Snabbtest: Grafikprestanda i Total War: Attila

Permalänk
Medlem

Intressant spel och tidsperiod även om jag längtar till empire 2. Men aldrig mer Total war på release.

Permalänk
Medlem

Så detta är Rome TW - Barbarian Invasion 2? Man kunde ju spela som Hunnerna även där.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Alla snackade med världens snobbröst i de spelet

Ah! En lärdomens och kulturens högborg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Den viktigaste frågan, är Rome 2 spelbart än? Kan AIn ens gå på led, klättra på stegar, attackera ett fort? Deras AI är ju legendary till att vara skit.

Även innan Rome 2 spelets släpptes var det samma snack som nu, "men denna gång är det bättre" , och sen kom recensionerna, jag och många andra köpte. Vilket fail. Förstår inte varför CAs lir ska vara någon benchmark för grafik osv, dåligt optimerat halvfärdigt skräp, är det relevant?

Deras historia med Napoleon och Shogun var väl precis likadan, varför skulle det vara någon skillnad nu? Den som tror det lurar nog sig själv. Denna gången betalar jag inte för att få felsöka och alphatesta deras titel. (har fortfarande inte lira rome2).

Rome CO-OP var spelbart efter lite mer än 1.5 år, så idag är det spelbart.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Så detta är Rome TW - Barbarian Invasion 2? Man kunde ju spela som Hunnerna även där.

I princip ja. Men det är ett eget spel och inte en expansion till Rome 2. Vilket är trist då UI:t i Attila ser oerhört mycket bättre ut - jag vill ha det UI:t i Rome 2.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag reagerar på att recensionerna kommer flera dagar innan release? Jag tycker det verkar konstigt. Man kanske vill få folk att köpa förköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

Någon mer än jag reagerar på att recensionerna kommer flera dagar innan release? Jag tycker det verkar konstigt. Man kanske vill få folk att köpa förköp?

Ganska vanligt att recensionsexemplar skickas ut innan release. Oftast ett bra tecken att de släpper recension NDA tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ganska vanligt att recensionsexemplar skickas ut innan release. Oftast ett bra tecken att de släpper recension NDA tidigt.

Aaah, ok. Har inte tänkt på det. Van med recensioner på release-dagen.

Permalänk
Medlem

Men alltså, det finns väl ingen extreme quality? Vad jag sett är max quailty högst?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Slashas:

Men alltså, det finns väl ingen extreme quality? Vad jag sett är max quailty högst?

Den finns i högsta grad. Har inte spelet på datorn här så kan inte ta screenshot, men den är där till 100 procent.

EDIT: Äh, screw it, kass ursäkt. Installerar pressversionen, återkommer med screen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den finns i högsta grad. Har inte spelet på datorn här så kan inte ta screenshot, men den är där till 100 procent.

EDIT: Äh, screw it, kass ursäkt. Installerar pressversionen, återkommer med screen.

Mycket tacksam för screenshot! Måste vinna en forumfight!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Slashas:

Mycket tacksam för screenshot! Måste vinna en forumfight!

Ja, det måste vi ju se till att fixa! Som kompensation får du se till att länka den fina artikeln.

Maximum Performance: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Maximum_perfo...
Performance: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Performance.j...
Quality: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Quality.jpg?t...
Maximum Quality: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Maximum_quali...
Extreme Quality: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Extreme_quali...

Observera den röda texten på Extreme. UI visar fel AA-läge, det är egentligen 4x MSAA. Går att se om man tittar i configfilen med läget valt, har en screen på det i artikeln. Annat intressant, UI visar också fel VRAM vid över 3 GB. Mitt 780 Ti går bra, men GTX 980, GTX 970, R9 290X, R9 290 visas alla som 3 GB-kort. Unlimited video memory har jag förövrigt kryssat i själv för att kunna återanvända bilderna i artikeln.

Såg att det var lite tjafs om AA-lägen på Total War-forumet med. Här är alla, den nedersta innebär 4x MSAA.
http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Aa_modes.jpg?...

EDIT: Länkade in bilderna från artikeln nu med.
http://www.sweclockers.com/artikel/20044-snabbtest-grafikpres...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, det måste vi ju se till att fixa! Som kompensation får du se till att länka den fina artikeln.

Maximum Performance: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Maximum_perfo...
Performance: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Performance.j...
Quality: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Quality.jpg?t...
Maximum Quality: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Maximum_quali...
Extreme Quality: http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Extreme_quali...

Observera den röda texten på Extreme. UI visar fel AA-läge, det är egentligen 4x MSAA. Går att se om man tittar i configfilen med läget valt, har en screen på det i artikeln. Annat intressant, UI visar också fel VRAM vid över 3 GB. Mitt 780 Ti går bra, men GTX 980, GTX 970, R9 290X, R9 290 visas alla som 3 GB-kort. Unlimited video memory har jag förövrigt kryssat i själv för att kunna återanvända bilderna i artikeln.

Såg att det var lite tjafs om AA-lägen på Total War-forumet med. Här är alla, den nedersta innebär 4x MSAA.
http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/12/Aa_modes.jpg?...

EDIT: Länkade in bilderna från artikeln nu med.
http://www.sweclockers.com/artikel/20044-snabbtest-grafikpres...

Tackar och bockar! Tror det handlade om ett missförstånd mellan custom settings och presets!

Permalänk
Medlem

Är väl ett svårare spel överhuvudtaget även med optimeringar att köra än de flesta titlarna på marknaden. Det är så mycket som händer under en battle mode, så mycket som ska räknas och simuleras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Som ovan nämnt så fick Rome 2 grymt bra betyg av alla recensenter utom typ Angryjoe. Att spelarna sedan gav det 1/10 är en annan historia. Undrar vilka som faktiskt spelade spelet.

Användarbetyg ger jag inte heller mycket för. Där folk på diverse tidningar ger för höga så ger användarna oftast för låga betyg. Oftast bara baserad på någon bugg de hittat i spelet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Jag struntar i grafiken de måste lösa A.I. problemen innan jag köper ett Total War igen.

Har inte köpt nått sedan Empire. Och jag är egentligen ett stort Total War fan. Men de har ju inte funnits något bra sedan T.W. Medieval II

Vad jag sett på Youtube är A.I. helt åt pipan i Rome 2

Ni verkar ju inte ha koll på läget, battle A.I är betydligt bättre än vad tidigare titlar varit. Campaign A.I och Siege A.I behöver poleras mer.

Att det inte kommit något bra Total War spel stämmer inte alls, Empire är en av de bästa. Att ni kanske föredrar medeltiden istället för 1700 talet kan jag förstå men både Rome I och medieval II har sina problem.

Dem nyare titlarna som Empire och Shogun II har så mycket mer att erbjuda än tidigare titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite intressant hur de rankar Extreme ovanför Maximum, eftersom då blir inte "Maximum" längre Maximum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Annat intressant, UI visar också fel VRAM vid över 3 GB. Mitt 780 Ti går bra, men GTX 980, GTX 970, R9 290X, R9 290 visas alla som 3 GB-kort.

Jag som hoppades lite att 3GB var en pik till Nvidia för 3,5/4GB fiasko med 970 kortet.
Men det hade väl varit för bra för att vara sant.
edit: på denna bild dvs.

Permalänk
Medlem

Längtar efter Total War: Warhammer och hoppas innerligt att det inte blir lika trasigt som många av de andra Total War. Börjar bli lite tråkigt att spela Dark Omen nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

Ni verkar ju inte ha koll på läget, battle A.I är betydligt bättre än vad tidigare titlar varit. Campaign A.I och Siege A.I behöver poleras mer.

Att det inte kommit något bra Total War spel stämmer inte alls, Empire är en av de bästa. Att ni kanske föredrar medeltiden istället för 1700 talet kan jag förstå men både Rome I och medieval II har sina problem.

Dem nyare titlarna som Empire och Shogun II har så mycket mer att erbjuda än tidigare titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur bra koll har du på läget?

Jag har spelat ut alla totalwar spel sedan Rome I och AIn är fortfarande katastrofalt jävla usel i vissa lägen. Du säger att det "bara" är campaign och siege AI, är inte dessa två dom viktigaste komponenterna i ett totalwar-spel?

Det har blivit mycket bättre sedan release, men det är fortfarande inte bra.

Jag spelar på Very Hard men det är fortfarande en barnlek att överlista och vinna över AIn. Inte ens i närheten av den AIn man visade upp inför spelet och lovade.

Empire var katastrofalt vid release och dras än idag med stora problem, Napoleon fungerar mycket bättre att spela och är mycket mer välpolerat än Empire. Man borde att forsatt att patcha Empire och släppt Napoleon som en DLC istället för att göra det till två olika spel.

Har tack och lov inte förhandsbokat Attila och det lär dröja den här gången, mitt förtroende för CA är totalt kört i botten. Vilket är väldigt synd eftersom det är den enda serien jag verkligen älskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag som hoppades lite att 3GB var en pik till Nvidia för 3,5/4GB fiasko med 970 kortet.
Men det hade väl varit för bra för att vara sant.
edit: på denna bild dvs.

Hade bara 3072Mb minne på mitt 980 enligt Rome II också. Tveksamt om det påverkar prestandan eller inte, men det var bara att ändra någon siffra i någon config fil så fixade det sig.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

Ni verkar ju inte ha koll på läget, battle A.I är betydligt bättre än vad tidigare titlar varit. Campaign A.I och Siege A.I behöver poleras mer.

Att det inte kommit något bra Total War spel stämmer inte alls, Empire är en av de bästa. Att ni kanske föredrar medeltiden istället för 1700 talet kan jag förstå men både Rome I och medieval II har sina problem.

Dem nyare titlarna som Empire och Shogun II har så mycket mer att erbjuda än tidigare titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sagt är jag mer än villig att betala för nytt spel men vad jag sett så är AI:n hur kass som helst fortfarande. Skrattretande dålig i Rome 2.

Jag skiter i era och grafik jag vill ha bra AI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Som jag sagt är jag mer än villig att betala för nytt spel men vad jag sett så är AI:n hur kass som helst fortfarande. Skrattretande dålig i Rome 2.

Jag skiter i era och grafik jag vill ha bra AI...

Europa Universalis, kör på det

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Verkar som detta kommer ingå i testsviten

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Jag är så jävla färdig med TW-serien. Fick knappa 30 fps i rome 2 på lägsta med i5 750 och 2x 5850. Jag förväntar mig iaf 60 fps på lägsta. Om det laggar till när man drar igång eldpilar med röksvans på 300 snubbar kan jag förstå om man får drops. Men att varken kampanjkarta eller strider klarar att passera 30fps känns mest som ett dåligt skämt.

För all del, tryck på för bättre grafik, men det vore ju bra om någon kunde spela ert spel med vettig frame rate. Enligt det här testet så ser det rätt mörkt ut.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

CA:s skrev lite information om inställningarna.
http://forums.totalwar.com/showthread.php/146776-An-Official-...

Citat:

There are 5 quality presents you can select in Total War: ATTILA (you can always go into ‘Advanced’ and tweak yourself of course).
‘Max Performance’ – integrated chipsets and older cards
‘Performance’ – low end cards
‘Quality’– mid range cards
‘Max Quality’ – high end cards
‘Extreme Quality’ – future cards – no card is set to this out of the box

The official “Recommended Spec” is pegged to the ‘Quality’ setting at 1080p ‘out of the box’.

‘Extreme Quality’ also activates 4XMSAA, which will have a particularly big performance impact. Please note, that the ‘Extreme Quality’ setting is meant for future graphics cards, not for current gen. This is why it's above Maximum Quality.

Så fick svaret på min fråga där. Med tanke på att det är ett AMD-sponsrat spel, och kommande AMD-kort ryktas ha väldigt hög bandbredd på VRAM och ökad prestanda kanske är det de korten de tänker på?

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Som jag sagt är jag mer än villig att betala för nytt spel men vad jag sett så är AI:n hur kass som helst fortfarande. Skrattretande dålig i Rome 2.

Jag skiter i era och grafik jag vill ha bra AI...

Skrivet av stn1337:

Hur bra koll har du på läget?

Jag har spelat ut alla totalwar spel sedan Rome I och AIn är fortfarande katastrofalt jävla usel i vissa lägen. Du säger att det "bara" är campaign och siege AI, är inte dessa två dom viktigaste komponenterna i ett totalwar-spel?

Det har blivit mycket bättre sedan release, men det är fortfarande inte bra.

Jag spelar på Very Hard men det är fortfarande en barnlek att överlista och vinna över AIn. Inte ens i närheten av den AIn man visade upp inför spelet och lovade.

Empire var katastrofalt vid release och dras än idag med stora problem, Napoleon fungerar mycket bättre att spela och är mycket mer välpolerat än Empire. Man borde att forsatt att patcha Empire och släppt Napoleon som en DLC istället för att göra det till två olika spel.

Har tack och lov inte förhandsbokat Attila och det lär dröja den här gången, mitt förtroende för CA är totalt kört i botten. Vilket är väldigt synd eftersom det är den enda serien jag verkligen älskar.

Skrivet av Rosapantern:

Ni verkar ju inte ha koll på läget, battle A.I är betydligt bättre än vad tidigare titlar varit. Campaign A.I och Siege A.I behöver poleras mer.

Att det inte kommit något bra Total War spel stämmer inte alls, Empire är en av de bästa. Att ni kanske föredrar medeltiden istället för 1700 talet kan jag förstå men både Rome I och medieval II har sina problem.

Dem nyare titlarna som Empire och Shogun II har så mycket mer att erbjuda än tidigare titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Rome II ligger på 75% rea nu. Tycker ni det är värt att slå till? Frågan är väl egentligen hur pass buggig AI fortfarande är. Är AI i striderna ok men kampanjen, kass, är det slutsatsen?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant imorgon och se hur trasigt spelet ar!

Creative Assembly har klippt ut mycket innehall som med ganska stor sannolikhet kommer att slappas som DLC. Nu far vi hoppas att grabbarna pa TWCenter kan lasa upp db-filerna sa vi kan se allting som borde vara med men som ar last for framtida DLC. Jag gissar pa "Celtic Culture Pack" med spelbara faktioner pa de brittiska oarna samt ny unit roster for dessa. ( Dem ar currently "germanic" placeholder inf o cav ).

Vad tror ni dem kommer komma med for DLC? Graphic fix DLC, now with more optimized performance for current-gen cards?

Skrivet av fläsklägg:

Rome II ligger på 75% rea nu. Tycker ni det är värt att slå till? Frågan är väl egentligen hur pass buggig AI fortfarande är. Är AI i striderna ok men kampanjen, kass, är det slutsatsen?

Latt vart det, sen kan du lagga med lite mods ocksa ( Divide et Impera ).

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Vad tror ni dem kommer komma med for DLC? Graphic fix DLC, now with more optimized performance for current-gen cards?

Blood & Gore DLC är rätt givet. Genom att inte vara så blodigt får spelet en lägre rating, sen släpper de DLC för att göra det blodigt för de som vill ha det så.

Permalänk
Medlem

Jag har 45-70 fps i benchmark med allting pa max, AA 2x.
Fungerar mycket bra i vanliga battles dock. Har inte finjusterat da jag ar pa jobbet atm men borde fa 60+ FPS 24/7 med lite finjusteringar.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic