Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Det är nog inte värt verkar det som, kanske för extrema byggen och med brutala överklockningar på grafikkorten där luftkylning inte riktigt klarar.

Dels kostnad och även mer omständigt, visst kan det se snyggt ut dock ibland.
Med tanke på responsen i tråden verkar det inte heller som att många tycker det är riktigt lönt.

Omständigt håller jag inte med om.
Jag har bara cpu & gpu block så man inte behöver köpa nytt när man byter delar. Har också tagit till långa slangar så inte systemet behöver tömmas & demonteras. Dammfiler på alla inlopp så det är rätt underhållsfritt.

Har allt inbommat i ett moddat (140x4 rad i taket & 140x2 i fronten) FDXL så inget syns.

Det mesta har väl redan tagits upp i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Använder jag vattenkylning är det till lysdioder 50-100W som sitter så luftkylning inte fungerar, om jag däremot skulle få tag på några zalman resorator kanske vattenkyld dator hade varit intressant.

Fläktar kommer man väl inte undan med luftkylning heller, så då återstår pumpen.
50-100W??
Lysdioder??

Permalänk
Skrivet av Boss302:

50-100W??

Japp siffran stämmer, använder bla lysdioder över akvarier och ska bygga en 50W ledkanon till örtodling, kanske med vattenkylning.

Citat:

Lysdioder??

Multichip led är uppbyggd av 1W chips, budget 100W multichip epistar kostar 37kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/10W-20W-30W-50W-100W-30Mil-SMD-Pane...

Citat:

Fläktar kommer man väl inte undan med luftkylning heller, så då återstår pumpen.

Har inte gjort något seriöst kylbygge än så har använt en väldigt billig pump från ebay, skriker lågbudget kinakvalité om den men den är knäpptyst, flöde kanske 200L/H med 1 kylblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Japp siffran stämmer, använder bla lysdioder över akvarier och ska bygga en 50W ledkanon till örtodling, kanske med vattenkylning.
Multichip led är uppbyggd av 1W chips, budget 100W multichip epistar kostar 37kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/10W-20W-30W-50W-100W-30Mil-SMD-Pane...

Har inte gjort något seriöst kylbygge än så har använt en väldigt billig pump från ebay, skriker lågbudget kinakvalité om den men den är knäpptyst, flöde kanske 200L/H med 1 kylblock.

I min enfald trodde jag du pratade om datordelar.

Permalänk

Hej alla glada!

Jag är ute efter en 240mm vattenkylare till min 4790k, problemet är att jag har ett Zalman Z11 plus chassi. Jag är helt vilsen när det gäller vattenkylning, vill ha det så tyst som möjligt kan köpa fläktar till så det är inga problem. Vill även ha ett riktigt tyst nätaggregat, passivt. Jag kikade på "EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold"
Men hörde att vissa har problem med spoljud.
Jag känner mig nöjd med 4.4Ghz i så kanske noctua skulle vara ett bättre val men tycker vattenkylning är estetiskt vackrare. Moderkortet jag har är ett MSI z97 Gaming 5.

Så en passande 240mm kylare och ett passivt och tyst PSU efterlyses.

/Tack på förhand.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

Hej alla glada!

Jag är ute efter en 240mm vattenkylare till min 4790k, problemet är att jag har ett Zalman Z11 plus chassi. Jag är helt vilsen när det gäller vattenkylning, vill ha det så tyst som möjligt kan köpa fläktar till så det är inga problem. Vill även ha ett riktigt tyst nätaggregat, passivt. Jag kikade på "EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold"
Men hörde att vissa har problem med spoljud.
Jag känner mig nöjd med 4.4Ghz i så kanske noctua skulle vara ett bättre val men tycker vattenkylning är estetiskt vackrare. Moderkortet jag har är ett MSI z97 Gaming 5.

Så en passande 240mm kylare och ett passivt och tyst PSU efterlyses.

/Tack på förhand.

En 240mm radiator borda väl gå fint att sätta i taket på detta chassi?

Om du skulle få ett ex som ger från sig irriterande spoltjut så får du väl reklamera.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

En 240mm radiator borda väl gå fint att sätta i taket på detta chassi?

Om du skulle få ett ex som ger från sig irriterande spoltjut så får du väl reklamera.

Tack för svar, men finns det kylare runt tusingnen du kan rekommendera? Tyst är prio, kan g0 över budget,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

Tack för svar, men finns det kylare runt tusingnen du kan rekommendera? Tyst är prio, kan g0 över budget,

Skickades från m.sweclockers.com

Har dålig koll på utbudet just, men det är ju pumpar o fläktar som låter. Så där kan du göra eftersforskningar.
Jag har denna http://www.coolingstuff.se/p/238/phobya-dc12-400-12volt-pump
Den pumpar som bara den men vibrerar en hel del. Har min står på 5cm skummgummi för att inte vibrationerna ska fortplanta sig i chassiet.
Jag har lyckats få den tyst men alla verkar inte haft samma tur. Så den kan jag bortråda ifrån för en bekymmersfri montering och ett tyst system.

Fläktar ska ha högt statiskt tryck. En tyst chassifläkt som funkar bra på lågfart utan mottryck kan vara ganska usel när den ska trycka genom radiatorn.
Scythe Gentle Typhoon har väl varit mångas förstahandsval när det gäller 120mm fläktar.

Block imo är i princip skitsamma vilket du väljer, så länge du inte får tag på något gammalt skräp som den lokala handlaren glömt i ett hörn på lagret.

Permalänk
Medlem

tjena, skulle behöva tips på fläktar jag ska köpa. jag har Noiseblocker NB-BlackSilen fläktar just nu men dom är inte tysta dom gör ett klick ljud när man varvar ner dom. så jag behöver ett tips på fläktar som är bra på att under volta.

Permalänk
Medlem

Mars/April tänkte jag tömma mitt vattenkylningssystem för första gången.
Och tänkte samtidigt installera en vatten temp sensor.

Hur fungerar denhär?
http://www.frozencpu.com/products/8341/ex-tub-442/Bitspower_G...

Kan jag tex koppla denna till CPU FAN 4-pin kontakten på moderkortet och läsa av tempen via CPU FAN i windows?
Tänkte att de kunde vara smidigt för då hade man ju kunnat ställa in radiatorfläktarna efter vattentemp.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Mars/April tänkte jag tömma mitt vattenkylningssystem för första gången.
Och tänkte samtidigt installera en vatten temp sensor.

Hur fungerar denhär?
http://www.frozencpu.com/products/8341/ex-tub-442/Bitspower_G...

Kan jag tex koppla denna till CPU FAN 4-pin kontakten på moderkortet och läsa av tempen via CPU FAN i windows?
Tänkte att de kunde vara smidigt för då hade man ju kunnat ställa in radiatorfläktarna efter vattentemp.

nej tyvärr inte du måste ha opt temp ingångar på moderkortet, finns på formula och extreme brädorna men inte på din vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorvin:

nej tyvärr inte du måste ha opt temp ingångar på moderkortet, finns på formula och extreme brädorna men inte på din vad jag kan se.

Jag har CPU_FAN samt CPU_OPT på mitt moderkort, sen även 3-4st FAN portar. Samtliga är dock 4pin kontakter. Men CPU_OPT finns tillgänglig.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jag har CPU_FAN samt CPU_OPT på mitt moderkort, sen även 3-4st FAN portar. Samtliga är dock 4pin kontakter. Men CPU_OPT finns tillgänglig.

sådär ska det se ut

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ahh, tackar! En sån har jag inte vad jag vet iaf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kanske en av dessa passar dig ?
http://www.coolerkit.se/shop/sensorer-219c1.html

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Ja, jag har kikat på dom också.
Fördelen med de andra alternativet hade ju varit att kunna ställa in fläktarna efter temperatur. De kan jag ju inte göra på samma sätt som med en display, men de får nog bli något i de stuket trotts allt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Ja, jag har kikat på dom också.
Fördelen med de andra alternativet hade ju varit att kunna ställa in fläktarna efter temperatur. De kan jag ju inte göra på samma sätt som med en display, men de får nog bli något i de stuket trotts allt.

Aquaero + tempmätare för vatten? Överlägset bäst

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Ja, jag har kikat på dom också.
Fördelen med de andra alternativet hade ju varit att kunna ställa in fläktarna efter temperatur. De kan jag ju inte göra på samma sätt som med en display, men de får nog bli något i de stuket trotts allt.

Har själv kört med vattenkylning i ett par år nu, och jag måste säga att en av anledningarna varför jag gillar det är just att den har ett fast läge, som jag ställer in när den byggs om eller när sommarvärmen kommer. Jag var precis raka motsatsen förr. Skulle splitta PWM-signalen från moderkortet och styra alla tolv fläktar och pump via mjukvaran i Windows. Vilket eländigt meck det blev, och bra tycker jag aldrig att det blev. Det kanske kändes lite stenålder, men det finns bra många anledningar till varför man vill ha det fast.

1. Slippa avancerade styrningar som kostar.
2. Möjligheten att ställa in fläktar och pump till en perfekt frekvens och hastighet, som inte bara räcker till för systemet, utan som även genererar så lite resonans och missljud med lådan och andra komponenter. Nu menar jag inte typ 3, 5, 7 eller 12v, utan att ha en potentiometer/vrm som reducerar spänningen på typ 2-5 hundradelar av en volt.
3. Vetskapen att så fort datorn låter annorlunda så har något hänt. Det blir som att vänja sig vid t.ex kylens brum eller tvns tjut. Det känns i hela kroppen när det förändras, något man inte känner om hastigheten varierar, och låter en bli alert och skydda datorn innan den ev. går sönder.

Missförstå mig inte. Att övervaka systemet är jättebra, speciellt om man inte sitter vid det hela tiden det är igång. Däremot tycker jag att en av de största fördelarna med vattenkylning just är att inte behöva lyssna på en dator som varvar upp och ned, något som jag personligen stör mig väldigt mycket på, och som man aldrig vänjer sig vid på samma sätt. Om man ändå tycker att den låter för mycket när man ställer den på ett fast värde, och inte kan få bukt på värmen så är det bättre att fundera på uppgradera systemet, eller börja felsöka.

Om du däremot väldigt gärna vill ha automatisk styrning så se till att bara styra mot vattentemperaturen och inte något annat. Temperaturen i de olika kärnorna varierar kraftigt oavsett kylning, och det blir en väldigt ojämn upplevelse när t.ex processorn kan variera 5 grader på sekunden när det byter från 30 till 90% belastning. Det tar vattnet väldigt lång tid att bli varmt, och kyleffekten är i direkt relation till temperaturskillnaden(Delta-t) mellan vattnet och komponenten.

Jag har tittat en del på NZXT Sentry 3, LXE och GRID+, men då endast för övervakning och säkerhet, inte för styrning.

Blev ett långt inlägg såg jag nu, men ja, lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Har själv kört med vattenkylning i ett par år nu, och jag måste säga att en av anledningarna varför jag gillar det är just att den har ett fast läge, som jag ställer in när den byggs om eller när sommarvärmen kommer. Jag var precis raka motsatsen förr. Skulle splitta PWM-signalen från moderkortet och styra alla tolv fläktar och pump via mjukvaran i Windows. Vilket eländigt meck det blev, och bra tycker jag aldrig att det blev. Det kanske kändes lite stenålder, men det finns bra många anledningar till varför man vill ha det fast.

1. Slippa avancerade styrningar som kostar.
2. Möjligheten att ställa in fläktar och pump till en perfekt frekvens och hastighet, som inte bara räcker till för systemet, utan som även genererar så lite resonans och missljud med lådan och andra komponenter. Nu menar jag inte typ 3, 5, 7 eller 12v, utan att ha en potentiometer/vrm som reducerar spänningen på typ 2-5 hundradelar av en volt.
3. Vetskapen att så fort datorn låter annorlunda så har något hänt. Det blir som att vänja sig vid t.ex kylens brum eller tvns tjut. Det känns i hela kroppen när det förändras, något man inte känner om hastigheten varierar, och låter en bli alert och skydda datorn innan den ev. går sönder.

Missförstå mig inte. Att övervaka systemet är jättebra, speciellt om man inte sitter vid det hela tiden det är igång. Däremot tycker jag att en av de största fördelarna med vattenkylning just är att inte behöva lyssna på en dator som varvar upp och ned, något som jag personligen stör mig väldigt mycket på, och som man aldrig vänjer sig vid på samma sätt. Om man ändå tycker att den låter för mycket när man ställer den på ett fast värde, och inte kan få bukt på värmen så är det bättre att fundera på uppgradera systemet, eller börja felsöka.

Om du däremot väldigt gärna vill ha automatisk styrning så se till att bara styra mot vattentemperaturen och inte något annat. Temperaturen i de olika kärnorna varierar kraftigt oavsett kylning, och det blir en väldigt ojämn upplevelse när t.ex processorn kan variera 5 grader på sekunden när det byter från 30 till 90% belastning. Det tar vattnet väldigt lång tid att bli varmt, och kyleffekten är i direkt relation till temperaturskillnaden(Delta-t) mellan vattnet och komponenten.

Jag har tittat en del på NZXT Sentry 3, LXE och GRID+, men då endast för övervakning och säkerhet, inte för styrning.

Blev ett långt inlägg såg jag nu, men ja, lycka till!

Ja just nu styrs ju fläktarna efter cputemp. Inte efter coretemp. Den ökar/sjunker inte lika snabbt som coretempen kan göra.
Men nu verkar de ju trotts allt inte som att jag kan styra fläktarna efter vattentemp.
Alla fläktarna är kopplade till moderkortet. Fläktarna på 360 radiatorn är kopplad till cpu_fan, 280 fläktarna till en fan header.
Alla fläktar styrs efter cpu temp, men jag eftersträvar ca 600-700rpm i windows och lite högre i spel när de behövs och jag sitter med headphones.
Jag tycker de funka ganska bra redan, men hade varit trevligt och kunna styra att efter vattentemp då de känns mer rätt.
Pumpen är direktkopplad till nätagget, men vridit ner rpm:en på pumpen till ca 2800rpm.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

En fråga av en gröngöling Jag håller på att bygga en vattenkylning med 2 radiatorer
som stöder 180mm fläktar ena har 2 x 180 andra 1x180mm fläkt
ska kyla cpu cpu chipset kortet har inbyggd vattenplatta för chippet har pump med reservoar

kan jag koppa radioteater efter varandra sen ned till cpu och chippkylningen och tillbaka till pumpen

eller sak jag dela i mellan radiatorerna låta den stora kyla cpu sen upp till den mindre radiatorn sen till chippblocket och tillbaka till pumpen.

vilket är bäst?? Ps grafiken kommer jag senare att sätta kylblock..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En fråga av en gröngöling Jag håller på att bygga en vattenkylning med 2 radiatorer
som stöder 180mm fläktar ena har 2 x 180 andra 1x180mm fläkt
ska kyla cpu cpu chipset kortet har inbyggd vattenplatta för chippet har pump med reservoar

kan jag koppa radioteater efter varandra sen ned till cpu och chippkylningen och tillbaka till pumpen

eller sak jag dela i mellan radiatorerna låta den stora kyla cpu sen upp till den mindre radiatorn sen till chippblocket och tillbaka till pumpen.

vilket är bäst?? Ps grafiken kommer jag senare att sätta kylblock..

Du kan koppla lite hur du vill. Men de viktiga är att tanken matar pumpen med vatten, alltså börja med tex tank - pump - rad1 - rad2 - cpu - chipset - och sen tillbaka till tank. Går pumpen torr så går de snabbt, sen är den paj.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Japp de med pump och tank vet jag sen underlättar det att fylla systemet.

Tackar för hjälpen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hej!

Sitter med mitt första vattenbygge, än så länge funkar allt som det ska med oc 2600k+980gtx under vattnet, aquaero 6 har koll och styr allt
Min fråga gäller delta T och vattentemperatur.

Vid vanlig användning håller jag datorn tyst, vätskan har typ 27-29C gr, ambient 22-23C.
Under mycket hög belastning styrs fläktarna upp efter vattentemp så att vattnet håller sig runt 34-5C gr och då blir det en aning högre ljud, fläktarna går då runt 800rpm. Det kan förstås pressas ner mot 30gr (delta T blir då mindre än 10) men då byter man tystnaden mot prestandan helt enkelt.

Vid knalltyst dator (pumpen på 25%, fläktarna runt 500rpm) under samma höga belastningen ligger vattentemp stabilt runt 39-41C gr.

Vilken vattentemp blir på något sett skadligt för typ akryl i reservoir, pumpen, slangar osv? Har för mig att vid 50C gr börjar det hända mindre roliga saker med res och att d5 pumparna ska jobba under 60C gr.

Hur är det hos Er? Vågar man ha det helt tyst och låta vätskan ligga runt 40 grader under hög belastning (under typ 2-3 timmar dagligen) eller borde man sträva efter lägre temperaturer?

Permalänk
Medlem

Halloj!

Jag sitter o knåpar ihop en lista över saker att beställa för att vattenkyla mitt grafikkort men är inte helt hundra på vilka prylar jag behöver. Mitt första vattenbygge.

Radiator.
Vattenblock till kortet
Pump
Reservoar. Räcker det med 150ml?
top
slangar
Anslutningar
Pluggar
vätska

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Denna tog jag EK-XRES 140 D5 PWM ink. pump då har man pump och tank i lag

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hej! Har ett utrymmesproblem och fick då iden med denna grej: EK DCP 2.2 X-Res Combo. http://www.inet.se/produkt/5331137/reservoar-ek-dcp-2-2-x-res...

Min fråga lyder följande:

1. Passar en phyobya dc12-400? då den ser närmast identisk ut som ek egna kompitabla.

2. Passar Ek egna X3 reservoarer i denna? Har en 250mm x3 res som jag vill nyttja.

Tacksom för svar!

Permalänk
Medlem

Hej, jag undrar om denna CPU behöver vattenkylning https://www.komplett.se/amd-fx-8350-black-edition/766047 ??
Om JA sa ge gärna exempel .

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1kol4j:

Hej, jag undrar om denna CPU behöver vattenkylning https://www.komplett.se/amd-fx-8350-black-edition/766047 ??
Om JA sa ge gärna exempel .

Nej den behöver inte vattenkylning, men ska du få den tyst behöver du en lite mer påkostad kylare eller i alla fall en bra.
jag har ex en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... och det väsnas ganska rejält.

jag funderar själv på vattenkylning för att få det tyst och undrar om detta kittet är något att köpa då? http://www.inet.se/produkt/6300097/alphacool-nexxxos-cool-ans... Grafikkortet ska fortsätta på luft till att börja med i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bumpar ett problem i denna tråd och hoppas på svar.

Har en Phyobya dc12 som låtar alldeles för mycket med sina 12V direkt ur nätagget. Har för avsikt att sänka volten men har ej plats för en fläktkontroll (varken 3,5" eller 5,25" pga hemmamoddat matx bygge).

Min ide är en Phanteks PWM Fan Hub (som klarar 30w) där pumpen kopplas in. Därefter kopplar jag denna hub till en Bitfenix hydra som tar upp en liten pci plats bara.
Kommer denna uppsättning funka? Klarar hydran driva hubben samt hur lågt kan jag sänka pumpens volt? Vet pumpen har en startvokt på 7-8V så ngnstand där är målet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

Bumpar ett problem i denna tråd och hoppas på svar.

Har en Phyobya dc12 som låtar alldeles för mycket med sina 12V direkt ur nätagget. Har för avsikt att sänka volten men har ej plats för en fläktkontroll (varken 3,5" eller 5,25" pga hemmamoddat matx bygge).

Min ide är en Phanteks PWM Fan Hub (som klarar 30w) där pumpen kopplas in. Därefter kopplar jag denna hub till en Bitfenix hydra som tar upp en liten pci plats bara.
Kommer denna uppsättning funka? Klarar hydran driva hubben samt hur lågt kan jag sänka pumpens volt? Vet pumpen har en startvokt på 7-8V så ngnstand där är målet.

Skickades från m.sweclockers.com

Phanteks PWM Fan Hub ska ha PWM styrning annat går den på full fatt nästa den omvandla PWM till dc styrning på utgångarna och den går bara ner till 9 volt som lägst. Har 2 st själv som ligger och skräpar på grund av att den inte kan gå ner till typ 6 - 7 volt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz