Bedrägeriförsök i marknaden, håll hårt i pengarna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av criscros:

SKulle tro en blanding mellan hybris/ensam/äcklig

Hybrid äckel? hahah

Känner att vi är på samma våglängd men att tråden spårar, låt säga så att Mr. F Mechablititet inte är så populär på SweClockers just nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har blivit kontaktad av en användare här på Sweclockers, samma IP-adress för övriga skams och han har profilnamnet "Fox". Kan vi ha hittat vår förövare?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Jag fick samma erbjudande med samma upplägg (på samma grejer tror jag) i en köpesannons från mig ! Skulle betala en del på Paysafe nu (med instruktioner till det, precis som till dig) och resten när jag fått och kollat grejerna. Min följdfråga var då "Och hur mycket är resten" och "var bor du" och fick då priser på grejerna (billigt) och en stad. Dock fanns fler detaljer också som gjorde att jag inte "slog till"...

926 kr var kanske gårdagens kurs hos dem på 100 EUR ?

Men tyvärr finns det fler, som förstör för alla ärliga. Hade en annan affär pågång där jag fick lite vibbar och frågade var säljaren bodde, och fick svaret "det är långt från dig så vi får köra med Posten"... Det kan helt klart vara en ärlig säljare, men Blocketpaketet var inte av intresse och då drog jag mig ur...

Skrivet av Knetha:

Jönköping vad det och priserna var:

i7 4770k - 1500
Asus Maximus vi Extreme - 1500
32GB ram - 1500

Kanske inte jättebilligt nu när jag tänker på det... (CPU 1000 under nypris, MB 2000 under nypris, 32 Gb går att få i butil för 1500)

Måste vara denna kille som svarde på en köpes annons från mig för nån vecka sedan.

Han ville sälja ovanstående paket till samma pris (förutom att nu va det en 4790K istället). Också från Jönköping.

Inget nic på swec, inget telefonnr, inget namn utan endast betalning med paypal. Erbjöd mig betala för blocket paket men icke. Föreslog att jag skulle skicka över en polare som bor i jönköping för att hämta men han vill "endast göra upp affären med mig som han litade på".

Allt kändes weird så jag avbjöjde.

La ut en helt annan köpesannons nån vecka senade. Han kontakade mig igen och erbjöd en vara till bra pris. Frågade då om samma sak som förra gången gällde då visste han inte vad jag pratade om, trots att han svarade från samma mailadress.

Han signade mailen med nicet "Helt hysterisk" och mailen var ett hotmailkonto typ criticalerror@hotmail.com eller liknande.

Kan såklart vara helt legitim säljare men jag anar ugglor i mossen..

Permalänk
Medlem

Om man inte accepterar att ett ombud kommer och betalar och hämtar utan föredrar en annan helt okänd person (köparen, annonsören) så är det nog större chans att vinna högsta vinsten på Triss utan att köpa lott än att detta skulle vara en seriös säljare !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiwiÄrGott:

Hahaha! Skön snubbe, he'll be back haha.

Oh ja. Om ett par månader kommer det han dyka upp igen. Bara att spara tråden och visa den igen för honom då.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag har som princip att inte köpa begagnat. Om det så ska ske ska det vara mellan 4 ögon. Så båda parter verkligen får en bra affär.
Men det mailet du fick känns skumt på alla sätt och vis

Tänk om den ena är enögd då? ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Måste vara denna kille som svarde på en köpes annons från mig för nån vecka sedan.

Han ville sälja ovanstående paket till samma pris (förutom att nu va det en 4790K istället). Också från Jönköping.

Inget nic på swec, inget telefonnr, inget namn utan endast betalning med paypal. Erbjöd mig betala för blocket paket men icke. Föreslog att jag skulle skicka över en polare som bor i jönköping för att hämta men han vill "endast göra upp affären med mig som han litade på".

Allt kändes weird så jag avbjöjde.

La ut en helt annan köpesannons nån vecka senade. Han kontakade mig igen och erbjöd en vara till bra pris. Frågade då om samma sak som förra gången gällde då visste han inte vad jag pratade om, trots att han svarade från samma mailadress.

Han signade mailen med nicet "Helt hysterisk" och mailen var ett hotmailkonto typ criticalerror@hotmail.com eller liknande.

Kan såklart vara helt legitim säljare men jag anar ugglor i mossen..

Ah, crap.
Har köpt ett grafikkort av denna person men inte fått något, betalt via Swish.
Då lär jag inte se de pengarna igen.

EDIT:
Bara ignorera denna användare med kännetecknen ovan, tar gärna pengar, men blir bekvämt av med kolliid och babblar smörja.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Gardera er. Med erfarenhet och fingertoppskänsla kan man ganska enkelt sålla ut de flesta, men ibland så har man otur. Känns som att det finns två typer. Antingen den som systematiskt lurar flera, och allt verkar bra tills man inte får sina saker(typ som den här stollen). Sedan finns det den andra som säljer riktiga saker, men sockrar på ordentligt, så till slut får man prylen, näst intill defekt, när man betalat utifrån att det skulle vara nyskick.

Sedan sätter de sig på tvären och vägrar ge med sig. De flesta orkar inte till slut, och det lönar sig för dessa troll.

Har en stor förhoppning att SweClockers ska uppdatera och förbättra marknaden. Känns lite som samma nivå som Köp&Sälj-grupper på Facebook. Borde kunna introducera omdömessystem, budsystem och en bättre sök/kategoriseringsfunktion som minst.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdancer:

Gardera er. Med erfarenhet och fingertoppskänsla kan man ganska enkelt sålla ut de flesta, men ibland så har man otur. Känns som att det finns två typer. Antingen den som systematiskt lurar flera, och allt verkar bra tills man inte får sina saker(typ som den här stollen). Sedan finns det den andra som säljer riktiga saker, men sockrar på ordentligt, så till slut får man prylen, näst intill defekt, när man betalat utifrån att det skulle vara nyskick.

Sedan sätter de sig på tvären och vägrar ge med sig. De flesta orkar inte till slut, och det lönar sig för dessa troll.

Har en stor förhoppning att SweClockers ska uppdatera och förbättra marknaden. Känns lite som samma nivå som Köp&Sälj-grupper på Facebook. Borde kunna introducera omdömessystem, budsystem och en bättre sök/kategoriseringsfunktion som minst.

Omdömestråden är helt värdelös, framför allt när man ska söka upp någon. Det är för mycket arbete för att få fram något så trivialt som ett enkelt omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Gardera er. Med erfarenhet och fingertoppskänsla kan man ganska enkelt sålla ut de flesta, men ibland så har man otur. Känns som att det finns två typer. Antingen den som systematiskt lurar flera, och allt verkar bra tills man inte får sina saker(typ som den här stollen). Sedan finns det den andra som säljer riktiga saker, men sockrar på ordentligt, så till slut får man prylen, näst intill defekt, när man betalat utifrån att det skulle vara nyskick.

Sedan sätter de sig på tvären och vägrar ge med sig. De flesta orkar inte till slut, och det lönar sig för dessa troll.

Har en stor förhoppning att SweClockers ska uppdatera och förbättra marknaden. Känns lite som samma nivå som Köp&Sälj-grupper på Facebook. Borde kunna introducera omdömessystem, budsystem och en bättre sök/kategoriseringsfunktion som minst.

Ett system där enbart registrerade och verifierade användare får kontakta användare i marknaden.
Samtliga uppgifter synliga vid kontakt per automatik.
Personnummer vid registrering.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Omdömestråden är helt värdelös, framför allt när man ska söka upp någon. Det är för mycket arbete för att få fram något så trivialt som ett enkelt omdöme.

Skrivet av SirMacke:

Ett system där enbart registrerade och verifierade användare får kontakta användare i marknaden.
Samtliga uppgifter synliga vid kontakt per automatik.
Personnummer vid registrering.

Precis min poäng. Gör ett system likt Traderas eller Ebay så det bli lite svårare att skapa falska konton för marknaden.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kan man inte be personen man köpper saker av att fota
En id handling som leg och varan man ska köppa och få det på
Mailen?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av putte_br:

Kan man inte be personen man köpper saker av att fota
En id handling som leg och varan man ska köppa och få det på
Mailen?

ID-handling är nog det absolut mest korkade man kan skicka iväg till någon...just sayin'.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Ett system där enbart registrerade och verifierade användare får kontakta användare i marknaden.
Samtliga uppgifter synliga vid kontakt per automatik.
Personnummer vid registrering.

Det är ganska enkelt att lura system för personnummer och att Sweclockers skulle besitta en äkta "lista" strider mot vartenda paragraf under PUL, så det faller pladask. Men något simpelt system borde man väl kunna införa utan att det känns alldeles för krystat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske dax att höja Åldern till 1 år för att kunna annonsera? och minst 100 inlägg

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

ID-handling är nog det absolut mest korkade man kan skicka iväg till någon...just sayin'.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför det? Lite nyficken på varför det är en dålig ide.
Putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av putte_br:

Varför det? Lite nyficken på varför det är en dålig ide.
Putte

Ptja, identitetsstöld, till att börja med? Man kan göra mycket hyss med någons ID-handlingar. Låt fantasin flöda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ptja, identitetsstöld, till att börja med? Man kan göra mycket hyss med någons ID-handlingar. Låt fantasin flöda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant. Men annars en bra ide.
Bild på personen med en lapp med swe nick på och varan då?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av putte_br:

Det är sant. Men annars en bra ide.
Bild på personen med en lapp med swe nick på och varan då?

Absolut - men det hjälper föga om det är en användare härifrån som scammar, precis som tråden antyder. Faktum är ju att det är nästan omöjligt att skydda sig. Jag har haft 38 annonser här på Sweclockers och köpt från kanske hundra annonser själv, aldrig varit några problem. Tyvärr ligger bedragaren oftast ett par steg före den ärliga människan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Absolut - men det hjälper föga om det är en användare härifrån som scammar, precis som tråden antyder. Faktum är ju att det är nästan omöjligt att skydda sig. Jag har haft 38 annonser här på Sweclockers och köpt från kanske hundra annonser själv, aldrig varit några problem. Tyvärr ligger bedragaren oftast ett par steg före den ärliga människan.

den ända sättet jag gör affärer med begagnat är aldrig över 1500 kr över internet och att den jag köper av har varit medlem minst ett år och aktiv det året.
men det finns aldrig något sätt att vara 100 % säker när man köper begagnat tyvärr.
Tråkigt att bedragarna har kommit hit och lurar folk.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ah, crap.
Har köpt ett grafikkort av denna person men inte fått något, betalt via Swish.
Då lär jag inte se de pengarna igen.

EDIT:
Bara ignorera denna användare med kännetecknen ovan, tar gärna pengar, men blir bekvämt av med kolliid och babblar smörja.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Har blivit kontaktad av en användare här på Sweclockers, samma IP-adress för övriga skams och han har profilnamnet "Fox". Kan vi ha hittat vår förövare?

Personen som jag misstänker har i dag bytt profilnamnet till "Fredrik". Tänker dock inte gå närmare än så men om någon har råkat ut för ett bedrägeri med en "fredrik" så kanske det ringer en klocka.
Personen jag misstänker har dock sina "riktiga" annonser i Stockholms län. Ingen kommentarstråd är öppen på de annonser jag sett.

Edit: Inget tyder på att denna användaren hade något med just bedragaren att göra.

OBS! Ingen anklagning eller smutskastning utan rakt av spekulationer från min sida att denne kan vara inblandad då namnet tidigare passade in och tillvägagångsättet när ett bedrägeriförsök inleddes mot mig.

Har även blivit kontaktad av ytterligare en person som har blivit av pengar till en kille i "Jönköping". Tråkigt nog, Citerat nedan.

Skrivet av Matsonic:

Hejsan David,

Såg i en tråd att du skriver om en snubbe i Jönköping som säger sig sälja prylar men aldrig skickar dem.
Jag har gjort affärer med honom, fick dock aldrig något av honom.. bara 5500kr mindre i plånboken.

Så jag undrar om du har någon information om honom som jag kan ta del av?
Håller på att sätta ihop en polisanmälan, så all information jag kan få är av vikt.

Du kan maila mig på mail@mail.mail
Eller så mig en signal innan på xxx xxx xx xx
//Mats

Hör av er till Matsonic om ni har information, jag har redan skickat mina mailkonversationer till Mats. Ni kan skicka PM och kanske få mail där igenom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ah, crap.
Har köpt ett grafikkort av denna person men inte fått något, betalt via Swish.
Då lär jag inte se de pengarna igen.

EDIT:
Bara ignorera denna användare med kännetecknen ovan, tar gärna pengar, men blir bekvämt av med kolliid och babblar smörja.

Men om du har överfört via Swish så har du ett äkta namn att gå på.

Bara att börja ringa, skicka brev och vara allmänt jobbig så kanske du får tillbaka dina pengar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Men om du har överfört via Swish så har du ett äkta namn att gå på.

Bara att börja ringa, skicka brev och vara allmänt jobbig så kanske du får tillbaka dina pengar.

Har jag gjort, han svarade fram tills ett par dagar sedan och sade att han kunde kanske skicka tillbaks pengarna.
Men sedan har det varit tyst.
Så nästa vecka blir det polisen helt enkelt.

Jag vet vad han heter, var han bor med mera, som sagt får man namnet i swish.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har jag gjort, han svarade fram tills ett par dagar sedan och sade att han kunde kanske skicka tillbaks pengarna.
Men sedan har det varit tyst.
Så nästa vecka blir det polisen helt enkelt.

Jag vet vad han heter, var han bor med mera, som sagt får man namnet i swish.

Hur mycket mer info har du letat fram? Finns han på Facebook kanske?
Kanske någon mor eller far man kan kontakta och sätta lite press på personen?
Hur gammal är han och i vilken stad?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Hur mycket mer info har du letat fram? Finns han på Facebook kanske?
Kanske någon mor eller far man kan kontakta och sätta lite press på personen?
Hur gammal är han och i vilken stad?

Har inte hittat på facebook.
Har hittat nummer till hans mor.
27år och bor i Habo.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fick ett likadant mail förut på samma summa när jag skulle köpa ett 280x här förut, riktigt skumt.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

Jag fick ett erbjudande från denna kille i november att köpa 2 st Asus Matrix gtx 780ti samt ett Asus ROG Rampage extreme z87 för 5000 kr... Det kliade lite i köpetarmen men det kändes allt för skumt med att inte få ett namn, telenr utan bara en massa anonyma mail.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Personen som jag misstänker har i dag bytt profilnamnet till "Fredrik". Tänker dock inte gå närmare än så men om någon har råkat ut för ett bedrägeri med en "fredrik" så kanske det ringer en klocka.
Personen jag misstänker har dock sina "riktiga" annonser i Stockholms län. Ingen kommentarstråd är öppen på de annonser jag sett.

OBS! Ingen anklagning eller smutskastning utan rakt av spekulationer från min sida att denne kan vara inblandad då namnet tidigare passade in och tillvägagångsättet när ett bedrägeriförsök inleddes mot mig.

Har även blivit kontaktad av ytterligare en person som har blivit av pengar till en kille i "Jönköping". Tråkigt nog, Citerat nedan.

Hör av er till Matsonic om ni har information, jag har redan skickat mina mailkonversationer till Mats. Ni kan skicka PM och kanske få mail där igenom.

Skrivet av SirMacke:

Har jag gjort, han svarade fram tills ett par dagar sedan och sade att han kunde kanske skicka tillbaks pengarna.
Men sedan har det varit tyst.
Så nästa vecka blir det polisen helt enkelt.

Jag vet vad han heter, var han bor med mera, som sagt får man namnet i swish.

Ni två borde prata med varandra!

Permalänk
Medlem

Nu när jag läser tråden så inser jag att jag också blev kontaktad av räven via mail i julas. Eftersökte ett 1155 mitx moderkort i marknaden och blev således kontaktad.

Samma tillvägagångssätt som övriga, förmånlig förskottsbetalning via paysafe.

Problemen började redan när han ville sälja ett "republic of gamers"-moderkort, vilket inte finns i 1155. Jag fortsatte dock diskussionen vidare ett par mail, sen slutade han svara när jag bad om ett foto med en hand över moderkortet

Fixar mailkonversationen efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com