100mbits nätverkssladd men 1gbits internet

Permalänk
Medlem

100mbits nätverkssladd men 1gbits internet

Hej,

Jag köpte för ett halvår sedan en nätverkskabel med en kapacitet på 100mbit.
Idag uppgraderas mitt internet till 1gbit och jag testade använda mig av bredbandskollen för att se om det blivit någon skillnad.
Tidigare fick jag ut ca 80 mbit, nu får jag 750 mbit?
Hur är detta möjligt? Visar den på något sätt fel, typ genom att inte ta med själva sladden i beräkningarna?

Tack på förhand!
En förvirrad gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocop:

Hej,

Jag köpte för ett halvår sedan en nätverkskabel med en kapacitet på 100mbit.
Idag uppgraderas mitt internet till 1gbit och jag testade använda mig av bredbandskollen för att se om det blivit någon skillnad.
Tidigare fick jag ut ca 80 mbit, nu får jag 750 mbit?
Hur är detta möjligt? Visar den på något sätt fel, typ genom att inte ta med själva sladden i beräkningarna?

Tack på förhand!
En förvirrad gamer

Logiskt sett kan den ju inte visa högre hastighet än vad sladden släpper igenom, eller hur? Men, är du säker att den MAX tar 100mbit/s?

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocop:

Hej,

Jag köpte för ett halvår sedan en nätverkskabel med en kapacitet på 100mbit.
Idag uppgraderas mitt internet till 1gbit och jag testade använda mig av bredbandskollen för att se om det blivit någon skillnad.
Tidigare fick jag ut ca 80 mbit, nu får jag 750 mbit?
Hur är detta möjligt? Visar den på något sätt fel, typ genom att inte ta med själva sladden i beräkningarna?

Tack på förhand!
En förvirrad gamer

Går det ens att köpa en kabel som har max 100Mbit idag?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av djiviak:

Logiskt sett kan den ju inte visa högre hastighet än vad sladden släpper igenom, eller hur? Men, är du säker att den MAX tar 100mbit/s?

Rimligtvis borde den ju inte visa mer än den är kapabel till. Tänkte mer på om bredbandskollen typ enbart kollar själva internetdosan mot leverantör, vilket verkar vara betydligt mer orimligt.
Jag är helt säker på att jag fick välja på en sladd för 100mbit eller en för 1gbit som var dyrare, varpå jag valde det billigare alternativet eftersom jag inte hade något användning av den andra då

Har dragit sladden längst taket genom hela lägenheten så vill helst inte byta nämligen...

Permalänk
Medlem

Titta på kabeln , det står en massa text på den , leta efter CAT eller category , vad står det direkt efter ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Enligt till exempel denna sajt så kan Cat 5 kablar även klara 1Gbit men det är inte rekommenderat. Bör vara minst Cat5-E eller Cat6.
http://www.dslreports.com/forum/r28086504-Can-CAT5-support-Gi...

Eftersom gigabit funnits ett tag nu är det väl inte troligt att det finns några kablar som bara klarar 100Mbit, skulel väl vara mer komplicerat att tillverka för dem. Men som sagt bör man använda korrekt variant för störningar etc.

Men jag är ingen nätverkstekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocop:

Hej,

Jag köpte för ett halvår sedan en nätverkskabel med en kapacitet på 100mbit.
Idag uppgraderas mitt internet till 1gbit och jag testade använda mig av bredbandskollen för att se om det blivit någon skillnad.
Tidigare fick jag ut ca 80 mbit, nu får jag 750 mbit?
Hur är detta möjligt? Visar den på något sätt fel, typ genom att inte ta med själva sladden i beräkningarna?

Tack på förhand!
En förvirrad gamer

Testa och ladda hem något och se vad du får för hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Misstänker starkt att du fick välja på en Cat 5e- och en Cat 6-kabel, och valde Cat 5e. Båda klarar 1 Gbps, men Cat 6 har lägre potential för interna störningar och är mer framtidssäker då den även "officiellt" stöder snabbare hastigheter.

Möjligen fick du i sådana fall oklar information från säljaren, men jag har inte sett en ren Cat 5-kabel (inte "e") i en affär på länge, och måste anta att det är mycket ovanligt att hitta idag (kollade runt nu, och hittade faktiskt sex Cat 5-produkter på Elfa, att jämföra med hundratals Cat 5e/Cat 6-produkter). Jag har en trumma med nätverkskabel från 2004 liggande, och redan då var det "standard" med Cat 5e, med valmöjlighet att lägga till pengar för att köpa Cat 6.

Men ja, kolla vad det står på kabeln, helt enkelt. Ta ett kort och lägg upp om du finner det svårt att tyda.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Testpilot

När två enheter ansluts till varandra (din dator och internetleverantörens switch exempelvis) så kommer de överrens om vilken hastighet de ska använda genom att se hur bra kabeln är och vilka hastigheter de båda parterna klarar av, om kabeln och miljön är tillräckligt bra är det fullt möjligt att de kommer överrens om gigabit trots att kabeln på pappret inte klarar av det. Om du nu mot förmodan skulle ha en cat5 (utan e) så kan den klara av gigabit men det är inte garanterat.

Det finns ingen elektronik i kabeln som talar om för enheterna vad det är för kabel utan det får enheterna lista ut själv, en "gigabitkabel" har helt enkelt bättre elektriska egenskaper som garanterar en viss hastighetsöverenskommelse.

Lite information finns på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Autonegotiation

Flyttade för övrigt tråden till nätverksavdelningen då det ju är en nätverksfråga och inte direkt mjukvaru- eller molnrelaterat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du fått tag i en Cat5-utan-E-kabel, faktiskt eftersom de är så pass sällsynta numera. 5e är från 2001 och har tillsammans med cat6 varit standard länge om du fått en kabel med nåt bredbandspaket eller om du bara tar en kabel på måfå i affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

När två enheter ansluts till varandra (din dator och internetleverantörens switch exempelvis) så kommer de överrens om vilken hastighet de ska använda genom att se hur bra kabeln är och vilka hastigheter de båda parterna klarar av, om kabeln och miljön är tillräckligt bra är det fullt möjligt att de kommer överrens om gigabit trots att kabeln på pappret inte klarar av det. Om du nu mot förmodan skulle ha en cat5 (utan e) så kan den klara av gigabit men det är inte garanterat.

Både rätt och fel.
Autonegotiate tittar enbart på vad de anslutna enheterna har för förmågor, den struntar fullständigt i vad kabeln klarar (i det perspektivet var alltså analoga modem bättre).

Tex så försöker en Cisco 6500 glatt att köra Gbit mot Intel kort även om det sitter Cat 3 kabel mellan dem, Funkar dåligt
IBM typ 1 kablage med ethernetbaluner funkar ännu sämre med Gbit
(Båda upplevda i verkligheten)

Cat 5 kabel däremot brukar klara gigabit utan problem på korta avstånd även om det kanske inte följer standard helt och hållet. Ethernet är i grunden väldigt stryktåligt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, mycket riktigt har jag en CAT 5E kabel som verkar vara kapabel till att hantera 1gbits!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mats42:

Både rätt och fel.
Autonegotiate tittar enbart på vad de anslutna enheterna har för förmågor, den struntar fullständigt i vad kabeln klarar (i det perspektivet var alltså analoga modem bättre).

Tex så försöker en Cisco 6500 glatt att köra Gbit mot Intel kort även om det sitter Cat 3 kabel mellan dem, Funkar dåligt
IBM typ 1 kablage med ethernetbaluner funkar ännu sämre med Gbit
(Båda upplevda i verkligheten)

Cat 5 kabel däremot brukar klara gigabit utan problem på korta avstånd även om det kanske inte följer standard helt och hållet. Ethernet är i grunden väldigt stryktåligt.

Där ser man, var övertygad om att de lyssnade likt modemen men fint att du rättade mig

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Som tidigare skriver så kommer enheterna i ändarna överens om vad dom klarar, utan hänsyn till kabeln. Sedan handlar det bara om att man ska välja tillräckligt bra kabel för att inte få förluster och störningar på vägen, något som privatpersoner mer eller mindre aldrig behöver bry sig i.

CAT5 kan vara gränsfall trots att den tekniskt sett ska vara lämplig, och vid längre dragningar och hög trafik åt båda hållen kan det bli lite varierande kvalité. Vad jag förstått så var det lite meningen med introduktionen av CAT5e - att ge bättre stöd för gigabit.

Kör på CAT5e om du inte redan bytt så är du god upp till 100m.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.