Nästa VLC får stöd för Google Chromecast

Permalänk
Melding Plague

Nästa VLC får stöd för Google Chromecast

I nästa version av den populära mediaspelaren VLC tillkommer en rad nya funktioner, där den kanske mest efterlängtade är stöd för strömmande video till Google Chromecast.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

så kanske dags att byta ut apple tv mot en chromecast

Permalänk

ÄNTLIGEN! Chromecast blir bara en bättre och bättre investering!

Permalänk

Riktigt jäkla härligt!

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk

kanske dags att införskaffa sig en Chromecast då.

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem

Mkt trevligt! Kände i början att de 300 man la på casten inte gav så mycket men det här gör ju den till en riktig bang för the buck!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om det kommer vara bättre än Videostream eller inte och hur det fungerar med ljudspår och undertexter.

Permalänk

Detta har jag väntat länge på, Äntligen!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Betyder detta att allt som VLC kan spela upp nu även kan spelas upp på Chromecasten?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

"Utvecklarna lovar dessutom att denden nya versionen ska återvända till Apple Appstore och IOS."

Kommer det uppdateras så att Androids beta app får chromecast stöd också tro?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet någon om VLC kan komma åt och spela upp material från exempelvis XBMC (kode?), samt hur det i så fall fungerar?

Permalänk
Avstängd

VLC 3 får stöd för Wayland också.

Det som är bra med VLC är att man kan kasta vilka trasiga, korrupta, halv-nedladdade filer som helst, och den lyckas ändå spela upp.

Permalänk
Medlem

Härligt

Permalänk

När kommer ett program som jag kan strömma en chromecast till? Så att jag kan strömma från min mobil till min htpc via chromecast.

Plugin till Kodi kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Kanske dags att köpa in en andra chromecast nu då Värt varenda krona!

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

När kommer ett program som jag kan strömma en chromecast till? Så att jag kan strömma från min mobil till min htpc via chromecast.

Plugin till Kodi kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Va?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

När kommer ett program som jag kan strömma en chromecast till? Så att jag kan strömma från min mobil till min htpc via chromecast.

Plugin till Kodi kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Plex? Något som har fungerat i snart över ett år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

som sagt Plex funkar ypperligt. har användt det ett år eller nått å funkar väldigt bra. men det är kul att även VLC hänger sig på!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Betyder detta att allt som VLC kan spela upp nu även kan spelas upp på Chromecasten?

Du får åtminstone vänta tills de faktiskt lagt till detta stöd, och inte bara har skrivit det i en potentiell changelog .

Det finns en relativt död tråd i VLC:s forum om detta. Senaste budet jag läst var att de avvaktar tills Google släpper ett officiellt och stabilt API för desktopapplikationer innan VLC ger "officiellt" stöd, då det annars skulle kunna "gå sönder" när som helst.

Rent tekniskt så går det väl redan att spela upp allt som VLC klarar via Chromecast, genom att spela upp genom en VLC-plugin till Chrome. Tidigare fanns det en som följde med VLC själv, men tror att den bara var NPAPI och därmed inte fungerar i nyare Chromeversioner, men det verkar finnas en del tredjepartsvarianter att testa om man är modig. Jag har ingen utrustning för att testa själv, dock.

Om någon har länk till den faktiska koden i VLC för Chromecast-output så får de gärna länka till relevant commit.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du får åtminstone vänta tills de faktiskt lagt till detta stöd, och inte bara har skrivit det i en potentiell changelog .

Det finns en relativt död tråd i VLC:s forum om detta. Senaste budet jag läst var att de avvaktar tills Google släpper ett officiellt och stabilt API för desktopapplikationer innan VLC ger "officiellt" stöd, då det annars skulle kunna "gå sönder" när som helst.

Rent tekniskt så går det väl redan att spela upp allt som VLC klarar via Chromecast, genom att spela upp genom en VLC-plugin till Chrome. Tidigare fanns det en som följde med VLC själv, men tror att den bara var NPAPI och därmed inte fungerar i nyare Chromeversioner, men det verkar finnas en del tredjepartsvarianter att testa om man är modig. Jag har ingen utrustning för att testa själv, dock.

Om någon har länk till den faktiska koden i VLC för Chromecast-output så får de gärna länka till relevant commit.

Jo, det är klart.

Jag undrar främst om man kommer att kunna spela upp vilka filformat som helst från telefonen eller om de fortfarande måste följa de relativt snäva begränsningar som Chromecasten har.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Jag undrar främst om man kommer att kunna spela upp vilka filformat som helst från telefonen eller om de fortfarande måste följa de relativt snäva begränsningar som Chromecasten har.

Jag skulle tro att detta går, om det nu inte går emot någon grundläggande affärsidé hos Google som gör att de kommer blockera detta, men det finns det ännu inga tendenser till, vad jag vet.

Eftersom jag inte sett VLC:s eventuella lösning så är det bara spekulationer, men som sagt: det låter rimligt att det ska gå att spela upp allt vad VLC klarar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

När kommer ett program som jag kan strömma en chromecast till? Så att jag kan strömma från min mobil till min htpc via chromecast.

Plugin till Kodi kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste du mellanlanda på en chromecast? Det finns ett antal bra plugins för Kodi men jag har själv inte utforskat att just spela upp video lagrad på telefonen till kodi men valfri upnp/dlna-app bör funka. För youtube, svtplay, ted etc finns det bra kodi-pluggar, sen installerar du någon controller-app på din telefon och "sharear" det du vill spela upp på htpcn i kodi via den appen. Yatse är enligt mig överlägsen allt annat, men den finns bara för android.

Hittar inget bättre men detta visar principen:

Permalänk
Skrivet av merdique:

Varför måste du mellanlanda på en chromecast? Det finns ett antal bra plugins för Kodi men jag har själv inte utforskat att just spela upp video lagrad på telefonen till kodi men valfri upnp/dlna-app bör funka. För youtube, svtplay, ted etc finns det bra kodi-pluggar, sen installerar du någon controller-app på din telefon och "sharear" det du vill spela upp på htpcn i kodi via den appen. Yatse är enligt mig överlägsen allt annat, men den finns bara för android.

Hittar inget bättre men detta visar principen: https://www.youtube.com/watch?v=K6L1JQpLogs

Finns det plugin för att dela skärmen/"cast screen" från android till Kodi? Något jag kan göra från android till smart-tv t.ex.

Jag vill ha ett plugin till Kodi som gör att min htpc fungerar som en chromecast.

Dela ut media och använda mobil som fjärrkontroll kan jag redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Snart har VLC så många features att man kanske blir sugen att byta ut mplayer/2 i linux mot cvlc/vlc-nox. cvlc har så ofantligt trevlig ncurses UI och har mycket fler features, men tar lite mer CPU av nån anledning.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SolidReactor:

Vet någon om VLC kan komma åt och spela upp material från exempelvis XBMC (kode?), samt hur det i så fall fungerar?

Hur menar du? VLC är en mediaspelare och Kodi är ett mediacenter. Båda är program som spelar upp mediafiler men Kodi har en biblioteksfunktion med databas för metadata. Båda tar en fil och spelar upp den. Om du har filer på en hårddisk som Kodi kan spela upp så kan VLC också spela upp dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du? VLC är en mediaspelare och Kodi är ett mediacenter. Båda är program som spelar upp mediafiler men Kodi har en biblioteksfunktion med databas för metadata. Båda tar en fil och spelar upp den. Om du har filer på en hårddisk som Kodi kan spela upp så kan VLC också spela upp dem.

Det jag kör med idag är xbmc som media bibliotek och bubbleupnp som spelaren och live-transcoder till chromecast, då chromecast inte stödjer alla codecs.
Egentligen nyfiken om VLC kan 1) spela upp material från bibliotek som xbmc, 2) kan spela upp filmer med codecs som chromcast inte stödjer själv.

Permalänk
Inaktiv

Har använt VLC som standard mediaspelare i drygt sju års tid!

Permalänk

Från en som är i princip helt okunnig:) Jag köpte en Cromecast för att spela filmer från min surfplatta på Cromecasten i TV'n men idagsläget hittar jag ingen mediaspelare som kan streama från surfplattan till TV'n med text (dvs .srt). Kommer detta vara möjligt när nya VLCuppdateringen är gjord?

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cantstandmenow:

Från en som är i princip helt okunnig:) Jag köpte en Cromecast för att spela filmer från min surfplatta på Cromecasten i TV'n men idagsläget hittar jag ingen mediaspelare som kan streama från surfplattan till TV'n med text (dvs .srt). Kommer detta vara möjligt när nya VLCuppdateringen är gjord?

Tackar för svar!

Plex fixar det, men du måste ha plex-servern på en dator. Jag skulle bli förvånad om det inte fungerar med VLCs chromecast-stöd.

Permalänk
Medlem

Varför vill man använda VLC när man ser på film när den ger så dålig bild?