Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ggwp:

du är rolig du ...

Folk som har varit medlemmar längre än ett år känner nog till att du är ett troll.

Okej, det brukar man annars säga om den som inte kan diskutera och ge underlag för sina påståenden, lite som ditt inlägg här... Men fortsätt du leva i din bubbla och använd MSE, det blir nog toppen. Du kan säkert mer om ämnet än företagen som jobbar med det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, det brukar man annars säga om den som inte kan diskutera och ge underlag för sina påståenden, lite som ditt inlägg här... Men fortsätt du leva i din bubbla och använd MSE, det blir nog toppen. Du kan säkert mer om ämnet än företagen som jobbar med det.

Tack, härligt att du till slut låter mig ha en egen uppfattning, generöst av dig... OP bad om tips, jag gav tips utifrån min erfarenhet. Tester kan han ju läsa själv. Sen blir jag påhoppad av dig pga det tips jag ger.

OP svarade ommedelbart att han inte var intresserad av mse - så vi kunde ju lämnat det där. Men du verkar inte acceptera att jag kan ha en annan åsikt. Kan vi sluta förpesta den här tråden nu med att vi har olika åsikter, eller vil du fortsätta den menlösa diskussionen?

Du kan säkert mer om hur dåligt mse/defender är än vad microsoft gör. Självklart skulle microsoft fortsätta bundla en mjukvara som är 100% kass på att utföra uppgiften den är designad för... makes sense.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

BitDefender Internet Security 2015 är bra, dessutom gratis i 9 månader just nu (Allt som behövs är din e-post för att få koden)

http://www.softpedia.com/giveaways-discounts/

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ggwp:

Tack, härligt att du till slut låter mig ha en egen uppfattning, generöst av dig... OP bad om tips, jag gav tips utifrån min erfarenhet. Tester kan han ju läsa själv. Sen blir jag påhoppad av dig pga det tips jag ger.

OP svarade ommedelbart att han inte var intresserad av mse - så vi kunde ju lämnat det där. Men du verkar inte acceptera att jag kan ha en annan åsikt. Kan vi sluta förpesta den här tråden nu med att vi har olika åsikter, eller vil du fortsätta den menlösa diskussionen?

Du kan säkert mer om hur dåligt mse/defender är än vad microsoft gör. Självklart skulle microsoft fortsätta bundla en mjukvara som är 100% kass på att utföra uppgiften den är designad för... makes sense.

Here you go: http://lifehacker.com/microsoft-admits-that-third-party-antiv...

Citat:

When Microsoft Security Essentials started falling behind in effectiveness tests, we stopped recommending it. Microsoft is now officially saying that they've shifted their focus and establishing MSE as a "baseline."

Det handlar inte om åsikter, det får du lägga bakom dig. Det är svart på vitt, helt objektiv fakta. MSE på Windows 7, och äldre versioner, fungerar inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av XFTality:

BitDefender Internet Security 2015 är bra, dessutom gratis i 9 månader just nu (Allt som behövs är din e-post för att få koden)

http://www.softpedia.com/giveaways-discounts/

Detta kan jag varmt rekommendera, det har funkat väldigt bra. Av någon anledning verkar det ständigt finnas gratiskoder till det, så man behöver liksom aldrig betala för det

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Panda Cloud Antivirus och tycker det fungerar bra.
Lite nyfiken på vad ni andra tycker om det?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Locnox:

Själv kör jag med Panda Cloud Antivirus och tycker det fungerar bra.
Lite nyfiken på vad ni andra tycker om det?

Aldrig testat det själv, men det verkar helt okej. Inte toppbetyg i prestanda, men det kanske ändå inte märks?

http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/oc...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör detta och fungerar väldigt bra, ingen reklam alls och helt gratis.

http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-7/de...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Kör detta och fungerar väldigt bra, ingen reklam alls och helt gratis.

http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-7/de...

Använder Bitdefender som en av sina motorer. Bitdefender äger nästan allt idag och efter erfarenhet med vanliga Bitdefender antivirus så säger jag nej tack till lösningar som innehåller Bitdefender. Bitdefender är som Intel på CPU marknaden, rena jävla skurkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Aldrig testat det själv, men det verkar helt okej. Inte toppbetyg i prestanda, men det kanske ändå inte märks?

http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/oc...

Fått bra betyg efter den nya lanseringen med nya lösningar som tydligen skall hitta elakheterna väldigt bra.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av buddaz:

Använder Bitdefender som en av sina motorer. Bitdefender äger nästan allt idag och efter erfarenhet med vanliga Bitdefender antivirus så säger jag nej tack till lösningar som innehåller Bitdefender. Bitdefender är som Intel på CPU marknaden, rena jävla skurkar.

Vad är det du tänker på då?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Bitdefender har även en gratisversion. Inte för att det är dem som dominerar AV-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad är det du tänker på då?

F/P som gatan, extremt dålig support som kan nada, UI som är hemskt och att Bitdefender inte själva kunde beskriva om en funktion som gör att användaren blir blockerad ut mot internet. Sedan stör jag mig enormt på alla dessa antivirus program som kommer med safe pay och liknande även fast det går att stänga av. I övrigt är motron helt ok utan det är allt annat crap som jag lätt kan vara utan. Med ESET som jag använder är allt så enkelt utan en armé med krångliga menyer. Därför byter jag inte bort mitt favorit program. Har provat en del däremot går jag alltid tillbaka till ESET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bitdefender har även en gratisversion. Inte för att det är dem som dominerar AV-marknaden.

Bitdefender skulle jag nog tro är större än Symantec.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av buddaz:

F/P som gatan, extremt dålig support som kan nada, UI som är hemskt och att Bitdefender inte själva kunde beskriva om en funktion som gör att användaren blir blockerad ut mot internet. Sedan stör jag mig enormt på alla dessa antivirus program som kommer med safe pay och liknande även fast det går att stänga av. I övrigt är motron helt ok utan det är allt annat crap som jag lätt kan vara utan. Med ESET som jag använder är allt så enkelt utan en armé med krångliga menyer. Därför byter jag inte bort mitt favorit program. Har provat en del däremot går jag alltid tillbaka till ESET.

Vet inte vad F/P är, så det kan jag inte svara på, men resten låter ju mest som subjektiva åsikter. Själv tycker jag gränssnittet är ganska snyggt och lättförstått. Funktioner som "Wallet" och så har jag inte använt, det kan jag hålla med om är onödigt i de flesta fall... Men att de finns där är inget jag direkt stör mig på.

ESET använde jag för länge sedan och tröttnade då det kändes så gammaldags (subjektivt, jag vet), men det kanske har fräschats upp på äldre dagar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Värst vad man blir nerskjuten bara för at man rekommenderar mse.

Jag är inte medveten om att jag haft något virus. Har kollat med standalone virus scanners regelbundet både från safe mode och från linux live boot. Bla clamwin och kaspersky. Sen har jag ganksa bra koll på den kod som körs på mina maskiner, och har aldrig upptäckt något. Men det är klart att jag kan ha missat det - visst! Hur är ni som kör annan AV-programvara säkra på att ni inte får virus?

Jag förstår att folk blir lurade, nu tipsar vi för en sweclockersmedlem som borde ha iaf den minimala koll att han/hon inte faller för ett nigeriabrev eller liknande scam. Vi tipsar om en softvara som i alla fall inte skulle stoppa mormor från att åka till nigeria och rädda en princessa efter mormor fått ett textbaserat email.

Kör också MSE.
Och dubbelkollar lite då och då med nån onlinescanner eller installerar nåt annat temporärt för att se om nåt slunkit mellan.
Hittills så har MSE fångat allt verkar det som.

Men många verkar glömma att virus/malware i regel inte installerar sig självt.
Gillar man att pillra på allt som har "warez" i namnet så kan jag förstå paranoian.
Samma sak om man spenderar mycket tid på suspekta sidor med en sårbar browser (chrome verkar t.ex vara extremt känsligt för diverse exploits).
Eller om man inte kan låta bli att installera allt som polarna rekommenderar "Kolla här, du får en brud som följer muspekaren !!11!!".......

"Alla" av oss sitter ju numera även med en hårdvarubrandvägg, och redan där stoppas i princip alla automatiserade försök att hitta sårbarheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad F/P är, så det kan jag inte svara på, men resten låter ju mest som subjektiva åsikter. Själv tycker jag gränssnittet är ganska snyggt och lättförstått. Funktioner som "Wallet" och så har jag inte använt, det kan jag hålla med om är onödigt i de flesta fall... Men att de finns där är inget jag direkt stör mig på.

ESET använde jag för länge sedan och tröttnade då det kändes så gammaldags (subjektivt, jag vet), men det kanske har fräschats upp på äldre dagar.

False/Positives eller du kanske inte förstod den hinten. Orkar som sagt inte med flashiga UI, vill ha det rent och enkelt. Finns fler än jag som har klagat på Bitdefender:s support, finns om du orkar leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Använder Bitdefender som en av sina motorer. Bitdefender äger nästan allt idag och efter erfarenhet med vanliga Bitdefender antivirus så säger jag nej tack till lösningar som innehåller Bitdefender. Bitdefender är som Intel på CPU marknaden, rena jävla skurkar.

Du menar att dom har tvivelaktiga metoder men iaf gör de bästa produkterna så det bara är att bita i det sura äpplet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Samma sak om man spenderar mycket tid på suspekta sidor med en sårbar browser (chrome verkar t.ex vara extremt känsligt för diverse exploits).

Alla webbläsare är lika sårbara så den tar jag bara med en nypa salt. Det som skiljer är hur enkelt man utför hotet. Chrome har folk lyckas hacka dess sandlåda fast det var inte direkt något man utför på 10 minuter samma med Firefox medan IE har det varit enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Bitdefender skulle jag nog tro är större än Symantec.

Bitdefender är en liten Rumänsk firma som växt till ca 500 anställda nu. Det vill säga Kaspersky, McAfee/Intel Security, Sophos, F-Secure, ESET, Symantec, AVG, Avira och säkert någon till är större, och Bitdefender har 1.8% av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du menar att dom har tvivelaktiga metoder men iaf gör de bästa produkterna så det bara är att bita i det sura äpplet ?

Använder ej Bitdefender. Bäst tycker jag är att ta i för mycket. Bitdefender är mest bara stora med allt för mycket pengar. Jag tyckte Avast var flera gånger bättre än Bitdefender, tyvärr har Avast legat och sovit med vissa funktioner som jag anser hade kunnat varit lovande och utvecklat Avast framåt. Andra aktörer visar att det går framåt däremot är det nästan alltid Bitdefender allt handlar om och därför gillar jag inte Bitdefender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bitdefender är en liten Rumänsk firma som växt till ca 500 anställda nu. Det vill säga Kaspersky, McAfee/Intel Security, Sophos, F-Secure, ESET, Symantec, AVG, Avira och säkert någon till är större, och Bitdefender har 1.8% av marknaden.

Jag tänker mer utifrån intäkter och inte utifrån antal anställda. Svårt att hitta någon ordentlig kvartalsrapport på företagen.

För 2012-2013
1:a Symantec, 2: McAfee och 3: IBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tänker mer utifrån intäkter och inte utifrån antal anställda. Svårt att hitta någon ordentlig kvartalsrapport på företagen.

Vilket troligen är mindre än de som har större marknadsandel inom AV. Vilket bland annat är Symantec. Många företag, kommuner och myndigheter kör Symantec Endpoint Security.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av buddaz:

False/Positives eller du kanske inte förstod den hinten. Orkar som sagt inte med flashiga UI, vill ha det rent och enkelt. Finns fler än jag som har klagat på Bitdefender:s support, finns om du orkar leta.

Nej, det skrev jag ju att jag inte gjorde såg du väl

Sen har de enligt tester 0 (eller max 1), så det vet jag inte om jag hade stört mig på. Har själv inte fått en endaste.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket troligen är mindre än de som har större marknadsandel inom AV. Vilket bland annat är Symantec. Många företag, kommuner och myndigheter kör Symantec Endpoint Security.

Finns ett företag som heter EMC som är det femte största och TrendMicro är fjärde störst. Sedan räknar man in övrigt. Fastnade i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det skrev jag ju att jag inte gjorde såg du väl

Sen har de enligt tester 0 (eller max 1), så det vet jag inte om jag hade stört mig på. Har själv inte fått en endaste.

Hur kan man testa AV appz när man inte vet vad som skummrasket kan vaska fram? Heuristik, säkra trace och code snitt eller vad menar du. Det är totalt menlöst att testa nämnda appz gällande aktiv skydd, däremot är det möjligt att testa deras förmåga att rensa systemet. Det kan de flesta av dessa program göra, lika bra som alla andra gratis dito...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Finns ett företag som heter EMC som är det femte största och TrendMicro är fjärde störst. Sedan räknar man in övrigt. Fastnade i ämnet.

Inte just inom AV. EMC är stora på lagring, de äger även VMware. Närmast du kommer säkerhet där är RSA. Dvs jag vet inte vad du babblar om längre. På klientsidan har Trend Micro som mest ett par procent. Däremot är de en ganska stark och gammal spelare som har produkter för andra marknader de lever på.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eqon:

Hur kan man testa AV appz när man inte vet vad som skummrasket kan vaska fram? Heuristik, säkra trace och code snitt eller vad menar du. Det är totalt menlöst att testa nämnda appz gällande aktiv skydd, däremot är det möjligt att testa deras förmåga att rensa systemet. Det kan de flesta av dessa program göra, lika bra som alla andra gratis dito...

Man slänger kod mot programmet och ser vad som fastnar..? Självklart kan man testa, eftersom mängder med sidor redan gör det, och har länge gjort det.

Och vad är grejen med "appz"..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte just inom AV. EMC är stora på lagring, de äger även VMware. Närmast du kommer säkerhet där är RSA. Dvs jag vet inte vad du babblar om längre. På klientsidan har Trend Micro som mest ett par procent. Däremot är de en ganska stark och gammal spelare som har produkter för andra marknader de lever på.

Menar att jag tyckte det var intressant att se vad som var störst och fastnade i ämnet. Jag förstod det med när jag såg vad EMC jobbar med. Räknas ändå som de största på säkerhetslistan.