Skrivmaskin: Windows XP eller Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ja, vet inte vad jag skall säga om det. Det upplevs så här initialt som lite blekare och "mer oskarpt" än Windows Vista. Men jag vet inte heller om det faktum att jag kör Linux Mint från USB begränsar vad jag kan ställa in? Sen så kan jag inte hitta informationen om mina datorkomponenter heller. I Windows Vista så går man helt enkelt in i programmet "System" men hur gör man i Linux Mint? Programmet är inte så där vansinnigt intuitivt alltså och det känns redan som man måste lära sig en hel del nytt, tyvärr

Windows är inte heller intuitivt, det är bara det att du redan vet hur man gör

Permalänk
Medlem

Jo, så är det ju i och för sig. Men till frågan då, hur hittar man information om datorkomponenterna i Linux Mint (i Windows brukar jag t.ex. gå till Enhetshanteraren för detta)?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ja, vet inte vad jag skall säga om det. Det upplevs så här initialt som lite blekare och "mer oskarpt" än Windows Vista. Men jag vet inte heller om det faktum att jag kör Linux Mint från USB begränsar vad jag kan ställa in? Sen så kan jag inte hitta informationen om mina datorkomponenter heller. I Windows Vista så går man helt enkelt in i programmet "System" men hur gör man i Linux Mint? Programmet är inte så där vansinnigt intuitivt alltså och det känns redan som man måste lära sig en hel del nytt, tyvärr

Att du kör från en usbsticka begränsar inget sådant, det enda är väl att operativsystemet kan kännas lite tröttare än om du körde det från hårddisk på grund av de låga överföringshastigheterna.

Det finns uppsjöar av desktopthemes till de flesta fönsterhanterare, som borde råda bot på den där känslan av blekhet och oskärpa.

Dra igång ett konsollfönster.

För cpuinfo kör du lscpu.
För att lista vad som sitter inkopplat på pci-bussen kör du lspci.
För att göra samma sak med usb-bussen kör du lsusb.
Och så vidare. Det finns en del kommandon som bara är en googlesökning bort

Sedan finns det generiska kommandon som trycker ut sammanställningar, typ lshw och hwinfo.

Den mesta infon finns även i klartext i filerna i katalogen /proc. Förslagsvis listar du dem med cat, exvis ger cat /proc/cpuinfo dig samma information om processorn som lscpu.

Sedan finns det alldeles säkert något grafiskt program som sammanställer all relevant information åt dig på samma sätt som msinfo32 eller motsvarande i Windows, någon annan kanske har tips att komma med på den fronten?

Och ja, håller med Svensktiger. Windows har ett visst övertag i att du förmodligen använt en halv livstid

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Att du kör från en usbsticka begränsar inget sådant, det enda är väl att operativsystemet kan kännas lite tröttare än om du körde det från hårddisk på grund av de låga överföringshastigheterna.

Det finns uppsjöar av desktopthemes till de flesta fönsterhanterare, som borde råda bot på den där känslan av blekhet och oskärpa.

Dra igång ett konsollfönster.

För cpuinfo kör du lscpu.
För att lista vad som sitter inkopplat på pci-bussen kör du lspci.
För att göra samma sak med usb-bussen kör du lsusb.
Och så vidare. Det finns en del kommandon som bara är en googlesökning bort

Sedan finns det generiska kommandon som trycker ut sammanställningar, typ lshw och hwinfo.

Den mesta infon finns även i klartext i filerna i katalogen /proc. Förslagsvis listar du dem med cat, exvis ger cat /proc/cpuinfo dig samma information om processorn som lscpu.

Sedan finns det alldeles säkert något grafiskt program som sammanställer all relevant information åt dig på samma sätt som msinfo32 eller motsvarande i Windows, någon annan kanske har tips att komma med på den fronten?

Och ja, håller med Svensktiger. Windows har ett visst övertag i att du förmodligen använt en halv livstid

En hel livstid snarare Den första dator jag fick (under det glada 80-talet) rockade det otroligt intuitiva MS-DOS. Varför jag eftersöker någon form av enhetshanterare är eftersom jag vill undersöka om Linux hittat och installerat drivrutinerna för de olika datorkomponenterna korrekt: CPU, ljudkort, nätverkskort, integrerat grafikkort osv.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Ja, vet inte vad jag skall säga om det. Det upplevs så här initialt som lite blekare och "mer oskarpt" än Windows Vista. Men jag vet inte heller om det faktum att jag kör Linux Mint från USB begränsar vad jag kan ställa in? Sen så kan jag inte hitta informationen om mina datorkomponenter heller. I Windows Vista så går man helt enkelt in i programmet "System" men hur gör man i Linux Mint? Programmet är inte så där vansinnigt intuitivt alltså och det känns redan som man måste lära sig en hel del nytt, tyvärr

Att köra från usb begränsar en del och gör det också långsammare när man kör nån stor linux som inte körs helt i ram.
Lista hårdvara går att göra om man vill http://www.binarytides.com/linux-commands-hardware-info/ men det finns väl inget behov av det normalt sett, linux fungerar inte lika som win, de som inte är winvana brukar däremot uppleva det som lättare att komma igång med än win.
Det är bara att kolla under kontor så har du Libreofficprogrammen där och språket borde du fått frågor om när du bootade, det går hursomhelst att ändra så det koms ihåg om du installerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

En hel livstid snarare Den första dator jag fick (under det glada 80-talet) rockade det otroligt intuitiva MS-DOS. Varför jag eftersöker någon form av enhetshanterare är eftersom jag vill undersöka om Linux hittat och installerat drivrutinerna för de olika datorkomponenterna korrekt: CPU, ljudkort, nätverkskort, integrerat grafikkort osv.

Det installerar troligen allt om det inte varnar vid booten, varför inte bara prova funktionen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint 17.1 installerad från "live-CD-avbild". Redan från avbilden så får jag full upplösning (2560x1600), tillgång Gimp, Libre Office, Diskhantering och partitioneringsprogram, Firefox, spel, språkjustering för tangentbordet + HELA operativsystemet och så vidare, listan kan göras lång. Allt detta innan något ens har installerats på hårddisken. Självklart så fungerar kabel, bluetooth och wifi anslutningarna direkt, det är bara att klicka, skriva sitt användarnamn och lösenord om så krävs så är internet redo.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ja, vet inte vad jag skall säga om det. Det upplevs så här initialt som lite blekare och "mer oskarpt" än Windows Vista. Men jag vet inte heller om det faktum att jag kör Linux Mint från USB begränsar vad jag kan ställa in? Sen så kan jag inte hitta informationen om mina datorkomponenter heller. I Windows Vista så går man helt enkelt in i programmet "System" men hur gör man i Linux Mint? Programmet är inte så där vansinnigt intuitivt alltså och det känns redan som man måste lära sig en hel del nytt, tyvärr

Nu länkade jag till XFCE som är den mest "lightweight" versionen av Mint, effekter och grafisk lull lull är inte prioriterat just för att det ska flyta bättre på äldre hårdvara. Du kan ta ner Mate om du vill ha det lite snyggare, eller köra något annat än Mint, bara att testa runt. Det allra mesta kan du testa med en USB och så länge du håller dig till lite mer populära distrubtioner så bör de flesta basic funktioner funka bra!

Men ska du bara skriva på den så är det väl dekstopen inget att bry sig om? Så länge Libre office funkar så är det ju lungt? Hade tagit ett "fult" ui framför prestanda alla dagar i veckan.

Hittade en dist kallad Zorin OS http://zorin-os.com/# riktigt snyggt, dock inte sjäklv testat om det är något att ha.

Permalänk
Medlem

varför skulle du gå till linux när du redan har en xp och W7 licens?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

varför skulle du gå till linux när du redan har en xp och W7 licens?

Använder mindre resurser, längre batteri tid, flyter på bättre, mindre virus och högre säkerhet plus att han lär sig något på kuppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Använder mindre resurser, längre batteri tid, flyter på bättre, mindre virus och högre säkerhet plus att han lär sig något på kuppen?

Han kan göra samma med xp.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Han kan göra samma med xp.

Jag installerar mycket hellre Windows XP eller 7. Tyvärr har ju Windows slutat stödja XP med uppdateringar så det känns inte helt säkert att ge sig ut på internet med det. Windows 7 säger dom är lika resurskrävande som Vista (vilket redan är installerat på laptopen och fungerar väldigt segt) så därför funderar jag på andra alternativ.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu länkade jag till XFCE som är den mest "lightweight" versionen av Mint, effekter och grafisk lull lull är inte prioriterat just för att det ska flyta bättre på äldre hårdvara. Du kan ta ner Mate om du vill ha det lite snyggare, eller köra något annat än Mint, bara att testa runt. Det allra mesta kan du testa med en USB och så länge du håller dig till lite mer populära distrubtioner så bör de flesta basic funktioner funka bra!

Men ska du bara skriva på den så är det väl dekstopen inget att bry sig om? Så länge Libre office funkar så är det ju lungt? Hade tagit ett "fult" ui framför prestanda alla dagar i veckan.

Hittade en dist kallad Zorin OS http://zorin-os.com/# riktigt snyggt, dock inte sjäklv testat om det är något att ha.

Zorin OS 9 verkar vara väldigt lik Windows 7. Skall testa och se vad jag tycker om det.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett program typ CPU-Z fast för Linux så finns det ett program som heter i-Nex

Man skriver in detta i konsolen (en rad i taget)

sudo add-apt-repository ppa:i-nex-development-team/stable

sudo apt-get update

sudo apt-get install i-nex

Programmet hamnar under Systemverktyg i startmenyn sedan och ser ut så här

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vill du ha ett program typ CPU-Z fast för Linux så finns det ett program som heter i-Nex

Man skriver in detta i konsolen (en rad i taget)

sudo add-apt-repository ppa:i-nex-development-team/stable

sudo apt-get update

sudo apt-get install i-nex

Programmet hamnar under Systemverktyg i startmenyn sedan och ser ut så här

http://i.solidfiles.net/056b523b48.png

Verkar bra, skall testa det senare. Finns det förresten något sätt att få den visuella upplevelsen (text primärt) lite skarpare och tydligare i Linux Mint 17?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Verkar bra, skall testa det senare. Finns det förresten något sätt att få den visuella upplevelsen (text primärt) lite skarpare och tydligare i Linux Mint 17?

Detta kanske http://superuser.com/questions/8824/bad-font-anti-aliasing-in...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

.fonts.conf finns inte under mappen /.fonts.conf på Linux Mint 17.1 hos mig. Kör Mate versionen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

.fonts.conf finns inte under mappen /.fonts.conf på Linux Mint 17.1 hos mig. Kör Mate versionen

Mate versionen?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Mate versionen?

Finns med olika grafik beroende på hur kraftfull hårdvara / vilken smak man har
http://www.linuxmint.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

.fonts.conf finns inte under mappen /.fonts.conf på Linux Mint 17.1 hos mig. Kör Mate versionen

okej, visste inte det byggdes så olika. Men bör finnas någon stans att ställa in (vet en rätt roligt tråd om det där med suddig text i Linux, men försvunnit i mängden):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns med olika grafik beroende på hur kraftfull hårdvara / vilken smak man har
http://www.linuxmint.com/

Vilken av dem påminner mest om Windows 7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Vilken av dem påminner mest om Windows 7?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte lagt nån större vikt vid just det utan tycker det är ganska ointressant med härminterface, det enda interface jag direkt ogillar är Ubuntus Unity, alla övriga interface hos de större linuxversionerna tycker jag fungerar bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte lagt nån större vikt vid just det utan tycker det är ganska ointressant med härminterface, det enda interface jag direkt ogillar är Ubuntus Unity, alla övriga interface hos de större linuxversionerna tycker jag fungerar bra.

Funkar alla versionerna lika bra på våran gamla laptop då?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Funkar alla versionerna lika bra på våran gamla laptop då?

De ställer olika krav på hårdvaran, de visar olika grafiska effekter när man gör saker, ungefär som i win där Aero kräver mer än MUI.
Det är väl bara att ladda hem och prova att köra live så ser du var hårdvarugränsen går, xfce är det som kräver minst och ger minst effekter, det passar därför oftast bra på äldre burkar med klenare hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Funkar alla versionerna lika bra på våran gamla laptop då?

Om du vill att det ska likna Windows 7 så är det väl Zorin OS som gäller. Är uppe i version 9 nu. Jag gillade inte riktigt eftersom det kunde trasa sönder sig om man bytte utseende, men det var när den var i version 6, sedan dess har jag inte testat den

Kolla bilderna längst ner (med rubriken Look Changer) så får du se hur startmenyn ser ut http://zorin-os.com/gallery.html
Allt är inte på svenska heller om jag minns rätt. En del utseenden finns bara i Premium versionen som kostar pengar, dock inte mycket. 8.99 Euro för Business versionen och 9.99 Euro för Ultimate versionen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De ställer olika krav på hårdvaran, de visar olika grafiska effekter när man gör saker, ungefär som i win där Aero kräver mer än MUI.
Det är väl bara att ladda hem och prova att köra live så ser du var hårdvarugränsen går, xfce är det som kräver minst och ger minst effekter, det passar därför oftast bra på äldre burkar med klenare hårdvara.

Har bara testa XFCE. Skall prova Cinnamon och se hur det känns.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De ställer olika krav på hårdvaran, de visar olika grafiska effekter när man gör saker, ungefär som i win där Aero kräver mer än MUI.
Det är väl bara att ladda hem och prova att köra live så ser du var hårdvarugränsen går, xfce är det som kräver minst och ger minst effekter, det passar därför oftast bra på äldre burkar med klenare hårdvara.

Nej LXDE är det som kräver minst och ger minst.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

I Windows så går det oftast att välja var man vill installera programmen, hur gör man detta i Linux Mint 17? När jag nu precis testade att installera Okular (testar fortfarande operativsystemet från USB-sticka) från Software Manager så kunde hag inte välja var programnet skulke lägga sig.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

I Linux bestämmer du inte var programmet ska ligga. Linux har till skillnad från Windows en statisk hierarki vilket gör att det är förutbestämt vart program, loggfiler, inställningar o.s.v ska hamna. Eftersom Linux bara har ett träd, så spelar det ingen roll om en katalog ligger på samma partition, en annan partition eller en annan fysisk disk. För Linux ser det bara ut som / och sedan ett antal kataloger.

Eftersom Linux använder samma system som internet så kommer flera datorer anslutna på en router eller delade på ett nätverk enkelt att heta 192.168.0.x/katalog/filnamn. Delar du ut en katalog på internet så kan du på din IP-adress komma åt dina filer om du sätter rätt rättigheter. Sätter du fel rättighet kan tyvärr fel personer eller ingen komma åt dom också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon