Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja ellerhur... Till de större områdena. Jag bor i skogen i en mindre by, med knappt 40 invånare. De är pensionärer / äldre och enligt dem räcker tv och 4g. Alltså kommer fiber inte komma hit.

Det är synd om de som är i samma sits som dig. Vet att de flesta pensionärer inte bryr sig om internet så mycket även ifall man vinner mer på ett fibernät i längden tillskillnad från 4G eller ADSL och de brukar vara jävligt envisa. Men man kan alltid försöka övertyga de annars är det bara till att flytta tyvärr.

Skrivet av Baxtex:

Fast DSL kunde varit kvar under tiden.

Detta är ju helt sjukt, vem fan vill ha mobilt skit bredband, helt värdelöst. Har man inte Fiber så ska ju DSL inte tas bort, helt hjärndött. De tvingar verkligen folk bort från landsbygden när de gör såhär.

Ja, jag håller med om att DSL hade kunnat vara kvar under tiden, de hade även kunnat bygga ut fibernät under de 5 åren när de redan hade bestämt 2010 att DSL skulle bort. Men då hade ni/de drabbade kunnat vara på Telia eller talat med kommunen direkt efter 2010 då Telia hade bestämt att ta bort DSL, påpekat konsekvenserna och att det inte är stabilt med mobilnätet speciellt när de har en viss datamängd.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte alls så att landsbygden får särskild fibersubventioner från staten
http://www.pts.se/bredbandsstod

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pamudas:

Smedjebackens kommun har knappt råd att låta plogen vara ute å ploga vägarna. Tror knappast de vill hjälpa med fiber.

Pengarna kommer oftast inte från kommunen utan från EU via länsstyrelsen, men kommunen brukar ha nån samordnare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi ta och komma ihåg detta, befintligt kopparnät är redan betalt, av oss, det enda kostnaden är underhåll, inget annat. Sedan så görs detta endast för att tvinga över folk på 4G, det är en lysande affär för bolagen, de slipper underhåll och kan ta ut hutlösa priser med löjligt små datamängder.

Enda anledningen till att bolagen gör detta är att vi tillåter dom, hur fan man än vänder på detta är det verkligen sjukt att de får montera ner fullt dugliga stationer och nät. Jag vet att i vissa kommuner har man köpt ut ADSL stationerna och driver dom vidare i mer privat regi, detta kräver dock en del engagemang och att bolagen faktiskt tillåter ett köp.

Sen till er som skriver; "bygg ut fiber då." säger jag; far åt helv**** Har ni den blekast aning vad det kostar? nej hade ni det skulle ni inte ens nämna fiber, vi fick kostnadsförslag för 4 år sedan, varje hushåll skulle här behöva gå in med 200 000kr utöver de bidrag som nyttjades. Vem fan har en sådan summa pengar att spendera hur som helst?

Nä det finns ingen ursäkt för detta än girighet, ren och skär girighet. Ska vi verkligen tillåta vinstmaximering av denna nivån?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det är inte Telia som släcker stationerna egentligen – de har aldrig kopplat upp dessa som det är tal om. Det är som sagt en annan som försett stationerna och (deras egna) DSLAM med förbindelse – Quadracom tidigare Teracoms bredbandsverksamhet. De hade redan beslutat för ett tag sedan att helt avveckla den verksamheten. Telia har ingen anslutning till stationen så du kan inte välja Telia istället för leverantörer som kör över Quadracoms plattform. Quadracom och Zitius är uppköpta av Telia, men Quadracom höll redan på och hade redan aviserat att de avvecklar ADSL innan köpet. Avtalen de hade med Dalarna löpte ut långt innan Telia köpt upp verksamheten också.

Telia släcker inte stationer de har fiber till och egen utrustning i.

Bilda byalag och bygg slutetappen själv. Det finns gott om operatörer som är villiga att agera kommunikationsoperatör åt er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ja precis, för alla beslutsfattare hos Telia är ju från "staden". Speciellt Malin Frenning, från Sundvall.

Nja, i det här fallet så är det ju inte bara Telia som är boven. Man har från statens sida inte kommit någonvart/accepterat dåliga tekniska lösningar på att ersätta det föråldrade kopparnätet. Och kopparnätet kräver numera stora resurser för att hålla igång, eftersom ingen har velat ta ansvaret för att ersätta/förbättra det.

Det som gör det till "stadsbor" är att ingen vill fortfarande bekosta fiberutbyggnaden utan man lägger det på de boende i området, till skillnad från kopparnätet som Telia "i princip fick" av staten. Hade dock Skanova/Teracom bestämt sig för att lägga ner telenätet i Stockholm så hade det fort som attan grävts ner fiber, subventionerat med skattepengar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Livsnjutare 😎

Något liknande hände mig, sket i allt vad ADSL hette och bytte till 4G.
Sedan fick vi fiber och då blev 4G avbet liggandes, men men.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tellus82:

Sen till er som skriver; "bygg ut fiber då." säger jag; far åt helv**** Har ni den blekast aning vad det kostar?
Nä det finns ingen ursäkt för detta än girighet, ren och skär girighet. Ska vi verkligen tillåta vinstmaximering av denna nivån?

Det kostar troligen inte mer att bygga fibernät än att renovera kopparnätet men ger andra fördelar i framtidssäkerhet och prestanda.
När det gäller girigheten så är ju det nått att tänka på när det är val, en del partier vill privatisera och sälja ut "allt" även infrastruktur och sammhällsviktiga tjänster och sådant brukar inte fungera så bra när det privatiseras, har det någonsin blivit bättre ? Många ser bara på hur mycket de får i den egna plånboken på kort sikt i stället för att se till helheten på längre sikt.
Man får "valfrihet" (men mellan sämre privata tjänster)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är riktigt upprörande att läsa sådant där. Helt arrogant av leverantörerna att släcka ned ADSL och sedan hänvisa till icke adekvat 4G-skräp. Usch och fy!

Själv bor jag i ett område som skulle riskera att få samma sak att hända oss. Det ger en ju mardrömmar...

Anledningen till att 4G alltid har databegärnsing är att tekniken är en återvändsgränd. Det får helt enkelt inte plats hur mycket data som helst i luften, frekvenserna tar slut.

Absolut! Fy fan vad sjukt - bara för att Telia ska tjäna mera pengar så lägger de ner skattefinansierade telekablar. Vilket hån mot den svenska befolkningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kostar troligen inte mer att bygga fibernät än att renovera kopparnätet men ger andra fördelar i framtidssäkerhet och prestanda.
När det gäller girigheten så är ju det nått att tänka på när det är val, en del partier vill privatisera och sälja ut "allt" även infrastruktur och sammhällsviktiga tjänster och sådant brukar inte fungera så bra när det privatiseras, har det någonsin blivit bättre ? Många ser bara på hur mycket de får i den egna plånboken på kort sikt i stället för att se till helheten på längre sikt.
Man får "valfrihet" (men mellan sämre privata tjänster)

Precis, privatiseringen till fömån för den fria marknaden, fy fan vad jag är trött på det. Infrastruktur ska inte drivas i privat regi, det skulle ha förblivit statligt drivet. På något sätt har politiker lyckats övertala många människor att "privatisering är alltid bra", detta efter att dom själva blivit "övertalade" av lobbyisterna. Grisigt system...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kostar troligen inte mer att bygga fibernät än att renovera kopparnätet men ger andra fördelar i framtidssäkerhet och prestanda.

Du har en viktig poäng här, det befintliga fasta kopparnätet måste ju underhållas och t o m bytas ut efter X antal år. Och då får man kostnad som inte ligger långt från fiber (det är ju ofta grävning & själva kopplingsjobbet som kostar mest, inte hårdvaran/kabeln. Så övergång till fiber borde kunna motiveras även till små byar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Nja, i det här fallet så är det ju inte bara Telia som är boven. Man har från statens sida inte kommit någonvart/accepterat dåliga tekniska lösningar på att ersätta det föråldrade kopparnätet. Och kopparnätet kräver numera stora resurser för att hålla igång, eftersom ingen har velat ta ansvaret för att ersätta/förbättra det.

Det som gör det till "stadsbor" är att ingen vill fortfarande bekosta fiberutbyggnaden utan man lägger det på de boende i området, till skillnad från kopparnätet som Telia "i princip fick" av staten. Hade dock Skanova/Teracom bestämt sig för att lägga ner telenätet i Stockholm så hade det fort som attan grävts ner fiber, subventionerat med skattepengar.

Fast nu handlar det om stationer som aldrig varit anslutna till Telia/Skanova och aldrig har haft någon DSLAM från de. På annat håll där Telia faktiskt har fiber så uppgraderar de t.o.m. fortfarande stationer till VDSL2. De dåliga avtalen kommunerna och länen slöt för att koppla upp telestationer som inte hade någon fiber (bland annat med radiolänk) har dessutom gått ut. De kunde använda pengarna och bidragen ordentligt från början istället, men tyvärr var det ingen annan som svarade på upphandlingarna och samtidigt fick inte Vattenfall fortsätta vara fiber och internetleverantör. Det var ändå kommunerna och länen som godtog det hela och gick vidare på den här lösningen däremot och det ligger helt på det offentliga. Bor trådskaparen inte i allra södraste delen av Smedjebacken så finns det gott om hushåll att bygga nät tillsammans med inom ett stenkasts avstånd.

Här bygger byalag ut fiber till de som bor i småorter och kring småorter numera, exempelvis samhällen med några hundra invånare utspridda på drygt 750 hektar, med jordbruksfastigheter och allt – alltså ett område ute på landet större än Södermalm. 15 km utanför huvudtätorten ute på den Sörmländska landsbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precis, privatiseringen till fömån för den fria marknaden, fy fan vad jag är trött på det. Infrastruktur ska inte drivas i privat regi, det skulle ha förblivit statligt drivet. På något sätt har politiker lyckats övertala många människor att "privatisering är alltid bra", detta efter att dom själva blivit "övertalade" av lobbyisterna. Grisigt system...

Allt hade knappast varit perfekt bara Televerket hade fått vara kvar.

Felet är att myndigheterna inte kravställt vad de privata företagen får göra eller inte göra, det är ingen naturlag som säger att Telia/Skanova/etc måste skrota kopparnätet när det inte finns vettiga alternativ.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Kommer att bli saftig skit här också om ADSL försvinner.
Likaså hos mina föräldrar.

Trådlösa alternativ är alla rent ut sagt skit, jag vet för jag har testat, inget av det har varit i närheten av att vara användbart, inte ens i stan med full räckvidd. (Fiber lär inte komma hit)
(Kanske inte helt när jag tänker efter, stickan kan gå att använda som substitut till dasspapper om man lär sig tekniken att dra den rätt (man får vinkla den litet och hålla i kontakten...), men det är allt man har nytta av det.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Mitt ADSL duger gott och väl, men likförbannat så tar de bort skiten.
Litar inte på det där för 5 öre.

I pts.se länken står det är det mest är i övre Sverige detta kommer att ske, jag blir inte drabbad i såna fall då jag bor i kalmar län

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av teejee:

Du har en viktig poäng här, det befintliga fasta kopparnätet måste ju underhållas och t o m bytas ut efter X antal år. Och då får man kostnad som inte ligger långt från fiber (det är ju ofta grävning & själva kopplingsjobbet som kostar mest, inte hårdvaran/kabeln. Så övergång till fiber borde kunna motiveras även till små byar.

Ja fibern i sig är nog oftast billigare än kopparkabeln och underhållskostnaderna är lägre, det är egentligen konstigt att renovera kopparnäten eftersom de ändå inte kommer att fungera bra utan det är en föråldrad teknik, fiberövergång måste ske men frågan är ju vem som ska betala för den, vi fick bidrag från EU och samordnade även vissa bitar med lokala elnätsbolaget och kommunen.
Dessutom så var det inte alls så svårt att få med större delen av pensionärerna på fiber, det var främst de i övre medelåldern som inte vill delta, yngre och pensionärer var däremot positiva, de äldre ville inte bara ha tjänsterna för att kommunicera med barn/barnbarn, tv och utan även för att förbereda en försäljning av husen.

Jag har en vän som bor en dryg mil från mig och han har idag adsl via dålig kabel som skarvats många gånger pga åska och den reagerar även på fukt och han bråkar om att han vill ha kabeln utbytt men han har samtidigt fiber framme vid tomtgränsen ca 15m från huset men han vill trotts det ha telekabeln utbytt, jag har sagt åt honom att det inte lär hända att kabeln blir bytt eftersom det redan finns fiber draget, dessutom vill bonden som äger marken där teleledningen passerar bli av med stolparna, bonden skulle jubla om han slapp köra runt dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kommer att bli saftig skit här också om ADSL försvinner.
Likaså hos mina föräldrar.

Trådlösa alternativ är alla rent ut sagt skit, jag vet för jag har testat, inget av det har varit i närheten av att vara användbart, inte ens i stan med full räckvidd. (Fiber lär inte komma hit)
(Kanske inte helt när jag tänker efter, stickan kan gå att använda som substitut till dasspapper om man lär sig tekniken att dra den rätt (man får vinkla den litet och hålla i kontakten...), men det är allt man har nytta av det.).

Då det gäller stationer som Telia/Skanova inte byggt ut och som har haft DSLAM från Quadracom så är det få orter som är drabbade, lämna rants till någon annan tråd.

I Hudiksvall finns det gott om fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Smedjebackens kommun har knappt råd att låta plogen vara ute å ploga vägarna. Tror knappast de vill hjälpa med fiber.

Kontakta SEAB (Smedjebackens Energi AB) om du inte redan har gjort det? Dom har dragit fiber i Hagge ivf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Nja, i det här fallet så är det ju inte bara Telia som är boven. Man har från statens sida inte kommit någonvart/accepterat dåliga tekniska lösningar på att ersätta det föråldrade kopparnätet. Och kopparnätet kräver numera stora resurser för att hålla igång, eftersom ingen har velat ta ansvaret för att ersätta/förbättra det.

Det som gör det till "stadsbor" är att ingen vill fortfarande bekosta fiberutbyggnaden utan man lägger det på de boende i området, till skillnad från kopparnätet som Telia "i princip fick" av staten. Hade dock Skanova/Teracom bestämt sig för att lägga ner telenätet i Stockholm så hade det fort som attan grävts ner fiber, subventionerat med skattepengar.

Nu har ju dock väldigt många i Stockholm fiber, som de fått köpa. Det är ju upp till fastighetsägare/BRF att välja om denna skall installeras. Tror att vi, en BRF på 270+ lägenheter fick betala i snitt, 10 000 per lägenhet att bli ansluten. Detta betalades dock av föreningen.
Mina föräldrar som bor mitt ute i ingenstans fick i somras erbjudade att gå samman i en förening, där det skulle diskuteras om fiberanslutning var aktuellt. Det är inte så många stugor där ute, kanske runt 30-40 hushåll, men de fick offert från fristående leverantör på 14 000 per hus.

Nu kan jag bara reflektera från mina egna erfarenheter, men det finns bolag som erbjuder fiber i bygd och obygd som mer än gärna tjänar en slant på att gräva ned sagda och installera ett uttag i tamburen. Det handlar om att veta vart man ska söka sig. Dock kan det vara knepigt om man sitter i ett samhälle på 40 pers och närmaste anslutning till fiber är 10 mil bort, då kommer priset höjas ganska ordentligt men jag har svårt att tro att något bolag skulle tacka nej till jobbet om en offert upprättades och godkändes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Kontakta SEAB (Smedjebackens Energi AB) om du inte redan har gjort det? Dom har dragit fiber i Hagge ivf.

Bor söderut mot gränsen till värmland....

OnTopic:
Pratade med bredbandsbolaget nu igen, och de gick med på att förnya vårat avtal. Kommer alltså få ha kvar 8/1 tills ADSL försvinner!
Bättre än inget antar jag...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pamudas:

Här finns källan från telia.

Detta är något som började 2010 och skulle planeras i 5 år, vilket är nu - 2015.

Och här finner jag mig själv med att lusläsa hela FAQen på 25frågor utan att öht beröras av beslutet haha. Jaja, well spent time!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

I pts.se länken står det är det mest är i övre Sverige detta kommer att ske, jag blir inte drabbad i såna fall då jag bor i kalmar län

Ja men nu har jag fått hem ett BREV från AllTele samt pratat med Telia och de kommer att dra in det här.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det handlar om små avstånd för de som eventuellt ska bygga fiber, men först säger du trakterna runt Falun medan du bor kanske 50 km ifrån Falun.

Det är av Quadracoms avveckling av deras ADSL-plattform du drabbas inget annat så vitt vi vet och det berör inte bara dalarna. Det har inget att göra med hur Telia själva förvaltar sitt nät. De har aldrig haft din station ansluten helt enkelt. Ett helt annat bolag har haft det. De avvecklar på stationer där Telia finns också. Folk pratar om olika saker och rantar om privatiseringar helt i onödan. Det är en gammal offentlig upphandling som ligger till grund för nätet som släcks eller har släckts på sina håll nu. Avtalen med Dalarna/Kommunerna osv har gått ut, och det är dessa som valt att inte skaffa någon ersättning eller annan lösning när Quadracom avvecklar sina DSLAM. De har drivit DSL i obygden i 14-15 år, och det har finansierats av bidrag som inte finns längre. Telias avveckling av stationer på koppar eller radiolänk är en helt annan och de har inte DSL-kunder på dessa. Har Quadracom fiber till din ort så bör det stå nära att ansluta sig till deras fibernät. De är nämligen kommunikationsoperatör för stadsnät (och byalag) också. Det är till det nätet SEAB skulle kunna ansluta er till. Så nog har du ansvariga du kan prata med! Ni kan också bilda eget byalag (egen förening) och ansluta er till andra operatörer. Ni kan också ansluta er till samma operatör även om SEAB inte vill bygga. Man kan t.o.m. bygga nät med radiolänkar om det inte skulle vara en bra lösning att gräva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det handlar om små avstånd för de som eventuellt ska bygga fiber.
Har Quadracom fiber till din ort så bör det stå nära att ansluta sig till deras fibernät. De är nämligen kommunikationsoperatör för stadsnät (och byalag) också. Det är till det nätet SEAB skulle kunna ansluta er till. Så nog har du ansvariga du kan prata med! Ni kan också bilda eget byalag (egen förening) och ansluta er till andra operatörer. Ni kan också ansluta er till samma operatör även om SEAB inte vill bygga. Man kan t.o.m. bygga nät med radiolänkar om det inte skulle vara en bra lösning att gräva.

Alla dessa lösningar du nämner kräver den så kallade byalags lösningen, frågan blir då, hur gör du på ställen där du inte kan få med många andra i en sådan? Där jag bor finns precis noll intresse av en sådan lösning då det redan diskuterats och kostnaden skulle bli smått otrolig för varje enskild fastighetsägare, sedan dess är det ingen som bryr sig alls i fiber.

Som ensam förespråkare för fiber hamnar man då i en rätt taskig sits.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Alla dessa lösningar du nämner kräver den så kallade byalags lösningen, frågan blir då, hur gör du på ställen där du inte kan få med många andra i en sådan? Där jag bor finns precis noll intresse av en sådan lösning då det redan diskuterats och kostnaden skulle bli smått otrolig för varje enskild fastighetsägare, sedan dess är det ingen som bryr sig alls i fiber.

Som ensam förespråkare för fiber hamnar man då i en rätt taskig sits.

Fast det gäller ju i alla lägen oavsett om det är landsbygd eller en stad som är mindre än storstad och eventuellt även där även om marknadskrafterna är fler i storstaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Alla dessa lösningar du nämner kräver den så kallade byalags lösningen, frågan blir då, hur gör du på ställen där du inte kan få med många andra i en sådan? Där jag bor finns precis noll intresse av en sådan lösning då det redan diskuterats och kostnaden skulle bli smått otrolig för varje enskild fastighetsägare, sedan dess är det ingen som bryr sig alls i fiber.

Som ensam förespråkare för fiber hamnar man då i en rätt taskig sits.

Då dessa lösningar också behövs för telefoni, tv, eventuellt ställen med larm, och produktion o.s.v. utöver internetanslutning så får man nog lov att sälja in det om man inte klarar sig på LTE och extern antenn (skulle inte använda inbyggda antenner i en fast lösning), samt databegränsningen. Sen blir det alltid dyrare att ansluta sig efter att nätet är byggt. EU tycker som sagt det räcker med satellit och det går det inte att spela på o.s.v. samt har även det stora databegränsningar. Det finns hushåll som inte fått el-anslutningar och som inte får ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp också. Samt fastigheter som har väldigt stora kostnader för detta såklart. Fastigheter som inte får någon brevutdelning heller för den delen. Har du stor tomt och huset är långt från tomt-gränsen måste du gräva själv en hel del för att få el t.ex.

Du har säkert nära till andra hushåll som vill ansluta sig om du bor i Malung-Sälen. Du bor väl inte 900 meter upp på fjället. Det är en liten kommun, men alla tätorter är stora nog för fiber, fiberkoax eller DSL-lösningar. Malungs elnät bygger eget tillsammans med Telenor/OpenNet, sen finns ju alltid Telia som gärna bygger där det finns intresse, frågan är bara vem som man lättast får att bygga ut. Det är inte alltid det behövs någon egen förening. Just byalag (på landsbygden) råkar däremot få bidrag till en del av arbetet. I mitt fall får de som bor i skogen 10-12 km från centralorten bättre anslutningsmöjligheter än jag har i de centrala delarna, av fastighetsägaren val givetvis. Många bygger på betydligt mer obygder. Finns inte intresse för annan service heller så är det svårt med det också, så det är som sagt inget unikt när det gäller bredband. Har du DSL via en av Telia/Skanova fiberansluten telestation kommer det heller inte att avvecklas den närmsta tiden. Du sitter bevisligen på nätet, så vad är det som det rantas om igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har säkert nära till andra hushåll som vill ansluta sig om du bor i Malung-Sälen. Du bor väl inte 900 meter upp på fjället. Det är en liten kommun, men alla tätorter är stora nog för fiber, fiberkoax eller DSL-lösningar. Malungs elnät bygger eget tillsammans med Telenor/OpenNet, sen finns ju alltid Telia som gärna bygger där det finns intresse, frågan är bara vem som man lättast får att bygga ut. Det är inte alltid det behövs någon egen förening. Just byalag (på landsbygden) råkar däremot få bidrag till en del av arbetet. I mitt fall får de som bor i skogen 10-12 km från centralorten bättre anslutningsmöjligheter än jag har i de centrala delarna, av fastighetsägaren val givetvis. Många bygger på betydligt mer obygder. Finns inte intresse för annan service heller så är det svårt med det också, så det är som sagt inget unikt när det gäller bredband. Har du DSL via en av Telia/Skanova fiberansluten telestation kommer det heller inte att avvecklas den närmsta tiden. Du sitter bevisligen på nätet, så vad är det som det rantas om igen?

Ett tips, raljera inte om saker innan du vet bakomliggande fakta.

Jo jag bor långt ute i skogen, närmsta granne är en äldre herre på 90 år som bor 200 meter bort, sedan är närmsta by en mycket liten håla 3km bort. Med ADSL ligger jag egentligen över gränsen för vad 8/1 fungerar. Denna lilla håla ligger i sin tur lite över 9 mil från Malung och 4,5mil från sälen by, på andra sidan Sälenfjällen. Här ska det till ett mindre mirakel om fiber blir utbyggt för att uttrycka det milt. Telia har redan börjat prata avveckling av ADSL här då vi "fått 4G täckning".

Det kanske ska nämnas att alla som bor här betalar precis lika mycket i skatt som på andra ställen, vi är bara vana att få betydligt mindre för våra skattepengar då det alltid går till mer behövande infrastruktur projekt (i/ikring städer)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Att gräva ned fiber kostar pengar, pengar som folk är inte beredda att betala. Man vill att någon annan ska betala, men så fungerar det tyvärr inte. Bor man i ett samhälle där det finns 40 hushåll, men endast en som vi ha fiber så krävs det ingen avancerad matte för att förstå att kalkylen inte går ihop.

Fiber går att fixa relativt billigt. Man får göra som man gör i Norge, hänger fiber i stolpar. Betydligt billigare än att gräva ned det. Dock så ökar risken för avbrott, men det kanske man kan ta.

Ska man lyckas så får man samarbeta och jobba hårt för att få med sig fler hushåll som delar på kostnaden.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Att gräva ned fiber kostar pengar, pengar som folk är inte beredda att betala. Man vill att någon annan ska betala, men så fungerar det tyvärr inte. Bor man i ett samhälle där det finns 40 hushåll, men endast en som vi ha fiber så krävs det ingen avancerad matte för att förstå att kalkylen inte går ihop.

Fiber går att fixa relativt billigt. Man får göra som man gör i Norge, hänger fiber i stolpar. Betydligt billigare än att gräva ned det. Dock så ökar risken för avbrott, men det kanske man kan ta.

Ska man lyckas så får man samarbeta och jobba hårt för att få med sig fler hushåll som delar på kostnaden.

Man hänger upp de i luften på många ställen i Sverige med...
Till exempel utanför mig

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Man hänger upp de i luften på många ställen i Sverige med...
Till exempel utanför mig

Där ser man. Då borde det inte vara några problem med att få tillstånd att sätta upp fiber i befintliga stolpar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |