Cyberkriminella kommer över 8 miljarder kronor i "världens största bankrån"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte tycka synd om bankerna. Det går inte. Däremot kan man ju ifrågasätta vad i helvete de abställda håller på med som öppnar bilagor på måfå på jobbmailen.

Vad jag läst i andra medier verkar det som att de skickat bilagorna från andra anställdas adresser, så är väl inte helt på måfå. Bankerna i sig är det förmodligen inte så synd om, värre för de vars konton pengarna tagits ifrån...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Vad jag läst i andra medier verkar det som att de skickat bilagorna från andra anställdas adresser, så är väl inte helt på måfå. Bankerna i sig är det förmodligen inte så synd om, värre för de vars konton pengarna tagits ifrån...

Jag tror det är rätt lugnt. De flesta banker är ersättningsskydliga för bedrägerier som drabbar enskilda kunders konton.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

8 miljarder kronor är ingenting mot det som bankerna har stulit.

Dom största bankrånen är inte dom externa när någon bryter sig, det är dom interna där ledningen är med på det.
Dom rånar sina kunder på hundratalsmiljarder kronor och sen när bubblan spricker så blir det en bostadsmarknadskrasch och ekonomisk depression i hela landet, sen för att få landet på fötter igen så är det skattebetalarna som ska betala för det.

U.S. Department of Justice
Justice Department, Federal and State Partners Secure Record $13 Billion Global Settlement with JPMorgan for Misleading Investors About Securities Containing Toxic Mortgages
http://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-federal-and-...

The Wall Street Journal
J.P. Morgan, U.S. Settle for $13 Billion
http://www.wsj.com/articles/SB1000142405270230443980457920770...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Jag säger grattis till dom! Bravo!

Ja Grattis nu får kunderna högre avgifter som kompensation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

När det inte finns några banker att råna, så rånar man dom virtuellt. Inget konstigt med det.

Trodde de att bara för att man tar bort alla kontanter från banken så skulle det lösa något?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Även om de är rånare är detta ändå skickligt genomfört och utan att folk blivit hotade och skadade som det annars brukar bli vid bankrån.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är rätt lugnt. De flesta banker är ersättningsskydliga för bedrägerier som drabbar enskilda kunders konton.

Ja, man kan ju alltid hoppas, processen innebär oavsett problem och kan bli kostsam för kontoinnehavaren om denne är i akut behov av sina tillgångar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Säg att man är snabb och öppnar ett skumt mail. Men man klickar ej på någon medföljande länk. Är man smittad direkt då?. Även om man ej öppnar någon länk eller liknande. Hur fungerar det där.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Måste ändå säga att jag respekterar kriminella som har lite skicklighet och kunskap och inte bara är brutala kötthuvuden som misshandlar och hotar sig till pengar. Men med tanke på ingången så visas det än en gång att användarna är den svagaste länken i vilket datorsystem som helst.

Det är väl fullt möjligt, rent av troligt, att flertalet misst livet och över många år kommer många göra det pga. en stöld på 8 miljarder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så jäävla häftigt! Tänkte direkt på Oceans gänget lr Impossible Mission Force. Riktigt grymt! Jag undrar dock vad efterdyningarna av detta kommer bli....

....Bara de inte snodde mina pengar

Skrivet av rektor:

8 miljarder kronor är ingenting mot det som bankerna har stulit.

Dom största bankrånen är inte dom externa när någon bryter sig, det är dom interna där ledningen är med på det.
Dom rånar sina kunder på hundratalsmiljarder kronor och sen när bubblan spricker så blir det en bostadsmarknadskrasch och ekonomisk depression i hela landet, sen för att få landet på fötter igen så är det skattebetalarna som ska betala för det.

U.S. Department of Justice
Justice Department, Federal and State Partners Secure Record $13 Billion Global Settlement with JPMorgan for Misleading Investors About Securities Containing Toxic Mortgages
http://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-federal-and-...

The Wall Street Journal
J.P. Morgan, U.S. Settle for $13 Billion
http://www.wsj.com/articles/SB1000142405270230443980457920770...

Så sant så!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tror ni på fullaste allvar att bankerna bara tar smällen och att ni inte drabbas? Sådana här saker drabbar alla kunder genom att bankerna kompenserar bortfallet genom att helt enkelt ta in mer pengar. Detta görs genom högre räntenetto (tar ut högre ränta när de lånar ut pengar), nya/höjda avgifter på kort/konton etc. De blir inte lidande i slutändan, de vet att ni antagligen inte byter bank iaf - bankväsendet har bland den lägsta customer churnen av alla branscher. När jag läste en grundkurs om bankväsendet för några år sedan så minns jag bland annat en forskningsrapport som visade att sannolikheten att en svensk skiljer sig är större än sannolikheten att han/hon byter bank.

Då måste jag vara ganska onormal iom att jag har bytt bank två gånger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Vad jag läst i andra medier verkar det som att de skickat bilagorna från andra anställdas adresser, så är väl inte helt på måfå. ...

Tycker ändå att det är ganska korkat: tron på att systemet aldrig ljuger för dig (dvs. tron på att ingen kan få systemet att ljuga.)
Är ju samma princip som när sådana där msn-virus och liknande florerade back in the day.
Om någonting ser lite udda ut ska en varningsflagga resas oavsett vem avsändaren "påstås" vara.
Jag fick aldrig sådan där skit, men folk vill slippa tänka kritiskt (eller lära sig tänka kritiskt) om de inte tror att det behövs.

...och det är väll där problemet ligger egentligen, jag säger inte att dessa människor var omoraliskt lata, och även om jag sitter här och rullar med ögonen så tycker jag väll egentligen inte att de är korkade heller, snarare att de inte trodde det behövdes.
Dvs. problemet var okunskap - djupare förståelse för hur datorsystem fungerar är inte så vanligt hos gemene man.

Med dagens utveckling kommer dock denna typen av problem bara bli vanligare och vanligare, frågan är om inte mer systemvetenskap måste bli en del av grundutbildningen. (Det är en retorisk fråga, behovet av teknisk förståelse i industri och vardagen växer obundet. Den riktiga frågan är när? Har vi redan passerat punkten då det vore korkat att inte ha det så, eller ligger det fortfarande lite framför oss i tiden?)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag gillar att läsa om såna här händelser, håller också på gänget som lyckades med detta! Nu undrar ni varför jag tycker så och svaret är lätt: vi lever i ett monetärt system som är så korrupt och fyllda med säkerhetshål, för att inte nämna den massiva ojämheten bland utbetalning till folket som faktiskt får ta del av denna ytte pytte lilla fiat valuta. De dom säger att 1% av världen äger över 50% av resurserna här på jorden.

Jag skulle kunna jämföra dessa ligor med robin hood, även om vi, folket, inte får ta del av dessa pengar. Men det är också bra detta, för det visar bankvärlden, som så hetskt förespråkar digitala banköverföringar, att detta är just 1or o 0or, och inget med faktiskt värde. hur mycket pengar har liksom skapats under de senaste 20 åren sen digital banking kommit igång på riktigt?

vi måste lämna det monetära samhället och söka andra former av system.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Säg att man är snabb och öppnar ett skumt mail. Men man klickar ej på någon medföljande länk. Är man smittad direkt då?. Även om man ej öppnar någon länk eller liknande. Hur fungerar det där.

Nej man är rätt safe så länge man inte klickar på en länk eller bifogad fil. Idag filtreras mycket bort direkt då de känner av skadlig kod. Men i dessa fall handlar det om företag som många då kör med Windows och troligen MS Office. När någon klickar på filen så kollar den igenom hela din kontaktlista. mailar alla i den listan och det ser därför ut att komma från dig. Kollegorna tror det kanske är en rapport eller liknande och öppnar filen och det hela börjar om. Har man då folk i kontaktlistan utanför sitt egna företag sprids det vidare till andra osv osv. Detta går såklart även för hemanvändare också men om du för 10 år sen använde tex hotmail/msn så kanske du märkt av hur mycket mindre skit som spammas runt pga bättre filter och vill man åt banken så är inte ens hotmail direkt av intresse. Det finns "bättre" sätt att sprida skräp på då.

Sen vill man också göra allting så "icke uppenbart" som möjligt för annars är risken att infektionen blir upptäckt "för snabbt". Sprids viruset hej vilt och ligger aktivt på alla datorer i världen så kommer det upptäckas snabbare. Kollar man typ på Stuxnet så har man ett ganska spännande spridning av virus och hur pass avancerat man gjort det och att även bara låta spridningen pågå en viss stund osv.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Inaktiv

Fan vad sjukt. Känns som detta är en storyline från en film.

Permalänk
Medlem

Office Space goes IRL.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ett rån kan det väl knappast vara då inget våld eller hot skett (?). Stöld är det däremot.

Permalänk
Avstängd

Blir lite imponerad och kan inte klandra "rånarna". Synd att detta slår tillbaks på det vanliga folket som får betala i slutändan. Borde vara lag på att bankerna får ta sånt här ifrån sin egen vinst eftersom det egentligen är deras fel. Och det är ju inte direkt så att det saknar pengar ;). Bankerna är de värsta utsugarna i samhället!

Permalänk
Medlem

Vilket geni gjorde grafiken med röda linjer och röda länder?

Permalänk
Medlem

Som vanligt bör man nog ta sådana där historier med en nypa salt om källan är ett antivirusföretag...
Menar de att problemet aldrig hade uppstått om de hade haft Kasperskys programvaror installerade?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EyeNEye:

När det inte finns några banker att råna, så rånar man dom virtuellt. Inget konstigt med det.

Trodde de att bara för att man tar bort alla kontanter från banken så skulle det lösa något?

Nej det var ingen som trodde det. Men dom sparar pengar och ökar säkerheten för de anställda genom att köra med lite virtual reality istället. Rånen har väl alltid flyttats dit pengarna finns, från kontoren till värdebilarna till internets. Det är dom säkerligen medvetna om. Nu slipper iaf någon bli skjuten.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Finns inget säkrare än att ha alla sina pengar undanstoppade i en madrass

Tills det att brödrosten tappar livslusten och bränner ner sin omgivning.

Permalänk
Medlem

Härligt. Med tanke på vad bankerna rånar oss vanliga kunder på tycker jag gott bankerna kan få känna på hur det är att bli rånade själva med. Tyvärr lär det väl bara drabba oss kunder med ytterligare pålagor. Bankerna är jävligt kreativa på att hitta på nya sätt att lura pengar av oss godtrogna kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

8 miljarder kronor är ingenting mot det som bankerna har stulit.

Dom största bankrånen är inte dom externa när någon bryter sig, det är dom interna där ledningen är med på det.
Dom rånar sina kunder på hundratalsmiljarder kronor och sen när bubblan spricker så blir det en bostadsmarknadskrasch och ekonomisk depression i hela landet, sen för att få landet på fötter igen så är det skattebetalarna som ska betala för det.

U.S. Department of Justice
Justice Department, Federal and State Partners Secure Record $13 Billion Global Settlement with JPMorgan for Misleading Investors About Securities Containing Toxic Mortgages
http://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-federal-and-...

The Wall Street Journal
J.P. Morgan, U.S. Settle for $13 Billion
http://www.wsj.com/articles/SB1000142405270230443980457920770...

Om du skall klaga på någon så skall du klaga på Clinton och hans ekonomiska rådgivare. De bestämde att även personer som inte har råd att köpa hus ska kunna köpa hus, för klasskillnader är ju så himla fel. Regeringen sade åt Freddie Mac (The Federal Home Loan Mortgage Corporation) och Fannie Mae (The Federal National Mortgage Association) att om de började köpa upp subprimelån (lån där låntagaren sätter huset han köper som säkerhet för husköpet; betalar han inte amorteringarna så tar banken huset) så att de utgjorde en viss procent av deras omsättning så skulle de få en extra låg ränta.

Fannie Mae och Freddie Mac är båda så kallade "government-sponsored enterprises", företag som skall ge kredit och köpa och sälja krediter inom vissa marknader, i syfte att stötta de marknader där det går dåligt, eller som i det här fallet, när politikerna bestämmer sig för något korkat.

FM & FM började köpa in subprimelån från banker runt om i USA, sätta ihop dem i så kallade "mortgage backed securities" och sälja dem vidare. Alla krediter som köps och säljs bedöms av "ratings agencies", där AAA räknas som en helt säker kredit. Till AAA-rankade krediter räknas till exempel statsobligationer. Det var i den rankingen som dessa TOTALT osäkra lån hamnade, eftersom FM & FM sålde dem, och de har amerkanska staten i ryggen.

Ju fler subprimelån som köptes upp, desto fler subprimelån kunde bankerna godkänna. I Kalifornien kunde man få ett lån på en miljon utan säkerhet och utan kontantinsats, eftersom bankerna tar husen om amorteringarna inte sköts. Men när fler och fler blir av med sina hus så sjunker ju huspriserna - det är utbud och efterfrågan som gäller - vilket leder till att bankerna får in mindre och mindre pengar och måste sälja husen snabbt för att inte förlora allt, vilket leder till att huspriserna går ner ännu mer, och både lånen och de AAA-rankade "mortgage backed securities" som FM & FM köpt och sålt har helt plötsligt tappat halva sitt värde, och kraschen är ett faktum.

Det som hände i USA var inte kapitalismens - den FRIA marknadens - fel, det var blandekonomin - den POLITISKT STYRDA marknaden - som ställde till det, precis som det varit vid varje recession/depression. Hade de inte försökt styra utbud och efterfrågan artificiellt, genom att pumpa in pengar via löften om extrem låg ränta så hade det aldrig blivit någon bostadsbubbla.

Hade inte Fannie Mae & Freddie Mac haft staten som garant i ryggen så hade de ALDRIG vågat köpa in subprimelån, som är de mest osäkra lån som finns.

De som stal från skattebetalarna var politikerna.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

När det inte finns några banker att råna, så rånar man dom virtuellt. Inget konstigt med det.

Trodde de att bara för att man tar bort alla kontanter från banken så skulle det lösa något?

De har iallafall fått bort hoten och våldet. Det är positivt. Men sedan håller jag med dig, kriminella hittar alltid en annan lösning. Det ligger i vår mänskliga natur.

Skrivet av ronnylov:

Som vanligt bör man nog ta sådana där historier med en nypa salt om källan är ett antivirusföretag...
Menar de att problemet aldrig hade uppstått om de hade haft Kasperskys programvaror installerade?

Nej inte riktigt. Tror att kaspersky inte endast är ett antivirusföretag uten ett "säkerhetsföretag" alltså experter på allting som har med skadlig kod och dataintrång att göra. Men jag har inte kollat upp det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll er till ämnet!

Med vänlig hälsning
Micha

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Är det inte grov stöld eller liknande? Rån är väl att hota någon fysiskt för att få pengarna ex.

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk

Tror dem körde "Wallhack" och "ghostade" in i valvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lixsom:

Är det inte grov stöld eller liknande? Rån är väl att hota någon fysiskt för att få pengarna ex.

"Upp med händerna annars trycker jag på enter!" Kanske räckte för att få med sig pengarna i en påse.

Skämt åsido, är det någon som ens får ersätta dessa förluster eller "trycker man nya"?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Haha de har inte snott från Sverige... #rekt <3

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*