Intel drar tillbaka uttalande om 10 nanometer och Cannonlake tidigt 2017

Permalänk
Melding Plague

Intel drar tillbaka uttalande om 10 nanometer och Cannonlake tidigt 2017

Att en högt uppsatt chef berättar att de första processorerna på 10 nanometer släpps i början av 2017 faller inte Intel i smaken. Nu dras uttalandet tillbaka, med hänvisning till att processorerna fortfarande är under utveckling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Den som lever får se. Det mest intressanta just nu (för oss hemmabyggare) är när vi får DDR4 på konsumentsidan med överklockningsbara processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den som lever får se. Det mest intressanta just nu (för oss hemmabyggare) är när vi får DDR4 på konsumentsidan med överklockningsbara processorer.

Intel i7 5820K? Ungefär samma startpris som 2600k när den kom.

Permalänk
Inaktiv

Det intressanta är när vi får processorer som är värda att byta till, från nuvarande 3+ år gamla i5:or.

Permalänk
Medlem

Sandy bridge (2700k) still standing strong
Skulle vara kul om det kom något vettig att byta till som inte är 5% bättre

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den som lever får se. Det mest intressanta just nu (för oss hemmabyggare) är när vi får DDR4 på konsumentsidan med överklockningsbara processorer.

Jag ska hoppa på första "K" i7 cpu'n i Skylake direkt, har skippat över Ivy-Haswell-HaswellRefresh-Broadwell då och dags byta ut allt, hoppas bara det inte blir fler förseningar utan de kommer efter sommaren i år.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Jag ska hoppa på första "K" i7 cpu'n i Skylake direkt, har skippat över Ivy-Haswell-HaswellRefresh-Broadwell då och dags byta ut allt, hoppas bara det inte blir fler förseningar utan de kommer efter sommaren i år.

Blir nog exakt samma för min del. Sitter just nu med en 2500K. Allt nytt när Skylake-K kommer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Sandy bridge (2700k) still standing strong
Skulle vara kul om det kom något vettig att byta till som inte är 5% bättre

Finns flera cpu:er som är mer än 5% snabbare än en 2700k, en 4970k är ju snabbare än så (speciellt om de är oklockade) och samma gäller E-serien (speciellt klockade), kör en rendering med en 5960X i över 4Ghz ska du se att den är lite mer än 5% snabbare än din 2700k sen att det inte är en prisvärd uppgradering är en annan sak. Sen är det ju så också att väldigt få faktiskt behöver mer prestanda eftersom sandybridge och uppåt väldigt sällan flaskar i spel och vardagssysslor, och då spelar det ju faktiskt väldigt liten roll om det kommer kraftfullare CPU:er imo, och med tanke på den klena CPU:n i de nya konsolerna lär det inte börja kräva så mycket starkare CPU:er för spel på ett tag ändå, men man kan iaf hoppas att de börjar tråda bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Blir nog exakt samma för min del. Sitter just nu med en 2500K. Allt nytt när Skylake-K kommer.

Skrivet av Tasorrog:

Sandy bridge (2700k) still standing strong
Skulle vara kul om det kom något vettig att byta till som inte är 5% bättre

Skrivet av anon32713:

Det intressanta är när vi får processorer som är värda att byta till, från nuvarande 3+ år gamla i5:or.

Se det på den ljusa sidan... det har varit billigt att äga dator de senaste 5 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Jag ska hoppa på första "K" i7 cpu'n i Skylake direkt, har skippat över Ivy-Haswell-HaswellRefresh-Broadwell då och dags byta ut allt, hoppas bara det inte blir fler förseningar utan de kommer efter sommaren i år.

Har liknande funderingar. Min burk i sig fyller 5 år i slutet på Augusti. Grafikkortet har jag uppgraderat men resten fungerar fortfarande.
I ärlighetens namn så vet jag inte om det är värt att uppgradera annat än grafikkort nuförtiden om man mestadels spelar. Lite svårt och motivera byte av dator var tredje år när prestandavinsterna är obefintliga. Men att gå från 2.8Ghz stock till 4Ghz stock kanske inte är så dumt.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

nja jag vet inte om folk skulle undvika att handla just för att både broadwell och skylake kommer i år jag vet då inte vilka försäljningssiffror det räknar på för broadwell efter att de lanserar skylake ett halvår efter:P, men iof "imponerar" dem på samma sätt som ivy,haswell/refresh gjorde så kan man nog klara sig om man sitter på en sandy bridge K processor, men då måste det tamefan vara rekord i livstid på en cpu om man kan sitta med sandy till dessa på 10 nm kommer?

Permalänk
Medlem

Det råder en personlig kemi mellan människa och maskin. Det ska kännas rätt ända in i benmärgen när jag uppgraderar

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Intel i7 5820K? Ungefär samma startpris som 2600k när den kom.

Nä, tänkte mig mer en i5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damadre:

Det råder en personlig kemi mellan människa och maskin. Det ska kännas rätt ända in i benmärgen när jag uppgraderar

Har du plånboken innanför byxorna och underkläderna eller?

Permalänk
Avstängd

Hoppas man kan köra den passivt kyld.
Hoppas också att grafikdelen blir kraftigt förbättrad.

Jag kör just nu Haswell 4770K utan grafikkort och jag kan spela i 1920x1200 och det flyter på bra i War§0w, Tesseract, mfl.

Är man hardcore gamer så funkar det inte, men för casual gamers så funkar integrerad grafik rätt bra.

Permalänk
Medlem

Är det ens möjligt att tillverka i mindre skalor än 10nm? Har för mig jag gört nånstans att det var den magiska gränsen eller nåt sånt.
Eller är det 8nm jag tänker på?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Väntar på AMD ZEN, blir inget mer intel för mig om Zen lyckas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Är det ens möjligt att tillverka i mindre skalor än 10nm? Har för mig jag gört nånstans att det var den magiska gränsen eller nåt sånt.
Eller är det 8nm jag tänker på?

Var väl snacka om att "quantum tunneling" och läckage börjar bli ett seriöst problem under 10nm. Var väl mer snack för några år sen om att det var en vägg där och att det krävs nya material etc för att lösa, vilket verkar vara på gång http://mobile.extremetech.com/computing/279-7nm-5nm-3nm-the-new-materials-and-transistors-that-will-take-us-to-the-limits-of-moores-law?origref=https:%2F%2Fwww.google.se%2F

Är ju även en ekonomisk fråga också. Skulle inte förvåna mig om det börjar stagnera efter 10nm i konsumentprylar tills det kommer någon ny halvledarteknik. Intel kan säkert brute force:a sig ner några noder till iom med deras enorma resurser. Men lönsamheten och fördelarna för varje krympning verkar minska rätt rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Var väl snacka om att "quantum tunneling" och läckage börjar bli ett seriöst problem under 10nm. Var väl mer snack för några år sen om att det var en vägg där och att det krävs nya material etc för att lösa, vilket verkar vara på gång http://mobile.extremetech.com/computing/279-7nm-5nm-3nm-the-new-materials-and-transistors-that-will-take-us-to-the-limits-of-moores-law?origref=https:%2F%2Fwww.google.se%2F

Är ju även en ekonomisk fråga också. Skulle inte förvåna mig om det börjar stagnera efter 10nm i konsumentprylar tills det kommer någon ny halvledarteknik.

10nm blir KAOZ, man kan typ resa till andra galxer med dem.

</s>

Blir oerhört intressant att se hur mycket tid/arbete/pengar som kommer att krävas för en kiselprocess i 10nm och om det överhuvudtaget lönar sig. Jag betvivlar att det är värt att fortsätta till nivåer som 5nm som Intel hävdar att de kommer att få ut, med kisel som material. Framtiden blir intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som tur är så får man ju lite mer än bara en ny CPU när man byter plattform. Jag längtar efter dagen då jag får uppgradera från det ålderstigna Intel Z77-chipset, och köpa ett nytt moderkort med uppdaterade interface m.m. Förhoppningsvis finns det snabbare SSDs tillgängliga i höst också, med SATA Express, så att man kan skrota de RAID0-lösningar man är tvungen att använda för att komma upp i någorlunda rimliga hastigheter idag.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Som tur är så får man ju lite mer än bara en ny CPU när man byter plattform. Jag längtar efter dagen då jag får uppgradera från det ålderstigna Intel Z77-chipset, och köpa ett nytt moderkort med uppdaterade interface m.m. Förhoppningsvis finns det snabbare SSDs tillgängliga i höst också, med SATA Express, så att man kan skrota de RAID0-lösningar man är tvungen att använda för att komma upp i någorlunda rimliga hastigheter idag.

Håller med dig om resten, men det fetmarkerade är väl en överdrift?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Håller med dig om resten, men det fetmarkerade är väl en överdrift?

Nja, det kan väl vara smidigt att köra raid0 om man behöver lite mer skriv/läs hastighet??...
Det här är en överdrift:

Permalänk
Avstängd

blir tufft efter 0nm.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

0.5430710 nm en kiselatoms storlek. Tillverkarna mer eller mindre leker med lego när de bygger processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

överdrift?

Skrivet av ZaraxZ:

överdrift

SSDs har blivit mycket billigare, men prestandaökningarna verkar ganska måttliga sedan typ 2008. Jag ogillar RAID-lösningar därför att det tillför ett onödigt lager av komplexitet, även om det må vara extremt kostnadseffektivt i förhållande till prestandaökningen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ZaraxZ:

Nja, det kan väl vara smidigt att köra raid0 om man behöver lite mer skriv/läs hastighet??...
Det här är en överdrift:
eULFf6F5Ri8

Absolut. Jag kör själv SSD:er i RAID 0, och visst är det roligt att utvecklingen går framåt. Men "någorlunda rimliga hastigheter"? Det är ju precis vad man får av en ensam SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Är det ens möjligt att tillverka i mindre skalor än 10nm? Har för mig jag gört nånstans att det var den magiska gränsen eller nåt sånt.
Eller är det 8nm jag tänker på?

Det är väll främst litografin som nu sätter gräns, men sen finns där ju andra gränser så som att hålla läkaget nere. Läckage är nog nästa stora utmaning!
Teoretiskt så sätter inte atomstorleken gränsen "ännu", men vi är inte långt ifrån.
http://www.periodictable.com/Properties/A/AtomicRadius.v.wt.h...
Pratet om att gå över till Germanium ger förresten ingen fördel i skalning då den atomen är större, däremot så ger Germanium en liten fördel när det gäller effekt. Germanium kan arbeta med lite lägre spänning (~0.2v mindre), för kiser är gränsen ca:0.7v i en vanlig PNP/NPN transistor och för germanium ca:0.5v.
Quantum tunneling (när en eller flera elektroner hoppar till nästa ledande del, kan liknas vid överslag i en isolator) en annan effekt som sätter gräns, något jag fått för mig att en 3D transistor till viss del angriper. Men ju mindre det blir, desto mindre kan den hantera fennomenet.
0,5nm = 500pm...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LiTo:

Har liknande funderingar. Min burk i sig fyller 5 år i slutet på Augusti. Grafikkortet har jag uppgraderat men resten fungerar fortfarande.
I ärlighetens namn så vet jag inte om det är värt att uppgradera annat än grafikkort nuförtiden om man mestadels spelar. Lite svårt och motivera byte av dator var tredje år när prestandavinsterna är obefintliga. Men att gå från 2.8Ghz stock till 4Ghz stock kanske inte är så dumt.

Det lär se likadant ut med Skylake, det vill säga inga stora prestandaskillnader om man tittar på generell processorprestanda. Däremot kan det bli ett rätt stort lyft om man tittar på plattformen som helhet. Vettigt M.2/SATA Express-stöd med NVMe är ju trevligt till exempel. Nästa gång jag uppgraderar hela datorn kommer jag nog gå ner ett steg i storlek till mATX och ett betydligt mindre chassi än mitt nuvarande Define R4.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men "någorlunda rimliga hastigheter"? Det är ju precis vad man får av en ensam SSD.

Ja det är en definitionsfråga.

Jag tycker att prestandan stagnerat och att 500 MB/s inte är rimligt längre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det är en definitionsfråga.

Jag tycker att prestandan stagnerat och att 500 MB/s inte är rimligt längre.

Vad gör du där du märker skillnad i sekventiell läs- och skrivhastighet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24