Sapphire 7970 Dual-X kylflänsar?

Permalänk
Medlem

Sapphire 7970 Dual-X kylflänsar?

Hej,

köpte nyligen en Dual-X kylare som suttit på ett sådant här kort från en här på sweclockers. http://www.tweaktown.com/reviews/4599/sapphire_radeon_hd_7970...

för att ersätta kylaren på mitt Sapphire referens 7970.

Men Dual-X kylaren har endast "kontakt" med själva GPU:n. Alla V-ram och motstånd har alltså ingen kylning förutom det luftflöde som de båda fläktarna skapar. Nu undrar jag om denna kylning är nog för v-ram:et eller om jag måste införskaffa kylflensar och klistra på? Och i sådana fall, har ni tips på affär där man kan köpa dessa + lim?

Tacksam för svar!

Kortet utan kylare.

Referenskylaren där man kan se hur det täcker vram + några av "motstånden"

Dual-X kylaren där man ser hur den endast täcker GPU:n.

Här kan man se mellanrummet mellan flänsarna och vram samt motstånd.

Återigen mellanrum.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

SweC testade ju det där med en H2O adapter och kom fram till att minnena var jätte varma med eftermarknadskylare men att de fungerade.

Helt klart så hade det hjälpt om du stoppade på lite metall på dem, men jag tror de ska fungera utan.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Så här ska det se ut under kylaren.
Jag skulle INTE köra utan dessa kylflänsar.

Leta på tex Ebay.

Jag har själv erfarenhet av Arctic Accelero Xtreme III och Accelero Xtreme IV.

Mitt råd är att inte låta ditt grafikkort bestämma fläktkurva innan du vet hur allting kyls under max press.
Sapphire TRIXX är ett program som låter dig väldigt lätt sätta din kylning på önskat varvtal.
GPU-Z håller koll på ditt korts sensorer.

Har du tillgång till en extraskärm? Har du det så kör GPU-Z på den skärmen när du pressar kortet så kan du se temp samtidigt.
Har du inte tillgång till en skärm till så kan GPU-Z logga värdena.

Gör detta så du inte råka bränna ditt kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

http://i39.tinypic.com/a0hshd.jpg

Så här ska det se ut under kylaren.
Jag skulle INTE köra utan dessa kylflänsar.

Leta på tex Ebay.

Jag har själv erfarenhet av Arctic Accelero Xtreme III och Accelero Xtreme IV.

Mitt råd är att inte låta ditt grafikkort bestämma fläktkurva innan du vet hur allting kyls under max press.
Sapphire TRIXX är ett program som låter dig väldigt lätt sätta din kylning på önskat varvtal.
GPU-Z håller koll på ditt korts sensorer.

Har du tillgång till en extraskärm? Har du det så kör GPU-Z på den skärmen när du pressar kortet så kan du se temp samtidigt.
Har du inte tillgång till en skärm till så kan GPU-Z logga värdena.

Gör detta så du inte råka bränna ditt kort.

Har limmet för dessa heatsinks förbättrats med åren? Bytte kylare på mitt 4850 för många år sedan, och de fäste inte mycket bättre än papper.

Permalänk
Medlem

Jadå, mina kylflänsar sitter som berget.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

http://i39.tinypic.com/a0hshd.jpg

Så här ska det se ut under kylaren.
Jag skulle INTE köra utan dessa kylflänsar.

Leta på tex Ebay.

Jag har själv erfarenhet av Arctic Accelero Xtreme III och Accelero Xtreme IV.

Mitt råd är att inte låta ditt grafikkort bestämma fläktkurva innan du vet hur allting kyls under max press.
Sapphire TRIXX är ett program som låter dig väldigt lätt sätta din kylning på önskat varvtal.
GPU-Z håller koll på ditt korts sensorer.

Har du tillgång till en extraskärm? Har du det så kör GPU-Z på den skärmen när du pressar kortet så kan du se temp samtidigt.
Har du inte tillgång till en skärm till så kan GPU-Z logga värdena.

Gör detta så du inte råka bränna ditt kort.

Vilka kylflänsar är det där? Och var kan jag införskaffa dem förutom ebay?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Det är från Arctic Accelero Xtreme III.

Sök på tex VGA RAM Cooling Heatsinks på amazon.com

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.