Lenovos datorer levereras med udda annonsprogram – allvarlig säkerhetsrisk

Permalänk
Melding Plague

Lenovos datorer levereras med udda annonsprogram – allvarlig säkerhetsrisk

Det stormar kring världens största datortillverkare efter upptäckten att Lenovos datorer levereras med vad som mest kan liknas vid en man in the middle-attack.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lågt. De borde veta bättre!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Väldigt tveksamt beteende att köra med mjukvaror som dessa, min nya Yoga Tablet 2 verkar inte ha detta installerat dock. Antar att dom bara kör det på rena persondatorer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att tillverkarna försöker få in pengarna från annat håll med tanke på det prisras det varit på Laptops dom senaste 20 åren. Men ge folk ett val, betala för att bli av med annonser vore kanske en ny affärsmodell?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kan inte EU göra någon nytta här och kräva att en adware-fri REN installation ALLTID ska finnas som val när man köper en dator?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Och därför gör jag alltid en ren installation med nya laptops. Det går mycket fortare än att sitta och rensa massa skit från dem. Synd att de gjort det här dåliga valet dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ja är ju inte ovanligt att ha hur mycket reklam som går att trycka in oftast.

Gissar största del av vinsterna hamnar hos cheferna och inte lägre pris i butik.

Men riktigt illa att dom ska göra så här bara för trycka på användare reklam.

Ja bästa är ominstallation av Windows:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Firefox är fina grejer.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Precis vad alla laptop ägare behöver!
I <3 Lenovo!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

SuperPhish??!!

Det finns en anledning till att nyinköpta datorer ALLTID installeras om hemma!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

1. Köp laptop
2. Installera rent Win8.1
3. ?????
4. Profit!

Mer seriöst så är det alltid trist när sånt här händer, är det inte DRM så är det bloatware/marknadsföring som ställer till det för intet anande slutanvändare. :/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Testpilot

Måste säga att jag inte är så förvånad ändå..

Lenovo har prispressat laptop marknaden bra länge nu, menar: Kolla bara Lenovo y50-70 som går att få för 8k idag på reor, som har bättre hårdvara än MSI/ASUS datorer i 11k-klassen.
Nu finns det ingen DVD/bluray-spelare eller plats för mer än 1st hårddisk (mycket tack vare den väldigt slimmade designen), men för rent spelande är det sjukt mycket för pengarna man får, så de lär ju tjäna in slantarna på något annat vis antar ja.

Nu var detta kanske fel metod att använda, speciellt med tanke på att Lenovo's datorer brukar vara relativt bloatware-fria i helhet faktiskt. Fy på er Lenovo!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

The Javascript code shown connects to "https://www.superfish.com/ws/". WHOIS for "superfish.com" gives names and addresses of people in Palo Alto, CA and in Israel.
The other URL in the code is "https://www.best-deals-products.com/ws/sf_preloader.jsp". That domain is being blocked by some DNS services right now, but it's up. It's a Domains by Proxy domain. That code is worth reading. You can tell what it's looking for as it examines the pages you are browsing. It has a detailed analyzer for car ad price comparisons, and a simpler one for hotels. It phones home to "http://ia1-p:10009", which isn't a valid domain, but there may be some conversion of that I haven't found. One out of every 10,000 times, it reports some debug info to "https://www.superfish.com/ws/trackSession.action".

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag har inte eländet själv, men för den som har kanske detta kan hjälpa:

http://malwaretips.com/blogs/superfish-window-shopper-adware/

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det förklarar varför en bekant till mig´s dator var helt besudlad av skit 1 vecka in på deras ägande. Det gick inte öht att surfa för hela fönstret var fullt med reklam .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd

Pinsamt.
Att Lenovo ska samma deras rykte också, jag trodde dom hade ett bra rykte med kvalitets datorer och fin ThinkPad serie.
Nu föll Lenovo i mina ögon...

Permalänk
Medlem

Superfish är ett jäkla aber till program, jag var utsatt för den en gång. Förstår inte hur någon kan sätta skitet på sin dator frivilligt!
Hur kan sånt här ens vara lagligt?

I bundlad mjukvara på nätet förstår jag, där kommer oftast en varningsruta under installationen.
Men i något som man har betalat för?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det alltid massa skit på märkesdatorer. Är mer eller mindre standard för mig att blåsa datorn och göra en egen installation...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Firefox är fina grejer.

Mja.. Det har varit.. Men enda sedan Tabs on top, Australis, och böghatande VD så har det fått bli Pale Moon för min del. Visserligen är den baserad på Firefox men man slipper all skit som Firefox tyvärr numera innebär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja.. Det har varit.. Men enda sedan Tabs on top, Australis, och böghatande VD så har det fått bli Pale Moon för min del. Visserligen är den baserad på Firefox men man slipper all skit som Firefox tyvärr numera innebär.

Inte hört talas om Pale moon innan, ska testa det. Tycker Chrome också blivit bloatat och resurshungrigt sista tiden, det brukade ju va den "lättdrivna" webbläsaren. Nu är den segare än IE11...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig någonsin använda mig av de förinstallerade OS'et vart den än kommer ifrån. Alltid är det nått skräp med, Ren installation ska det vara. Men detta verkade ju inte speciellt bra och man kan ju tycka att de borde kontrollera vad man slänger med sina produkter i förväg.
Stackars de som sitter med det förinstallerade OS'et från många av tillverkarna. Stör mig enormt när någon säger att datorn är seg och det visar sig att man kör med medföljande image. Vill knappt ta i grejorna..

Undra hur pass stor prisskillnaden är om de bara hade levererats med en helt ren Windows installation + BARA själva drivrutiner och inte alla hemska medföljande drivrutinsprogram också som bara bråkar med varandra.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Kan inte EU göra någon nytta här och kräva att en adware-fri REN installation ALLTID ska finnas som val när man köper en dator?

Priset på datorer hade ökat med ca 1000kr då, för dessa adwares gör det möjligt för tillverkarna att hålla priserna så pass låga.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Kan inte EU göra någon nytta här och kräva att en adware-fri REN installation ALLTID ska finnas som val när man köper en dator?

Det kan de säkert, men då stiger även priset på laptops (och fabriksbyggda datorer överlag), så det blir inte heller roligt, men å andra sidan folk kanske börjar förstå varför Apple's pris är högre då som är helt reklamfri och utan alla dessa skitprogam.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

"Efter upptäckten uppger Lenovo att Superfish inte längre ska levereras med företagets datorer."

Gud vad snällt! Lenovo återtar därmed tronen som det mest säkra märket att köpa!

Eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte hört talas om Pale moon innan, ska testa det. Tycker Chrome också blivit bloatat och resurshungrigt sista tiden, det brukade ju va den "lättdrivna" webbläsaren. Nu är den segare än IE11...

Gör det. Profilen kan migreras rakt av

Dock så kan det vara problem med vissa addons men då har de egna som funkar istället för det mesta, och deras adblock har ingen whitelest från kunder som betalat för att slippa igenom filtret, så det är en "äkta" adblocker.

http://www.palemoon.org/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gör det. Profilen kan migreras rakt av

Dock så kan det vara problem med vissa addons men då har de egna som funkar istället för det mesta, och deras adblock har ingen whitelest från kunder som betalat för att slippa igenom filtret, så det är en "äkta" adblocker.

http://www.palemoon.org/

Kan man köra dom vid sidan av varandra, eller är det som Waterfox där det är den ena eller andra?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Gör det. Profilen kan migreras rakt av

Dock så kan det vara problem med vissa addons men då har de egna som funkar istället för det mesta, och deras adblock har ingen whitelest från kunder som betalat för att slippa igenom filtret, så det är en "äkta" adblocker.

http://www.palemoon.org/

Vore gött att byta. FF har blivit rätt segt (kan hänga sig då och då). Men annars funkar FF rätt okej, utseendet är rätt bra. Hur är palemoon, är det säkert och hemsidan ser inte så seriöst ut, uppdateras webbläsaren också?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

1. Köp laptop
2. Installera rent Win8.1
3. ?????
4. Profit!

Mer seriöst så är det alltid trist när sånt här händer, är det inte DRM så är det bloatware/marknadsföring som ställer till det för intet anande slutanvändare. :/

Glöm inte bort att diskens firmware har bloatware från The Equation Group

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kan de säkert, men då stiger även priset på laptops (och fabriksbyggda datorer överlag), så det blir inte heller roligt, men å andra sidan folk kanske börjar förstå varför Apple's pris är högre då som är helt reklamfri och utan alla dessa skitprogam.

Inte konstigt att många tycker att Apple's datorer är mycket bättre än alla andra pga alla dessa bloat-program, det går knappt att använda en "märkes" dator i dess original utförande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte hört talas om Pale moon innan, ska testa det. Tycker Chrome också blivit bloatat och resurshungrigt sista tiden, det brukade ju va den "lättdrivna" webbläsaren. Nu är den segare än IE11...

Finns annars den som sägs vara den "snabbaste" (antar Lynx är snabbare) webbläsaren http://usa.maxthon.com/nitro/

Visa signatur

thank you, come again