Permalänk
Medlem

Varför kommer jag inte in i Windows?

Hej! Jo jag har ett mycket konstigt problem hära. Har tidigare byggt ihop min dator och den fungerade bra ett tag, men mitt i allt när jag skulle starta den så flimrar skärmen bara och jag kommer inte någonstans. Jag testade då att köpa ett nytt grafikkort och moderkort igen och det blev samma fel i princip. Efter windows installationen så när man kommer till "Första starten" stadiet så försvinner en del ord som ska synas och sedan blir det nästan helt svart och man får dra musen över skärmen och det som egentligen ska synas "poppar" upp i några millisekunder. Jag kommer alltså inte länge än såhär och kan inte använda min nya dator även fast jag bytt grafikkort,moderkort och testat med flera olika skärmar/kablar. Hur ska jag gå tillväga?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av rydan19:

Hej! Jo jag har ett mycket konstigt problem hära. Har tidigare byggt ihop min dator och den fungerade bra ett tag, men mitt i allt när jag skulle starta den så flimrar skärmen bara och jag kommer inte någonstans. Jag testade då att köpa ett nytt grafikkort och moderkort igen och det blev samma fel i princip. Efter windows installationen så när man kommer till "Första starten" stadiet så försvinner en del ord som ska synas och sedan blir det nästan helt svart och man får dra musen över skärmen och det som egentligen ska synas "poppar" upp i några millisekunder. Jag kommer alltså inte länge än såhär och kan inte använda min nya dator även fast jag bytt grafikkort,moderkort och testat med flera olika skärmar/kablar. Hur ska jag gå tillväga?

Mycket tacksam för svar!

om du skriver ner vilka delar du först köpte. och sen vilket nytt moderkort och grafikkort så blir det lite enklare.

Distanser är det korrekt antal varken för många eller för några.

vilken version av Windows ? har du CD/dvd skiva. hur har du gjort installationen av Windows ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har följande spec:

CPU: A6 6400K FM2
RAM: 4GB DDR3 1333mhz
GPU: Asus 750Ti 2GB
PSU: Corsair CX 500W
HDD: 500GB Seagate
Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XM D3H mATX

Hade tidigare ett Gigabyte GA-F2A88XM-DS2 mATX Moderkort och ett Zotac 640 grafikkort.

har korrekt antal distanser. Windows 8.1 64Bitars, installerat via usb minne. Har testat med två olika usb minnen också med samma resultat. Har även försökt att reparera installationen men när det kommer upp olika alternativ så är texten suddig på vissa ställen samt att man inte ser hela "klickbara" fönstret. Kan tillägga att jag kör med exakt samma windows på två andra datorer felfritt.

Permalänk
Medlem

Har svarat på dina frågor nu

Skrivet av Grönahunden:

om du skriver ner vilka delar du först köpte. och sen vilket nytt moderkort och grafikkort så blir det lite enklare.

Distanser är det korrekt antal varken för många eller för några.

vilken version av Windows ? har du CD/dvd skiva. hur har du gjort installationen av Windows ?

Har svarat på dina frågor nu ^

Permalänk
Medlem

kan det vara så att du kör gfx korts sladden i fel hål? Du har ju inbyggt gfx kort i cpu:n o har då hdmi på moderkortet.... skärmsladden ska ju in i GFX kortet.... kan oxo vara värt o kolla i BIOS om du skall disabla det inbyggda gfx kortet.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

edit

Skrivet av Tea42BBS:

kan det vara så att du kör gfx korts sladden i fel hål? Du har ju inbyggt gfx kort i cpu:n o har då hdmi på moderkortet.... skärmsladden ska ju in i GFX kortet.... kan oxo vara värt o kolla i BIOS om du skall disabla det inbyggda gfx kortet.

Med vänlig hälsning Lazze

grafikkortet har ingen extern strömförsörjning (6-pin) , blir likadant om jag kör med den inbyggda grafiken. Har såklart dvi sladden i grafikkortet, har också testat med vga och med samma resultat.

korrigering
Permalänk
Skrivet av rydan19:

Har svarat på dina frågor nu ^

har du köpt nytt nätagg eller är det gammalt. CX har inte så värst bra rykte om att hålla om man ser på andelen trådar här på SweC.
+1 för din tråd. om det är nätagget och du har otur så har den ju dödat resten av datorn.

nu kommer säkert alla "corsair Fanboys" är citera mig att deras nätagg minsann har hållit i x antal år.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har du köpt nytt nätagg eller är det gammalt. CX har inte så värst bra rykte om att hålla om man ser på andelen trådar här på SweC.
+1 för din tråd. om det är nätagget och du har otur så har den ju dödat resten av datorn.

nu kommer säkert alla "corsair Fanboys" är citera mig att deras nätagg minsann har hållit i x antal år.

Nätagget är nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rydan19:

Nätagget är nytt

Skickades från m.sweclockers.com

sorry men ush!

nätagg borde prioriteras lite mer inte bara ta billigast modulära som går att hitta.
jag skulle testa med nytt nätagg. ja fick massor med skumma problem när ja bygde en dator för flera år sedan med ett nätagg som betedde sig så.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har du köpt nytt nätagg eller är det gammalt. CX har inte så värst bra rykte om att hålla om man ser på andelen trådar här på SweC.
+1 för din tråd. om det är nätagget och du har otur så har den ju dödat resten av datorn.

nu kommer säkert alla "corsair Fanboys" är citera mig att deras nätagg minsann har hållit i x antal år.

mitt CX750 har hållt i 3år

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

mitt CX750 har hållt i 3år

köp en triss

det är för många CX/CS agg som dör och folk gör trådar här på SweC det borde vara lika mycket från andra nätagg?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

sorry men ush!

nätagg borde prioriteras lite mer inte bara ta billigast modulära som går att hitta.
jag skulle testa med nytt nätagg. ja fick massor med skumma problem när ja bygde en dator för flera år sedan med ett nätagg som betedde sig så.

Hela datorn låg på en budget på max 4000kr, därav valdes det nätagreggatet. Vet andra som kör med samma som har hållt i flera år så man tycker ju det skulle vara väldigt märkligt om det är trasigt men att datorn ändå startar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

köp en triss

det är för många CX/CS agg som dör och folk gör trådar här på SweC det borde vara lika mycket från andra nätagg?

Har inget CX, ville retas lite
Däremot har jag ett RM850 som har hållit än så länge (1år)

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av rydan19:

Hela datorn låg på en budget på max 4000kr, därav valdes det nätagreggatet. Vet andra som kör med samma som har hållt i flera år så man tycker ju det skulle vara väldigt märkligt om det är trasigt men att datorn ändå startar upp.

det finns budget agg runt 5-600kr priset har gått upp då dollarn är så dyr.
denna är klart mycket bättre komponenter men dock inte modulärt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

mitt CX750 har hållt i 3år

Jag har själv ett gammalt Sumbeamtech agg från -05 som trummar på hur fint som heslt.
Sry för OT.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

EDIT: Jag har nu testat att köra med ett annat nätaggregat, andra minnen och annan hårddisk. Fortfarande samma problem... Så med det sagt så har jag testat byta alla komponenter i datorn förutom processorn... Så då måste det väl alltså vara processorn som det är fel på? Eller? Testade även att underklocka/höja spänningen för att vara säker på att den fick nog med kräm. Men ändå samma problem. Är det möjligt att processorn orsakar såna här problem?

Permalänk
Skrivet av rydan19:

EDIT: Jag har nu testat att köra med ett annat nätaggregat, andra minnen och annan hårddisk. Fortfarande samma problem... Så med det sagt så har jag testat byta alla komponenter i datorn förutom processorn... Så då måste det väl alltså vara processorn som det är fel på? Eller? Testade även att underklocka/höja spänningen för att vara säker på att den fick nog med kräm. Men ändå samma problem. Är det möjligt att processorn orsakar såna här problem?

då vet du bara att troligen moderkort/processor är trasiga.

då ska varje del testas i nån annan dator. börja med minnen, hdd, grafikkort,
sen kan du tjuvkoppla nätagget grön?svart kabel i 24pins kontakten sen går det att mäta 12v 5v 3,3v osv med en multimeter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

då vet du bara att troligen moderkort/processor är trasiga.

då ska varje del testas i nån annan dator. börja med minnen, hdd, grafikkort,
sen kan du tjuvkoppla nätagget grön?svart kabel i 24pins kontakten sen går det att mäta 12v 5v 3,3v osv med en multimeter.

Har beställt en ny processor nu. Man tycker ju att det borde bli skillnad...

Fast det känns ändå konstigt att den skulle gå sönder bara sådär. Kylningen har ju inte varit dålig eller så...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är möjligt att detta problem orsakas av processorn?

Permalänk
Skrivet av rydan19:

Någon som vet om det är möjligt att detta problem orsakas av processorn?

funkar inget.. varför inte testa varje del i nya datorn innan du använder ditt nuvarande moderkort med ny processor..
du kan konstatera att processorn eller moderkortet är trasigt genom att testa fungerande delar. funkar det inte då så vet du.
nu blir det ju en form av kasta pil med förbundna ögon.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

funkar inget.. varför inte testa varje del i nya datorn innan du använder ditt nuvarande moderkort med ny processor..
du kan konstatera att processorn eller moderkortet är trasigt genom att testa fungerande delar. funkar det inte då så vet du.
nu blir det ju en form av kasta pil med förbundna ögon.

Bytte processorn och problemet upphörde