Snabbtest: Grafikprestanda i Evolve

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Evolve

Monsterjakt i grupp står på schemat med färska flerspelartiteln Evolve. SweClockers laddar sommardatorn för att se vilken hårdvara som krävs när Goliath ska besegras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Riktigt bra spel! Suttit klistrad länge

Värt att tillägga är att spelet drog 3600+ minne av mitt 980 i Very High, 1080p ingen AA. Vilket kan förklara de sämre resultaten för 970.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast

Intressant, kan det ha något att göra med AMD:s förbättrade verktyg för optimering som kom iom 14.12 för utvecklare, eller passar motorn helt enkelt bättre med GCN?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Om det är så här bra optimering som vi får när man inte behöver tag med förra generationens konsoler så är jag väldigt peppad på framtida spelsläpp.

Permalänk
Medlem
Citat:

I övrigt känns Evolve relativt välpolerat. Spelet krashar inte under SweClockers tester och bjuder inte heller på några andra konstigheter. Bildfrekvensen är jämn med bra renderingstider, och subjektivt är det få eller inga oväntade prestandadippar.

Med andra ord, för spelsugna monsterjägare är det egentligen inget tekniskt som hindrar. Ladda bössan, gillra fällorna och ge er ut på Goliath-jakt bums!

Inga kraschar vid release? Jag är imponerad, det går alltså att släppa ett nytt spel idag utan spelförstörande buggar.
Left 4 dead var najs, hoppas detta blir lika så.

Permalänk
Medlem

Lirat de 7 timmar hittills idag Flyter på mycket bra men det finns ett par irriterande buggar de behöver fixa.

Permalänk
Medlem

Knepiga siffror helt klart, något mer att säga angående varför nvidia presterar så dåligt?

Permalänk
Medlem

Bara lirat i 2 timmar men stött på en drös buggar, den jobbigaste av dom är att muspekaren försvinner efter 10 minuter spelande vilket gör menyer omöjliga att navigera efter ett tag.

Annars har bara video drivaren kraschat och inte kunnat återhämta sig, dock kan vara vad som helst där.

Förövrigt får jag betydligt lägre FPS en det ni fick på testerna själv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Spelet är riktigt riktigt snyggt på bild, men så fort man ser det i rörelse så inser man att det är många smådetaljer som saknas helt i Evolve jämfört med andra spel. Vegetation rör sig inte på sig när man nuddar det och jag tycker att det är väldigt snålt på partikeleffekter i övrigt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Intressant, kan det ha något att göra med AMD:s förbättrade verktyg för optimering som kom iom 14.12 för utvecklare, eller passar motorn helt enkelt bättre med GCN?

Inte omöjligt att nvidea har fel på sina drivar också...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

R9 280X utpresterar både GTX 780 och GTX 970, och R9 290 ligger i stort sett jämsides GTX 980 i 1440p.

What...the...duck?
Känns som att Nvidia behöver jobba på något här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MugiMugi:

Bara lirat i 2 timmar men stött på en drös buggar, den jobbigaste av dom är att muspekaren försvinner efter 10 minuter spelande vilket gör menyer omöjliga att navigera efter ett tag.

Annars har bara video drivaren kraschat och inte kunnat återhämta sig, dock kan vara vad som helst där.

Förövrigt får jag betydligt lägre FPS en det ni fick på testerna själv.

Jag körde ett antal kartor med gott om action och fick mellan tummen och pekfingret samma värden. Visst blev det lite lägre snitt, men vägt mot att få full repeterbarhet valde jag trots allt att köra på tutorialen. Jag fick inte heller problemet med pekaren du beskriver, trots rätt långa spelperioder.

Det är kanske så enkelt att det (som vanligt) skiljer mellan olika system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

skaffar när det går att köpa billigt som 4-pack på steam a la borderlands under en massa reor... användarrecensionerna på metacritic är minst sagt ljumma

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv

Synd att man tröttna på spelet så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag körde ett antal kartor med gott om action och fick mellan tummen och pekfingret samma värden. Visst blev det lite lägre snitt, men vägt mot att få full repeterbarhet valde jag trots allt att köra på tutorialen. Jag fick inte heller problemet med pekaren du beskriver, trots rätt långa spelperioder.

Det är kanske så enkelt att det (som vanligt) skiljer mellan olika system.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skiljer sig fett mycket från era resultat och de jag har själv faktiskt. När jag faktiskt spelar har jag runt 35-50 FPS, över 60 har jag inte ens varit i närheten förutom i menyerna.

Burken i fråga är exakt den jag har i sig.

Edit: kan vara värt att notera att detta är på High.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Spelet är riktigt riktigt snyggt på bild, men så fort man ser det i rörelse så inser man att det är många smådetaljer som saknas helt i Evolve jämfört med andra spel. Vegetation rör sig inte på sig när man nuddar det och jag tycker att det är väldigt snålt på partikeleffekter i övrigt.

Jo tänkte precis på detta när jag såg videon.. såg väldigt stelt och tråkigt ut.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

skaffar när det går att köpa billigt som 4-pack på steam a la borderlands under en massa reor... användarrecensionerna på metacritic är minst sagt ljumma

På metacritic så antingen gillar folk ett spel eller så hatar de det. CSGO fick också ett väldigt ljummet mottagande men se hur populärt det blivit sedan dess. Men jag väntar nog själv på någon rea innan jag eventuellt skaffar detta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

På metacritic så antingen gillar folk ett spel eller så hatar de det. CSGO fick också ett väldigt ljummet mottagande men se hur populärt det blivit sedan dess. Men jag väntar nog själv på någon rea innan jag eventuellt skaffar detta.

Kan ha att göra med att spelet var katastrof vid release men har patchat till spelbart nu iaf.

Permalänk
Medlem

haha, kul för jag köpte precis ett r9 290x för 2000kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Vetti tusan. Varit sugen som fan men när man tittar på all DLC så ja... orginal spelet kostar ca 500kr på steam men ska du bara köpa skins och få tillgång till karaktärer och monster blev det snabbt 800. Tycker inte riktigt det verkar rimligt så jag hoppar nog...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MugiMugi:

Det skiljer sig fett mycket från era resultat och de jag har själv faktiskt. När jag faktiskt spelar har jag runt 35-50 FPS, över 60 har jag inte ens varit i närheten förutom i menyerna.

Burken i fråga är exakt den jag har i sig.

Edit: kan vara värt att notera att detta är på High.

Märkligt. Har du kollat om GPU-load ligger stadigt i topp eller om något annat flaskar? Senaste drivrutinerna från Nvidia? Din överklockade 2600K borde ju matcha vår 4690K, undantaget om spelet bara kan använda upp till fyra trådar. Då är väl Haswell teoretiskt uppåt 15 procent snabbare vilket kanske kan spela in.

Jag satt som vanligt med sommardatorns 280X för att spika settings. Har inte kvar loggarna, men skillnaden mellan sekvensen jag valde och de vanliga uppdragen var oftast på nivån 1-2 fps. Det känns oavsett som att något skumt pågår hos Nvidia, kollar man de (få) benchar som finns från betatestet presterar det gröna laget bättre än det röda. Jag körde dock om GTX 980.. ja, säkert 10 gånger med typ samma siffror. Testade installera om drivrutiner, kollade CPU-belastning, testade annan AA, andra sekvenser.. konsekvent långsammare än 290X oavsett.

Om du har möjlighet, kör Monster-introduktionen och se var du hamnar där. Det kan ju vara att CPU eller något spelar in såpass mycket att du får större skillnader än vad jag fick i samma läge. Oavsett, mysigt att det skiljer ändå! Spänning i vardagen liksom.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Va dåligt 970 presterar, är det minnet som bråkar där?

Permalänk
Inaktiv

Inget konstigt då spelet använder SMAA istället för FXAA/MSAA.

Permalänk

O jäklar vad jag blev åksjuk när jag såg GPU test demot. Lite för snyggt spel och jobbig kamera.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

780GTX sli

Kör med nvidias senaste drivrutiner, vilket ska stödja Evolve sli.

Men får NOLL prestandaökning med sli aktiverat, jämfört med bara ett kort aktiverat. (enstaka gpu)

Lite besviken då jag lirar med 120hz skärm...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Va dåligt 970 presterar, är det minnet som bråkar där?

Alla Nvidiakort presterar dåligt i Evolve, inte bara GTX 970.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kärlekstrollet:

O jäklar vad jag blev åksjuk när jag såg GPU test demot. Lite för snyggt spel och jobbig kamera.

FOV'n var ju hemsk dessutom, men det var kanske så du menade? Känns som att man tittar genom ett rör. :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Snyggt men spelet ser juh jävligt trögt ut. Man rör sig klumpigt och alla har massvis med hälsa med sjukt lång time-to-kill.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Om du har möjlighet, kör Monster-introduktionen och se var du hamnar där. Det kan ju vara att CPU eller något spelar in såpass mycket att du får större skillnader än vad jag fick i samma läge. Oavsett, mysigt att det skiljer ändå! Spänning i vardagen liksom.

Körde monster introduktionen och hade överlag 65-70 FPS skulle jag säga där, runt samma CPU belastning som i multiplayer dessutom, inte så stor skillnad för min del.

I multiplayer så hamnar CPU belastningen ganska så jämnt 40% över alla kärnor, FPS'n hoppar dock mellan 45-60 FPS beroende på vad som händer, oftast runt ~50 skulle jag säga som medel.

Bytte program för att övervaka och fick lite bättre FPS då jag inte använde mig av en overlay, dvs varför siffrorna är lite högre en vad jag hadde innan

Edit: Samt muspekar buggen i spelet börjar gå mig på nerverna, måste starta om spelet bokstavligt talat varannan bana, spela som monster är roligt också... när man ska välja powers... och saknar muspekare är inte precis roligt... inte RNG på vad man får.
http://www.mugimugi.org/gpuresult.png

Edit: Körde ett test med Hyper threading avslagen och kan nu nämna att FPS'n ligger konstant över 60, oftast runt 70 och sneglar nu.... Så detta är nog boven i det hela, faktum är att detta är det första spelet jag har haft problem med HT nu i 4 års tid heh.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Nvidias nyaste drivrutiner för spelet ska tydligen vara skit mot dom näst nyaste som kom i slutet av Januari.
Ni som har spelet kan ju testa med dom.