Min lur vill inte laddas :-(

Permalänk
Avstängd

Min lur vill inte laddas :-(

Äger en galaxy s5. Hörde från en vän att man skall göra rent kontakten ganska ofta.

Nu pratar jag om några 4 guld kontakter. Vet inte vad dessa kallas, men dem finns på själva batteriet och i mobilen. Alltså när man stoppar in batteriet så nuddar dessa 4 guldkontakter varandra.

Här är en bild. Hoppas ni fattar vad jag menar: http://imgur.com/NaJKF0n Ser ni de 4 guld pins/ kontakterna eller vad de nu kallas.

Jag gjorde rent dessa då med tops och aceton. När jag då gjorde rent så satte jag tillbaka batteriet och kopplade in laddaren. Men mobilen vill inte laddas. Ingenting händer. Själva mobilen sätts på och man ser en blixt. Dock ser jag inte längre att den laddas som förut. För det brukade vissa när mobilen laddades.

Jag försöker starta mobilen och det funkar inte heller Batteriet är tomt och vill nu inte laddas...

Jag vet att jag får skylla mig själv. Men hur fixar jag detta? Eller är det kört?

Hjälp!

Permalänk
Avstängd

Så dum jag var. Inget OS var installerat. Kopplade in kabeln till datorn och installerade ett OS. Nu går det att ladda igen! Men varför gick det inte att ladda bara för att det inte finns något OS?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med aceton men det värsta man kan göra är att vara otålig och starta elprylar för tidigt efter att man rengjort dom med nån vätska, tappat dom i vatten, spilt på dom mm.

Kommer ingen med nått bättre råd så rengör du på nått sätt igen och väntar jätte länge. Ju mer vätska och ju mindre kontroll man haft över vart vätskan hamnat desto längre väntar du.

Edit:
Det där med OS på mobilen vet jag inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Jag vet inte hur det är med aceton men det värsta man kan göra är att vara otålig och starta elprylar för tidigt efter att man rengjort dom med nån vätska, tappat dom i vatten, spilt på dom mm.

Kommer ingen med nått bättre råd så rengör du på nått sätt igen och väntar jätte länge. Ju mer vätska och ju mindre kontroll man haft över vart vätskan hamnat desto längre väntar du.

Edit:
Det där med OS på mobilen vet jag inte. Du nämnde inget om det tidigare.

Inget OS var installerat på mobilen. Så jag tänkte om där felet kunde vara och det var tydligen det. Installerade nya versionen 5.0 och nu kan luren laddas. Men varför vill inte luren laddas utan något OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Inget OS var installerat på mobilen. Så jag tänkte om där felet kunde vara och det var tydligen det. Installerade nya versionen 5.0 och nu kan luren laddas. Men varför vill inte luren laddas utan något OS?

Gissning är att det finns någon vertifering av hur bra laddarn år så du inte ska kunna ladda med "fel" ström... Men bara en teori.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

"laddningen" finns i själva oset(kerneln?). när laddaren kopplas in startar os och går in i "endast laddning" läge (och aktiverar laddningskretsen, det är en smart krets ingen dum krets som förr), istället för att ladda fulla os:et.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Äger en galaxy s5. Hörde från en vän att man skall göra rent kontakten ganska ofta.

Nu pratar jag om några 4 guld kontakter. Vet inte vad dessa kallas, men dem finns på själva batteriet och i mobilen. Alltså när man stoppar in batteriet så nuddar dessa 4 guldkontakter varandra.

Här är en bild. Hoppas ni fattar vad jag menar: http://imgur.com/NaJKF0n Ser ni de 4 guld pins/ kontakterna eller vad de nu kallas.

Jag gjorde rent dessa då med tops och aceton. När jag då gjorde rent så satte jag tillbaka batteriet och kopplade in laddaren. Men mobilen vill inte laddas. Ingenting händer. Själva mobilen sätts på och man ser en blixt. Dock ser jag inte längre att den laddas som förut. För det brukade vissa när mobilen laddades.

Jag försöker starta mobilen och det funkar inte heller Batteriet är tomt och vill nu inte laddas...

Jag vet att jag får skylla mig själv. Men hur fixar jag detta? Eller är det kört?

Hjälp!

Bra att det löste sig, men din vän vet nog inte vad han pratar om. Du behöver inte rengöra de kontakterna, jag har aldrig någonsin gjort det och har aldrig hört tralas om att man skulle behöva det heller.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om att rengöra kontakterna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |