Intel lanserar Skylake för stationära datorer till skolstarten

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Skylake för stationära datorer till skolstarten

De senaste uppgifterna om Intel Skylake talar för att arkitekturen släpps i slutet av sommaren, men redan under Computex 2015 väntas partnertillverkare visa upp kompatibla moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det lanseras något som får mig att vilja byta ut mitt 3930k-system, men jag tvivlar på att prestandan kommer öka tillräckligt mycket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Blir till att bygga nytt efter sommaren då!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När kommer skylake till bärbara segmentet?

Permalänk
Medlem

intressant med (preliminära) datum. Även om jag inte tror jag kommer köpa ny burk förrän tidigast nästa år så ser jag fram emot lansering och tester.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Så där ja. Sitter man som jag på ett 2600k-system är man ju i princip skyldig att bygga nytt i höst. Oavsett nivån på prestandaförändring..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Så där ja. Sitter man som jag på ett 2600k-system är man ju i princip skyldig att bygga nytt i höst. Oavsett nivån på prestandaförändring..!

Min 2600k får hänga med nått år till

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Minsc S2:

Hoppas att det lanseras något som får mig att vilja byta ut mitt 3930k-system, men jag tvivlar på att prestandan kommer öka tillräckligt mycket.

Du lär nog inte vilja gå från sex kärnor Sandy Bridge‑E till fyra kärnor Skylake, även om IPC:n är en bit högre (såvida du inte bara spelar spel eller värderar energiförbrukning högt). Skylake‑E är väl ett naturligt nästa steg för er Sandy Bridge‑E-folk?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Så där ja. Sitter man som jag på ett 2600k-system är man ju i princip skyldig att bygga nytt i höst. Oavsett nivån på prestandaförändring..!

Javisst samma här 2600k tuffar på fint men det känns som det dax byta ut den snart, ser fram emot vad Skylake har att erbjuda.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kommer Nvidia släppa nytt högprestandakort till sensommaren så finns det nog risk för att jag bygger nytt

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Kanske läge att gå ifrån min i5-2500k@4,3ghz... Borde väl ge en lite bump iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min med känner inget behov av uppgradering. Men visst nya saker är kul

Skrivet av kakan86:

Min 2600k får hänga med nått år till

Permalänk
Medlem

Jag är kanske lite out of the loop - men har vi någon som helst information om eventuella prestandaökningar?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

sitter med en i4770 o 32gb ddr3, känns inte så bråttom att uppgradera direkt. Kan inte säga att jag behöver mer prestanda någonstans. Tryckte in ett GF 980 för ett tag sen, så alla spel flyter på fint o för resten dvs Visual Studio, Cubase o Photoshop så har jag prestanda så att det räcker o blir över. Känns konstigt, för några år sen så kände man nästan en tvång att hoppa på varje generations skifte, så är det inte längre. Det jag skulle önska är att man på desktop moderkort la lika mkt krut på energiåtgärder o smarta finesser som på laptops, så att den inte behövde så mycket kyla, samt att man kunde lämna den på 24/7 utan att känna att man slösar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Horvendile:

Jag är kanske lite out of the loop - men har vi någon som helst information om eventuella prestandaökningar?

Det brukar väl bli en 5-10%.

Förhoppningsvis blir det en större ökning än vanligt den här gången.
Det som talar för det är att AMD släpper nytt till hösten.
Om det vill sig riktigt illa så kan det resultera i att folk överväger att köpa AMD CPUer av andra skäl än ideologiska.
Man kan tänka sig att Intel för att undvika det scenariot tar i lite extra med Skylake.
Spekulerar/Önsketänker bara här.

Permalänk
Medlem

Så I7:an kommer att ha 4kärnor + HT igen enligt nyheten? Aningen besviken att vi inte får processorer med 6 eller 8 kärnor i detta segmentet men det kanske ändras närmare lansering

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det brukar väl bli en 5-10%.

Förhoppningsvis blir det en större ökning än vanligt den här gången.
Det som talar för det är att AMD släpper nytt till hösten.
Om det vill sig riktigt illa så kan det resultera i att folk överväger att köpa AMD CPUer av andra skäl än ideologiska.
Man kan tänka sig att Intel för att undvika det scenariot tar i lite extra med Skylake.
Spekulerar/Önsketänker bara här.

Ja, en hel del önsketänkande. För det första så är det nästa år AMD kommer med nytt. För det andra så blir inte Intels processorer bara snabbare utan vidare om det behövs. Det är extremt svårt att öka IPCn för Intel just nu, utöver det så sitter de fast i frekvensväggen, och varje steg uppåt i frekvens leder till kraftigt ökad värmeutveckling, det tycks bli värre för varje processkrympning.

Permalänk
Medlem

Lär ju då inte byta ut min 5820k

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Horvendile:

Jag är kanske lite out of the loop - men har vi någon som helst information om eventuella prestandaökningar?

Som redan nämnts, det kommer antagligen vara väldigt blygsamma prestandaökningar rent generellt. För den som tror att det beror på att Intel håller tillbaka prestandaförbättringar p.g.a. bristande konkurrens kanske borde fundera på vad som är Intels värsta konkurrent för tillfället...

Intel konkurrerar till väldigt stor del med sig själv, i denna tråd ser vi folk som inte ser poängen med att uppgradera från en i7 2600 och det är tveksamt om en sådan uppgradering är vettig sett till hur mycket prestanda man vinner. Intel behöver hitta något som gör det värt att uppgradera, så tvivlar stark på att de på något sätt håller tillbaka något + den stora konkurrenten numera är ju alla ARM-tillverkare.

Att öka IPC blir exponentiellt svårare, kanske inte är en slump att Intel (Haswell), IBM (POWER8) och Apple (Cyclone2) alla ligger på väldigt snarlika IPC-nivåer i program som helt körs ur lägsta nivå cache, utan snarare en hint om att man börjar närma sig mer fundamentala problem. Forskning pekar på att, i genomsnitt, finns inte speciellt mycket mer inneboende parallellism i en enskild instruktionsström än vad som kan möjliggöra att köra 2-2.5 instruktioner per cykel. Dagens CPU-designer där man prioriterat IPC ligger redan i detta intervall!

Vad man fortfarande kan förbättra är vissa specifika områden, flyttalsdelen och mer generellt SIMD-instruktioner (SSE/AVX för x86) är ett exempel där prestanda ökat rejält över åren, fördubblades i Core2, igen med Sandy Bridge, åter igen med Haswell och Skylake kommer dubbla det ännu en gång via AVX512. Tyvärr betyder detta rätt lite för "vanliga" program, däremot viktigt inom vissa specifika områden som HPC och liknande. Faktum är att flyttalsprestanda med AVX har de senaste åren ökat så mycket att beräkningar med dubbel precision (64-bitar) är ungefär lika snabbt med AVX/AVX2 på Haswell som med många konsument-dGPUer, med AVX512 lär CPU-delen passera GPUer (GPUer är dock fortfarande rejält mycket snabbare med 32-bitars flyttal).

Edit: typo, ska vara Skylake där det stod Broadwell <:/

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

kommer vi få 4 kärnor igen på i5an och 4kärnor med HT på i7an igen?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

kommer vi få 4 kärnor igen på i5an och 4kärnor med HT på i7an igen?

Ja, INtel kommer att mjölka detta konceptet fram tills AMD ens är i närheten prestandamässigt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Min i7 2600k tuffar på fint. Men är ändå sugen på att förnya. Tror inte själva processorbytet kommer att märkas så mycket. Tror att den största märkbara skillnaden kommer att bli på moderkortet/styrkretsen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som redan nämnts, det kommer antagligen vara väldigt blygsamma prestandaökningar rent generellt. För den som tror att det beror på att Intel håller tillbaka prestandaförbättringar p.g.a. bristande konkurrens kanske borde fundera på vad som är Intels värsta konkurrent för tillfället...

Intel konkurrerar till väldigt stor del med sig själv, i denna tråd ser vi folk som inte ser poängen med att uppgradera från en i7 2600 och det är tveksamt om en sådan uppgradering är vettig sett till hur mycket prestanda man vinner. Intel behöver hitta något som gör det värt att uppgradera, så tvivlar stark på att de på något sätt håller tillbaka något + den stora konkurrenten numera är ju alla ARM-tillverkare.

Att öka IPC blir exponentiellt svårare, kanske inte är en slump att Intel (Haswell), IBM (POWER8) och Apple (Cyclone2) alla ligger på väldigt snarlika IPC-nivåer i program som helt körs ur lägsta nivå cache, utan snarare en hint om att man börjar närma sig mer fundamentala problem. Forskning pekar på att, i genomsnitt, finns inte speciellt mycket mer inneboende parallellism i en enskild instruktionsström än vad som kan möjliggöra att köra 2-2.5 instruktioner per cykel. Dagens CPU-designer där man prioriterat IPC ligger redan i detta intervall!

Vad man fortfarande kan förbättra är vissa specifika områden, flyttalsdelen och mer generellt SIMD-instruktioner (SSE/AVX för x86) är ett exempel där prestanda ökat rejält över åren, fördubblades i Core2, igen med Sandy Bridge, åter igen med Haswell och Broadwell kommer dubbla det ännu en gång via AVX512. Tyvärr betyder detta rätt lite för "vanliga" program, däremot viktigt inom vissa specifika områden som HPC och liknande. Faktum är att flyttalsprestanda med AVX har de senaste åren ökat så mycket att beräkningar med dubbel precision (64-bitar) är ungefär lika snabbt med AVX/AVX2 på Haswell som med många konsument-dGPUer, med AVX512 lär CPU-delen passera GPUer (GPUer är dock fortfarande rejält mycket snabbare med 32-bitars flyttal).

Mycket intressant läsning, Tack

Permalänk

Jag bara längtar.
Ni vet när man har fått hem alla saker man behöver.
Ny låda, fläktar, nya SSD (eller vad nu som kommer finnas inom det).
Alla komponenter.
Sen sitter man där beredd vid köksbordet med allt framför sig. o man tänker fan vad kul.
Sen börjar man pilla i några timmar i lugn och ro. Sen avslutar man det med sitt fina vattensystem.

Man sitter där och bara vill bli klar. Tjejen kan glömma se.... och hångel på några dagar.
Sen känslan när man trycker på det nya nätdel. Man kollar in så allt sitter bra med vattensystemet.

Sen flyttar man in lådan till sitt ställe och kopplar in allt. Man känner att magen börjar bli lite nervös.
Man tänker. Fa.... om jag nu har förstört grafikkortet när jag monterade vatten blocket eller om där är nu massa bugar och dåliga driv.

Sen väl när man ser första startup av Windows så dyker man ner i något program som kollar hur snabba minne man har nu eller SSD och sen tittar man på sina skärm dumpar på de gamla resultatet. så hoppas man på det man tänkte när man satt där vid köksbordet vid början av bygget. Hoppas nu man får MYCKET MYCKET bättre resultat än innan.

Sen efter några timmars sittande vid skärmen så hör jag min tjej smälla igen dörren surt.
Efter några minuter får jag ett meddelande på min gamla mobil. För någon ny vill jag inte ha. Jag vill ha en superdator.

Hon skriver surt .VI SES OM NÅGRA DAGAR....... JAG SOVER HOS NÅGON KILLE JAG GILLAR. ja ha vem bryr sig. jag har ju min nya dator.

Permalänk
Skrivet av asard1212:

Jag bara längtar.
Ni vet när man har fått hem alla saker man behöver.
Ny låda, fläktar, nya SSD (eller vad nu som kommer finnas inom det).
Alla komponenter.
Sen sitter man där beredd vid köksbordet med allt framför sig. o man tänker fan vad kul.
Sen börjar man pilla i några timmar i lugn och ro. Sen avslutar man det med sitt fina vattensystem.

Man sitter där och bara vill bli klar. Tjejen kan glömma se.... och hångel på några dagar.
Sen känslan när man trycker på det nya nätdel. Man kollar in så allt sitter bra med vattensystemet.

Sen flyttar man in lådan till sitt ställe och kopplar in allt. Man känner att magen börjar bli lite nervös.
Man tänker. Fa.... om jag nu har förstört grafikkortet när jag monterade vatten blocket eller om där är nu massa bugar och dåliga driv.

Sen väl när man ser första startup av Windows så dyker man ner i något program som kollar hur snabba minne man har nu eller SSD och sen tittar man på sina skärm dumpar på de gamla resultatet. så hoppas man på det man tänkte när man satt där vid köksbordet vid början av bygget. Hoppas nu man för MYCKET MYCKET bättre resultat än innan.

Sen efter några timmars sittande vid skärmen så hör jag min tjej smälla igen dörren surt.
Efter några minuter får jag ett meddelande på min gamla mobil. För någon ny vill jag inte ha. Jag vill ha en superdator.

Hon skriver surt .VI SES OM NÅGRA DAGAR....... JAG SOVER HOS NÅGON KILLE JAG GILLAR. ja ha vem bryr sig. jag har ju min nya dator.

She's a keeper! :D:D

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sh4dy:

kommer vi få 4 kärnor igen på i5an och 4kärnor med HT på i7an igen?

Tror aldrig Intel officiellt sagt att så är fallet, men många är övertygade om att det bara tillverkas två konfigurationer av desktop-CPUer, som i sin fulla konfiguration blir i7 samt i3.

En i7 som har någon defekt på L3-cache eller defekt på de replikerade delarna för Hyper Threading får 0.5MB L3 cache per "cache-slice" avstängd (är en "slice" per kärna) samt HT avstängd och kallas i5.

i3 har liknande varianter, men här kan även defekter i GPU-delen stängas av så det blir en HD-graphics i stället för GT2. i3 och i7 har samma 2MB L3-cache per "slice" medan Pentium och i5 har samma 1.5MB L3-cache per slice och avslagen HT.

Så ja: vi kommer få se samma konfiguration på i5 och det lär nog vara fallet så länge som "mainstream" kör med max 4-kärnor vilket lär vara inom överskådlig framtid då ingen ännu hittat något vettigt att göra med så många CPU-kärnor i "vanliga" program.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det tar så långt för releasen ville bygga en ny dator innan sommaren men bestämde mig att vänta på Skylake istället, sitter fortfarande på en Q6600 @3.2 4gb ddr2 hd5850 1gb och har varit trött på den ett par år nu, börjar bli jävligt svårt att njuta av spel ( om jag ens kan få igång dem! ) Hoppas iaf att Skylake är värt väntan och att Nvidia kommer ut med något nytt och kraftigt samtidigt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Som redan nämnts, det kommer antagligen vara väldigt blygsamma prestandaökningar rent generellt. För den som tror att det beror på att Intel håller tillbaka prestandaförbättringar p.g.a. bristande konkurrens kanske borde fundera på vad som är Intels värsta konkurrent för tillfället...

Intel konkurrerar till väldigt stor del med sig själv, i denna tråd ser vi folk som inte ser poängen med att uppgradera från en i7 2600 och det är tveksamt om en sådan uppgradering är vettig sett till hur mycket prestanda man vinner. Intel behöver hitta något som gör det värt att uppgradera, så tvivlar stark på att de på något sätt håller tillbaka något + den stora konkurrenten numera är ju alla ARM-tillverkare.

Att öka IPC blir exponentiellt svårare, kanske inte är en slump att Intel (Haswell), IBM (POWER8) och Apple (Cyclone2) alla ligger på väldigt snarlika IPC-nivåer i program som helt körs ur lägsta nivå cache, utan snarare en hint om att man börjar närma sig mer fundamentala problem. Forskning pekar på att, i genomsnitt, finns inte speciellt mycket mer inneboende parallellism i en enskild instruktionsström än vad som kan möjliggöra att köra 2-2.5 instruktioner per cykel. Dagens CPU-designer där man prioriterat IPC ligger redan i detta intervall!

Vad man fortfarande kan förbättra är vissa specifika områden, flyttalsdelen och mer generellt SIMD-instruktioner (SSE/AVX för x86) är ett exempel där prestanda ökat rejält över åren, fördubblades i Core2, igen med Sandy Bridge, åter igen med Haswell och Skylake kommer dubbla det ännu en gång via AVX512. Tyvärr betyder detta rätt lite för "vanliga" program, däremot viktigt inom vissa specifika områden som HPC och liknande. Faktum är att flyttalsprestanda med AVX har de senaste åren ökat så mycket att beräkningar med dubbel precision (64-bitar) är ungefär lika snabbt med AVX/AVX2 på Haswell som med många konsument-dGPUer, med AVX512 lär CPU-delen passera GPUer (GPUer är dock fortfarande rejält mycket snabbare med 32-bitars flyttal).

Edit: typo, ska vara Skylake där det stod Broadwell <:/

Antar att det finns rätt mycket att förbättra vad gäller integrerad GPU på processorn dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

...
Tjejen kan glömma se.... och hångel på några dagar.

....

Sen efter några timmars sittande vid skärmen så hör jag min tjej smälla igen dörren surt.
Efter några minuter får jag ett meddelande på min gamla mobil. För någon ny vill jag inte ha. Jag vill ha en superdator.

Hon skriver surt .VI SES OM NÅGRA DAGAR....... JAG SOVER HOS NÅGON KILLE JAG GILLAR. ja ha vem bryr sig. jag har ju min nya dator.

LOL (på riktigt, så att kollegorna undrar vf man skrattade åt)

Synd bara att du inte kan stänga av eller sätta tjejen i vänteläge...

Och det är väl tur att du inte gör detta för ofta

Permalänk
Medlem

Längtar som spiken efter detta.

Skylake-S det här S'et är väl som "K" modellerna bara att den heter S nu istället?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil