Datorn hänger sig i en kvart vid uppstart...

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig i en kvart vid uppstart...

Har ett mycket konstigt problem som jag aldrig har hört talas om. Varje gång jag har startat datorn den senaste veckan har den hängt sig med asrock-fönstret uppe (har ett asrock moderkort) i en kvart. Omöjligt att komma in i BIOS, omöjligt att komma in i Windows. Startar jag om datorn blir det samma sak igen. Efter en kvart kommer jag dock in och allt funkar precis som vanligt.

Pratade med en kompis om det och vi trodde båda att det kunde ha nått att göra med min samsung 840 evo SSD som hade nått fel i mjukvaran. Men sen kom lillebrorsan in och sa att det nog inte är fallet då felet på SSD'n inte skulle påverka BIOS. Dessutom skulle det komma efter 2 år och bara bromsa upp lagrade filer, bra att ha brorsan ibland.

Nå vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Testa köra memtest och se ifall några fel uppstår eller testa köra ett ram minne i taget.

Edit:
Hände detta nyligen? Ifall det inte hände nyligen när började problemen uppstå? En lista av din dators hårdvara hade varit bra.

Edit2: såg precis att du har din dator i sign, går inte att se på mobil sajten

Permalänk
Medlem

Jag var i alperna förra veckan, vecka innan var det inget problem men när jag startade datorn i lördags så upptäckte jag detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Inaktiv

Några externa USB enheter anslutna?

Permalänk
Medlem

Om det gått så långt att windovs börjat starta så finns det loggar som visa hur länge olika delar tar att starta upp.

Permalänk
Skrivet av Thorped:

Har ett mycket konstigt problem som jag aldrig har hört talas om. Varje gång jag har startat datorn den senaste veckan har den hängt sig med asrock-fönstret uppe (har ett asrock moderkort) i en kvart. Omöjligt att komma in i BIOS, omöjligt att komma in i Windows. Startar jag om datorn blir det samma sak igen. Efter en kvart kommer jag dock in och allt funkar precis som vanligt.

Pratade med en kompis om det och vi trodde båda att det kunde ha nått att göra med min samsung 840 evo SSD som hade nått fel i mjukvaran. Men sen kom lillebrorsan in och sa att det nog inte är fallet då felet på SSD'n inte skulle påverka BIOS. Dessutom skulle det komma efter 2 år och bara bromsa upp lagrade filer, bra att ha brorsan ibland.

Nå vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för agg har du? Sen vad felmeddelande får du när du försöket starta Windows?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för agg har du? Sen vad felmeddelande får du när du försöket starta Windows?

RM1000
Jag får inget felmeddelande, vilket inte är så konstigt, Windows startas ju inte förrän efter en kvart. Samma sak med BIOS, ska jag in där dröjer det också en kvart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Några externa USB enheter anslutna?

Hmm, jag tror jag har en actionkamera inkopplad för laddning faktiskt, vad sjukt om det skulle vara det. Ska testa att dra ut denna när jag kommer hem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Prova att gå in i BIOS och lägg in safe mode eller vad det kan heta i ASROCK.
På GIGABYTE heter det LOAD FAIL safe, spara och starta om igen.
Om inte det ger något så får du plocka ur de saker som du inte måste ha (t.ex. det räcker med 1 minnessticka, ev kan man byta plats också)
Disk ska endast den med Windows vara kvar.
Går den att starta sen så får du plocka tillbaka 1 del åt gången prova och sen nästa grej.

Om du har kontrollampor på moderkortet så kolla av dom också, kan finnas felindikering på nån av dom.

Permalänk
Medlem

Det löste sig av sig själv för ca 2 veckor sedan. Märkligt det här, noterade de sista gångerna att det hängde sig med 5 minuters intervaller ända in till skrivbordet. Tidigare gånger hade jag startat om datorn om och om igen och då hängde det sig bara i bootscreen.

Drog ut actionkameran men det hade ingen betydelse. Notera även att det tog lika lång tid att få BIOS att fungera som att komma in i Windows.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Det låter som om du har något datorn försöker identifiera / boota från. USB minnen, SD / Memorystick, en del surfpinnar... Allt som dyker upp som "lagringsmedia" utan drivrutiner. Jag har en telefon som ger ungefär samma fenomen när den är ansluten.
Du får helt enkelt koppla bort en USB-enhet i taget, tills du hittar det. (eller, tvärt om. Koppla bort alla, och anslut en i taget)
Kan vara vad som helst, skrivare, TV... Vad som helst.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Inga sådana enheter anslutna.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper