Göra egen "Nas" av gammal dator

Permalänk
Medlem

Göra egen "Nas" av gammal dator

Tjena
Har ett gammalt chassi och moderkort inkl ram hemma samt en Netgear Nas som börjar ge upp. Tänkte att jag skulle bygga en egen nas i det gamla chassit.
Vad bör jag tänka på? Det enda jag egentligen ska ha den till är att ladda ner torrents och streama till min boxee.
Vilken mjukvara ska jag ha?
Andra tips? Processor?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Sitter i samma tankar jag med
I mitt fall är jag dock lite låst då det gäller hårdvara då jag har min fars äldre mediaburk (2 kärnig äldre AMD med 2GB ram) till övers då jag byggde nytt åt han nyligen
Men jag tror det räcker åt en NAS

I ditt fall kan jag inte ge några rekommendationer då du inte nämnt vad det är för moderkort samt socket

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Sitter i samma tankar jag med
I mitt fall är jag dock lite låst då det gäller hårdvara då jag har min fars äldre mediaburk (2 kärnig äldre AMD med 2GB ram) till övers då jag byggde nytt åt han nyligen
Men jag tror det räcker åt en NAS

I ditt fall kan jag inte ge några rekommendationer då du inte nämnt vad det är för moderkort samt socket

Haha, kanske kan vara bra. Det är socket 1155 och något budgetkort från msi. Cirka 4 år gammalt kanske.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

Helt klart ett roligt och praktiskt bygge. Jag hade en filserver som jag körde nästan non-stop från 2007-2013 när processorfläkten till slut gav upp (den har stått i ett hörn sen dess, har inte orkat fixa den än.)

Mitt tips är att bygga så strömsnålt och (beroende på var den ska stå) så tyst som möjligt. Varje Watt kostar väl en spänn i månaden ungefär ifall den är igång dygnet runt, eller är jag ute och cyklar?

Min hade ett mellanstort chassi med plats för många hårddiskar (jag tog bort hyllorna för 5,25"-enheter), celeron-processor (underklockad förstås) och bara en sticka ram. Så strömsnålt jag kunde, fast moderna processorer är nog ännu snålare.

Jag streamade inte iofs, men även den enklaste moderna processor borde väl klara det?

Vad gäller mjukvara så körde jag debian linux med samba filserver har jag för mig. Det är rätt lätt att sätta upp, men sen finns det massor av saker att leka med. FTP-server öppet mot internet? Mjukvaru-raid? LVM så att du kan ha ett stort filsystem över flera diskar? Power down och wake-on-lan?

Nu fick jag lust att få liv i gamla filservern igen.

Permalänk
Medlem

Vad som helst som passar i socket 1155 klarar av att driva en diskserver och mycket mer.
Tidigare hade jag en PT 3.4 GHz med 1 GB RAM till det, nu har jag en Athlon 64 5200+ eller vad den nu heter och 4 GB RAM, det är egentligen ganska overkill men vafan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Min server kör en Pentium G630 och den räcker och blir över. På den datorn kör jag filserver, torrent, DNS, Webbserver, Active Directory och en del annat småplock genom Windows Server 2008 R2. 4GB Ram och använder sällan mer än 2GB.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Behöver jag ha en skärm inkopplad till den? För det var inte min tanke nämligen.
Är det enklaste sättet som jag gör idag att bara bestämma vilken nedladdningsplats torrenten ska ha från min stationära och köra µtorrent på den eller ska jag köra med någon inbyggd variant på nasen istället och hur fungerar det i så fall?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Kör transmission på NAS'en. Och använd Transmission Remote GUI för att hantera torrents.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Körde en av mina gamla datorer som nas. Amd 1090t 8gb ram. Funka bra. Dock bytt till en 4bay ready nas pga energisnålare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Fler tips o tankar?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Tankar att fundera över:

Står din vanliga dator igång dygnet runt och är rätt kraftig? Om Ja, fundera på att inte köra Transmission eller annan mjukvara för torrents på NAS'en då iallafall Transmission enligt min erfarenhet belastar en "light-dator" väldigt mycket jämfört med nätverkstrafik och den blir slö att använda i övrigt och det kan påverka nedladdningshastigheten.

Antalet diskar? Jag tycker att om man inte har en förkärlek för att privatkopiera in sina semesterfilmer i blu-ray format så kommer man långt med 4tb. Till detta bör man till en annan disk lägga en backup plan som kopierar det absolut viktigaste mapparna/filerna t ex. var 3'e dag och spara 10 backups (30 dagars backup med 3 dagars mellanrum). Någon gång då och då när man bytt ut mycket data så gör man en full backup till en disk (förslagsvis usb-disk) som man annars aldrig har inkopplad och helst inte i samma lokal (brand etc.). Kort och gott 4tb + ~1tb i filservern och sedan en till 4tb som ligger på en hylla.

Raid anser jag personligen bara är för skojs skull när det gäller privatpersoner. Förutom 1st hårdvarukrash så har jag bara haft diskproblem pga. partitioner som dött och ofta i raidkonfigurationer. Raid är ju definitivt inte att anse som "backup" och tänker du ändå inte cykla diskar med viss många månaders mellanrum kan du med fördel och mycket mer datasäkerhet köra konfigurationen jag beskrev ovan.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Tankar att fundera över:

Står din vanliga dator igång dygnet runt och är rätt kraftig? Om Ja, fundera på att inte köra Transmission eller annan mjukvara för torrents på NAS'en då iallafall Transmission enligt min erfarenhet belastar en "light-dator" väldigt mycket jämfört med nätverkstrafik och den blir slö att använda i övrigt och det kan påverka nedladdningshastigheten.

Antalet diskar? Jag tycker att om man inte har en förkärlek för att privatkopiera in sina semesterfilmer i blu-ray format så kommer man långt med 4tb. Till detta bör man till en annan disk lägga en backup plan som kopierar det absolut viktigaste mapparna/filerna t ex. var 3'e dag och spara 10 backups (30 dagars backup med 3 dagars mellanrum). Någon gång då och då när man bytt ut mycket data så gör man en full backup till en disk (förslagsvis usb-disk) som man annars aldrig har inkopplad och helst inte i samma lokal (brand etc.). Kort och gott 4tb + ~1tb i filservern och sedan en till 4tb som ligger på en hylla.

Raid anser jag personligen bara är för skojs skull när det gäller privatpersoner. Förutom 1st hårdvarukrash så har jag bara haft diskproblem pga. partitioner som dött och ofta i raidkonfigurationer. Raid är ju definitivt inte att anse som "backup" och tänker du ändå inte cykla diskar med viss många månaders mellanrum kan du med fördel och mycket mer datasäkerhet köra konfigurationen jag beskrev ovan.

Tack för inputen. Min vanliga dator är den i sign. Står oftast på, är det då bättre att typ köra µtorrent på den och välja en disk på nasen som nedladdningsplats?
Jag kommer inte ha några direkt viktiga saker på nasen, kommer nog ha en backup där på min "bild-hårddisk" som ligger på min stationära, men det är väl nästan det enda som är viktigt.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Om Ja, fundera på att inte köra Transmission eller annan mjukvara för torrents på NAS'en då iallafall Transmission enligt min erfarenhet belastar en "light-dator" väldigt mycket jämfört med nätverkstrafik och den blir slö att använda i övrigt och det kan påverka nedladdningshastigheten.

Jag känner att vi har kanske inte gjort samma erfarenhet här... Jag har Transmission på en Intel Atom D510 med 2GB RAM. Den orkar mer än vad min brandväggsburk klarar av att hantera, samtidigt som den kan strömma film över det interna nätverket.

Min upp/ned blir tyvärr lidande av att 4-portars PCI-kortet jag använder i brandväggsburken inte fixar mer. Men det har inte känts som ett gigantiskt problem.

Har du/han snabbare lina än 100/100Mbit kan Transmission kanske vara en källa till prestanda problem, men annars tror jag felkällan är något annat.
Stora torrents tar en stund att lägga till, ta bort / flytta, men då menar jag typ 800GB+ , och 3000+ filer. Och när de är på plats har Transmission inga problem att använda bandbredden på nätverket för dem i heller.

Skrivet av sCaz:

Raid anser jag personligen bara är för skojs skull när det gäller privatpersoner. Förutom 1st hårdvarukrash så har jag bara haft diskproblem pga. partitioner som dött och ofta i raidkonfigurationer. Raid är ju definitivt inte att anse som "backup" och tänker du ändå inte cykla diskar med viss många månaders mellanrum kan du med fördel och mycket mer datasäkerhet köra konfigurationen jag beskrev ovan.

Jag har mycket hellre RAID än disk "pooler" som aldrig lyckas använda utrymmet på diskarna, utan när det börjar bli fullt får man härliga felmeddelanden om att utrymmet är slut, samtidigt som an ser att där är massor ledigt när man tittar på "volymen". Utöver det är det något av en ekonomisk fråga. "Ett par" mindre diskar är billigare än motsvarande större disk. Seagate Archive disken undantaget, eftersom den inte får vara igång som en normal disk, utan endast är "avsedd" för långtidslagring. I dagsläget är skillnaden ofta mindre än den varit, men det är fortfarande något av en faktor om man köper nytt. Är man i stället ute efter att "återvinna" gammal hårdvara kan det rent av vara nödvändigt att köra diskpool / RAID för att få ett meningsfullt utrymme. Men visst håller jag med. Klarar man sig med en ensam disk, och ändå ska köpa nytt, så är en ensam disk ingen egentlig nackdel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag känner att vi har kanske inte gjort samma erfarenhet här... Jag har Transmission på en Intel Atom D510 med 2GB RAM. Den orkar mer än vad min brandväggsburk klarar av att hantera, samtidigt som den kan strömma film över det interna nätverket.
http://www.speedtest.net/result/4138173680.png

Min upp/ned blir tyvärr lidande av att 4-portars PCI-kortet jag använder i brandväggsburken inte fixar mer. Men det har inte känts som ett gigantiskt problem.

Har du/han snabbare lina än 100/100Mbit kan Transmission kanske vara en källa till prestanda problem, men annars tror jag felkällan är något annat.
Stora torrents tar en stund att lägga till, ta bort / flytta, men då menar jag typ 800GB+ , och 3000+ filer. Och när de är på plats har Transmission inga problem att använda bandbredden på nätverket för dem i heller.

250/100 mbit hade jag när jag provade Transmission under ett par dagar. CPU slog i taket och stundom hängde maskinen, bra cpu-lastt på både den maskinen och min arbetsstation när jag körde uTorrent över nätverket istället. Lite synd då jag tyckte initiala setupen med Transmissions remote gui fungerade suveränt. Fungerar väl antingen bättre med långsammare fart på internet och/eller en kraftigare maskin det rullar på!

Citat:

Jag har mycket hellre RAID än disk "pooler" som aldrig lyckas använda utrymmet på diskarna, utan när det börjar bli fullt får man härliga felmeddelanden om att utrymmet är slut, samtidigt som an ser att där är massor ledigt när man tittar på "volymen". Utöver det är det något av en ekonomisk fråga. "Ett par" mindre diskar är billigare än motsvarande större disk. Seagate Archive disken undantaget, eftersom den inte får vara igång som en normal disk, utan endast är "avsedd" för långtidslagring. I dagsläget är skillnaden ofta mindre än den varit, men det är fortfarande något av en faktor om man köper nytt. Är man i stället ute efter att "återvinna" gammal hårdvara kan det rent av vara nödvändigt att köra diskpool / RAID för att få ett meningsfullt utrymme. Men visst håller jag med. Klarar man sig med en ensam disk, och ändå ska köpa nytt, så är en ensam disk ingen egentlig nackdel.
B!

Ah, ja det är så jag använt raid/jbod för att utöka utrymmet för det är ju som du säger att små pooler och mappar i stil med Film1, Film2 etc. inte är så roligt. Min största poäng var dock att sätta upp en backup-plan istället för att som många gör skapa en speglande raid-setup i syftet att säkra data. 5tb wd red diskar kostar inte mer än 1800~1900 kr. Köpa en sådan + använda en gammal för rullande backup och om ~6 månader köpa en usb-disk (eller en till 5tb) för full backup "på hyllan" är nog ändå det jag alltid skulle förespråka och anser är utrymme de absolut flesta klarar sig på ett par år, men smaken och behoven är i många fall olika såklart.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Funderar på o köra jbod och bara styra torrentsen till nasen via min stationära dator. Alltså bara välja en nedladdningsplats på nasen, precis som jag gör idag. Eller är det bättre att köra en torrentapplikation på nasen och köra med en typ av rss-feed? Fungerar µtorrent på nas4free? Eller vilket annat os rekommenderas?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Funderar på o köra jbod och bara styra torrentsen till nasen via min stationära dator. Alltså bara välja en nedladdningsplats på nasen, precis som jag gör idag. Eller är det bättre att köra en torrentapplikation på nasen och köra med en typ av rss-feed? Fungerar µtorrent på nas4free? Eller vilket annat os rekommenderas?

Jag skulle ju valt RSS för serier och sedan resten manuellt. Om NASen har en inbyggd torrentklient så använd den om den inte visar sig vara fruktansvärt dålig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med freenas och sen skaffa ett transmission plugin för att hantera torrents, finns många plugins som gör freenas så mycket bättre + att freenas är enkelt att installera:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag skulle ju valt RSS för serier och sedan resten manuellt. Om NASen har en inbyggd torrentklient så använd den om den inte visar sig vara fruktansvärt dålig.

Skrivet av Fillerix:

Jag skulle kört med freenas och sen skaffa ett transmission plugin för att hantera torrents, finns många plugins som gör freenas så mycket bättre + att freenas är enkelt att installera:)

Ok, Freenas låter ju ganska intressant. Kan fixa så att jag bara laddar ner "bokmärkestorrent" så det blir som manuell nedladdning fast det ändå går per automatik

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Använder du ett GUI, exempelvis Transmission Remote GUI så "ser det ut" som om du har klienten lokalt som användare, men tankningen sköts av servern, du kan stänga ner när du vill, osv. Hemskt bekvämt. FreeNAS... Sätt av lite tid till att bestämma vilken hårdvara du vill använda, som exempelvis antalet diskar osv, och titta på hur du ska konfigurera det hela, innan du bestämmer dig för en slutgiltig konfiguration. FreeNAS är ett populärt alternativ.
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Låter väl bra?
Jag kör deluge som torrent tjosan (med web-ui) och CentOS.
Vilket inte kräver någonting, det som är tungt är streaming vilket du får undersöka närmare.

Permalänk

Skulle nog kört ubuntu-server med en samba/ftp utdelning och transmission på det. Så laddar du ner till samma mapp som du delar ut med samba eller ftp! Snabbt å lätt!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Använder du ett GUI, exempelvis Transmission Remote GUI så "ser det ut" som om du har klienten lokalt som användare, men tankningen sköts av servern, du kan stänga ner när du vill, osv. Hemskt bekvämt. FreeNAS... Sätt av lite tid till att bestämma vilken hårdvara du vill använda, som exempelvis antalet diskar osv, och titta på hur du ska konfigurera det hela, innan du bestämmer dig för en slutgiltig konfiguration. FreeNAS är ett populärt alternativ.
Lycka till.
B!

Kommer antagligen att köra med http://www.inet.se/produkt/5310064/intel-pentium-g3220-3-0-gh... eller http://www.inet.se/produkt/5311088/intel-pentium-anniversary-... och något moderkort samt så har jag 16gb ram minne, tror att det är 1600.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Så, då är vi up and running.
Men just nu har jag bara 2x2tb lagring och den körs i jbod typ. Men om jag skaffar 2x2tb till kan jag då ändra raiden utan att behöva göra om allt?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Så, då är vi up and running.
Men just nu har jag bara 2x2tb lagring och den körs i jbod typ. Men om jag skaffar 2x2tb till kan jag då ändra raiden utan att behöva göra om allt?

"Typ"? Antingen är det JBOD eller så är det inte det
Om det ÄR JBOD så är det bara att feta in dem, är det inte det beror det på vilken RAID-konfiguration du använder.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

"Typ"? Antingen är det JBOD eller så är det inte det
Om det ÄR JBOD så är det bara att feta in dem, är det inte det beror det på vilken RAID-konfiguration du använder.

Det heter väl inte JBOD i freenas?
En annan sak som jag precis upptäckte. Igår installerade jag transmission på servern. Drog hem en torrent för att testa och det funkade prima. Men idag efter en omstart av servern så fanns det inga plugins installerade längre. Transmission hade försvunnit och jag kom inte heller åt transmission web gui. Kunde ej heller hitta transmission bland mina anslutna enheter på routern.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max