Permalänk
Medlem

Byta ut Thomson 789vn

Hej! Nu har routern börjat bli så seg här hemma att ja snart går i taket. Det är en Thompson 789vn som är kopplat till telejacket. Efter att ha sökt runt lite hittar ja nästan bara routrar som ser ut så här baktill:

Men min ser ut så här

Och där de röda ringarna är sitter det sladdar (och självklart i några andra som går in i datorerna). Finns det såna routrar jag behöver eller måste man byta ut något annat? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp den router du tänkt köpa, sen ringer du till Telia och ber de brygga routern. Du kan då fortsätta använda telefonin som du gör idag, men din nya router kopplar du då in i en av ethernet-portarna på baksidan (antingen nummer 1 eller 4, minns ej) och då får din nya router tillgång till internet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

(antingen nummer 1 eller 4, minns ej)

LAN4 är porten som blir bryggad.

Skrivet av Currabo:

Hej! Nu har routern börjat bli så seg

Självklart kan du köpa en ny router om vill. Men hur vet du att det är den som börjat bli seg?
Kan lika gärna bero på dålig adsl, störningar på wifi, full upplänk ...

Det finns ju en risk att ditt routerköp inte löser något problem.
Och om det är fel routern så tror jag du en ny av Telia gratis.

Permalänk
Medlem

Jo, men är rätt säker på att de är routern, det är ostabilt och när man rebootar routern blir det bättre en stund. Problemet är att jag inte litar på telia för 5 öre (tog 24 dagar att laga en ledning, fick internet igår) så kommer ju säkert få en lika ostabil. Skaffar hellre en egen som jag vet är stabil. Och skulle de inte funka så gör de inte så mycket, men det är typ det enda jag kan göra (bor på landet så har max jag kan ha, vilket är upp till 8 Mbit/s, får ca 6 Mbit/s).

Edit. Det som är segt är den trådade uppkopplingen på min och brorsans dator. Får ping-spikes varje 20-40 min som stör spelandet väldigt mycket

Permalänk

Ring Telia, be dom brygga routern. Koppla in en bättre router i port 4:a
Det bästa jag gjort, nu kan jag koppla upp mig med max Mbit/s 300
Har en Asus RT-N56U.
Som modem fungerar Thomson väldigt bra.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Använder du IP TV och IP telefoni? Då får man tänka lite extra hur det ska funka.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen IP-telefon eller TV.

Jag får väl prata med Telia då vår Thompson är väldigt ostabil som modem så antar att något är fel.

Permalänk
Medlem

Den funkade bra när vi hade den för några år sedan när vi hade ADSL. DSL eller vad det heter hade vi då vi kunde ha ca 60-80mbit ner via ADSL linan då vi bodde väldigt nära tele stationen