AUO, Samsung och Sharp gör 4K-skärmar för mobiltelefoner 2015

Permalänk
Melding Plague

AUO, Samsung och Sharp gör 4K-skärmar för mobiltelefoner 2015

Våren och en ny generation mobiltelefoner närmar sig med stormsteg, men den som håller hårt i plånboken till hösten kommer eventuellt kunna lägga beslag på en 4K UHD-upplöst modell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behöver min mobil högre upplösning? njaaaeee

Oculus? fuck. yes.

Permalänk
Avstängd

Varför? Finns ingen anledning alls att ha 4K på en mobil, ingenting blir bättre av det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Allt över 1080p på en mobil känns lite meningslöst ? Eller är det bara jag ? För VR så håller jag helt med, vi behöver 8K!

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få ett batteri som håller igång en 1080p skärm i typ en vecka innan vi fortsätter med peni... pixelmäteriet?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Snacka om felfokuserat... 4K - Javisst. På en massa vettiga ställen... På mobiler - Varför??!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Hög pixeldensitet (700+ ppi) borde göra att tillverkarna kan ha många döda pixlar utan att folk märker det, blir högre lönsamhet när man slipper kasta skärmar.

Sen tycker jag iaf det är märkbar skillnad mellan min Note 3'a (1920x1080) och polarens Note 4'a (2560x1440), ser mycket najsare ut, så visst har man nytta av fler pixlar!

Ska bli riktigt häftigt å köra Oculus med en 4K-display!

Permalänk
Medlem

Den dagen grafikkort kan driva spel i 16K.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Allt över 1080p på en mobil känns lite meningslöst ? Eller är det bara jag ? För VR så håller jag helt med, vi behöver 8K!

Grejen är att mobiler kan användas för VR också (se Note 4 med Gear VR), så helt meningslöst till mobiler är det ändå inte.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Grejen är att mobiler kan användas för VR också (se Note 4 med Gear VR), så helt meningslöst till mobiler är det ändå inte.

Precis. Och vad jag läst så räcker inte upplösningen Note4 har för det så 4k är nog bra att ha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

nice

Permalänk
Medlem

Mer imponerande än användbart kanske. Man kan ju undra om vi om 15-20 år bara har vår telefon som dator/spelkonsol. Med den här utvecklingen så känns det inte helt omöjligt. Undrar vilken telefon som blir först med en x86 processor?

Permalänk
Inaktiv

Om tio år kommer vi att köra 1080p på stationära datorer och 256K i mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Och själv funderar ja på att min nästa mobil bara behöver ha 720p eller max 1080p, eftersom ja föredrar högpresterande rendering och bra batteritid i mina mobiler framför ultrahöga upplösningar.
Skärmen får gärna bli bättre, men i andra aspekter istället, som färgkorrekthet, contrast, svärta, betraktningsvinklar, energieffektivitet, osv.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Och själv funderar ja på att min nästa mobil ska ha 720p eller max 1080p, eftersom ja föredrar högpresterande rendering och bra batteritid i mina mobiler framför ultrahöga upplösningar.
Skärmen får gärna bli bättre, men i andra aspekter istället, som färgkorrekthet, contrast, svärta, betraktningsvinklar, energieffektivitet, osv.

Skärmtekniken blir bättre med åren, t.ex. är Note 4 skärmen (1440p) strömsnålare än Note 3 (1080p). Men visst, hade man kört 1080p med den nya tekniken hade strömförbrukningen varit ännu lägre. Sen argumenterar vissa att man fortfarande ser skillnad på 1080p och 1440p, men jag är tveksam till om man ser skillnad på 1440p och 4K med blotta ögat.

Det enda som drar nytta av den höga upplösningen är VR. Har mobilen inte stöd för VR ser jag ingen mening att ha 4K-skärm.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen skillnad mellan min iPhone 4 och min iPhone 6 Plus. Varför denna hets kring upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Jag ser ingen skillnad mellan min iPhone 4 och min iPhone 6 Plus. Varför denna hets kring upplösning?

Oj ja då borde du verkligen gå och kolla synen.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Bra ifall man tänker använda sin telefon som VR-display

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Oj ja då borde du verkligen gå och kolla synen.

Fick nya glajjor för 1 månad sedan. Visst är iphone 4 gammal men den har ändå 326 ppi, 6 plus har 401. Kan ärligt säga att jag inte ser någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Mer imponerande än användbart kanske. Man kan ju undra om vi om 15-20 år bara har vår telefon som dator/spelkonsol. Med den här utvecklingen så känns det inte helt omöjligt. Undrar vilken telefon som blir först med en x86 processor?

Du får väl googla och kolla vilken som var först... Det har ju iaf släppts en handfull modeller med Interprocessor. som bygger på x86-arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte 720p var hög upplösning på min telefon (2013 motorola moto g) lol
får de ner strömförbrukningen på dem så det blir användbart på telefonen så de kan gå fyra dagar eller mer när man använder telefonen rent allmänt så är det lugnt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Och själv funderar ja på att min nästa mobil bara behöver ha 720p eller max 1080p, eftersom ja föredrar högpresterande rendering och bra batteritid i mina mobiler framför ultrahöga upplösningar.
Skärmen får gärna bli bättre, men i andra aspekter istället, som färgkorrekthet, contrast, svärta, betraktningsvinklar, energieffektivitet, osv.

Kan inte mer än att hålla med. 1080 räcker gott o väl, mer pixlar blir bara mer prestandaförlust och mindre batteritid, till ingen egentligen nytta.
Förutom för att vara "värst" då, men sånt slutade man väll med efter gymnasiet.
Min skärm slukar redan merparten av batteriet på lägsta ljusstyrkan i 1080p, det lär ju inte direkt bli bättre av att fyrdubbla upplösningen.
Fyra gånger mer pixlar att animera också, dvs luren måste ha värsting cpu för att prestera som en "gammal" 1080p lur...

Permalänk
Medlem

Så bara jag som är glad över detta altså. Såklart inte för att jag behöver högre res i telefonen. Men eftersom VR inte i nuläget kan betala för bättre skärmar så måste någon annan industri göra det. Då är den enda rimliga mobiltelefoner. Detta betyder att varje gång du köper en telefon med onödigt hög upplösning så betalar du några kronor även till utvecklingen av bättre VR.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Japanska Sharp kan i sin tur väntas fortsätta satsa på halvledarmaterialet IGZO (eng. indium gallium zink oxide), där bolaget redan visat upp en 4,1-tumsskärm med punkttätheten 736 ppi. Detta skulle med UHD-upplösning motsvara storleken 6 tum, samtidigt som en äkta RGB-matris används för varje pixel.

IGZO och ingen jävla PenTile – jag gråter av lycka! Skiter fullständigt i den upplösningen på mobilen, men nu borde man kunna se till att den pixeldensiteten hamnar i VR-headset!

Sen förväntar jag mig också 8K på en 32-tums datorskärm snart, men det lär väl inte hända under det här århundradet …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Kan vi inte få ett batteri som håller igång en 1080p skärm i typ en vecka innan vi fortsätter med peni... pixelmäteriet?

Håller helt med. Så trött på detta pixelrace på telefoner när batteritiden bara blir mindre och mindre med alla dessa pixlar. Hade en Note 4 jag lämnade tillbaka, hade så höga förväntningar på den med tanken på batteriets kapacitet och de nya batteri-sparläget. Men pixlarna tar slut på telefonen alldeles för tidigt.
Hade gärna haft exakt samma telefon fast med full hd-upplösning istället.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk

Ge mig bättre batteritid istället. Är väldigt trött på högupplösta telefoner som knappt kan funka som en telefon under en hel dag pga usel batteritid. Absurt att investeringar skes på skärmfronten när batterilivet är överlägset Akhilles häl för moderna smartphones.

Permalänk
Medlem

Egentligen behövs det inte mobiler som har högre än 1920x1080 i upplösning, och behövs definitiv inte med högre än 2560x1440.

Däremot kommer det behövas 4-5" paneler med minst 4K men antagligen hellre 8K för andra tillämpningar, som tex VR

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Mer fokus på batteritidena oxå pls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Gear VR kan INTE motivera detta. Alla som testat Gear VR borde fatta vad jag menar *Krääääkas*

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

men, hur, Batteriet då?:/