Permalänk

Tror att konsolerna på sikt kommer bli vanligare och vanligare, ända till tekniken blir extremt billig. De kommer kanske inte ha samma fysiska form som nu, men de är helt klart här för att stanna ett tag till. Denna generationen fick vi se hur de sakta började fläta ihop spelande, TV-tittande, film och musik mer än någonsin. Att kunna använda sin padda som tangentbord till konsolen är ett genidrag.

En ATV med lite mer kräm i och tillgång till app Store, skulle mycket väl kunna bli en storsäljare som konsol. Det går att tillverka små billiga enheter idag som merparten av potentiella konsumenter mycket väl skulle nöja sig med när det kommer till prestanda. Om 10 år ser vi kanske en smart-TV som fyller alla de funktioner vi traditionellt förknippa med en konsol.

När vi väl är där är förmodligen PCn mer hotad än vad vi kan ana idag

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Definitivt. Det finns hittills inte ett enda tecken på att några PCs kommer komma som är lika smidiga för vanliga personer som konsoler är.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fast om du tittar på försäljningen av de nya hemmakonsollerna i tex Japan så är de redan på väg ut.
Japan ligger normalt lite före i utvecklingen så det är rätt troligt att vi kommer följa dem ganska snart.
Mobilt spelande och streaming är framtiden utan tvekan.

Det handlar nog mer om att Japan traditionellt sätt är ett land där hemkonsoller inte är en stor marknad, mer än något annat.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Klart de har en framtid. Det säljs ju konsoler som aldrig förr. Sen får man vad man betalar för. Kostar de 4000kr så får man inte 1080 och 60fps. De kan inte trolla med hårdvaran.
Jämför 4000kr med typ 6-7000kr som ps3an kostade när den kom och räkna på lite inflation på det med. Hade konsolerna kostat motsvarande idag hade de lugnt haft hårdvara till att köra 1080 i 60fps på höga settings.
Men hårdvara har blivit billigare med så går inte att jämföra priserna då och nu rakt av och då konsolerna är homogena är det enklare att optimera mjukvaran för dem och de får då längre levnadstid.

Det är sjukt vad förra gen konsolerna klarar av pga optimering av mjukvaran. Klarar mycket mer än PC med motsvarande specifikationer.

Men håller med att next gen känns redan gamla i hårdvaran då de kör 30 fps ibland och inte alltid 1080 ens... men vanliga Svensson märker inte det tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Definitivt. Det finns hittills inte ett enda tecken på att några PCs kommer komma som är lika smidiga för vanliga personer som konsoler är.

Nej PC kommer aldrig ersätta konsollerna. Streaming däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det handlar nog mer om att Japan traditionellt sätt är ett land där hemkonsoller inte är en stor marknad, mer än något annat.

Nä, tvärtom, det är på sistone Japan har blivit ett land där konsoler säljer dåligt. Förr sålde konsoler jättebra i Japan.

Permalänk
Medlem

I japan så står mobilspelen för 65-70% av försäljningen numera och det ökar. Konsoller kommer vara stendött där om 5 år om det fortsätter i samma utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nä, tvärtom, det är på sistone Japan har blivit ett land där konsoler säljer dåligt. Förr sålde konsoler jättebra i Japan.

Nej det handlar om att Japan är ett land som är i en ekonomisk kris där nästan allt säljer dåligt, och det är största orsaken varför det har stagnerat ganska rejält i Japan.

Inte nog med det så höjdes deras moms ganska så rejält för ett år sedan, det fick inte precis någon positiv effekt och de första månaderna efter så vart konsol och spelförsäljning nästan helt död, detta skedde ungefär samtidigt som PS4 lansering vilket inte var vidare positivt för PS4 lansering.

Sedan har portabel elektronik varit Japaners favorit i över 10 år snart, dessa säljer hyfsat fortfarande idag, mestadels på grund av hur en vardag ser ut för en Japan, dvs man är inte hemma så mycket förutom sena kvällar och att ha något portabelt så kan man spela överallt.

Men med det sagt, spelmarknaden är inte den värst utsatta i Japan för stunden, det är nog hus marknaden.... Ja ni kanske inte viste men 1/3 av alla hus i Japan står tomma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det kommer troligtvis alltid finnas de som helt enkelt inte har råd med en bra dator eller bara föredrar konsol att spela FIFA på med polarna i vardagsrummet. Skulle tippa på att konsolerna har i alla fall några år till.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nej det handlar om att...

På vilket sätt motsäger det, det jag skrev? Marinlik påstod att "Japan traditionellt sätt är ett land där hemkonsoller inte är en stor marknad" vilket helt enkelt inte är sant. Det är en tämligen ny tendens, som säkert har flera förklaringar, varav några av dina säkert är en del av det hela.

Permalänk

Nintendo som flera ovan skriver har gått ut och berättat att de arbetar på en ny konsol. så en ny konsol blir det. Xbone och sony kommer dö med tiden då det är för likt pc gaming.

kör själv Fifa och spel osv osv som normalt körs på konsoller ,,, på pc kopplad till tv.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Svårt att säga men jag skulle nog påstå att en definitiv framtid har de inte dels, iallafall inte traditionella konsoller då den tekniska utvecklingen går väldigt fort och där har konsollerna väldigt svårt att hänga med.

Vad jag tror kommer hända att begreppet konsoll kommer omtolkas i framtiden för idag ser vi inte riktigt smart phones och tablets som konsoller fast morgondagens generation kanske har en helt annan syn på "konsoller".

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

PC som spelplattform kommer vara död långt innan spelkonsolerna försvinner. Mobila plattformar är troligen framtiden son det (tyvärr) ser ut idag och där är de tre stora företagen redan med.

Nintendo kommer klara sig bäst. MS missbedömmer ständigt marknaden. Sony hålls ihop av silvertejp. Nintendo är över 100 år gammalt och har varit involverad i flera branscher. Och de håller på att ta sig in på andra med för att säkra sin position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Läste runt lite på nätet om att denna generation konsoler kan komma att bli den sista.
Hur tror DU att framtiden för konsoler kommer att se ut? Är dom dömd att misslyckas eller har konsolerna en ljus framtid?

Det som får kugghjulen att gå i palten på mig är att PS4/Xbox One redan har föråldrad hårdvara. Vad innebär detta för några år till på marknaden?

Dela gärna med dig av dina tankar.
/Asonvargen

Hur är konsolerna föråldrade? De är klena ja, men föråldrade?
Att en dyr brödrost inte kan mäta sig med en high end pc är ju självklart, däremot kommer brödrosten ändå tilltala folk på grund av enkelhet med mera.

Möjligen kommer de nyare konsolerna ta ett steg åt Steam Big Picture hållet med en "riktig" pc i botten, men jag ser inte riktigt vad som annars skulle kunna konkurrera med enkelheten.

Det känns som att det är bra länge kvar tills det går att klämma in ett "kraftigt" grafikkort i en 1cm tjock TV till ett "lagom" pris.
Eller tills det på bred front i världen finns tillräckligt med bandbredd för att kunna streama spel från internet i vettig kvalité.

Permalänk
Medlem

Dagens konsoler kommer INTE ha 10 års livslängd, som 360 och PS3 har/hade, om de inte kommer med en ny inom 5 år skulle jag bli förvånad.

Dagens konsoler kan ju inte hantera 1080p på en stabil FPS som det är nu, oavsett om man vill ha 30 eller 60 FPS, hårdvaran var redan gammal när den kom, och sitta på den i 8-10 år till är ju ett skämt.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att det är speldatorer som kommer ha en mörkare framtid än vad konsolerna kommer ha.

Folk går över till bärbara datorer och surfplattor och kvar blir inte många stationära datorer alls.

När folk då sitter på sin supertunna ultrabook och sedan känner för att spela kan de med stor glädje köpa sig en konsoll och koppla in i tv'n för att få ut klart fullgod spelprestanda med minimal ansträngning och utan att det kostar speciellt mycket.

Speldatorer javisst, men det är något som enbart riktiga entusiaster på tex sweclockers forum kommer vilja ha. Den breda massan satsar nog på konsoler. Det är högst viktigt att skilja på sweclockers medlemmar och den breda massan! Dessa är helt olika!

Att en konsol inte kan hantera x upplösning i x fps med grafiknivån uppskruvad till x inställning är inget den breda massan av konsumenterna bryr sig om eller ens vet vad det betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Dagens konsoler kan ju inte hantera 1080p på en stabil FPS som det är nu, oavsett om man vill ha 30 eller 60 FPS, hårdvaran var redan gammal när den kom, och sitta på den i 8-10 år till är ju ett skämt.

Jag håller med! Det borde däremot inte vara några problem att hålla 60 FPS om de kört enklare grafik likt Nintendo.

Släpper Nintendo en uppdaterad version av Wii U, så lär jag köpa den enbart för deras egna spel. Däremot så lockar varken PS4 eller Xbox One pga både avsaknad av bakåtkompabilitet, samt få exklusiva spel. Att sedan få en sämre spelupplevelse än en hyfsad speldator lockar inte heller.

Den senaste konsolen jag köpte var 3DS för drygt ett år sedan. Där tävlar ingen om snyggaste skärmdumparna (Sony vs Microsoft) och spelen i sig är underbara (100% spelglädje).

Spelar däremot fortfarande en hel del på Xbox 360, där jag försöker hitta spel som inte förstörts av den senaste generationen. Vill påstå att spelen från 2012 och 2013 håller högre kvalitet på PS3/360 än de senaste släppen. Det är tydligt att utvecklarna satsar på PS4/Xbox One och PC nu.

Kommer antagligen att ersätta alla mina konsoler (utom 3DS) med en renodlad speldator snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

När folk då sitter på sin supertunna ultrabook och sedan känner för att spela kan de med stor glädje köpa sig en konsoll och koppla in i tv'n för att få ut klart fullgod spelprestanda med minimal ansträngning och utan att det kostar speciellt mycket.

Frågan är varför man då ska köpa en konsol, istället för att streama allt direkt från nätet? Det är där jag tror konsolerna hamnar i framtiden, då de redan är väldigt begränsade jfm en PC.

Hoppas mer och mer på Steam där jag redan har mina flesta spel. In-Home streaming fungerar redan riktigt bra, så varför inte streama spelen över nätet helt och hållet?

Permalänk
Medlem

Tror de har många år kvar. Ser inte att det finns någon "konkurrent" i dagsläget som hotar. PC har inte lyckats konkurrera bort konsoler (snarare har konsolerna konkurrerat ut varandra) senaste 30 åren så det lär knappast ske inom överskådlig framtid heller.

Troligt dock att konsolerna kommer att streama "hårdvaran/beräkningarna" i framtiden men likväl står det Nintendo/Sony/MS/anything på den lilla magilådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nintendo kommer klara sig bäst. MS missbedömmer ständigt marknaden. Sony hålls ihop av silvertejp. Nintendo är över 100 år gammalt och har varit involverad i flera branscher. Och de håller på att ta sig in på andra med för att säkra sin position.

Jag köper inte riktigt det argumentet att Nintendo kommer klara sig bäst. Visst, de skulle klara sig bäst om man ser till vilken flopp Wii U egentligen har varit för Nintendo eftersom de har kapitalet att överleva misslyckanden men deras akuta problem är allt toppstyrs från Japan med en japansk företagskultur som inte förstår sig på vad som funkar i väst, internet eller vad begreppet nytänk innebär.

Sedan är det inte enbart Microsoft och Sony som hotar Nintendo, de har även fått konkurrens från Apple, m.fl som direkt hotar deras handburna. Inga av barnen i min släkt eller vänskapskrets har någon Nintendo handburen, gott om ipads och andra tablets dock.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Konsolerna kommer nog att hålla i sig, men vi får hoppas på att dom börjar sälja mjukvaran också så att man kan köra PS4 OS på en lite biffigare rigg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Konsolerna kommer nog att hålla i sig, men vi får hoppas på att dom börjar sälja mjukvaran också så att man kan köra PS4 OS på en lite biffigare rigg.

Varför skulle du vilja det? Är menyerna för slöa?

Permalänk

Ser ut som att Valve inte slutat tro på den heller http://www.sweclockers.com/nyhet/20055-valve-visar-nya-steam-...

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Konsoler kommer nog finnas ett bra tag till. Visst som PC master race så fattar man inte hur folk kan ens röra konsolerna, men de erbjuder ju faktiskt ett väldigt bra pris/prestanda, att de kan klämma ut spel som är hyfsat likvärdiga pc utgåvor på 10 år gammal hårdvara är imonerande.

Permalänk

Om man lägger till ännu en faktor: Vad är billigast att äga och spela på? PC eller tex PS4/XBONE?

Anledningen till att jag tar upp detta är för att jag inte har mycket pengar att röra mig med, likaså många andra. Har helt enkelt inte råd att uppgradera datorn längre. Vad vore då det bästa valet vara, PC eller konsol?

Roligt att se att denna tråden vuxit lite. Tycker denna diskussion är mycket intressant.

Permalänk
Medlem

Några personliga reflektioner.

Det konsoler har för sig är att de rent tekniskt är enklare att konfigurera och använda än datorer. Det går liksom inte att göra några fuckups, och kompatibilitetsproblem är väl så gott som obefintliga. Det de har emot sig är att de tycks bli jobbigare att använda för varje generation. Jfr exempelvis SNES, som jag tycker på något sätt är konsolskapelsens krona med en maskin ur de senaste två-tre generationerna eller så:

SNES: Stoppa i kassetten, tryck (eller ja, skjut) på powerknappen, tryck startknappen, spela. Tre förberedande moment, total tidsåtgång till spelande kanske 10 sekunder.

Valfri modern konsol: Tryck powerknappen, stoppa i skivan, vänta på att konsolen bootar. Navigera systemmeny till spelet, tryck igång spelet. Vänta på att det laddar. Titta på en bunte företagsloggor som inte går att trycka bort för tusende gången i ordningen. Tryck startknappen, och vänta på att det laddar. Sedan kan du i bästa fall spela, om du inte tvingas igenom något tutorialavsnitt som håller dig i handen den första halvtimman eller någon lång jäkla introvideo. En hel bunte moment innan man kommer igång, och det tar tid.

Tutorial/intro-cancern är egentligen är ett problem med alla spel på maskiner där det finns resurser till sådant; spelhusens låga tilltro till spelarnas mentala förmåga. Denna video är ruskigt spot on, så det finns inget behov för mig att raljera vidare om saken. Bärbara konsoler och mobilspel är bättre med sådant, kanske på grund av det mer begränsade lagringsutrymmet?

Använder knappt alls mina konsoler ur förra generationen, och har helt skippat den nuvarande. Visst, jag har förstås blivit äldre med åren, och man har väl kanske inte den där ungdomliga överentusiasmen till spel längre, men jag tycker fortfarande det är kul att spela på mina retrokonsoler, och givetvis river jag av ett och annat spel på datorn.

Det må vara hänt att jag är löjlig eller har allvarliga problem med tålamodet, men har kommit fram till att jag helt enkelt tycker det är för knöligt spela på moderna konsoler. En massa meck och väntan innan man kommer igång, som inte motsvaras av belöningen. Det låter kanske konstigt att man inte ens skulle vilja lägga de där minuterna det tar för en spelsession på några timmar, men det blir liksom aldrig av. Vill jag spela så knäpper jag igång SNES:en eller om jag råkar sitta vid datorn, någon gammal klassiker som bara är ett par musklick och några sekunders laddning från en blixsnabb SSD bort.

Vidare tycker jag att 3D-spel spelast bäst med tangentbord och mus, tycker handkontroller är direkt handikappade. Tyvärr är det mest 3D-spel och handkontroll som gäller på moderna konsoler, med undantag från en del indietitlar som hittat tillbaka till det gamla.

Jag har alltså fallit bort som presumtiv köpare av framtida konsoler, om det inte blir ett paradigmskifte tillbaka till det tekniskt enklare. Därvid menar jag dock inte att spelen ska vara fördummade och simpla i upplägget. Mobilspelen har lite av det där jag längtar efter, men saknar alltsom oftast djupet jag söker i ett spel.

Förr om åren innebar varje ny konsol och de tekniska framsteg de innebar också nya möjligheter för speldesignen som verkligen förbättrade spelen markant, medans de senaste konsolgenerationerna mest bara gett snyggare grafik och fler gimmicks. Mario Kart skulle exempelvis inte gå att få ens i närheten av likvärdigt på NES, medans valfritt PS4-spel bara skulle köras i lite lägre upplösning och inte ha Facebook-integration eller något sådant på PS3:an.

Kort och gott är det i alla fall för mig en mängd småfaktorer som samverkar, och jag undrar om inte många andra fungerar likadant?

Med det som facit ser det inget vidare ut för konsoltillverkarna om de fortsätter tävla med vassare hårdvara och fler features. Jag tror de behöver gå tillbaka till fullt fokus på själva spelen, skala av alla onödiga fördröjningar, gimmicks och störningsmoment, och höja sin uppfattning om spelarnas mentala förmåga, om inte konsolerna ska gå en mörk framtid till mötes. But then again, det är också fullt möjligt att det bara är frågan om att jag och många av de som varit med sedan synbarligen bättre tider håller på att bli gamla stofiler som inte kan ta till sig av det nya

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tror det kommer dröja en herrans massa år innan någon plattform dör ut. Om något så tror jag på en alltmer splittrad marknad, där varje segment har en mindre del av kakan.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Om man lägger till ännu en faktor: Vad är billigast att äga och spela på? PC eller tex PS4/XBONE?

Anledningen till att jag tar upp detta är för att jag inte har mycket pengar att röra mig med, likaså många andra. Har helt enkelt inte råd att uppgradera datorn längre. Vad vore då det bästa valet vara, PC eller konsol?

Beror helt på vilken typ av spel du kör. Jag har PS3, 360, Wii, 3DS, PSP och ett gäng äldre konsoler samt en PC (iMac från 2010).

En stor nackdel med både PS4/XBONE idag är att båda kostar månadsvis om man vill köra spel online. Det var tidigare en stor fördel med PS3:an för mig, där jag fortfarande kan köra många Free2Play-spel utan problem (exempelvis Defiance).

Sedan kan man inte bortse ifrån att spelen i sig är betydligt dyrare. På Steam hittar jag ofta spel till 80% av nypriset (på Humble Bundle blir det US$1 för en hög med spel), medan till konsolerna är jag glad över att få något till under halva priset.

Ska du bara köra ett fåtal spel, så kan en konsol vara värt priset, men glöm inte bort att även en gammal PC i många fall kan köra spelen i högre FPS än PS4/XBONE. Min gamla iMac från 2010 med ett ATI Radeon Mobility 5730 (5670 enligt Windows) kan tweakas för att få det mesta spelbart (blir dock fult som stryk).

Permalänk
Medlem

Sony har sålt 19 miljoner PS4 under konsolens första 14-15 månader på marknaden så jag tror helt klart att Konsoler har sin plats även i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det kommer troligtvis alltid finnas de som helt enkelt inte har råd med en bra dator eller bara föredrar konsol att spela FIFA på med polarna i vardagsrummet. Skulle tippa på att konsolerna har i alla fall några år till.

Jag har en kraftfull dator men föredrar att spela på konsol = Mind blown.