Feministisk regering!? Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det enda man kan vara säker på är att vita, heterosexuella män kommer att diskrimineras baserat på etnictet, sexuell läggning och kön.

Skrivet av Johan86c:

Positivt diskriminering är inte negativt, precis som positiv hot, fascism, skadegörelse, folkmord etc.
Och vad som är positiv något ligger helt i betraktarens ögon, där vårt rättsväsende inte är objektiva.

Eftersom Kapten Absurdum och Herr Underdog har slagit sig i slang så är det lämpligt att nämna Perth (varför får de lista ut själva.).

Återigen så kan inte kvotering i den bemärkelse den finns i Sverige idag likställas med diskriminering. Utformningen på lagstiftningen är inte annat än att satt pris gäller.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Valiumballong;15221574"]

Skrivet av Ozzed:

Nej, det jag har sagt är att om två individer av olika kön med samma kompetens är aktuella så skall utredaren se till att den som bidrar till en mer jämställd styrelse blir invald. Om två individer av olika kön ansöker men bara en är kompetent så skall den kompetente anställas, oavsett kön.

Så den vita homosexuella mannen på 60 år ska gå före den vita heterosexuella kvinnan på 60 år om man nu kan avgöra att kompetensen är densamma? Eller är du enbart intresserad av kön?

Jag tycker inte att man skall behöva uppge sexualitet. Det är inget krav, det vore rätt knepigt. Såvitt vi vet kanske varenda en av de som redan idag sitter i styrelserna är homosexuella.

Det det gällde var kön. Och vad gäller vita heterosexuella män har de orättfärdigen tillskansrat sig fördelar ett bra tag, så jag ser inget problem i om de särbehandlas negativt. Sedan får folk gärna tycka att jag är rasist och vad det nu är. Det är inte bara absurdt, utan även om det vore sant så gäller fortfarande att man måste knäcka ägg för att göra en omelett.

Vita heterosexuella män har idag majoriteten av makt och kapitalinnehav i samhället. Det tycker inte jag är bra, utan det skall vara jämt fördelat mellan män och kvinnor eftersom det är ungefär 50/50 mellan män och kvinnor. Makt och kapital är viktiga faktorer i samhället. Jag ser gärna att det är lika. Men har också förståelse för att de som tillhör den gynnade gruppen inte alltid klarar av att lyfta blicken och inse att det är fel. Men som sagt.. Vi lär inte komma längre i det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det det gällde var kön. Och vad gäller vita heterosexuella män har de orättfärdigen tillskansrat sig fördelar ett bra tag, så jag ser inget problem i om de särbehandlas negativt. Sedan får folk gärna tycka att jag är rasist och vad det nu är. Det är inte bara absurdt, utan även om det vore sant så gäller fortfarande att man måste knäcka ägg för att göra en omelett.

Totalitär sexistisk rasist, men det vet du ju om att du är.

Du ser inget problem i att individer särbehandlas negativt baserat på kön, sexuell läggnig och etnicitet? Du är en väldigt otäck typ, du.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Totalitär sexistisk rasist, men det vet du ju om att du är.

Du ser inget problem i att individer särbehandlas negativt baserat på kön, sexuell läggnig och etnicitet? Du är en väldigt otäck typ, du.

Ja fy så otäckt det är med folk som vill se till så att det blir balans i samhället efter århundraden av kvinnoförtryck. Det är rent parodiskt att du uttrycker dig som du gör.

Men men.. Nu har vi en "feministisk regering" som kommer få bevisa det i 4 år. Det är ganska lång tid och jag hoppas att de hinner med mycket. "Marknaden" och "folks egen vilja och frihet" resulterar i ett fortsatt kvinnoförtryck syns det, så det är dags att det händer något nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja fy så otäckt det är med folk som vill se till så att det blir balans i samhället efter århundraden av kvinnoförtryck. Det är rent parodiskt att du uttrycker dig som du gör.

Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser, som man säger. Kommunister, nazister och fascister tyckte sig också ha lösningar på diverse samhällsproblem. Sexistiska rasister tycker sig ha lösningar nu, men när totalitära idéer framträder bör alla tänkande personer dra öronen åt sig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser, som man säger. Kommunister, nazister och fascister tyckte sig också ha lösningar på diverse samhällsproblem. Sexistiska rasister tycker sig ha lösningar nu, men när totalitära idéer framträder bör alla tänkande personer dra öronen åt sig.

Vad är det som är totalitärt i att låta ett redan underrepresenterat kön få företräde om kompetensen i övrigt är densamma som en sökande av det överrepresenterade könet?

När jag tänker totalitär så är det för mig mer åt hållet att förbjuda män i styrelser och det stuket, så jag tycker att du överdriver grovt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det man får titta på är ju varför kvinnor inte har den utbildning och kompetens som krävs i samma antal som män har. Gör man det så ser man att det är för att kvinnan historiskt har blivit uppmuntrad att inte utbilda sig eller arbeta. Det historiska snedsteget är en orätt mot kvinnor och att säga att det skall få ta tid är väl ungefär som kungen säger att "vända blad och gå vidare", vilket jag inte tycker är rätt, utan när det nu är så att kvinnor har blivit felbehandlade är det inte mer än rätt att de får kompensation för det i form av gräddfiler in i styrelser. Kompetensen kommer med tiden.

Skrivet av Ozzed:

Man kan lösa det genom att skicka den som är "inkompetent" på kurser och så vidare. Att man har ett intresse för något är oftast tillräckligt för att man skall kunna utbildas i ämnet.

Skrivet av Ozzed:

Nej, det jag har sagt är att om två individer av olika kön med samma kompetens är aktuella så skall utredaren se till att den som bidrar till en mer jämställd styrelse blir invald. Om två individer av olika kön ansöker men bara en är kompetent så skall den kompetente anställas, oavsett kön.

Måste bara fråga om du har du ändrat uppfattning under trådens gång? Får inte riktigt ihop det här annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser, som man säger. Kommunister, nazister och fascister tyckte sig också ha lösningar på diverse samhällsproblem. Sexistiska rasister tycker sig ha lösningar nu, men när totalitära idéer framträder bör alla tänkande personer dra öronen åt sig.

I värsta fall är den kvotering Ozzed föreslår klumpig, men att ta upp paralleller till kommunister (antar du pekar mot stalin etc), nazister(hitler) är överdrift, likadant som när extremvänstern jämför SD med nazi Tyskland. De floskler du anklagar andra för att dra med, är något du själv tar till nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Måste bara fråga om du har du ändrat uppfattning under trådens gång? Får inte riktigt ihop det här annars.

Ja det är det som i bästa fall händer när man för en diskussion. Jag är, till skillnad från vissa andra (vill inte peka ut några men det är ju bara läsa tråden och dra sina egna slutsatser om intresse finns) kapabel att ta in vad andra säger och dra analytiska slutsatser utifrån det. Det är lätt att gå in i en diskussion i affekt när det första som händer är att man blir attackerad, men man lugnar väl ner sig under diskussionens gång och sådär.

Skrivet av Swiifty:

I värsta fall är den kvotering Ozzed föreslår klumpig, men att ta upp paralleller till kommunister (antar du pekar mot stalin etc), nazister(hitler) är överdrift, likadant som när extremvänstern jämför SD med nazi Tyskland. De floskler du anklagar andra för att dra med, är något du själv tar till nu.

Ad Hitlerum brukar vara ganska vanligt att ta till när man har slut på riktiga argument. Jag är inte förvånad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur tänker du nu?

Ärligt talat, det ska erkännas att det känns så där lagom bisarrt att du frågar mig om hur jag tänker när det är vi som undrar hur du tänker.

Skrivet av Ozzed:

Om du nu antyder att mitt resonemang har att göra med att jag kommer från Jönköping så betyder ju det faktiskt att du menar på att folk "från Jönköping" resonerar på ett visst sätt, vilket då drar in en hel stad i din idiotförklaring.

Men jag har aldrig idiotförklarat Jönköping, jag sa att Jönköping är Sveriges motsvarighet till bibelbältet då det är allmänt känt att finns betydligt större antal frikyrkor i Jönköping än i andra Svenska städer. Att du tolkar det som att jag idiotförklarar alla invånare i Jönköping talar mer om din egen människosyn än min.

Skrivet av Ozzed:

Sedan om vi ska gå in djupare på att arfumentera religiöst, och se det ur ett historiskt perspektiv så är det snarare så att de västerländska religionerna ger kvinnan en lägre ställning. "Kvinnan tige i församlingen", och så vidare, så att säga att jag argumenterar som en religiös dåre är fel åt alla håll. Sedan har det fortfarande inget att göra med mina argument, utan det du pratar om är min argumentationsteknik. Men för min del får du gärna ställa dig i dålig dager hos övriga i tråden. Jag ser inte detta som en tävling eller så utan tycker mest det är intressant att diskutera olika infallsvinklar på något som vissa ser som ett problem och andra inte alls.

Ska jag vänta tills du kommer tillbaka till verkligheten på egen hand eller kan jag ringa någon i din närhet?

Skrivet av Ozzed:

Norge må vara ett grannland till Sverige men företagskulturerna är ganska olika ändå, och det kan ju vara därför resultaten skiljer.

Det är fortfarande inget skäl varför man ska införa kvoteringslagar, även om du så gärna vill det.

Skrivet av Ozzed:

Dock är min huvudsynpinkt att kapital och makt skall vara lika fördelat mellan könen för att det är ett objektivt mått på rättvisa, men det kommer såklart alltid finnas individer som missgynnas. Det finns ingen metod eller politiskt system som är bäst för alla, alltid. Om det fanns så vore det på plats och allmäna val skulle ha avskaffats för länge sedan.

Du tog orden ur munnen på mig. Om målet är det ska vara lika fördelat mellan båda könen så är kvoteringslagar det som är minst rättvist för män och kvinnor.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det det gällde var kön. Och vad gäller vita heterosexuella män har de orättfärdigen tillskansrat sig fördelar ett bra tag, så jag ser inget problem i om de särbehandlas negativt. Sedan får folk gärna tycka att jag är rasist och vad det nu är. Det är inte bara absurdt, utan även om det vore sant så gäller fortfarande att man måste knäcka ägg för att göra en omelett.

Ja, arvsynd ska visst vara populärt i Jönköping.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

I värsta fall är den kvotering Ozzed föreslår klumpig, men att ta upp paralleller till kommunister (antar du pekar mot stalin etc), nazister(hitler) är överdrift, likadant som när extremvänstern jämför SD med nazi Tyskland. De floskler du anklagar andra för att dra med, är något du själv tar till nu.

Jag jämför, jag jämställer inte. Min poäng är att bara för att man har för intresse att göra samhället bättre så behöver det inte nödvändigtvis bli så.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag jämför, jag jämställer inte. Min poäng är att bara för att man har för intresse att göra samhället bättre så behöver det inte nödvändigtvis bli så.

Jag är Racist, därför att jag anser att den vita rasen inte är överlägsen andra raser.

Jag är Sexist, därför att jag anser att inget kön skall ha företräde eller numerisk fördel framför det andra (som fallet är nu)

Jag är Totalitär, därför att jag anser att de som tryckts ner historiskt inte borde ha gjort det och att det krävs handpåläggning för att åtgärda

Logioskt och bra. Och faktum är att oavsett hur du vänder och vrider på det så trog du fortfarande till med Hitlersläggan. Det kommer du inte ifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Ja, arvsynd ska visst vara populärt i Jönköping.

Detta är helt underbart. Ni har slut på argument och det enda halmstrået ni har är att jag bor i Jönköping, och att det då dessutom skulle anspela på någon slags religiös anknytning. Men det är knappt värt att bemöta eftersom många övriga i tråden redan upplyst om att det ni håller på med bara förlöjligar en själva Kom igen när du har något faktiskt att bidra med till diskussionen.

Det roliga, eller tragiska i det hela är att hittils har vi bara hört vad personer som kraftigt gynnas av nuvarande samhällsstruktur har att säga. Men gissningsvis skulle väl en tjej som anser sig missgynnad för att hon är tjej få mothugg i stil med "det är ditt ansvar" och "du måste ta för dig" och så vidare.. Men nu har det ju inte hänt så det vet vi inte, men det är lite den attityden i tråden.. Ingenting behöver ändras och allt är trallala och det löser sig själv bara folk tar för sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är helt underbart. Ni har slut på argument och det enda halmstrået ni har är att jag bor i Jönköping, och att det då dessutom skulle anspela på någon slags religiös anknytning. Men det är knappt värt att bemöta eftersom många övriga i tråden redan upplyst om att det ni håller på med bara förlöjligar en själva Kom igen när du har något faktiskt att bidra med till diskussionen.

Det roliga, eller tragiska i det hela är att hittils har vi bara hört vad personer som kraftigt gynnas av nuvarande samhällsstruktur har att säga. Men gissningsvis skulle väl en tjej som anser sig missgynnad för att hon är tjej få mothugg i stil med "det är ditt ansvar" och "du måste ta för dig" och så vidare.. Men nu har det ju inte hänt så det vet vi inte, men det är lite den attityden i tråden.. Ingenting behöver ändras och allt är trallala och det löser sig själv bara folk tar för sig.

Ingen har sagt att jämnställdhet är något dåligt för samhället, tvärtom snarare så verkar väldigt många i tråden för jämnställdhet men däremot så är vi väldigt skeptiska mot just lagar om kvotering eftersom i de länder där det har införts så har resultaten snarare visat ha en negativ påverkan på jämnställdhet och om målet är att kapital och makt ska vara lika fördelat mellan könen så är lagar ingen bra lösning.

Mitt råd till dig att du tar och funderar över vad du har skrivit den senaste tiden. Du har inte gjort så mycket annat än haft fingrarna i öronen och malt på med samma tjat om kvoteringslagar ad absurdum vilket knappast bidrar till diskussionen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

men däremot så är vi väldigt skeptiska mot just lagar om kvotering eftersom i de länder där det har införts så har resultaten snarare visat ha en negativ påverkan på jämnställdhet och om målet är att kapital och makt ska vara lika fördelat mellan könen så är lagar ingen bra lösning..

I alla fall? Hur är det inom politiken, och i t.ex Norge när man införde kvotering, både för politik och för bolagsstyrelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

I alla fall? Hur är det inom politiken, och i t.ex Norge när man införde kvotering, både för politik och för bolagsstyrelser.

I Norge infördes det bara styrelsekvotering bland bolagen. Jag fann dock en intressant artikel om det som är förvisso från 2013.

http://www.svd.se/naringsliv/karriar/norska-styrelskvoteringe...

Finns också en väldigt intressant artikel om hur kvinnor gynnas i snabbväxande ekonominer i Asien.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ingen har sagt att jämnställdhet är något dåligt för samhället, tvärtom snarare så verkar väldigt många i tråden för jämnställdhet men däremot så är vi väldigt skeptiska mot just lagar om kvotering eftersom i de länder där det har införts så har resultaten snarare visat ha en negativ påverkan på jämnställdhet och om målet är att kapital och makt ska vara lika fördelat mellan könen så är lagar ingen bra lösning.

Mitt råd till dig att du tar och funderar över vad du har skrivit den senaste tiden. Du har inte gjort så mycket annat än haft fingrarna i öronen och malt på med samma tjat om kvoteringslagar ad absurdum vilket knappast bidrar till diskussionen.

Precis det jag säger. Alla är för jämställdhet sålänge det inte "drabbar" en själv, vilket det är väldigt lätt att vara om man tillhör det kön, den ras, och den sexuella läggning som för tillfället previligieras av rådande sociala normer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

I Norge infördes det bara styrelsekvotering bland bolagen. Jag fann dock en intressant artikel om det som är förvisso från 2013.

http://www.svd.se/naringsliv/karriar/norska-styrelskvoteringe...

Finns också en väldigt intressant artikel om hur kvinnor gynnas i snabbväxande ekonominer i Asien.

Responsen är blandade, som väntat, men rör inte jämställdhet. Ditt ursprungsinlägg: "kvotering eftersom i de länder där det har införts så har resultaten snarare visat ha en negativ påverkan på jämnställdhet och om målet är att kapital och makt ska vara lika fördelat mellan könen så är lagar ingen bra lösning.."

Kan du länka till någon källa varför det har haft en negativ påverkan på jämställdhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Responsen är blandade, som väntat, men rör inte jämställdhet. Ditt ursprungsinlägg: "kvotering eftersom i de länder där det har införts så har resultaten snarare visat ha en negativ påverkan på jämnställdhet och om målet är att kapital och makt ska vara lika fördelat mellan könen så är lagar ingen bra lösning.."

Kan du länka till någon källa varför det har haft en negativ påverkan på jämställdhet?

Det beror ju såklart på vilken definition av jämställdhet man har. Om man använder definitionen 50/50 utfall mellan könen i alla delar av samhället så är det såklart positivt, men om definitonen är att båda könen ska ha samma rättigheter och skyldigheter så är det negativt då det innebär positiv särbehandling av det ena könet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Kan du länka till någon källa varför det har haft en negativ påverkan på jämställdhet?

Måste bara inflika här.
Könskvotering är per definition ojämställt. Det säger att vilket kön en person har ska vara utslagsgivande.
Jämställdhet är raka motsatsen till detta.

Definitionen av jämställdhet från NE lyder
"jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet.".

Könskvotering innebär att ett kön diskrimineras enbart på grund av att de råkat bli födda av ett visst kön. Det är snarare att betrakta som sexism.
I ett jämställt samhälle ska inte personers kön ses som en faktor överhuvudtaget.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Måste bara inflika här.
Könskvotering är per definition ojämställt. Det säger att vilket kön en person har ska vara utslagsgivande.
Jämställdhet är raka motsatsen till detta.

Definitionen av jämställdhet från NE lyder
"jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet.".

Könskvotering innebär att ett kön diskrimineras enbart på grund av att de råkat bli födda av ett visst kön. Det är snarare att betrakta som sexism.
I ett jämställt samhälle ska inte personers kön ses som en faktor överhuvudtaget.

Solaris kommentar behandlar inte det teoretiska dock, utan det praktiska. Hade Solaris menat på det teoretiska, hade hen inte sagt visat sig utan pratat om själva begreppet.

Vidare, jag håller med i ditt anförande. Men på ett sätt är det jämställt, då du har lika stor möjlighet som personen bredvid dig, oavsett om det är en man eller kvinna. Det enda som har ändrats är att du nu tävlar mot 49 andra män(som man), än att du tävlar mot 99 andra personer, medan kvinnan tävlar med 49 andra kvinnor, än att hon tävlar mot 99 andra personer (antagande att vi har 100 personer, 50/50 fördelning män/kvinnor samt gender quota på 50/50).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är Racist, därför att jag anser att den vita rasen inte är överlägsen andra raser.

Jag är Sexist, därför att jag anser att inget kön skall ha företräde eller numerisk fördel framför det andra (som fallet är nu)

Jag är Totalitär, därför att jag anser att de som tryckts ner historiskt inte borde ha gjort det och att det krävs handpåläggning för att åtgärda

Logioskt och bra. Och faktum är att oavsett hur du vänder och vrider på det så trog du fortfarande till med Hitlersläggan. Det kommer du inte ifrån.

Nej, du är rasist för att du tillskriver en grupp negativa egenskaper enbart baserat på deras hudfärg.

Du är sexist därför att du tillskriver en grupp negativa egenskaper enbart baserat på kön.

Du har totalitära tankar i din iver att ta individers och företags självbestämmande för att de inte passar in i din verklighetsuppfattning.

Hitlersläggan? Snälla. Läsförståelse

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Måste bara inflika här.
Könskvotering är per definition ojämställt. Det säger att vilket kön en person har ska vara utslagsgivande.
Jämställdhet är raka motsatsen till detta.

Definitionen av jämställdhet från NE lyder
"jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet.".

Könskvotering innebär att ett kön diskrimineras enbart på grund av att de råkat bli födda av ett visst kön. Det är snarare att betrakta som sexism.
I ett jämställt samhälle ska inte personers kön ses som en faktor överhuvudtaget.

Nu börjar vi närma oss tvåsiffrighet.

Könskvotering i den bemärkelse det har i Sverige idag innebär att om två sökande besitter den eftersökta kompetens så har företaget rätt att välja ev av dem för att öka jämställdheten i företaget.

(Diskriminering är att välja en den mindre kvalificerade på grund av tillhörigheten till någon av diskrimineringsgrunderna.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, du är rasist för att du tillskriver en grupp negativa egenskaper enbart baserat på deras hudfärg.

Du är sexist därför att du tillskriver en grupp negativa egenskaper enbart baserat på kön.

Du har totalitära tankar i din iver att ta individers och företags självbestämmande för att de inte passar in i din verklighetsuppfattning.

Hitlersläggan? Snälla. Läsförståelse

Jag har inte sagt att något kön eller någon ras är bättre eller sämre än något annat. Jag har sagt att det är ojämlikt fördelat och behöver rättas till.

Sverige är enligt ditt synsätt en totalitär stat eftersom företag är extremt begränsade i hur de får bedriva verksamheten jämfört med andra länder.

Och jag saknat knappast läsförståelse. Ad Hitlerum är Ad Hitlerum. Du ställer allt på sin spets och övertolkar allt, förmodligen för att det är lättare för dig än att bemöta de faktiska argumenten.

Men jag ska göra det extremt enkelt för dig. Jag ställer en fråga som borde vara enkel att besvara.

Om styrelsen består av mer män än kvinnor, och det är aktuellt att tillsätta en kvinna eller en man, som har samma kompetens, varför är det då bättre för samhället om företaget får lov att tillsätta mannen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu börjar vi närma oss tvåsiffrighet.

Könskvotering i den bemärkelse det har i Sverige idag innebär att om två sökande besitter den eftersökta kompetens så har företaget rätt att välja ev av dem för att öka jämställdheten i företaget.

(Diskriminering är att välja en den mindre kvalificerade på grund av tillhörigheten till någon av diskrimineringsgrunderna.)

Om två personer på något sätt kan sägas ha samma kompetens, men där den ena väljs på grund av sitt kön så skulle jag nog också säga att den som valdes bort har blivit könsdiskriminerad.
Men givetvis är diskrimineringen värre om den som valdes dessutom skulle ha lägre kompetens.

Om ett företag, givet två sökande med samma kompetens, väljer det underrepresenterade könet enbart på grund av könet, så skulle jag säga att företaget blivit mindre jämställt (enligt NEs definition av jämställdhet) på grund av att man låtit personernas kön styra tillsättningen. Dock har man givetvis fått en jämnare könsfördelning.
Ett bättre sätt att avgöra tillsättningen, om två personer nu skulle vara så osannolikt lika att det inte går att avgöra vem som är mest kompetent, vore att låta dem tävla i någon sorts antagningstester. Allt för att låta bli att göra kön till en faktor.

Skrivet av Swiifty:

Solaris kommentar behandlar inte det teoretiska dock, utan det praktiska. Hade Solaris menat på det teoretiska, hade hen inte sagt visat sig utan pratat om själva begreppet.

Vidare, jag håller med i ditt anförande. Men på ett sätt är det jämställt, då du har lika stor möjlighet som personen bredvid dig, oavsett om det är en man eller kvinna. Det enda som har ändrats är att du nu tävlar mot 49 andra män(som man), än att du tävlar mot 99 andra personer, medan kvinnan tävlar med 49 andra kvinnor, än att hon tävlar mot 99 andra personer (antagande att vi har 100 personer, 50/50 fördelning män/kvinnor samt gender quota på 50/50).

Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar.
Pratar du i ditt andra stycke om situationen att man på förhand bestämmer att 50% av platserna ska vara kvinnor och 50% ska vara män, där sedan respektive kön får söka inom respektive kategori (och alla platser tillsätts samtidigt) ?

Premisserna i denna konstruktion för båda könen är då givetvis lika. Dock kommer garanterat kompetensen i den båda grupperna att skilja sig åt av olika orsaker (intresse för olika utbildningar, antal sökande till platserna osv). Det leder till att kraven på kompetens för att få en plats givet att man tillhör ena gruppen kommer att vara lägre eller högre än om man tillhör den andra.
I praktiken leder detta då till att det ställs olika krav på kompetens beroende på vilket kön man tillhör och det är ju inte önskvärt.

Att se till att alla har lika chanser, skyldigheter, rättigheter och möjligheter bör alltid vara första prioritet i strävan efter jämställdhet (vilket tom är definitionen av jämställdhet i NE).
Att könsfördelningen mellan män och kvinnor på olika positioner i samhället är någorlunda jämn är givetvis trevligt, men det bör följa av att folk har lika möjligheter och chanser givet lite tid. Följer det inte så innebär det att folk helt enkelt gjort olika val av fri vilja och då bör man verkligen inte gå in och försöka styra folks fria livsval för att försöka rätta till någon könsfördelning som inte beror på något underliggande problem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

[QUOTE="Ozzed;15222087"]

Skrivet av Valiumballong:

Det det gällde var kön. Och vad gäller vita heterosexuella män har de orättfärdigen tillskansrat sig fördelar ett bra tag, så jag ser inget problem i om de särbehandlas negativt. Sedan får folk gärna tycka att jag är rasist och vad det nu är. Det är inte bara absurdt, utan även om det vore sant så gäller fortfarande att man måste knäcka ägg för att göra en omelett.

Vita heterosexuella män har idag majoriteten av makt och kapitalinnehav i samhället. Det tycker inte jag är bra, utan det skall vara jämt fördelat mellan män och kvinnor eftersom det är ungefär 50/50 mellan män och kvinnor. Makt och kapital är viktiga faktorer i samhället. Jag ser gärna att det är lika. Men har också förståelse för att de som tillhör den gynnade gruppen inte alltid klarar av att lyfta blicken och inse att det är fel. Men som sagt.. Vi lär inte komma längre i det här.

Ok, så om någon är elak ska man sjunka till samma nivå? Om din vänstra granne parkerar på din parkering så snor du din högra grannes parkering, är det det du menar (vi förutsätter här att den som var elak, och båda grannarna är män, troligtvis vita sådana)?

Det jag menar är att man inte kan kollektivt bestraffa en grupp på det viset. Eller, ok, KAN kan man, men det är fel. Lika fel som att bestraffa någon för att denne råkat födas som kvinna, annan ras, i annat land, med annan sexualitet än normen etc. Jag är en vit, heterosexuell man, har jag därför en massa makt och rikedom? Jag har varit långtidsarbetslös, levt på små tillgångar, aldrig haft något riktigt välbetalt arbete eller rikdedomar pga mitt kön eller min ras. Jag har heller aldrig tryckt ner någon pga personens kön, och på de arbetsplatser jag varit har alla haft samma lön baserat på erfrenhet och ålder, oavsett kön. Ska jag då straffas för att det varit (och delvis är fortfarande) ojämlikt? Förklara för mig hur det är jämlikhet och rättvisa. Inse vidare att jag inte på något vis säger att det var rätt att särbehandla som det var förr heller.

Att ta in kvinnor med likvärdig kompetens är helt ok för mig, har inget emot det, tvärtom, hade gärna sett fler kvinnor inom en hel del yrken, både mer och mindre kvalificerade sådana, förutsatt att de vill arbeta med vad det nu är det gäller. . Det centrala är just att det ska vara samma möjligheter, utan särbehandling pga kön. Varken negativ eller positiv särbehandling.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att något kön eller någon ras är bättre eller sämre än något annat. Jag har sagt att det är ojämlikt fördelat och behöver rättas till.

Det är bara att gå tillbaka ett par sidor så klistrar du etiketter på vita heterosexuella män därför att de är vita heterosexuella män.

Skrivet av Ozzed:

Men jag ska göra det extremt enkelt för dig. Jag ställer en fråga som borde vara enkel att besvara.

Om styrelsen består av mer män än kvinnor, och det är aktuellt att tillsätta en kvinna eller en man, som har samma kompetens, varför är det då bättre för samhället om företaget får lov att tillsätta mannen?

Det är inte samhällets bästa som företag ska ta hänsyn till, det är företagets bästa som företaget ska ta hänsyn till. Vad "samhället" (inom situationstecken då samhället inte är en singulär, tänkande varelse) tycker och tänker är irrelevant, om nu inte folk går full retard och vägrar att konsumera företagets tjänster och varor enbart beroende på att det finns en överrepresentation av män i styrelsen. Jag kan tillägga att jag inte har något emot att en styrelse består av 5, 10, 20, 50 eller 100% kvinnor. Det är inte min ensak att avgöra vem som är mest lämpad för jobbet. Det är de som äger företagets uppgift och rätt. Starta ditt eget företag och tillsätt vem fan du vill, jag bryr mig inte och det borde ingen annan göra heller (så länge de inte äger aktier i ditt företag).

Skrivet av Swiifty:

Vidare, jag håller med i ditt anförande. Men på ett sätt är det jämställt, då du har lika stor möjlighet som personen bredvid dig, oavsett om det är en man eller kvinna. Det enda som har ändrats är att du nu tävlar mot 49 andra män(som man), än att du tävlar mot 99 andra personer, medan kvinnan tävlar med 49 andra kvinnor, än att hon tävlar mot 99 andra personer (antagande att vi har 100 personer, 50/50 fördelning män/kvinnor samt gender quota på 50/50).

Varför ska du tävla med personer enbart inom samma könsgrupp? Ska högskoleplatser fördelas 50-50 mellan män och kvinnor? Ska sittplatser på bussar fördelas 50-50?

Jag förstår att vi delar upp könen i vissa sammanhang. Jag förstår varför kvinnor och män har skilda omklädningsrum och toaletter, jag förstår varför män och kvinnor inte tävlar mot varandra i de flesta sporter där män har en fysisk överlägsenhet. Men varför ska vi fördela platser i privatägda företags styrelser när män och kvinnor faktiskt tävlar på samma villkor? Om man bortser från hjärnspöket som är diskriminering av kvinnor, d.v.s.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar.
Pratar du i ditt andra stycke om situationen att man på förhand bestämmer att 50% av platserna ska vara kvinnor och 50% ska vara män, där sedan respektive kön får söka inom respektive kategori (och alla platser tillsätts samtidigt) ?

Premisserna i denna konstruktion för båda könen är då givetvis lika. Dock kommer garanterat kompetensen i den båda grupperna att skilja sig åt av olika orsaker (intresse för olika utbildningar, antal sökande till platserna osv). Det leder till att kraven på kompetens för att få en plats givet att man tillhör ena gruppen kommer att vara lägre eller högre än om man tillhör den andra.
I praktiken leder detta då till att det ställs olika krav på kompetens beroende på vilket kön man tillhör och det är ju inte önskvärt.

Att se till att alla har lika chanser, skyldigheter, rättigheter och möjligheter bör alltid vara första prioritet i strävan efter jämställdhet (vilket tom är definitionen av jämställdhet i NE).
Att könsfördelningen mellan män och kvinnor på olika positioner i samhället är någorlunda jämn är givetvis trevligt, men det bör följa av att folk har lika möjligheter och chanser givet lite tid. Följer det inte så innebär det att folk helt enkelt gjort olika val av fri vilja och då bör man verkligen inte gå in och försöka styra folks fria livsval för att försöka rätta till någon könsfördelning som inte beror på något underliggande problem.

Givetvis, var enbart ett tanke experiment för att försöka justify it rent moraliskt. Givetvis är inte ens den situation jag målade upp så statisk i verkliga livet, för det första har vi inte jämn distribution av könen, är väl ca 50/50, men inte helt. För det andra, som du säger är villkoren för de olika grupperna inte lika.

Den största anledningen till varför jag skulle kunna tänka mig vara för könskvotering är helt enkelt av anledningen att vi vill styra samhället i en riktning. Samhällen lider ibland av status quo, som t.ex i arab länderna, även om du inför demokrati i de, kommer jämställdheten ha problem de då har en kultur och sociala normer som har en speciell syn på kvinnor. Likaså i Sverige, om vi har en status quo där antalet kvinnliga ledare är få, kommer mindre tjejer att identifiera sig som makthavare och på så sätt blir det en self-fulfilling prophecy. Vissa ser inte ett problem med det, andra gör det. Och där kommer "fri vilja" in, vilket egentligen inte är sant. T.ex om vi kollar på romer, där en stor del av de tigger. Ja, vi kan säga att barnen har fri vilja att studera och bli läkare, men är det egentligen fri vilja, när din omgivning jobbar emot dig?

Skrivet av Valiumballong:

Varför ska du tävla med personer enbart inom samma könsgrupp? Ska högskoleplatser fördelas 50-50 mellan män och kvinnor? Ska sittplatser på bussar fördelas 50-50?

Jag förstår att vi delar upp könen i vissa sammanhang. Jag förstår varför kvinnor och män har skilda omklädningsrum och toaletter, jag förstår varför män och kvinnor inte tävlar mot varandra i de flesta sporter där män har en fysisk överlägsenhet. Men varför ska vi fördela platser i privatägda företags styrelser när män och kvinnor faktiskt tävlar på samma villkor? Om man bortser från hjärnspöket som är diskriminering av kvinnor, d.v.s.

Var enbart ett tanke experiment, för jag har stora problem med könskvotering av just den anledningen att staten inte ska in i företag och detaljstyra. Det var ett sätt att se det från ett annat håll, om än det är problematiskt. Min mening var att det är inte diskriminerande när man ser det på sättet att det är lika diskriminerande för båda könen, if that makes sense. Men som du säger samtidigt är det inte rimligt att dela i män och kvinnor i två olika fack, om nu inte kompetensen spelar roll (som i sporter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om två personer på något sätt kan sägas ha samma kompetens, men där den ena väljs på grund av sitt kön så skulle jag nog också säga att den som valdes bort har blivit könsdiskriminerad.

Den åsikten om dina egna åsikter du presenterar är inte hållbar för dig själv.

Nåväl, Den utskrivna kompetensen i arbetsannonsen är vad som gäller, inget annat kan en person möta det kravet måste den anses vara kompetent för tjänsten. Är det så att flera sökande är kvalificerade så står det företaget fritt inom lagens ramar välja bland de sökande, Du ställer möjligheten att komma tillrätta med en i företaget ojämlik situation mot handlingen, vilket förstås är lysande i och med att om vi nu applicerar dina tankegångar konsekvent: Innebär att handlingar som syftar till att aktivt åtgärda ojämlikhet är kriminella.

Ropen skalla, reaktion åt alla.

Skrivet av JesperT:

Men givetvis är diskrimineringen värre om den som valdes dessutom skulle ha lägre kompetens.

Därom tvistar ingen, men rätten gör inte den värderingen annat i att det blir enklare att utreda.

Skrivet av JesperT:

Om ett företag, givet två sökande med samma kompetens, väljer det underrepresenterade könet enbart på grund av könet, så skulle jag säga att företaget blivit mindre jämställt (enligt NEs definition av jämställdhet) på grund av att man låtit personernas kön styra tillsättningen. Dock har man givetvis fått en jämnare könsfördelning.

Jag vet att det är populärt att falla tillbaka på encykolpedier och ordböcker i viljan att argumentera för sin ståndpunkt. Det är emellertid ett synnerligen dumt drag då varken encyklopedier eller ordböcker förmedlar ett fast värde. Vi var inne på det här förut, eller snarare jag var inne på det här förut och är det ofta.

Du söker använda dig av ordbok/encyklopedi på samma sätt som du använder dig av en normalfördelningstabell. Vad en ordbok/encyklopedi är är intet mer än en vid tidpunkten du konsulterar den: en ålderstigen tolkning eller reflektion av tredjepart. Det är ett löst teoretiskt ramverk.
Den roliga implikationen av det är förstås att lagen och därmed juristerna underställs skriftens författare: Bonnier ersätter tingsrätten.

Skrivet av JesperT:

Ett bättre sätt att avgöra tillsättningen, om två personer nu skulle vara så osannolikt lika att det inte går att avgöra vem som är mest kompetent, vore att låta dem tävla i någon sorts antagningstester. Allt för att låta bli att göra kön till en faktor.

Det är bara ett sätt skapa fler problem, fördyra processen och se till att man närmar sig punkten då man helt tappar kontroll över läget. Vi kan förstås roa oss med att hypotetiskt sett föreställa oss ett sådant test, om könsfördelningen i resultatet av testet blir märkbart skevt så kommer testet i sig vara diskriminerande vilket innebär att anställningarna som motiverats av testet är grundade i diskriminering.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)