Kan inte installera Windows 7 på datorn

Permalänk
Medlem

Kan inte installera Windows 7 på datorn

Hej
Jag har problem med att installera windows 7 på min dator. Ingen piratkopierad CD skiva. Får felmeddelanden och installationen går inte igenom. Vänligen se felmeddelanden nedan:
http://www.ladda-upp.se/bilder/rzvkjsmtcejtww/
http://www.ladda-upp.se/bilder/drrkhqsjfugke/
http://www.ladda-upp.se/bilder/adbqyssipxwjiw/ På denna står det bara ''tjänster startas'' sedan dör tangentbord och mus och jag får bluescreen.

Förstår verkligen ingenting om varför detta kommer upp. Brukar alltid gå smidigt att installera med dennna skiva och har gjort det flertalet gånger förut.
System specs:
Intel Pentium Anniversary Edition G3258
ASRock LGA1150 Z97M Anniversary
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black KIT
SSD ocz agility 120gb
Osäker på vad det är för HDD

Är oerhört tacksam för hjälp!!

Mvh Lofar

Permalänk
Medlem

Vi kan inte stödja piratkopierat media eller liknande och du säger inte vad det är för dator eller för media du använder. Kan vara allt från felaktig media till trasig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi kan inte stödja piratkopierat media eller liknande och du säger inte vad det är för dator eller för media du använder. Kan vara allt från felaktig media till trasig hårdvara.

Har uppdaterat trådstarten nu ber om ursäkt för de brister den hade/har. Har du möjlighet att kika igen tack?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Har uppdaterat trådstarten nu ber om ursäkt för de brister den hade/har. Har du möjlighet att kika igen tack?

Vad har du för installationsmedia? Har du skapat den själv? Är det en skiva eller USB? Kör du UEFI eller CSM? Har du kört Load optimized defaults (Load UEFI defaults heter det nog på Asrock) i BIOS/UEFI? Har du testat hårdvaran med t.ex. memtest?

Permalänk
Medlem

nåt mysko har du med datorn troligen nått i hårdvaran som dumma sig svårt att säga vart det är fel
Måste ha mer data om din hårdvara
Du kan kolla om du har repor på din dvd skiva om det är det som stör
sen är det lätt att göra en botbar USB sticka som du sen kopierar över win7 skivan till
Här länk för att göra en botbar USB http://windowshjalp.se/?page_id=59
Om du gör det kom ihåg att inte bota på USB3 port då får du konstiga medlande Har själv råka gjort det den börja klaga på min cd/dvd enhet och jag har ingen sån i datorn ....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om exakt samma problem. Jag försökte att installera fel version av Windows, nämligen "Windows 7 debug/checked build". Man märker också under installationen att det är den versionen eftersom att det tar väldigt lång tid att installera mot en "normal" version.
Testa att ladda ner en installationsskiva som heter något i stil med "Windows 7 Service pack 2" och se om det fungerar.
I mitt fall så fick jag ner den felaktiga versionen av Windows genom dreamspark (Skolans gratisutbud av program och OS).

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr blev jag utsatt för ett påhopp vid modereringen och jag har därför raderat allt relaterat till detta, inklusive mitt eget inlägg. Se §1 för trivsel och §11 i reglerna angående avvikande åsikter om modereringen.

Bara för att ett piratsida har lagliga länkar som är samma som Microsoft tillhandahåller, innebär det inte att alla övriga piratrelaterade tips försvinner. Nog om detta.

Jag länkar än en gång till SweClockers sida om installation av W7 och W8: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

*Inlägg raderade i enlighet med §1 och §11 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har du för installationsmedia? Har du skapat den själv? Är det en skiva eller USB? Kör du UEFI eller CSM? Har du kört Load optimized defaults (Load UEFI defaults heter det nog på Asrock) i BIOS/UEFI? Har du testat hårdvaran med t.ex. memtest?

En skiva jag skapat själv med en äkta windows installation. UEFI tror jag. Ska kolla upp det!

Skrivet av Jygge:

nåt mysko har du med datorn troligen nått i hårdvaran som dumma sig svårt att säga vart det är fel
Måste ha mer data om din hårdvara
Du kan kolla om du har repor på din dvd skiva om det är det som stör
sen är det lätt att göra en botbar USB sticka som du sen kopierar över win7 skivan till
Här länk för att göra en botbar USB http://windowshjalp.se/?page_id=59
Om du gör det kom ihåg att inte bota på USB3 port då får du konstiga medlande Har själv råka gjort det den börja klaga på min cd/dvd enhet och jag har ingen sån i datorn ....

Ska prova med att göra en usb boot! Är lite repor på skivan faktiskt har jag noterat.

Skrivet av Aiwzor:

Jag har varit med om exakt samma problem. Jag försökte att installera fel version av Windows, nämligen "Windows 7 debug/checked build". Man märker också under installationen att det är den versionen eftersom att det tar väldigt lång tid att installera mot en "normal" version.
Testa att ladda ner en installationsskiva som heter något i stil med "Windows 7 Service pack 2" och se om det fungerar.
I mitt fall så fick jag ner den felaktiga versionen av Windows genom dreamspark (Skolans gratisutbud av program och OS).

Okej, ska prova fixa en ny bra version!

Skrivet av MultiMan:

Tyvärr blev jag utsatt för ett påhopp vid modereringen och jag har därför raderat allt relaterat till detta, inklusive mitt eget inlägg. Se §1 för trivsel och §11 i reglerna angående avvikande åsikter om modereringen.

Bara för att ett piratsida har lagliga länkar som är samma som Microsoft tillhandahåller, innebär det inte att alla övriga piratrelaterade tips försvinner. Nog om detta.

*Inlägg raderade i enlighet med §1 och §11 i reglerna*

Det var tråkigt att höra.

Tack så jättemycket för alla tips. Ska försöka senare och ses ifall det fungerar med den information ni bidragit med:) Hör av mig!

Permalänk
Medlem

Har nu använt en usb sticka och försökt installera ett nytt operativ system. Fungerar fortfarande inte utan fastnar i installationen. Det jag gjorde precis innan datorn pajjade var att göra en ändring i auto tuning. Sen ville den inte starta mer.
Vad ska jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lofar:

Har nu använt en usb sticka och försökt installera ett nytt operativ system. Fungerar fortfarande inte utan fastnar i installationen.
Vad ska jag göra?

Med tanke på att du har en OCZ-SSD så hade jag misstänkt den först. Är firmware uppdaterad? Prova installera på annan SSD eller HD.

Efter det kommer standardfelsökningen vid installationskrångel, defekt minne. Kör memtest86 några timmar för att testa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Har nu använt en usb sticka och försökt installera ett nytt operativ system. Fungerar fortfarande inte utan fastnar i installationen. Det jag gjorde precis innan datorn pajjade var att göra en ändring i auto tuning. Sen ville den inte starta mer.
Vad ska jag göra?

Har du tagit ur övriga hårddiskar när du försöker installera på SSD'n?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Med tanke på att du har en OCZ-SSD så hade jag misstänkt den först. Är firmware uppdaterad?

Efter det kommer standardfelsökningen vid installationskrångel, defekt minne. Kör memtest86 några timmar för att testa.

Har inte rört firmware på den. Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Har du tagit ur övriga hårddiskar när du försöker installera på SSD'n?

Den andra hårddisken dyker inte upp i boot nu. Den är dock inkopplad? Går inte att installera på den heller när man är inne och ska välja disk för installation.

Får följande felmeddelande nu:
''Datorn har oväntat startats om eller så har ett oväntat fel uppstått. Det går inte att fortsätta installera Windows. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen.''

Har fastnat här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lofar:

Har inte rört firmware på den. Hur gör jag det?

Ingen aning med OCZ, kör enbart Intel där man gör det inifrån deras toolbox. Kolla på deras supportsida/forum?

Edit: http://ocz.com/consumer/download/firmware

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ingen aning med OCZ, kör enbart Intel där man gör det inifrån deras toolbox. Kolla på deras supportsida/forum?

Edit: http://ocz.com/consumer/download/firmware

Hur använder jag själva filen? Kommer inte in på datorn:)
Och varför skulle det vara fel på den? Installerade operativsystemet för ungefär en vecka sedan på SSD:n utan problem.

Permalänk
Medlem

Startar inte moderkortet längre? Har du tidigare haft operativsystem installerat på datorn? I så fall vilket? Om du inte kan boota alls längre, så får du resetta/rensa CMOS (Clear CMOS via jumper). Det tar bort inställningar som ställt till det.

Sen som sagt memtest för att utesluta hårdvarufel så som trasiga minnesmoduler. Flasha inga firmwares eller UEFI/BIOS-uppdateringar innan du vet att hårdvaran fungerar.

Sedan var det ju det, har du försökt installera Windows 7 via UEFI eller via CSM? Med vilka inställningar i UEFI? Har du testat båda? Secure boot och fast boot kan du inte köra med W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Startar inte moderkortet längre? Har du tidigare haft operativsystem installerat på datorn? I så fall vilket? Om du inte kan boota alls längre, så får du resetta/rensa CMOS (Clear CMOS via jumper). Det tar bort inställningar som ställt till det.

Sen som sagt memtest för att utesluta hårdvarufel så som trasiga minnesmoduler. Flasha inga firmwares eller UEFI/BIOS-uppdateringar innan du vet att hårdvaran fungerar.

Sedan var det ju det, har du försökt installera Windows 7 via UEFI eller via CSM? Med vilka inställningar i UEFI? Har du testat båda? Secure boot och fast boot kan du inte köra med W7.

Jo det startar. Har haft OS installerat tidigare på den. Windows 7. Ska prova det med jumper nu. Tack för tipset. Jag är osäker på det, CSM står som enabled i BIOS. Kan du guida mig hur jag ser det tack?

Permalänk
Medlem

CSM påslaget är CSM påslaget – CSM är ett läge som gör att det ser ut som legacy BIOS för operativsystemet, vilka UEFI-alternativ du har ser du enklast i manualen eller genom att gräva i menyerna. Vill du köra UEFI så måste du ha CSM som disabled och med Windows 7 kan du som sagt inte köra Secure Boot eller Fast Boot som är funktioner som först introduceras i åttan. Annars är det ju bara de vanliga inställningarna precis som du kör CSM. AHCI är rekommenderat att köra. Hur du bootar installationen i UEFI, eller gör USB-stickor för UEFI finns beskrivet i ett antal trådar i forumet. En DVD-skiva av Windows 7 innehåller dock både UEFI och BIOS-bootfiler.

Hade du inte återställt UEFI/BIOS efter du fipplat med inställningar så börja där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

CSM påslaget är CSM påslaget – CSM är ett läge som gör att det ser ut som legacy BIOS för operativsystemet, vilka UEFI-alternativ du har ser du enklast i manualen eller genom att gräva i menyerna. Vill du köra UEFI så måste du ha CSM som disabled och med Windows 7 kan du som sagt inte köra Secure Boot eller Fast Boot som är funktioner som först introduceras i åttan. Annars är det ju bara de vanliga inställningarna precis som du kör CSM. AHCI är rekommenderat att köra. Hur du bootar installationen i UEFI, eller gör USB-stickor för UEFI finns beskrivet i ett antal trådar i forumet. En DVD-skiva av Windows 7 innehåller dock både UEFI och BIOS-bootfiler.

Hade du inte återställt UEFI/BIOS efter du fipplat med inställningar så börja där.

Jumpern gjorde det. Nu funkar datorn igen. Tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Jumpern gjorde det. Nu funkar datorn igen. Tack:)

Då hade du inte behövt installera om Windows till att börja med ju. Rätt utgångspunkt och en beskrivning hade gjort att det gått ännu snabbare till lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då hade du inte behövt installera om Windows till att börja med ju. Rätt utgångspunkt och en beskrivning hade gjort att det gått ännu snabbare till lösningen.

Förvisso, en erfarenhet rikare! Trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Förvisso, en erfarenhet rikare! Trevlig kväll

Ha kul framför Mellon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ha kul framför Mellon!

Haha detsamma!