Skrivmaskin: Windows XP eller Windows 7?

Permalänk
Medlem

W7-64 är segt som attan på 2GB minne.
W7-32 fungerar bättre, men om datorn har 1GB så blir även 32bit versionen seg som sirap.

Faktiskt så skulle jag reka att du testar W10-32, pillrar man lite så får man ner det till mellan 600-700MB minne.

Men som sagt tidigare i tråden, för ren ordbehandling så fungerar valfri linuxdist + Libreoffice utmärkt.
Har själv "tvingat" bekantskapskretsen att köra libre och ingen har klagat på vare sig användandet eller kompatibiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

W7-64 är segt som attan på 2GB minne.
W7-32 fungerar bättre, men om datorn har 1GB så blir även 32bit versionen seg som sirap.

Faktiskt så skulle jag reka att du testar W10-32, pillrar man lite så får man ner det till mellan 600-700MB minne.

Men som sagt tidigare i tråden, för ren ordbehandling så fungerar valfri linuxdist + Libreoffice utmärkt.
Har själv "tvingat" bekantskapskretsen att köra libre och ingen har klagat på vare sig användandet eller kompatibiliteten.

Men om jag nu skulle testa Linux, vilken version funkar bäst och var hittar jag den? Hur är den visuella upplevelsen jämfört med Windows och hur installerar jag drivrutiner (ljudkort, nätverkskort, chipset osv)? Det blir en hel del frågor alltså.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Men om jag nu skulle testa Linux, vilken version funkar bäst och var hittar jag den? Hur är den visuella upplevelsen jämfört med Windows och hur installerar jag drivrutiner (ljudkort, nätverkskort, chipset osv)? Det blir en hel del frågor alltså.

Testa först såkallade "live" versioner tills du hittar nåt du står ut med.
En live version kan man köra direkt från CD/DVD/USB utan att installera.
Det blir såklart lite segt, men all funktionalitet är där.
Och då ser du även om allt fungerar som det skall med drivrutiner etc.

Permalänk
Inaktiv

Screenshot från Linux Mint med XFCE

http://blog.linuxmint.com/?p=2753

Permalänk
Medlem

Har du ekonomi till att peta in några få tusenlappar i en vassare skrivmaskin så säljer misco renoverade laptops till kanonpriser.

Du kan tex köpa en laptop med Sandy Bridge i5, 4GB Ram och 128GB SSD för 4100 kr. Den laptopen kommer hålla många år till.

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=9363455&SL_...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag har Windows 7 som jag köpte separat så det tror jag funkar. För mig är det viktigast att veta huruvida 7'an är mindre resurskrävande än Vista.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag upplever 7:an som mindre resurskrävande än Vista efter en standardinstallation av respektive OS. Sedan vågar jag gå så långt som att säga att det går att få i alla fall 32-bitsversionerna av båda OS:en lika lätta som XP bara genom att gallra ut onödiga services/scheduled tasks/autostartande processer.

Körde exempelvis W7 på den första modellen av Acer Aspire One uppgraderad till 1.5GB minne, med alldeles lysande resultat. Strippar du ner Vista på samma sätt tror jag skillnaden mot 7:an blir ganska marginell. Ska du bara ha datorn som avancerad skrivmaskin kanske det är lite synd att bränna en W7-licens på den menar jag.

Är du beredd att lägga ner lite tid på det kan du ju som tidigare föreslaget plocka hem något remasteringverktyg och strippa ner det på riktigt.

Vill du inte prompt köra MS Office på maskinen instämmer jag dock i kören, det finns massor av lämpliga linuxdistar för ändamålet. Vilken du väljer är väl ganska hugget som stucket när du inte ska göra mer än att skriva på datorn, jag hade väl kört någon Ubuntuvariant eller kanske Mint för att göra det lätt för mig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Men om jag nu skulle testa Linux, vilken version funkar bäst och var hittar jag den? Hur är den visuella upplevelsen jämfört med Windows och hur installerar jag drivrutiner (ljudkort, nätverkskort, chipset osv)? Det blir en hel del frågor alltså.

Version om du menar distro så spelar det ingen roll allt beror på vad din smak ligger på. Satsa dock på något lightweight. Angående drivrutiner så följer de med kerneln och aktiveras automatiskt vid boot.

Ladda ner ett par LiveUSB och testa runt hur du känner dig och upplever prestandan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Men om jag nu skulle testa Linux, vilken version funkar bäst och var hittar jag den? Hur är den visuella upplevelsen jämfört med Windows och hur installerar jag drivrutiner (ljudkort, nätverkskort, chipset osv)? Det blir en hel del frågor alltså.

Drivrutiner brukar sköta sig helt själv om du inte har nån väldigt ovanlig och ny hårdvara, men en några år gammal dator lär "bara funka" linux är för det mesta mycket enklare att få igång än win är såvida du inte laddar hem nån version för dem som vill göra allt manuellt.
Det du behöver tänka på är väl egentligen bara grunddesignen/fönsterhanteraren, det kan vara lämpligt att ta en lite mindre hårdvarukrävande version till en äldre dator och det har just släppts LTS versioner, dvs de har support i 5 år så jag föreslår att du provar med Mint med Xfce, den är inte lika krävande för hårdvaran.
Nedladdningslänkar har du här:
http://blog.linuxmint.com/?p=2753

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med någon här i tråden. Om du är van vid windowsmiljö, och osäker på linux OCH har en xp-licens liggande är det självklart att du kör din 'skrivmaskin' på xp.

XP är dundersnabb, resurssnål och stabil om man konfigurerar den rätt.

Kan rekommendera tiny-XP 11 om du vill köra xp superslimmat på minimala resurser. tiny-XP är en för-konfigurerad installationsdisk av XP som tagit bort/disablat all funktionalitet som man inte behöver i "skrivmaskinssammanhang" och ställer in inställningar automatiskt för maximal stabilitet och 'lätthet'. Du hittar den som torrent, och använder sedan din vanliga licens för att registrera.

Tiny XP är en mästare på att blåsa liv i gammal hårdvara.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Klenare maskiner än denna får en boost när man går från XP till Win7.
Jag skulle definitivt kört sjuan, om man bara vill ha igång datorn för arbete.
Är den gjord för vista så finns risken att visa komponenter saknar drivrutiner för XP, däremot kan win 7 i värsta fall köra på vista-drivers i nödfall.

Den största fördelen med linux är enligt mig inte minnessnålheten, utan att man faktiskt får en chans att testa linux. Det är en rätt bra möjlighet för det, och en möjlighet som alla bör ta sig någon gång. Även om det kommer kräva mer jobb att få igång allt när man bara har windows-vana sedan innan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du inte orkar pröva med en usb sticka, tar 5 minuter att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Klenare maskiner än denna får en boost när man går från XP till Win7.
Jag skulle definitivt kört sjuan, om man bara vill ha igång datorn för arbete.
Är den gjord för vista så finns risken att visa komponenter saknar drivrutiner för XP, däremot kan win 7 i värsta fall köra på vista-drivers i nödfall.

Den största fördelen med linux är enligt mig inte minnessnålheten, utan att man faktiskt får en chans att testa linux. Det är en rätt bra möjlighet för det, och en möjlighet som alla bör ta sig någon gång. Även om det kommer kräva mer jobb att få igång allt när man bara har windows-vana sedan innan.

Jag har en Windows 7 skiva som jag köpte separat så den hoppas jag och tror skall funka även till laptopen. Det är iofs samma skiva/ licens som jag användt till min stationära dator.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag håller inte med någon här i tråden. Om du är van vid windowsmiljö, och osäker på linux OCH har en xp-licens liggande är det självklart att du kör din 'skrivmaskin' på xp.

XP är dundersnabb, resurssnål och stabil om man konfigurerar den rätt.

Kan rekommendera tiny-XP 11 om du vill köra xp superslimmat på minimala resurser. tiny-XP är en för-konfigurerad installationsdisk av XP som tagit bort/disablat all funktionalitet som man inte behöver i "skrivmaskinssammanhang" och ställer in inställningar automatiskt för maximal stabilitet och 'lätthet'. Du hittar den som torrent, och använder sedan din vanliga licens för att registrera.

Tiny XP är en mästare på att blåsa liv i gammal hårdvara.

Det kan jag faktiskt hålla med om. Tiny XP var tillräckligt snabbt för att få en Pentium 4 med 256MB Ram att vara användbar. Inte snabb, men användbar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förstår inte varför du inte orkar pröva med en usb sticka, tar 5 minuter att fixa.

Hur kör man operativsystemet från en USB sticka då, måste man boota från USB-minnet isåfall eller går det att starta som ett program i Windows?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Hur kör man operativsystemet från en USB sticka då, måste man boota från USB-minnet isåfall eller går det att starta som ett program i Windows?

Realistiskt sett så bootar du från usbminnet, men rent tekniskt går det att köra i win också men det är inget att rekommendera på en gammal dator för det kommer att gå segt.
Det går att ordna en virtuell dator under win och i den virtuella maskinen kör du linux, men på gammal hårdvara är det ingen höjdare prestandamässigt, men vill du testa på en modern maskin där du kan avvara ett par kärnor och nån Gbyte ram är det smidigt, men låt bli på en äldre maskin för den lär kämpa med att enbart köra win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle installera Linux Mint och samtidigt vilja formattera hårddisken, går det att göra från Linux installationsprogram (precis som i Winodws XP eller 7)?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Om man nu skulle installera Linux Mint och samtidigt vilja formattera hårddisken, går det att göra från Linux installationsprogram (precis som i Winodws XP eller 7)?

Ja, det smidigaste är oftast att bara radera alla partitioner och sedan låta installationsprocessen sköta resten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hur kör man operativsystemet från en USB sticka då, måste man boota från USB-minnet isåfall eller går det att starta som ett program i Windows?

Om du hade googlat så hittar du 311 guider men jag kan förklara kort:

Steg 1: Ladda ner Linux iso, i detta fallet Linux mint hämtar du från den här sidan: http://ftp.portlane.com/pub/os/linux/linuxmint//stable/17.1/l...

Steg 2: Ladda ner och kör Universal USB installer: http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...
Finns guide men i princip så kör du bara programmet, väljer ett inkopplat USB minne (minst 4 GB) letar rätt på din nedladdade iso fil från steg 1 och väljer Linux mint i menyn sedan är det bara att trycka kör.

Steg 3: Låt stickan sitta i och starta om datorn och gå in i bios, ställ in så att datorn startar från USB stickan, sedan startar du om igen. Då kommer du kastas rakt in i Linux Mint. Här kan du nu testa runt och göra vad du vill. Vill du ha kvar det så ligger det en ikon på skrivbordet som heter "installera Linux Mint" tryck på den och sen följ instruktionerna på skärmen, inte svårare än en windows installation. Under installationen kan du också partionera hårddsiken och sådant. Observera att dina gamla filer då försvinner om du formaterar hela hårddsiken. Så vill du installera och spara gamla filer, stäng av, dra ut usb minnet, boota till windows och spara undan grejer på en extern plats och gör om steg 3 igen.
Vill du inte ha det, stäng av datorn och dra ut usb stickan (och helst ställ tillbaka så den bootar på hårddisk, gör detta också om du installerat Mint dock efter själva installationen) så är den precis som innan.

Observera att allt på usb stickan försvinner om du ska göra den bootbar samt att Mint kan verka lite långsamt när det körs från en USB sticka. Du kan även göra detta på din stationära t ex, där borde det flyta på lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om du hade googlat så hittar du 311 guider men jag kan förklara kort:

Steg 1: Ladda ner Linux iso, i detta fallet Linux mint hämtar du från den här sidan: http://ftp.portlane.com/pub/os/linux/linuxmint//stable/17.1/l...

Steg 2: Ladda ner och kör Universal USB installer: http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...
Finns guide men i princip så kör du bara programmet, väljer ett inkopplat USB minne (minst 4 GB) letar rätt på din nedladdade iso fil från steg 1 och väljer Linux mint i menyn sedan är det bara att trycka kör.

Steg 3: Låt stickan sitta i och starta om datorn och gå in i bios, ställ in så att datorn startar från USB stickan, sedan startar du om igen. Då kommer du kastas rakt in i Linux Mint. Här kan du nu testa runt och göra vad du vill. Vill du ha kvar det så ligger det en ikon på skrivbordet som heter "installera Linux Mint" tryck på den och sen följ instruktionerna på skärmen, inte svårare än en windows installation. Under installationen kan du också partionera hårddsiken och sådant. Observera att dina gamla filer då försvinner om du formaterar hela hårddsiken. Så vill du installera och spara gamla filer, stäng av, dra ut usb minnet, boota till windows och spara undan grejer på en extern plats och gör om steg 3 igen.
Vill du inte ha det, stäng av datorn och dra ut usb stickan (och helst ställ tillbaka så den bootar på hårddisk, gör detta också om du installerat Mint dock efter själva installationen) så är den precis som innan.

Observera att allt på usb stickan försvinner om du ska göra den bootbar samt att Mint kan verka lite långsamt när det körs från en USB sticka. Du kan även göra detta på din stationära t ex, där borde det flyta på lite bättre.

Ok, tack så mycket. Hittade precis en bra guide efter att jag ställt frågan. HUr fungerar förresten WineHQ om jag skulle vilja köra Microsoft Office (versionen jag har är från 2006)?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av att använda Wine tyvärr, men det verkar ganska enkelt: http://youtu.be/A45vepdnNjk

I princip så hämtar du hem det från "app store" och sedan när du höger klickar på en exe fil så kan du trycka kör med Wine eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har ingen erfarenhet av att använda Wine tyvärr, men det verkar ganska enkelt: http://youtu.be/A45vepdnNjk

I princip så hämtar du hem det från "app store" och sedan när du höger klickar på en exe fil så kan du trycka kör med Wine eller något liknande.

Kommer det förresten någon motsvarighet till Acrobat Reader när man installerar Linux Mint. Dvs. ett program som kan läsa PDF filer?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Kommer det förresten någon motsvarighet till Acrobat Reader när man installerar Linux Mint. Dvs. ett program som kan läsa PDF filer?

Japp, tror att du också kan skapa pdf:er i Libreoffice.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Ok, tack så mycket. Hittade precis en bra guide efter att jag ställt frågan. HUr fungerar förresten WineHQ om jag skulle vilja köra Microsoft Office (versionen jag har är från 2006)?

Innan du börjar med MS office i Wine så testa Libreoffice det fungerar troligen för det du vill göra och det är dessutom både mer grafiskt likt äldre MS office och mer kompatibelt med äldre MS office än nyare MS office är, jag har svårt att tro att det inte fungerar direkt när det är en maskin med XP och MS office 2003 som du jämför mot, linux och Libreoffice borde funka direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Kommer det förresten någon motsvarighet till Acrobat Reader när man installerar Linux Mint. Dvs. ett program som kan läsa PDF filer?

Ja du kan båda läsa och skapa pdfer, tex i Libreoffice, men det finns även rena läsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Vad är förresten Linux Mints motsvarighet till Windows Update, när jag skall börja söka efter drivrutiner till laptopens olika delar?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Tack för alla svar. Vad är förresten Linux Mints motsvarighet till Windows Update, när jag skall börja söka efter drivrutiner till laptopens olika delar?

Du behöver troligen inte leta drivrutiner manuellt, det sköter sig själv till skillnad från win, däremot finns det en uppdateringshanterare för mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Tack för alla svar. Vad är förresten Linux Mints motsvarighet till Windows Update, när jag skall börja söka efter drivrutiner till laptopens olika delar?

Det sköter Linux själv, du behöver inte ladda ner något

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Okej nu testkör jag Linux från sambons USB sticka och är försiktigt positiv. Det uppstår dock lite frågor: hur byter man till svenskt språk istället för engelska samt hur fungerar det med brandvägg och virusprogram?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Okej nu testkör jag Linux från sambons USB sticka och är försiktigt positiv. Det uppstår dock lite frågor: hur byter man till svenskt språk istället för engelska samt hur fungerar det med brandvägg och virusprogram?

Fick du inte frågor om språk när du bootade ? Boota om och läs.
Det är svårt att få in virus i linux eftersom du normalt sett inte är admin utan användare, du måste ange lösenord för att kunna installera något.
Brandvägg har du nog en i hårdvara i routern och datorn är normalt konfad tvärt om mot win, du får öppna för det som ska in i stället för att stänga för det som inte ska in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, vet inte vad jag skall säga om det. Det upplevs så här initialt som lite blekare och "mer oskarpt" än Windows Vista. Men jag vet inte heller om det faktum att jag kör Linux Mint från USB begränsar vad jag kan ställa in? Sen så kan jag inte hitta informationen om mina datorkomponenter heller. I Windows Vista så går man helt enkelt in i programmet "System" men hur gör man i Linux Mint? Programmet är inte så där vansinnigt intuitivt alltså och det känns redan som man måste lära sig en hel del nytt, tyvärr

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |