Varför jobbar mina grafikkort bara till 50% i dying light?

Permalänk
Avstängd

Varför jobbar mina grafikkort bara till 50% i dying light?

Är det någon annan som har detta problem för det verkar vara spelet som inte kanske är optimerat för 4 grafikkort?

Här är en bild på hur dom jobbar i spelet

http://postimg.org/image/g6qnbp103/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hur ligger processor användningen? sen är det mycket möjligt att spelet inte är optimerat för SLI eller så flaskar processorn

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

4st Titan Z lär inget spel kunna utnyttja. Mig veterligen finns inget spel som grejar 8st GPUer.

Eller är det kanske 2st Titan Z?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bas Rutten:

4st Titan Z lär inget spel kunna utnyttja. Mig veterligen finns inget spel som grejar 8st GPUer.

Eller är det kanske 2st Titan Z?

Det är 2 st titan z men 4 gpu eller hur man nu ska förklara men 4 gpu kanske inte spelet är optimerat för. Får ut 100% på alla i crysis 3 så det är nog spelet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

hur ligger processor användningen? sen är det mycket möjligt att spelet inte är optimerat för SLI eller så flaskar processorn

Det är nog spelet för får ut 100% i crydis 3 med 4k å allt Max så det är nog spelet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snillet99:

Det är 2 st titan z men 4 gpu eller hur man nu ska förklara men 4 gpu kanske inte spelet är optimerat för. Får ut 100% på alla i crysis 3 så det är nog spelet

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så kan det vara som tidigare föreslagits, att CPUn flaksar i just det spelet.
Kolla din CPU-load

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Eller så kan det vara som tidigare föreslagits, att CPUn flaksar i just det spelet.
Kolla din CPU-load

Eller så har spelet som sådant sämre stöd för sli än andra, vilket det faktiskt har.
Spelet är dessutom mer CPU-bundet, vilket naturligt leder till lägre användning av GPUn.

Permalänk
Inaktiv

Kan ju vara så att det är V-sync eller liknande påslaget också.

Permalänk
Medlem

Dying Light är väldigt CPU-tungt, i synnerhet i slumm-området. Där brukar mina 2 GTX 780 ligga i ~50-70%.
I gamla stan däremot är det inte lika tungt för processorn, och där brukar jag få både betydligt högre fps, men också en GPU-usage på ~85-95%.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Dying Light är väldigt känt för att inte utnyttja SLI över huvud taget i princip. Där är rapporter om folk som kör 2st 980 och kan lika gärna stänga av ena utan att tappa nån prestanda knappt.

se https://www.youtube.com/watch?v=VDqVv5xQ5eo

Men för att sammanställa vad totala kakan finner om spelet med nvidia SLI är att det även har kasst stöd för flera CPU-cores samt att den stora flaskhalsen i spelet är view distance, som äter jättemycket prestanda tydligen men man kan dra ner den halvvägs utan att se nån skillnad förutom att man får mycket högre FPS.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Dying Light är väldigt känt för att inte utnyttja SLI över huvud taget i princip. Där är rapporter om folk som kör 2st 980 och kan lika gärna stänga av ena utan att tappa nån prestanda knappt.

se https://www.youtube.com/watch?v=VDqVv5xQ5eo

Men för att sammanställa vad totala kakan finner om spelet med nvidia SLI är att det även har kasst stöd för flera CPU-cores samt att den stora flaskhalsen i spelet är view distance, som äter jättemycket prestanda tydligen men man kan dra ner den halvvägs utan att se nån skillnad förutom att man får mycket högre FPS.

Kan folk snälla sluta länka utdaterad info?

Hans video stämmer inte längre, då Dying Light patchades + Nvidia släppte specifika drivrutiner för spelet nästan direkt efter launch. I Old Town jobbar båda mina GTX 780 rumpan av sig. (dock som sagt inte i Slums, då den zonen är betydligt mer cpu-tung.)

Viewdistance är inte heller en lika stor bov efter patchen som den är i Totalbuiscits video.
I hans fall halveras fps:en när han maxar viewdistance. I mitt fall skiljer det bara ca 10 fps mellan max och minimum.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snillet99:

Är det någon annan som har detta problem för det verkar vara spelet som inte kanske är optimerat för 4 grafikkort?

Här är en bild på hur dom jobbar i spelet

http://postimg.org/image/g6qnbp103/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har samma "problem". Det bara är så..vad det beror på vet jag inte.
Är inte din hårdvara. Det är spelet,