Det där problemet hade jag ibland när jag höll på att mixtra med grafikdrivrutiner.
Testa att stänga av switchable graphics i bios så den bara rullar på ati kortet.

Ska labba lite mer med den. Hade den framme för ett år sedan typ, och tror jag provade allt men det är ju värt ett försök till

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Har precis uppgraderat min till Windows 10, inga problem så här långt.

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem
Skrivet av defiant1:

Har precis uppgraderat min till Windows 10, inga problem så här långt.

Gött! Tänkte dra in det snart jag med.

Visa signatur

---

Permalänk

Någon annan som fortfarande kör på sin?

Jag har hottat upp den med SSD och kör Winodws 10 på den.

Visserligen används den mest nu som andra dator, men funkar bra att lira LoL på om någon polare är över eller använda som media spelar när man är på landet.

Permalänk
Medlem

Pensionerade precis min efter att Seagate hybrid-disk nr2 började trilskas.

Nu sitter jag på en iMac och en MacBook istället, som får duga under studietiden.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har min kvar, känner mig nöjd med den. Men fick beställa ny skärmkabel då det strulade till sig så jag inte fick nån bild. Jag beskrev problemet i översta inlägget på denna sida av tråden.

Har 512gb SSD och känner mig nöjd med farten på laptopen, tycker till och med många nyare laptopar av budgetvariant är bra mycket trögare.
Enda sura med den som varit surt från dag 1, det är den lågupplösta, oskarpa skärmen med dåliga betraktningsvinklar, dåliga färger mm. Bland de sämsta skärmar jag sett Synd på en sån fin dator annars.. Har velat byta den mot nått bättre många gånger, men inte lyckats hitta nått passande.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Jag har min kvar, känner mig nöjd med den. Men fick beställa ny skärmkabel då det strulade till sig så jag inte fick nån bild. Jag beskrev problemet i översta inlägget på denna sida av tråden.

Har 512gb SSD och känner mig nöjd med farten på laptopen, tycker till och med många nyare laptopar av budgetvariant är bra mycket trögare.
Enda sura med den som varit surt från dag 1, det är den lågupplösta, oskarpa skärmen med dåliga betraktningsvinklar, dåliga färger mm. Bland de sämsta skärmar jag sett Synd på en sån fin dator annars.. Har velat byta den mot nått bättre många gånger, men inte lyckats hitta nått passande.

Mm det kan jag hålla med om, skärmen är inte super nice, men har alltid haft en externskärm som jag använt när jag varit hemma så inte stört mig jätte mycket mycket på det.

Glömde säga att jag vart tvungen att byta tangentbord på min då jag sabbade några knappar för 3 år sedan, köpte ett tyskt tangentbord på ebay får 2-300 och bytte själv

Permalänk
Medlem

@Gusminator:
Kanske ska lägga till att jag stoppat i en i7 640m processor också, fick den för 500kr begagnad. Det speedar på maskinen ytterligare, den gamla i5 450m processorn gick max i 2,6ghz och den nya i7an maxar i 3,5ghz

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av defiant1:

Har precis uppgraderat min till Windows 10, inga problem så här långt.

Skrivet av Gorian:

Gött! Tänkte dra in det snart jag med.

Läste någonstans att det var problem med grafikdrivrutinerna/ej fungerande HDMI. Nåt ni upplevt? Rekommenderar till att man uppgraderar till Win 10?

Hade egentligen räknat ut den här datorn för längesen, men med ny skärm och SSD så lever den!

Permalänk
Medlem

HDMI verkar fungera (fick bild på TV:n).
Men jag får inget ljud via HDMI och källan saknas under uppspelningsenheter.
Skulle kunna vara drivrutins relaterat? Har inte hunnit bråka med detta ännu.

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawohl:

Läste någonstans att det var problem med grafikdrivrutinerna/ej fungerande HDMI. Nåt ni upplevt? Rekommenderar till att man uppgraderar till Win 10?

Hade egentligen räknat ut den här datorn för längesen, men med ny skärm och SSD så lever den!

Bild fick jag (har kört med extern skärm i flera år).
Ljud via HDMI vet jag tyvärr inget om. :/

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

@Gusminator:
Kanske ska lägga till att jag stoppat i en i7 640m processor också, fick den för 500kr begagnad. Det speedar på maskinen ytterligare, den gamla i5 450m processorn gick max i 2,6ghz och den nya i7an maxar i 3,5ghz

Nice, var det svårt att byta? Skulle vara roligt att byta för att hotta upp den ytterligare

Skrivet av defiant1:

HDMI verkar fungera (fick bild på TV:n).
Men jag får inget ljud via HDMI och källan saknas under uppspelningsenheter.
Skulle kunna vara drivrutins relaterat? Har inte hunnit bråka med detta ännu.

Drygt, jag använder den ganska ofta med tvn på landet och får ljud via hdmi, dock har jag inte testat sedan jag körde in windows 10.
Hdmi borde komma upp som en uppspelningsenhet när du har det inkopplat.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte svårt alls. Bara ladda hem nån instruktion för hur du tar isär maskinen

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att testa att konvertera min 3820TG till multitouch.
Den enda universella digitizer jag hittat är denna:
http://www.ebay.com/itm/13-3-Capacitive-USB-touch-screen-kit-...

Jag har dock ingen möjlighet att mäta om den skulle passa på skärmen, då datorn ligger nedpackad i en låda under ca 20 andra lådor

Någon som har sin dator framme som skulle kunna vara snäll och mäta?

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit intresserad av att sätta en bättre skärm i den här laptopen, inte just touchpanel. Men är det någon som fått nys om en bättre skärm med lite högre upplösning och bättre betraktningsvinklar så vill jag veta

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Min skärm dog som jag tror att jag skrev om här. Den blev först glapp på nått sätt, ville inte funka med cpuns inbyggda grafikkrets, bara med det dedikerade ATi kortet. Sen efter ytterligare någon månad slutade det funka även med det dedikerade grafikkortet.

Chansade då på att det kanske var skärmkabeln som blivit glapp eftersom den böjs varje gång men öppnar och stämmer skärmen. Mycket riktigt var det så!!! Bytte skärmen nu i veckan, och vips så fick man en fungerade skärm igen. Funkar som det ska med både inbyggda och dedikerade grafikkretsar
Har för mig kabeln kostade knappt 100 spänn från Kina

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har kvar min som extradator, typ på resor och så, det är ju ett nätt och fint format. Den var tex nyligen tre veckor i Thailand. Windows 10 fungerade helt utan krångel att köra uppdatering till, inte ett enda felmeddelande, men det var ett rent Windows 7 på den innan och inte Acers bloatade version.

Enda felet som varit är en tangent som lossnat på tangentbordet, gick att trycka dit den hjälpligt men kommer säkert att lossna igen.

Har två andra laptops i familjen, båda 15" 1080P med SSD:er och 8GB RAM, en med Kaveri och en med Skylake i7. Men dom är inte alls lika nätta, Acern är klart bättre som resedator. Skylake-datorn är dock trevlig, den blir inte alls varm och fläkten går i princip aldrig. Känns lite som en surfplatta med tangentbord

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kanske ska förtydliga mig lite, ser att jag skrev lite fel i inlägget och kan inte redigera det.
Jag bytte alltså skärmKABEL inte skärmen. Så det var bara en billig kabel att byta för att det skulle funka igen

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Avstängd

min rullar på än.. enda jag gjort är satt i ssd... kör windows 10 ...

då jag inte använder laptops superofta ser jag ingen anledning o byta den..

känns fortfarande rapp

Permalänk
Medlem

Gjorde ytterligare en uppgradering på min här om dagen. Original hade jag 802.11n wifi på 2.4ghz bandet. Eftersom wifi't sitter på ett litet PCIe kort så chansade jag på att det bör funka att köpa ett modernt wifi/blåtand-kort i samma format.

Beställde ett 802.11ac 2.4ghz 5ghz kort från Kina via eBay. Fick ge 220kr inkl frakt. Stoppade i det i förrgår och det funkar klockrent! Hade tidigare 70-90mbit download på bredbandskollen och får nu 239mbit (Har 250mbit uppkoppling) Det är gött. Mätte detta ca 7m från routern med ett par väggar emellan.

Billig uppgradering tycker jag
Blåtanden funkade också bra i sin nya version, men är inget jag använder så mycket så jag märker ingen skillnad där.

Mina uppgraderingar i denna laptop är nu:
i5 450m 2.66ghz -> i7 640m 3.5ghz (turbofrekvenser)
4gb -> 8gb RAM
512gb hdd -> 512gb SSD
802.11n -> 802.11ac nätverksadapter

Reparationer:
Bytt skärmkabel som hade börjat paja = flimrig bild med grafikfel, sen försvann bilden helt. Alla fel avhjälptes helt med ny skärmkabel.

Tycker fortfarande den är pigg. SSDn och i7 processorn har gjort största skillnaden. Kunde så klart köpt en 4-kärnig istället för 2-kärnig cpu när jag ändå bytte, men de 4-kärniga av den generationen hade inte inbyggd grafikdel = måste alltid köra på det energitörstigare ATi kortet... så jag valde den 2-kärniga toppmodellen istället. Fick ge ca 500 spänn för den.

Det enda som jag skulle vilja göra nu är något jag velat uppgradera sen dag 1. SKÄRMEN!!! Vill få tag i någon passande skärm med bättre betraktningsvinklar och något högre upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Ingen som klockar upp sin istället för att byta CPU? Ska ju inte vara några problem att höja basfrekvensen på den.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med original i5 450m cpun men den gick inte till mer än typ 3ghz och var instabil så jag köpte en i7 640m istället. Har testat att överklocka den med men det gick knappt något alls..

Är ju grym skillnad på turbofrekvensen mellan i5 450m och i7 640m. Basfrekvensen är 2.4ghz resp 2.8ghz men i turboläget är det ca 2.66ghz vs 3.5ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Vill minnas att jag skrämde upp min i 3,8GHz men jag flashade om timings på minnena innan. Säkerligen dina minnen som bromsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Vill minnas att jag skrämde upp min i 3,8GHz men jag flashade om timings på minnena innan. Säkerligen dina minnen som bromsar.

Kul! Hur flashar jag om timingsen, med hackat bios förmodar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

http://www.softnology.biz/

Du lägger in lite lösare timings i minnena med mjukvara.

Permalänk
Medlem

Tackar för tips, får testa det

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]