Permalänk
Medlem

höh.. CPU lever rövare

Tjenare!
Ja nä, min cpu börja leva rövare här för ett tag sen, börja överhetta nånting.(låg fint på ca 40grader i över 1.5år) Lite felsökning hit och dit, med o ta andra komponenter o kylpasta osv.
Tänkte ja tar o kollar kylpastan igen idag. Ett tu tre vad märker vi då, själva cpu'n sitter inte fast i moderkortet utan går att plocka lös.(den låses inte fast och sitter onekligen inte fast) har inte tidigare lyft ur cpu'n nån gång och varit robust sedan tidigare, så skumt värre.
Nu kan ja inte riktigt se om det är några pin som fallit bort men verkar inte så, och inge skräp heller som ska ha kommit imellan på nå vänster.
Ja vete tusan vad man ska göra idetta läge..
Om det nu skulle pinnar som fallit bort, går det ens på garantin? nä?
Vad kan ja annars skylla på? moderkort som utvecklat antikroppar?
Kan ju vara enbart spärren som ska hålla fast cpu'n också antar jag, för det känns ju som den går i rätt och går inte rucka på men sen låses den inte fast.

Nä lite vilsen, så om ni har någon idé så varmt välkommen

Min mobo: https://www.inet.se/produkt/1908693/asus-crosshair-v-formula-...
Min cpu: https://www.inet.se/produkt/5308726/amd-fx-9590-8c-4-7ghz-am3

TLDR: CPU låser inte fast i mobo.(överhettningsproblem)

/Mvh Viktor

Permalänk
Medlem

Fx9590 är en het rackare har en själv fick ta till vattenkylning för att få den att hålla temperaturen koll om nor/syd-bryggorna hålls svala lika med spännings delen.
Har du otur har cpu grillat socken så att den inte nyper fast den.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Föredetting

PGA-CPU:er följer med kylaren när man lossar den ibland. Ingen direkt nyhet. Det är förmodligen kylpastan som blivit kass, så montera om allt bara och kör. Antingen kylpastan, eller tempsensor.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

tja till saken hör väl att jag bytt kylpasta 3ggr på kort tid(inte så mycket annat att joxa med) och nu sedan cpu'n hänger o slänger så går det inte att få kontakt med mobo så går inte så himla bra o boota igång den.

Nä gjorde nu rätt o slätt så att jag skicka mobo/cpu på garanti så får vi se vad som händer där, annars blire väl bara o skaffa nytt. Något måste ju ha skett, tuta på i 1.5år sedan et tu tre så började den kila upp i 80+grader under heavy load en dag. Övriga komponenter i burken är sedan tidigare kollade att de ska lira så de ska inte ha något finger med i spelet iaf.

Men aja, vi får hoppas på det bästa helt enkelt. Får tacka så mycket för hjälpen iaf