Battlefield äter RAM [EDIT: FIXAT!]

Permalänk

Battlefield äter RAM [EDIT: FIXAT!]

Hej jag har nyss börjat spela battlefield 4 och de verkar verkligen äta upp all min RAM..

Jag ligger på 2gb användning när jag inte spelar. När jag spelar så använder den allt.. (6GB) Och enligt aktivitetshanteraren så använder battelfiedl runt 1.8-1.9gb? Problemet är att jag blir urkastad och säger att jag ska stänga ner spelet för jag inte har nå minne kvar osv.. Har även hört att inbyggda grafik kortet i moderkortet kan använda ram, men jag använder ju ett annat kort?

Och nej, jag tänker inte köpa mer ram. Någonting borde man kunna göra för att de ska fixas..

Tacksam för svar!

Problemet löst!
Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för grafikinställningar?
har du någon swapfil?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Hjälpsam

6GB i BF4 låter lite tunnt?

Om du kikar i aktivitetshanteraren, vilka är de andra stora posterna? DirectX motorn och andra liknande komponenter?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fanns en bugg för ett tag sen i bf4 som gjorde att det läckte minne så att minnesanvändningen bara blev större och större.

Så var det för mig och det löste jag genom att avaktivera "origin in game".
Jag vet inte men du kan ju kolla om spelet drar mer och mer minne hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Bad boy rune:

Vad kör du för grafikinställningar?
har du någon swapfil?

Jag körde på high först, men nu kör jag medium för att spela i ett bra flyt och köra de stabilt. Jag vet inte vad swapfil är.

Skrivet av Fluf:

6GB i BF4 låter lite tunnt?

Om du kikar i aktivitetshanteraren, vilka är de andra stora posterna? DirectX motorn och andra liknande komponenter?

Det är BF4, Origin & Chrome som tar upp mest.

Skrivet av carll:

Fanns en bugg för ett tag sen i bf4 som gjorde att det läckte minne så att minnesanvändningen bara blev större och större.

Så var det för mig och det löste jag genom att avaktivera "origin in game".
Jag vet inte men du kan ju kolla om spelet drar mer och mer minne hela tiden.

Jaså? Jag startade spelet, då låg de på 800 mb ungefär, sen vart det mer och mer upp till 1.9-2gb sen fick ja upp rutor om att ram minnet var fullt och att jag skulle stänga Battlefield. Men jag har spelat på 64bit versionen. Har ändrat till 32bitars och ska se om den använder mindre. Men som sagt, den använder mer och mer ju längre man spelar.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

Det äter fortfarande Ram för mig. Har prova kört spelet i 32 & 64 bitars, ingen skillnad. Jag har stängt av origin in game, jag har provat allt. Spelar jag med skype igång och chrome igång. Så kan ja spela ca 30 minuter, sen får ja ett felmeddelande som säger att jag har lite minne kvar och måste stänga följande: Battlefield 4..

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Vet ej om det är datorn i din signatur som du spelar på eller ej. Tänkte på detta som Dice och AMD gick ut med för några dagar sedan. According to David Sirland, who works at DICE LA, Radeon graphics cards are currently experiencing memory leak issues while running Battlefield 4 on Windows 8.1. Robert Hallock, the Head of Global Technical Marketing for AMD, confirmed the problem and has reemphasized that it only affects Windows 8.1, though the cause of the leak is unknown at this time. The memory leak issues, which seems to be more severe in extended gaming sessions, is expected to be resolved for Radeon users within the next beta driver update from AMD.

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara som Lurta säger. Du har inte sagt vad du använder för en weblässare och pluggins. Testa någon du inte brukar använda och se om det drar lika mycket minne i bakgrunden. t.ex crome är känt för att äta hur mycket som helst. (och ie för att crasha). Och du har ju bara 6GB vilket inte rimmar bra med minnesprestandan på din cpu men det är inte problemet här.

Edit:
Testa firefox, opera eller t.om ie för att dra ner på ram användningen. Hur mycket använder din crome?

Edit2:
Stämmer din sign? Vilka andra spel spelar du och hur ser det ut då. Vilken nvidia drv kör du? vilket os? Har du testat att skapa en ny windows användare och sedan starta origin från den?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan säkert vara som Lurta säger. Du har inte sagt vad du använder för en weblässare och pluggins. Testa någon du inte brukar använda och se om det drar lika mycket minne i bakgrunden. t.ex crome är känt för att äta hur mycket som helst. (och ie för att crasha). Och du har ju bara 6GB vilket inte rimmar bra med minnesprestandan på din cpu men det är inte problemet här.

Edit:
Testa firefox, opera eller t.om ie för att dra ner på ram användningen. Hur mycket använder din crome?

Edit2:
Stämmer din sign? Vilka andra spel spelar du och hur ser det ut då. Vilken nvidia drv kör du? vilket os? Har du testat att skapa en ny windows användare och sedan starta origin från den?

Om ett av problemen är att webbläsaren tar upp mycket ram är det väl väldigt enkelt att bara avsluta webbläsaren när han ska spela? Eller har jag missuppfattat något om att han måste ha det igång när han spelar?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

battelloggen går via weblässaren. Har inte testat att döda den iofs.

Men kolla bara för sakens skull att inte starta BF utan bara öppna origin sen då via origin öppna battleloggen. Men starta INTE spelet. Ha dina vanliga program igång. Sen kolla i din taskmanger om din dator äter minne innan du har startat spelet. (även pluginsen kan äta)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Lurta:

Vet ej om det är datorn i din signatur som du spelar på eller ej. Tänkte på detta som Dice och AMD gick ut med för några dagar sedan. According to David Sirland, who works at DICE LA, Radeon graphics cards are currently experiencing memory leak issues while running Battlefield 4 on Windows 8.1. Robert Hallock, the Head of Global Technical Marketing for AMD, confirmed the problem and has reemphasized that it only affects Windows 8.1, though the cause of the leak is unknown at this time. The memory leak issues, which seems to be more severe in extended gaming sessions, is expected to be resolved for Radeon users within the next beta driver update from AMD.

Jag kör med asus Nvidia 560ti, intel core i5 2500k och 6gb ram. Sen kör ja Windows 7, men själva spelet äter mer och mer ram ju längre jag spelar.. :/

Skrivet av hACmAn:

Kan säkert vara som Lurta säger. Du har inte sagt vad du använder för en weblässare och pluggins. Testa någon du inte brukar använda och se om det drar lika mycket minne i bakgrunden. t.ex crome är känt för att äta hur mycket som helst. (och ie för att crasha). Och du har ju bara 6GB vilket inte rimmar bra med minnesprestandan på din cpu men det är inte problemet här.

Edit:
Testa firefox, opera eller t.om ie för att dra ner på ram användningen. Hur mycket använder din crome?

Edit2:
Stämmer din sign? Vilka andra spel spelar du och hur ser det ut då. Vilken nvidia drv kör du? vilket os? Har du testat att skapa en ny windows användare och sedan starta origin från den?

jag använder chrome, tror ja skrev de ovanför någonstans. Och de brukar använda runt 5-600mb och jag använder endast adblock som plugin. Provade firefox men de de strulade och laddade inte vissa sidor så de tog ja bort. Provade aldrig använda de till battlefield dock. Brukar spela LoL och csgo, då är de aldrig några problem.. Vet inte vad senaste drivrutinen heter till Nvidia men jag installerade den senaste på Windows 7, 64bit. Spelet brukar börja på runt 800mb, sen ökar de till 1.9gb och då är de slut på ram, men det konstiga är att datorn använder ungefär 2gb ram direkt när jag startar den, och om spelet hamnar på 1.9 som max, så borde de bli runt 4gb..? Ändå ligger de och pressar på 5.9..

Skrivet av SYRE:

Om ett av problemen är att webbläsaren tar upp mycket ram är det väl väldigt enkelt att bara avsluta webbläsaren när han ska spela? Eller har jag missuppfattat något om att han måste ha det igång när han spelar?

Skrivet av hACmAn:

battelloggen går via weblässaren. Har inte testat att döda den iofs.

Men kolla bara för sakens skull att inte starta BF utan bara öppna origin sen då via origin öppna battleloggen. Men starta INTE spelet. Ha dina vanliga program igång. Sen kolla i din taskmanger om din dator äter minne innan du har startat spelet. (även pluginsen kan äta)

när jag har allt igång och redo för att starta, dvs origin, battlelog osv, så ligger den på 2.2gb. Sen startar jag spelet och de går från 800-1900mb. Sen är ram användningen på 99%. Det är något som inte stämmer. Jag borde hamna på runt 4gb användning, om ja har 2.2 + spelet på 1.8-1.9?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

Ursäkta om jag skriver fel, men jag sitter på en satans iPhone.. Sen kan jag endast ha origin, chrome och spelet igång. Jag kan inte ha fler program igång som steam osv för då bryter de ihop direkt..

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte exakt hur bf4 använder minne men i många spel äter de mer om mer laddas.. Ditt grafikkort har ju inte allt för mycket vram och bf4 äter väl en 3-4gb på high. Sen plussar vi på ramanvändningen så lär det ju gå upp en bit.
Hur mycket får windows använda utav din hårddisk som virtuellt minne (Swapfil, som nämndes innan)? Ökar du detta bör problemet lösas, om det inte är en minnesläcka på gång.
Testa att lira skyrim med 200+mods.. Min intallation äter 10gb på disken samt de 16 jag har i burken utan några större problem

Permalänk
Medlem

Kan vi få en cpu-z på din dator?
Edit:
Igen om du högerklickar på den här datorn, väljer hantera. sen då Dator hanteraren kommer upp. ser något skumt ut på Event loggen?

Edit2:
Testa ett annat spel som tar mer minne. Vi vet inte om det är spelet eller din dator i nuvarande läge.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Vet inte exakt hur bf4 använder minne men i många spel äter de mer om mer laddas.. Ditt grafikkort har ju inte allt för mycket vram och bf4 äter väl en 3-4gb på high. Sen plussar vi på ramanvändningen så lär det ju gå upp en bit.
Hur mycket får windows använda utav din hårddisk som virtuellt minne (Swapfil, som nämndes innan)? Ökar du detta bör problemet lösas, om det inte är en minnesläcka på gång.
Testa att lira skyrim med 200+mods.. Min intallation äter 10gb på disken samt de 16 jag har i burken utan några större problem

Jag vet inte vad som menas med Swapfil :/ Jag skulle nog behöva hjälp med detta!

Skrivet av hACmAn:

Kan vi få en cpu-z på din dator?
Edit:
Igen om du högerklickar på den här datorn, väljer hantera. sen då Dator hanteraren kommer upp. ser något skumt ut på Event loggen?

Edit2:
Testa ett annat spel som tar mer minne. Vi vet inte om det är spelet eller din dator i nuvarande läge.

Jag har endast WoW, LoL, CS:GO och BF4 på min dator. Spelar inte något annat. Dock har jag slutat med WoW också, men jag hade inga som helst problem med det. WoW.exe låg runt 800mb i ramanvändningen.

Detta är vid vanlig användning utav datorn :
1. http://gyazo.com/e5567181036ef1b8e234f3e47739118c
2. http://gyazo.com/5403fc4d628187155284a674ff328d5c

Precis startat BF
1. http://gyazo.com/8a8837ae2990c5495b4ba01a430b3366

Detta är precis när ja laddat klart och börjat spela:
http://gyazo.com/1cb619c7bc551c00d217e3a8c9fc56e6

Det här är när jag spelat en stund på Operation Locker, 64 spelare.
http://gyazo.com/49aca14cf07ac1fb0c72eb7e523025c2

Men det verkar som att större kartor använder sig av mer ram. För nu hamnar jag på 4800mb. Spelar jag typ Siege of Shanghai så går den till 5900mb.
Kör på Medium Settings.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spritvit:

Jag vet inte vad som menas med Swapfil :/ Jag skulle nog behöva hjälp med detta!

Det var därför jag bytte ut det med "virtuellt minne". Men vill du ha en simpel förklaring så är detta de bästa jag kan få fram:
När datorns Rammine och/eller Vram inte räcker till, använder sig datorn utav hårddiskens lagringsutrymme, så kallade Swapfilen, detta är betydligt långsammare, men blir nödvändigt i vissa spel. När man inte har senaste grafikkortet och mer ramminne än man trodde var nödvändigt så är denna funktion väldigt bra att ha.
Om du vill titta på detta så gör du följande: Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> System -> Avancerade systeminställningar -> -Ny ruta ploppar upp- Nu ska du in på fliken avancerat -> Där klickar du på inställningar(återigen prestanda) -> -Ännu en nu ruta ploppar upp- Återigen ska du då in på fliken avancerat
Jag tror att du ser själv var det är när du kommit så långt

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Det var därför jag bytte ut det med "virtuellt minne". Men vill du ha en simpel förklaring så är detta de bästa jag kan få fram:
När datorns Rammine och/eller Vram inte räcker till, använder sig datorn utav hårddiskens lagringsutrymme, så kallade Swapfilen, detta är betydligt långsammare, men blir nödvändigt i vissa spel. När man inte har senaste grafikkortet och mer ramminne än man trodde var nödvändigt så är denna funktion väldigt bra att ha.
Om du vill titta på detta så gör du följande: Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> System -> Avancerade systeminställningar -> -Ny ruta ploppar upp- Nu ska du in på fliken avancerat -> Där klickar du på inställningar(återigen prestanda) -> -Ännu en nu ruta ploppar upp- Återigen ska du då in på fliken avancerat
Jag tror att du ser själv var det är när du kommit så långt

Jaha, jag har en SSD disk som jag har Origin och windows installerat på, sen har jag själva spelet installerat på en annan disk, vilken ska jag använda då? För när jag formaterade så stängde jag av detta på SSD'n, för hans som hjälpte mig sa att de kan bli att man tappar mer och mer minne på SSDn när man har det där aktiverat.

EDIT: Ska jag sätta på automatiskt eller ska jag välja någon speciell disk?
http://gyazo.com/de71a065e8d3b9a459640e97f7b9b581
Vet att jag hade de igång på ssdn när den var nyformaterad. Men en kompis hjälpte mig att stänga av för att man ska kunna förlänga livslängden på hårddisken.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spritvit:

Jaha, jag har en SSD disk som jag har Origin och windows installerat på, sen har jag själva spelet installerat på en annan disk, vilken ska jag använda då? För när jag formaterade så stängde jag av detta på SSD'n, för hans som hjälpte mig sa att de kan bli att man tappar mer och mer minne på SSDn när man har det där aktiverat.

EDIT: Ska jag sätta på automatiskt eller ska jag välja någon speciell disk?
http://gyazo.com/de71a065e8d3b9a459640e97f7b9b581
Vet att jag hade de igång på ssdn när den var nyformaterad. Men en kompis hjälpte mig att stänga av för att man ska kunna förlänga livslängden på hårddisken.

Jo, det stämmer, det förkortar livslängden. Tror dock att de kommer hålla en 10år hur som då min vart på i 5år utan några fel..
Det som kan hända när det är på auto är att det äts upp en hel del, min äter 15-20gb så fort datorn startas och, ja, vid spelande kan den äta en 10-20gb till. Detta är ju olika för olika personer.
Själv hade jag den på 2gb vid uppstart och max 16gb ett tag, men detta ledde till att det tog, väldigt, lång tid, för programmen att dra igång vid uppstart. Vet inte varför.. Det vart även lite problematiskt när jag skulle lira skyrim så det ändrade jag tillbaka rätt fort.
Egentligen gör det väl inte direkt någon skillnad vilken disk du har det på, optimalt skulle väl antagligen vara att ha en som enbart används till detta, men det känns nog lite overkill för de flesta. Det är väl bättre prestanda på en ssd än en vanlig hdd dock.
Det problemet jag vet med detta är väl att minnesläckor är lite knepigare att upptäcka. Det är oftast rätt uppenbart, men det är väl värt att tänka på, kanske..

Permalänk
Medlem

på pagefilen väjer du bara en eller två diskar som har den på så det behöver du inte ändra. Känns som något annat. Och jag kommer inte på det. =(

Vad säger event loggen?
Offtopic: Vill förfarande se hur dina minnen är kopplade via cpu-z.

On
Testat en memtest64 alt prime95 blend?. Men då man leker med prime95 så MÅSTE du ha något som kollar cpu temp.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

på pagefilen väjer du bara en eller två diskar som har den på så det behöver du inte ändra. Känns som något annat. Och jag kommer inte på det. =(

Vad säger event loggen?
Offtopic: Vill förfarande se hur dina minnen är kopplade via cpu-z.

On
Testat en memtest64 alt prime95 blend?. Men då man leker med prime95 så MÅSTE du ha något som kollar cpu temp.

Eventloggen visade inget speciellt. Dom sitter i 1,3 2,4. Vet inte hur jag ska skicka, förutom printscreen? Jag har kört memtest och alla minnen är felfria, jag har kört prime95 och allt ser bra ut. Cpu Temp går bara till 53c i full load. Kör med Speedfan för att kolla temperaturer.

Jag satte på Automatically manage paging file size for all drives:

http://gyazo.com/88dff77b782f36cf844e885a03330f68

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spritvit:

Jag satte på Automatically manage paging file size for all drives:

http://gyazo.com/88dff77b782f36cf844e885a03330f68

Auto för alla diskar vet jag väl inte om det är så nödvändigt, men det ser väl bra ut. Nu provar du under en längre spelsession, och om det fortfarande hoppar upp rutor eller liknande om att minnet tar slut, så vet du att detta inte var problemet

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Auto för alla diskar vet jag väl inte om det är så nödvändigt, men det ser väl bra ut. Nu provar du under en längre spelsession, och om det fortfarande hoppar upp rutor eller liknande om att minnet tar slut, så vet du att detta inte var problemet

Det har inte ploppat upp någon ruta, men användningen ligger på runt 5.5gb ändå :/

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spritvit:

Har prova kört spelet i 32 & 64 bitars
Spelar jag med skype igång och chrome igång.

32 vs 64 har ingen betydelse på 64bit´s OS

Sen är vare sig Chrome eller skype nå minnes tunna applikationer och vill lätt ha 500mb+ vardera

Som du skrivit OS tar upp till 2GB
Sen tar div applikationer (webbläsare m.fl) över 1GB
Så lämnas du med högst 3GB kvar.

Sen 560TI är knappast starkt nog att dra BF4 över minimum inställningar.
Satt på 580SLI då BF4 släpptes å det var knappt att medium funkade.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spritvit:

Det har inte ploppat upp någon ruta, men användningen ligger på runt 5.5gb ändå :/

Jo men då är det som så att bf4 vill ha så mycket, troligen. Ska kika på lite tester o se om det verkar rimligt.
Edit: Det ända jag hittar är att bf4 hade minnesläckor för ett år/halvår sedan, men jag tror som sagt att det är så pass att det äter en del minne.

Permalänk
Medlem

Jag är lite konfunderad över varför du har tvåhundrafemtielva google chrome processer igång, om det är någon orsak till varför det äter upp minnet.
Min brorson sitter på en gammal intel Q6600 med ett 560ti och 8gb ram men han har inte några problem med att spela BF4 och din ram använding för just spelet ser ju normalt ut.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mac83:

Jag är lite konfunderad över varför du har tvåhundrafemtielva google chrome processer igång, om det är någon orsak till varför det äter upp minnet.

Blir automatiskt så med chrome.. den webbläsaren äter ram som inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det var därför jag bytte ut det med "virtuellt minne". Men vill du ha en simpel förklaring så är detta de bästa jag kan få fram:
När datorns Rammine och/eller Vram inte räcker till, använder sig datorn utav hårddiskens lagringsutrymme, så kallade Swapfilen, detta är betydligt långsammare, men blir nödvändigt i vissa spel. När man inte har senaste grafikkortet och mer ramminne än man trodde var nödvändigt så är denna funktion väldigt bra att ha.
Om du vill titta på detta så gör du följande: Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> System -> Avancerade systeminställningar -> -Ny ruta ploppar upp- Nu ska du in på fliken avancerat -> Där klickar du på inställningar(återigen prestanda) -> -Ännu en nu ruta ploppar upp- Återigen ska du då in på fliken avancerat
Jag tror att du ser själv var det är när du kommit så långt

Ne det har inte fungerat så sedan windows 95-me.

Vi kör nt nu. Vi har använt paging sedan 1999 på nt.

Edit: gammalt
http://blogs.technet.com/b/askperf/archive/2007/12/14/what-is...

Edut: lite mer
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/35351697-a1...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Ne det har inte fungerat så sedan windows 95-me.

Vi kör nt nu. Vi har använt paging sedan 1999 på nt.

Edit: gammalt
http://blogs.technet.com/b/askperf/archive/2007/12/14/what-is...

Edut: lite mer
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/35351697-a1...

Dold text

Ehm.. Vilket är det som är fel enligt dig? Det är ju inte exakt som jag beskrev det, men det funkar ungefär likadant. Antar att vi tolkade vad jag skrev lite olika.. Det är ju som du själv ser, att det är skrivet i länken, lite svårt att förklara. Men okej jag försöker bättra mig till nästa gång
Eller är det att jag verkar blanda ihop "swapfil" och "pagefil"?

Permalänk
Medlem

Tänkte snara på att folk fortfarande tror att pagefilen används då ram inte räcker till då den snarar sparar alt som används så att om det blir brist på RAM kan man snabbt glömma de delar i RAM som inte antänts på ett tag då de finns i pagefilen. Sen om man ska nå det programmat igen då kan man läsa tillbaks från pagen till ram. Så vitt jag förstått det hela tror en massa personer att det var som med gamla windows 95. 98, ME då det var en swappfill. In och Ut, hade vi plats eller inte. Gentemot Spara i förväg, glömma om BEHÖVS. Men annars bara vara där som en prioritering av minne. Typ så.

Edit:
När det kom upp en swapfile.sys igen började jag också fundera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Tänkte snara på att folk fortfarande tror att pagefilen används då ram inte räcker till då den snarar sparar alt som används så att om det blir brist på RAM kan man snabbt glömma de delar i RAM som inte antänts på ett tag då de finns i pagefilen. Sen om man ska nå det programmat igen då kan man läsa tillbaks från pagen till ram. Så vitt jag förstått det hela tror en massa personer att det var som med gamla windows 95. 98, ME då det var en swappfill. In och Ut, hade vi plats eller inte. Gentemot Spara i förväg, glömma om BEHÖVS. Men annars bara vara där som en prioritering av minne. Typ så.

Edit:
När det kom upp en swapfile.sys igen började jag också fundera.

Dold text

Det var alltså lite för TS samt om jag/andra hade fel uppfattning, snarare än att jag skrev något väldigt tokigt? Fick lite problem med att tyda texten pga lite slarv med stavning o liknande, men jag tror att jag tolkade det du skrev, som du tänkte..