Samsungs smarta tv-apparater smyger in reklam i filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNDO_2000:

Jag får erkänna att jag länge varit en Samsung-fanboy... Det har börjat avta ganska kraftigt det senaste.

Samma här, det är synd för Samsung gör egentligen toppen produkter hårdvarumässigt men förstör det totalt med mjukvaran

Permalänk
Medlem

Usch! Aldrig att jag skaffar smart TV. Övervakar och trycker upp reklam i ansiktet på dig? Nej tack. Jag föredrar långa vägar en egen PC till TVn, alternativt en mediasticka så som http://www.matchstick.tv/ eller liknande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

# Aldrig ansluta framtida "dum-TV" till internet annat än för firmwareuppdatering och då från DMZ - check

Samsung har redan diskvalificerat sig från allt utom möjligtvis prisjämförelser pga deras förkärlek till högblanka paneler (enligt mig billigt (inte bra) sätt att öka kontrasten), övermättade färger osv osv...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Oerhört och fucked up om det är sant.

Har inget emot sådant här om det är opt in, men när det är opt out är det vansinne.

Å andra sidan kanske det inte är så jäkla långt ifrån det faktum som varit i ganska många år nu, att varenda laptoptillverkare trycker på en 30-dagars Norton Antivirus-trial, och sedan är djupt förvånade över att bara ett par procent av kunderna vill ha det...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det låter för sjukt för att vara sant... kan man lita på de där "rapporterna"?

Samsung har själva kommenterat med att det är en funktion som felaktigt aktiverats i apparater som sålts i Australien.

Källa https://gigaom.com/2015/02/10/samsung-tvs-start-inserting-ads...

Tycker förövrigt att swec sjunkit lågt som skriver nyheter baserade på inlägg ifrån ett forum (speciellt utan tillverkarens uttalande).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kanske går lite all in nu, men...
Är det bara jag som börjar bli smått skeptisk till all teknik vi tidigare tagit för givet som helst plötsligt gått och blivit "smart"?
Allt teknik som är "designad" för att "underlätta" det för oss, känns mer som att allt är en stor konspiration och uppbyggnad av "big data" databaser med information om oss och våra liv, relationer och intressen.

Telefoner ska låsas upp med fingeravtryck och har en mic och kamera som går att sätta igång remote.
TV's och spelkonsoler ska nu styras med röstkommandon, webcam och har möjlighet att samla in ljudupptagningar och information.
Smarta bilar lär väl snart på tapeten som ständigt rapporterar in slitage, hastighet m.m. över 4g samt position via gps.

Finns säkert massvis jag inte kommer på just nu, men börjar fan bli mörkrädd när jag tänker på följderna av det här...

Var tekniken med att befria oss, eller förslava oss? Det är frågan.

Permalänk

Så fort jag såg en TV med en webcan så visste jag att dagen då den spionerar på en kommer att komma.

Att den nu visar egen reklam gör mig knappast mer sugen på en av dessa "smart-tv" oavsett vilken tillverkare.

När jag skaffar ny "big screen" så lär det bli en projektor som kopplas till PCn. TV som medium är så förlegat i mitt tycke.

Permalänk

ähh, det blir nog inte så störande ändå. Reklamen kommer säkert personanpassas med hjälp av kameran, inte mycket värre än spotify, google etc

När man sitter där med chipspåsen och ska se på film, så kommer det upp reklam för bantningspiller

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid skita i att koppla in nätverkskabeln.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Haha, varsågoda och böj er framåt, alla som använder proprietär mjukvara.

Undrar just varför GNU/Free mjukvara, eller åtminstone öppen källkod, skulle vara viktigt...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Som om att Sony skulle ha en så bra historia bakom sig. Root-kit bla.

Sony har iallafall en bra panel med bra bild, det kan man ju knappast säga om Samsungs skräp.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Samsung har själva kommenterat med att det är en funktion som felaktigt aktiverats i apparater som sålts i Australien.

Källa https://gigaom.com/2015/02/10/samsung-tvs-start-inserting-ads...

Tycker förövrigt att swec sjunkit lågt som skriver nyheter baserade på inlägg ifrån ett forum (speciellt utan tillverkarens uttalande).

Jag ser en naturlig följdfråga här. Varför lägga in en sådan funktion i en TV över huvud taget? Alltså även om funktionen skulle vara avaktiverad...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ingen Slemsung för mig i fortsättningen

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Detta är ju ingenting, finns mycket värre grejer har jag upptäckt nyligen, numera kan man ju inte ens slösurfa på internet utan att översvämmas av reklam, inte ens på vårt kära SweClockers kommer man ifrån reklamen... :/

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Detta är ju ingenting, finns mycket värre grejer har jag upptäckt nyligen, numera kan man ju inte ens slösurfa på internet utan att översvämmas av reklam, inte ens på vårt kära SweClockers kommer man ifrån reklamen... :/

Tror du det är gratis att driva företag? Antingen har man reklam eller så tar man premunitions avgift lite som på fz.se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Detta är ju ingenting, finns mycket värre grejer har jag upptäckt nyligen, numera kan man ju inte ens slösurfa på internet utan att översvämmas av reklam, inte ens på vårt kära SweClockers kommer man ifrån reklamen... :/

Sweclockers har iallafall relevant reklam med erbjudanden och kampanjer. Svårt att se hur man kan störa sig på det.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Samsung har själva kommenterat med att det är en funktion som felaktigt aktiverats i apparater som sålts i Australien.

Källa https://gigaom.com/2015/02/10/samsung-tvs-start-inserting-ads...

Tycker förövrigt att swec sjunkit lågt som skriver nyheter baserade på inlägg ifrån ett forum (speciellt utan tillverkarens uttalande).

Din logik går inte ihop...

Om nu redaktionen på Sweclockers väljer att publicera en artikel efter diskussioner på ett forum betyder ju inte att nyhetsvärdet är mindre för det. Händelsen är inte isolerad till vare sig Reddit eller Australien utan har diskuteras i minst ett par månader på flera bloggar och forum.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Helt klart värt att lägga extrapengarna på en smart-tv

Själv tycker jag du är dum om du inte skaffar en smart Tv

Tror filmnördar istället tänker att det är bättre att lägga varje krona på en riktigt bra bildvisare och sedan välja valfri mediaspelare. Då får man i bästa fall bättre bild och behöver inte byta tv när nya funktioner behövs till mediabehovet. Tyvärr har många svalt "smart"-tv konceptet och kommer förmodligen uppgradera tidigare än nödvändigt pga det "smarta" systemet halkar efter förre bilden gör det. Win för affärerna...och nu reklam. Win-win till dom och lose-lose för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Själv har jag slutat tittat på TV helt sen något år tillbaka. Dels för att det tar för mycket tid och mestadels för all denna reklam.
Nej tack och lov för Netflix och diverse. Här tittas det på de man vill utan avbrott.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Det är så skönt att ha en projektor istället, som ju fungerar som en monitor i stort sett, som man kopplar in sin dator, tv-spel och bluray-spelare till till (och ev digitalbox om man vill ha vanliga tv-kanaler). Då har man betydligt bättre kontroll. Sen att man får X antal tum är ju inte fel det heller. Jag använder min epson 3200 till allt! Jag har den uppställd så den sitter framför skrivbordet med datorn vid, så man kan ha den som stor skärm rätt framför helt naturligt. Kört med den setupen i många år nu och spelar i stort sett alla pc-spel så också. Sen är soffan precis bredvid så jag bara glider över dit om jag ska se på en tv-serie eller film. Smooth Sen att setupen helt dominerar rummet är en helt annan sak ;D

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Som om att Sony skulle ha en så bra historia bakom sig. Root-kit bla.

Ja, Sony har lika mycket skit i sitt bagage som detta. Aldrig mer en Samsung-TV eller Sony-pryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Spelar väl ingen roll för tillverkarna. Så länge du börjat använda produkten räknar dom som att du accepterat deras användaravtal, vilket alltid innehåller liten finstilt text med att du avsäger dig alla rättigheter och att dom inte har något ansvar.

Ett liknande exempel är när spel installerar 3:e parts program utan minsta lilla varning (tex Archeage kör sitt Hackshield vilket i princip är ett rootkit).Det ligger så mycket skit på våra datorer idag att jag tror inte man vill veta omfattningen.

to be changed without notice

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Haha köper man samsungs skit får man skylla sig själv....

Permalänk
Medlem

Hoppas inte min nya tvättmaskin från samma tillverkare uppvisar detta beteende. Herre jisses vad sjukt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hoppas inte min nya tvättmaskin från samma tillverkare uppvisar detta beteende. Herre jisses vad sjukt!

Jepp, vore trist om min Samsung mikrovågsugn helt plötsligt avbröt upptiningen för att visa tvättmedelsreklam

Skrivet av Zamn:

Det är så skönt att ha en projektor istället, som ju fungerar som en monitor i stort sett, som man kopplar in sin dator, tv-spel och bluray-spelare till till (och ev digitalbox om man vill ha vanliga tv-kanaler). Då har man betydligt bättre kontroll. Sen att man får X antal tum är ju inte fel det heller. Jag använder min epson 3200 till allt! Jag har den uppställd så den sitter framför skrivbordet med datorn vid, så man kan ha den som stor skärm rätt framför helt naturligt. Kört med den setupen i många år nu och spelar i stort sett alla pc-spel så också. Sen är soffan precis bredvid så jag bara glider över dit om jag ska se på en tv-serie eller film. Smooth Sen att setupen helt dominerar rummet är en helt annan sak ;D

Man måste ju inte koppla in TV'n på sitt nätverk heller, då slipper man ju allt sånt.

Permalänk
Skrivet av Zamn:

Det är så skönt att ha en projektor istället, som ju fungerar som en monitor i stort sett, som man kopplar in sin dator, tv-spel och bluray-spelare till till (och ev digitalbox om man vill ha vanliga tv-kanaler). Då har man betydligt bättre kontroll. Sen att man får X antal tum är ju inte fel det heller. Jag använder min epson 3200 till allt! Jag har den uppställd så den sitter framför skrivbordet med datorn vid, så man kan ha den som stor skärm rätt framför helt naturligt. Kört med den setupen i många år nu och spelar i stort sett alla pc-spel så också. Sen är soffan precis bredvid så jag bara glider över dit om jag ska se på en tv-serie eller film. Smooth Sen att setupen helt dominerar rummet är en helt annan sak ;D

Kan bara hålla med

Permalänk
Medlem

Då tar jag gärna minst 30% rabatt med tanke på att mitt TV-tittande drar in pengar till Samsung.

Skrivet av Damadre:

Själv har jag slutat tittat på TV helt sen något år tillbaka. Dels för att det tar för mycket tid och mestadels för all denna reklam.
Nej tack och lov för Netflix och diverse. Här tittas det på de man vill utan avbrott.

Men som jag förstod det så dyker reklamen upp oavsett vad du kollar på. Så vi som kollar streamat material skulle också få reklam (förutsatt att vi använder TV-skärmen för att kolla på det).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Detta måste vara något nytt, har en Samsung Smart TV själv, haft i något år och aldrig stött på detta... Så man kanske ska låta bli att "uppdatera" mjukvaran.. kanske där reklamen ligger ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

to be changed without notice

Fast EULAs gäller väll oss inte i Sverige? Tror det fanns någon skyddande lag från sådant skrot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Haha.
DumTV + PC = Win