Hjälp med billjud ungefär 6k

Permalänk
Medlem

Hjälp med billjud ungefär 6k

Tjenare, har en polare som skaffat sig en 945a och han frågade mig om en bas till den. Jag har ingen koll på billjud så tänkte se om någon hade koll här. Han vill ha ett klokt ljud så då funderade jag på om han skulle låta högtalarna som sitter i sitta där och bara köpa en baslåda, slutsteg och en bilstereo, och senare köpa bättre högtalare när mer cash finns. Har ni några tips på vad han borde köpa? Om ni vill veta något mer så fråga bara, vet inte vad som är relevant att skriva riktigt

Permalänk
Medlem

Regga dig/din polare på garaget.org bästa svar får du nog där gällande billjud. Du får säkert bra svar här också men det är sida dedikerad för bilintresserade och där finns guider etc.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk

Åk till en lokal affär (om det finns) och fråga, dom vet nog tillräckligt för att din polare ska bli nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bOfInK3n:

Regga dig/din polare på garaget.org bästa svar får du nog där gällande billjud. Du får säkert bra svar här också men det är sida dedikerad för bilintresserade och där finns guider etc.

Ja, det kanske vi får göra, men tänkte se om någon hade koll här

Skrivet av waspen123:

Åk till en lokal affär (om det finns) och fråga, dom vet nog tillräckligt för att din polare ska bli nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Well.. vi har biltema, o det enda vi gör där e o sladda jag sa att vi behöver inte ens fundera på att köpa ljud där.

Permalänk
Avstängd

http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-ultimate-up1i.html

Jag köpte nyligen dessa till min bil och är grymt nöjd med dem och skulle verkligen rekommendera att införskaffa något liknande på panelen där framme eller liknande.
Sedan kanske kollar du väl efter steg och högtalare och eventuellt en billig stereo med aux till att börja med.

Tänk lite på hur mycket utrymme man kan tänkas offra för en sub där bak med

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tänk lite på hur mycket utrymme man kan tänkas offra för en sub där bak med

Det är en 945a, man kan slänga in två femtontummare och fortfarande ha nog med utrymme för att pöka med flickvännen i bagaget.

Mitt generella tips är 2x10" eller 2x12", se till att ha rejält med slutsteg.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-ultimate-up1i.html

Jag köpte nyligen dessa till min bil och är grymt nöjd med dem och skulle verkligen rekommendera att införskaffa något liknande på panelen där framme eller liknande.
Sedan kanske kollar du väl efter steg och högtalare och eventuellt en billig stereo med aux till att börja med.

Tänk lite på hur mycket utrymme man kan tänkas offra för en sub där bak med

Huvudsaken för han är att det dunkar o det är ju en 945a som han under påpekade, och platsen där bak är väl halvt dedikerad till ljud och sen är det ett plus om lite crossgrejjer går in. Så det är mest steg och subbar som han behöver. En stereo med aux inköptes idag. Så det finns nu

Skrivet av GreveFrog:

Det är en 945a, man kan slänga in två femtontummare och fortfarande ha nog med utrymme för att pöka med flickvännen i bagaget.

Mitt generella tips är 2x10" eller 2x12", se till att ha rejält med slutsteg.

Som jag sa över så är det mest dunk som är intressant. Han ville först inte ha ett skåp för att det var fult men sen sa en på hans jobb att det blev bättre ljud med skåp så det blev en 945a ist för en 944a

Ja jag tror åxå på 2 tolvor men har ingen koll på vad man bör ha. Om man ska kolla hur stort slutsteg man ska ha, är det RMS man ska kolla på då?

Permalänk
Medlem

Kan han/ni tänka sig att bygga själv?
Budget?

Edit; Budget såg jag nu. Första frågan är dock ganska viktig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vet att jag fick ett pris till min 855 Alpine instegsmodell och magnat högtalare och det skulle gå loss på 6500kr har jag för mig

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kan han/ni tänka sig att bygga själv?
Budget?

Det får helst vara färdigbyggt, han är inte så bra på att räkna med liter och sånt och jag har inte heller jätte bra koll så en färdig låda underlättar.
Budgeten står i rubriken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det får helst vara färdigbyggt, han är inte så bra på att räkna med liter och sånt och jag har inte heller jätte bra koll så en färdig låda underlättar.
Budgeten står i rubriken

Går att hitta mycket färdigräknade lådor på nätet, så är inte själva byggandet något problem kan det vara kul.

Annars är det väl bara att kolla här och välja ut något ni tycker verkar passa.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du faktiskt kommer förvånansvärt långt med att bara sätta in en baslåda i bagagen med ett slutsteg till denna. Och det behöver inte heller vara något gigantiskt monster med 2 st 15" basar utan även om du nöjer dig med låt säga en 12" are så kommer du troligen bli väldigt nöjd och inte minst så får du många slantar över till bränsle! Mer än så har du i princip inte nytta av vid daglig användning om du inte vill ha maximalt med ljud bara för att ha det som någon form av kompensation för något annat.

Vill man sedan bättra på systemet kan ett par bättre högtalare på dörrarna fram vara att rekommendera, även separata diskanter kan vara bra för den som vill ha lite finess på det hela. Notera dock att om man börjar stoppa i andra högtalare på dörrarna kan det vara så att dessa kräver starkare förstärkare för att låta bra och att det faktiskt blir sämre än med de som tidigare satt där då orginalhögtalarna oftast är lättdrivna och inte kräver så stark förstärkare. Sätter man dit egna dyra tungdrivna högtalare måste man således även ha en separat förstärkare för att det ska låta bra och för att man ska kunna spela högt.

Permalänk
Inaktiv

Åk till brl, skit i biltema!
åk till en av brl's butiker, snacka med dem hur han kan få mest för pengarna m.m.
Själv när jag skaffar bil, ska beställa allt från usa.
Dem har mycket kraftfullare saker som jag vill ha, sveriges butiker har inte lika fina saker att erbjuda
O glöm bara in sätta in vibrationsdämpande matta i skuffen, det kommer märkas mycket skillnad, rekomenderas starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Går att hitta mycket färdigräknade lådor på nätet, så är inte själva byggandet något problem kan det vara kul.

Annars är det väl bara att kolla här och välja ut något ni tycker verkar passa.

Vi är inte mycket för att bygga så det får helst bli färdiga saker Men jag vet inte vad man bör ha för märke/modeller på sakerna och vad som passar ihop riktigt..

Skrivet av guos89:

Jag skulle tro att du faktiskt kommer förvånansvärt långt med att bara sätta in en baslåda i bagagen med ett slutsteg till denna. Och det behöver inte heller vara något gigantiskt monster med 2 st 15" basar utan även om du nöjer dig med låt säga en 12" are så kommer du troligen bli väldigt nöjd och inte minst så får du många slantar över till bränsle! Mer än så har du i princip inte nytta av vid daglig användning om du inte vill ha maximalt med ljud bara för att ha det som någon form av kompensation för något annat.

Vill man sedan bättra på systemet kan ett par bättre högtalare på dörrarna fram vara att rekommendera, även separata diskanter kan vara bra för den som vill ha lite finess på det hela. Notera dock att om man börjar stoppa i andra högtalare på dörrarna kan det vara så att dessa kräver starkare förstärkare för att låta bra och att det faktiskt blir sämre än med de som tidigare satt där då orginalhögtalarna oftast är lättdrivna och inte kräver så stark förstärkare. Sätter man dit egna dyra tungdrivna högtalare måste man således även ha en separat förstärkare för att det ska låta bra och för att man ska kunna spela högt.

Det är antagligen mest bara för att dunka musik o göra oljud skulle jag tro. Jag tänkte att man kunde börja med slutsteg och bas och sen bygga på diskanter och det sen.

Skrivet av jojjeofc:

Åk till brl, skit i biltema!
åk till en av brl's butiker, snacka med dem hur han kan få mest för pengarna m.m.
Själv när jag skaffar bil, ska beställa allt från usa.
Dem har mycket kraftfullare saker som jag vill ha, sveriges butiker har inte lika fina saker att erbjuda
O glöm bara in sätta in vibrationsdämpande matta i skuffen, det kommer märkas mycket skillnad, rekomenderas starkt.

Tyvärr uppskattar jag att det är över 30-40mil till närmsta brl butik, varav 10mil vatten så det lär kosta några tusen bara att åka dit, då är halva budgeten uppbränd. Det är därför jag frågar här och sen kan vi beställa hem saker. Hjälper det med matta i en kombi eller tänker du på sedan? för han har en kombi i alla fall, men hjälper det så skall jag tipsa honom om det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jakob55:

Vi är inte mycket för att bygga så det får helst bli färdiga saker Men jag vet inte vad man bör ha för märke/modeller på sakerna och vad som passar ihop riktigt..

Det är antagligen mest bara för att dunka musik o göra oljud skulle jag tro. Jag tänkte att man kunde börja med slutsteg och bas och sen bygga på diskanter och det sen.

Tyvärr uppskattar jag att det är över 30-40mil till närmsta brl butik, varav 10mil vatten så det lär kosta några tusen bara att åka dit, då är halva budgeten uppbränd. Det är därför jag frågar här och sen kan vi beställa hem saker. Hjälper det med matta i en kombi eller tänker du på sedan? för han har en kombi i alla fall, men hjälper det så skall jag tipsa honom om det

Det hjälper så ofantligt mycket ifall man lägger vibrationsdämpande matta.
Alltså man tar ur mattan i bagageutrymmet, sedan lägger man sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... på den bara metallen i bagageutrymmet.
sedan sätter man bara in mattan igen, så har man mycket bättre ljud o slipper allt skrammel när man sätter in lite dunkadunka.
Men gör så att ni slår en pling till brl, snacka med dem.
Mycket bra bemötande i butiken, och kan oftast hjälpa till väldigt mycket.
Även länk till en video så det blir lite lättare att förstå hur jag menar!
https://www.youtube.com/watch?v=8WLbCRXrpeo
Gör alltså så som på videon fast i golvet av bagageutrymmet, och var som helst stort sätt.
Tar bort alla onödiga vibrationer, billigt o hjälper mycket.
https://www.youtube.com/watch?v=my7V3nktEGk hoppa fram till 05:45.
Det hjälper mer än vad man tror, snåla inte på det bara haha.

Permalänk
Medlem

skulle börja med ett bra framsystem och DÄMPA dörrar..gör du detta rätt får du ett sjysst tryck samt bra ljud, sen man kan bygga ut med bas...annars blir det skitljud som inte tål högre volymer utan att låta illa o bara massa bas....

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

skulle börja med ett bra framsystem och DÄMPA dörrar..gör du detta rätt får du ett sjysst tryck samt bra ljud, sen man kan bygga ut med bas...annars blir det skitljud som inte tål högre volymer utan att låta illa o bara massa bas....

Jag tror att hans tanke mest är att det ska dunka, han tyckte ändå att det var ganska bra ljud i originalljudet som sitter i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag tror att hans tanke mest är att det ska dunka, han tyckte ändå att det var ganska bra ljud i originalljudet som sitter i bilen.

Tror inte han tycker att det är lika kul sen när han bara hör basen och ingen musik 😜, Av den budgeten skulle han lägga allt på dämpning och sen spara ihop till ett fullt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Tror inte han tycker att det är lika kul sen när han bara hör basen och ingen musik 😜, Av den budgeten skulle han lägga allt på dämpning och sen spara ihop till ett fullt system.

Men ljudet som sitter i bilen tycker han är helt okej men han saknar basen. Om han köper en bas nu så har han både musik och bas och sen köpa till högtalare sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jakob55:

Men ljudet som sitter i bilen tycker han är helt okej men han saknar basen. Om han köper en bas nu så har han både musik och bas och sen köpa till högtalare sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll, tyckte min vän med.
när vi väl satte in dämpmatta var det 100% bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Spelar ingen roll, tyckte min vän med.
när vi väl satte in dämpmatta var det 100% bättre.

Det stog mest mellan om man skulle köpa bas och slutsteg för 6k och bygga på senare, eller pressa in vanliga högtalare samtidigt i budgeten. Men nu har han tydligen köpt någon baslåda med 2 tolvor från gas och ett slutsteg till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jakob55:

Det stog mest mellan om man skulle köpa bas och slutsteg för 6k och bygga på senare, eller pressa in vanliga högtalare samtidigt i budgeten. Men nu har han tydligen köpt någon baslåda med 2 tolvor från gas och ett slutsteg till det.

herregud GAS av alla märken...inte världens bästa märke men bättre än inget i guess
Själv ska jag antagligen skaffa 1 eller 2 DC audio 12" level 4 inom sin tid ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

herregud GAS av alla märken...inte världens bästa märke men bättre än inget i guess
Själv ska jag antagligen skaffa 1 eller 2 DC audio 12" level 4 inom sin tid ^^

Jadu, jag har ingen aning om vad som är bra inom ljud. Men han skrev till mig att han hade köpt ljug så det var ju bara att gilla läget

Permalänk

Har själv en 940 som köptes av en gammal arbetskamrat, fick då med lite ljud men jag kan inte ett smack om det, vet inte ens märke.
En kompis som kan det lite mer sa att jag hade dubbla tior samt ett slutsteg, och jag kan säga att jag är väldigt nöjd med det iallafall dunkar rätt bra.

Sen är det ju en 945'a din kompis har och då brukar det ju kännas mer i bilen då det är öppet mellan bagage och sätena. Så jag tror han blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Har själv en 940 som köptes av en gammal arbetskamrat, fick då med lite ljud men jag kan inte ett smack om det, vet inte ens märke.
En kompis som kan det lite mer sa att jag hade dubbla tior samt ett slutsteg, och jag kan säga att jag är väldigt nöjd med det iallafall dunkar rätt bra.

Sen är det ju en 945'a din kompis har och då brukar det ju kännas mer i bilen då det är öppet mellan bagage och sätena. Så jag tror han blir nöjd

Han sa första gången jag mötte honom efter att han kopplat in det att dom var lite slöa. Men om basen skulle dunka mer så skulle ändå inte ljudet höras. Och dom var ju inte direkt jättedrag i men mycket bättre än utan bas Sen blir det väl mer uppgraderingar senare antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

herregud GAS av alla märken...inte världens bästa märke men bättre än inget i guess
Själv ska jag antagligen skaffa 1 eller 2 DC audio 12" level 4 inom sin tid ^^

Dagens GAS är inte dåligt längre. ett märke att räkna med.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andyah:

Dagens GAS är inte dåligt längre. ett märke att räkna med.

Njo, för dem som vill ha en högljud bil o mer kvalitet så är GAS troligen inte rätt märke,
Finns inte speciellt många "proffs" som kör runt bilar med GAS basar/högtalare.
Hade aldrig kunnat tänka mig att rekommendera det märket till någon, billigt märke men billigt är inte alltid bäst.
Iallafall det intrycket jag har fått av GAS är inte bra, mer ett märke som man slänger in i en epa-traktor.