Samsungs smarta tv-apparater smyger in reklam i filmer

Permalänk
Inaktiv

Men vafan..har dock inte märkt något än. Köpte en Samsung smart-tv i somras och gillar bekvämligheten med appar direkt i tvn, iaf netflix och viaplay. Enda gången jag märkt någon reklambanner är när jär inne i deras "appstore", och då en liten ruta längst upp till höger.

Märker jag någon skit med reklam när jag gör något annat då åker skiten tillbaks till butiken.

Permalänk
Inaktiv

Man borde få gratis TV om det är reklamfinansierat.

Permalänk
Medlem

borde vi inte kunna lagstadga bort sådant här?, jag vill inte att en regering ska kunna lyssna på mig via xbox one/Tv osv, jag tvivlar ju på att företagen skulle sluta släppa sina produkter här om de bara var tvingade att deaktivera miccar eller sånt här, jag hittade en bra tv rätt billigt nu december med bara panel som jag är nöjd med men nästa gång blir det nog svårare,

att tyskland inte reagerat på det här undrar jag,

Permalänk
Medlem

Vem är förvånad över vad den stängda mjukvaran erbjuder idag?

Mycket bättre att skaffa en vanlig TV/datorskärm och sedan en liten dator som nya Raspberry Pi 2. Den kan drivas från en USB-port och gömmas bakom TV-apparaten. En riktigt smart TV där man har möjligheten att köra vilken mjukvara som helst, uppdatera den och plocka bort uppenbara spionfunktioner som Samsung erbjuder (påtvingar) sina Smart-TV-kunder.

TV apparater spionerar. Mobiltelefoner spionerar. TV-spelen spionerar säkert också. Smarta elmätarna spionerar. Dagens bilar spionerar säkert också då dom är uppkopplade och har integrerade mikrofoner så varför inte? Volvo har i många år kunnat på avstånd ge sina kunders lastbilar en extra boost exempel vid branta backar så varför skulle dom inte kunna kontrollera andra funktioner i dagens lastbilar och bilar nu över 10 år senare? Det finns bakdörrar i stort sett all mjukvara, speciellt stängd mjukvara som Microsoft och Apple. Då säkert i bilar, Android och mycket annat.

Vilka funktioner gömmer sig i stängda BIOS/UEFI i alla moderna datorer idag?

Permalänk
Medlem

Tror att jag håller mig till Min Bang & Olufsen MX7000!

Helt galet att man ska behöva lida av reklam bara för att man köper en modern TV, de kunde väl åtminstone sänkt priset på apparaterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Dags att köpa en sony, jag vill köpa deras 65":re men om det kommer reklam då kan jag skippa den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För Netflix, Youtube osv finns det Chromecast, diverse androidstickor för någon hundring, RPI som mediaspelare osv.

Där kan jag tyvärr inte hålla med. Jag äger 2 Chromecast och har sedan de lanserades använt dessa flitigt både till sovrums- och vardagsrums-tvn, och visst de fungerar riktigt bra och kostar i stort sett ingenting.´

Jag köpte för ca 1½ månad sedan en smart-TV från just Samsung och sedan dess har jag inte använt min Chromecast till vardagsrummet en ända gång. Att ha Plex, Netflix, Youtube och Viasat som appar direkt i TV'n är så otroligt mycket smidigare. Dessutom stöder TV'n 5Ghz 802.11ac, vilket Chromecast inte gör, och detta gör att streaming funkar mycket bättre via TV'n. Dessutom kan jag nyttja Netflix 4k-material.

Tv'n har även Miracast, så att söka på Youtube på min Androidplatta och sedan spela upp det på TV'n, som med automatik startar Youtube-appen, funkar precis lika smidigt som med en Chromecast.

Jag var lika skeptisk som du, men efter att ha använt det och själv sett hur otroligt bra det fungerar så ser jag bara nyttan med Chromecast på en TV som saknar möjligheten till detta.

Permalänk

Det får räcka med produktplacering i filmerna tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag har två Samsung Smart TV, en i 9000 serien och en i 8000 och kör Plex dagligen och har aldrig sett detta. Jag har dock betalat Plex för livstid om det kan vara nått Plex gör för att få in pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agvar:

Där kan jag tyvärr inte hålla med. Jag äger 2 Chromecast och har sedan de lanserades använt dessa flitigt både till sovrums- och vardagsrums-tvn, och visst de fungerar riktigt bra och kostar i stort sett ingenting.´

Jag köpte för ca 1½ månad sedan en smart-TV från just Samsung och sedan dess har jag inte använt min Chromecast till vardagsrummet en ända gång. Att ha Plex, Netflix, Youtube och Viasat som appar direkt i TV'n är så otroligt mycket smidigare. Dessutom stöder TV'n 5Ghz 802.11ac, vilket Chromecast inte gör, och detta gör att streaming funkar mycket bättre via TV'n. Dessutom kan jag nyttja Netflix 4k-material.

Tv'n har även Miracast, så att söka på Youtube på min Androidplatta och sedan spela upp det på TV'n, som med automatik startar Youtube-appen, funkar precis lika smidigt som med en Chromecast.

Jag var lika skeptisk som du, men efter att ha använt det och själv sett hur otroligt bra det fungerar så ser jag bara nyttan med Chromecast på en TV som saknar möjligheten till detta.

Håller med dig, min upplevelse är likadan. Har chromecasten på en annan tv istället. Däremot så väljer jag på ren rutin att svar nej på licensavtal och liknande och Samsung försöker ju trycka in all möjlig skit verkar det som. Har du personligen fått upp någon reklam? Det har inte jag när jag kollar på film, oavsett om det är streaming via apparna, via htpc, filmer på usb minne eller blueray.

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt sjukt om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Håller med dig, min upplevelse är likadan. Har chromecasten på en annan tv istället. Däremot så väljer jag på ren rutin att svar nej på licensavtal och liknande och Samsung försöker ju trycka in all möjlig skit verkar det som. Har du personligen fått upp någon reklam? Det har inte jag när jag kollar på film, oavsett om det är streaming via apparna, via htpc, filmer på usb minne eller blueray.

Har inte sett någon reklam och jag använder Plex, Netflix mm dagligen, men det kanske har att göra med som någon skrev här ovanför att man har ett betalande Plexpass-konto. Jag har även stängt av och avinstallerat allt på TV'n som jag personligen inte har nytta av, om det nu skulle göra någon skillnad.

Permalänk

Alltså när jag läste detta så var där några få hjärnceller i min skalle som hoppa ur mitt huvud.
Nu har de gått för långt.

Snart så börjar de väl att kräva att vi måste se reklam till viss mängd annars så spärrar de väl teven för oss.

Är detta ens lagligt ?????

Permalänk
Medlem

Jag som precis köpt en smart tv från LG. Vågar nog inte använda röststyrningen, ska låta bli den knappen. Förövrigt är jag supernöjd med tv`n.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Samsung! Ännu en anledning att hata er

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är genuint nyfiken över hur de personerna på Samsung som kom fram till detta resonerade när de valde att lägga till det. Trodde de allvarligt att ingen direkt skulle bry sig om det blev reklampauser i ens eget material som man äger / strömmar där halva syftet är att slippa reklamen? De tappar tveklöst en enorm mängd kunder om detta blir standard i deras TVs.

Bland den högsta nivå av idioti jag någonsin sett, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Man borde få gratis TV om det är reklamfinansierat.

Detta! Eller få betalt för varje gång reklamen visas.

I #framtiden är TV maskinerna gratis och Stereo kommer som dag 1 DLC. Reklamen kan man köpa bort genom In-Tv-Purchase.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Är detta ens lagligt ?????

Spelar väl ingen roll för tillverkarna. Så länge du börjat använda produkten räknar dom som att du accepterat deras användaravtal, vilket alltid innehåller liten finstilt text med att du avsäger dig alla rättigheter och att dom inte har något ansvar.

Ett liknande exempel är när spel installerar 3:e parts program utan minsta lilla varning (tex Archeage kör sitt Hackshield vilket i princip är ett rootkit).Det ligger så mycket skit på våra datorer idag att jag tror inte man vill veta omfattningen.

Permalänk
Medlem

Kan man få sig en OLED 4K 70" för 10k då och ha reklam varje kvart?

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Fan va nice då blir TV'n gratis då, brukar ju vara så att om du får ads så blir det gratis istället!

Eller så är de giriga fanskap som försöker double-dippa, det verkar mer troligt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Men det är ju därför man inte köper koreanskt krafs, utan håller sig till bra produkter från Japan.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Snart kanske måste man jailbreak sin TV och slänga in en custom rom för att slippa skiten som kommer med TV'n vid leverans. :/

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är tyvärr inte lika förvånad. Var något år sedan som en användare kom på att LGs smartTV snokar runt i hela ens nätverk och rapporterar om ens innehåll ut på nätet helt okrypterat.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17924-lgs-smarta-tv-apparate...

Så tyvärr är det inte heller en engångsföreteelse att smartTVs håller koll på oss och sprider vår info utan vår vetskap.

Visst är det inte bra, men hela nätverket är ju att ta i. Den skickar information om vad du tittar på, vilket kan inkludera filnamnet på den fil du har öppnat ifrån ett NAS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Visst är det inte bra, men hela nätverket är ju att ta i. Den skickar information om vad du tittar på, vilket kan inkludera filnamnet på den fil du har öppnat ifrån ett NAS.

När jag läste om det här på arstechica så vill jag minnas att alla filnamn som var filmformat sändes ut. Även det som inte spelats upp. Och detta gällde för alla åtkomliga enheter i nätverket.

Men det är möjligt att jag har en skev bild av det hela.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ännu ett skäl till listan att INTE skaffa en dum smart-tv

Permalänk
Avstängd

Bojkott på Samsung. Sannolikheten är ju ganska stor att detta redan finns på deras telefoner.

Permalänk

Detta är så obeskrivligt idiotiskt, var nära att köpa en telefon av Samsung men nu får det bli en Sony.
Aldrig mer något köp av Samsung, ni borde skämmas! Mår illa av tanken att överraskas av reklam i mitt eget material.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk

För de som inte ser reklam: den kan ju vara regionsspecifik. Jag får t.ex. mycket mindre reklam på Twitch än folk från USA p.g.a. att det finns färre annonsörer för Norden.

Bara en tanke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Detta är så obeskrivligt idiotiskt, var nära att köpa en telefon av Samsung men nu får det bli en Sony.
Aldrig mer något köp av Samsung, ni borde skämmas! Mår illa av tanken att överraskas av reklam i mitt eget material.

Som om att Sony skulle ha en så bra historia bakom sig. Root-kit bla.

Permalänk
Medlem

Jahapp, ytteliggare en orsak till att inte köpa Samsungs produkter, fine by me.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late