Sony gör minneskort för audiofiler

Permalänk
Medlem

Hade inte blivit förvånad eller tyckt det varit konstigt om det de faktiskt lovade var något eller några av följande saker:

* garanterad hastighet
* garanterad max accesstid
* garanterat antal skrivcykler

eller liknande. Det som givetvis kan hända är att det blir bitfel på minneskort, ja det kan hända på så gott som alla medium, det är därför det finns CRC/checksummering och ECC-liknande algoritmer som upptäcker och rättar till felen om de uppstår. Nu har jag inte koll på denna standard, men jag kan inte annat än anta att det är hårt specificerat i den exakt hur detta ska fungera.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

mrqaffe – glöm inte nätkabeln för strax under 6 900 USD!
http://www.amazon.com/AudioQuest-NRG-WEL-Signature-Series/dp/...

Störningar existerar och är på riktigt. Det finns kablar likt den ovan som är (antaget) extremt bra på att filtrera bort detta. Att sen användningsområdet är extremt begränsat är en annan femma. Det är inte bogus per se bara för att Kalle eller Nisse inte har behovet.

Som ett exempel på yttre störningar kan vi ta Raspberry Pi 2 som tvärhänger sig om man tar ett foto på den med blixt (LED-ljus räcker ej, men en extern blixt på en systemkamera exempelvis). Mäter man 5V-slingan på RPi2 vid tillfället så spikar den uppemot 12V och sen flackar ner till runt 1V för att sedan stabilisera sig. Ett annat fenomen, men bara ett exempel på yttre påverkan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kan man få den med en utspelare som inte har crc check på materialet så kan det nog vara en vinnare.

The new sound experiece. Newer Before have one bit sounden like one bit, we have tested using many ppl. For example; logon sounds sett to silece, and the onte that did not hade headphines on did hear better the digital non existing sound. Win for you.

Att det kan spela råll då man skickar den ström som inte har en chek, ja mindre problem med det. Men vi minns ju. Audiofilen som sa att det lätt bättre att lysna från hdd som var på en bättre sata kabel. Det som lädde fram till SweCable Wolverine 3000.

Frågan är ju vad den ska vara bra för?

Edit:

Skrivet av excepto:

man får rena ettor och nollor, inga jävla decimaler!

Tänkte inte på det. Man kanske ska lyssna på de minnet annalogt. Jitter är ganska trevligt om man har huvudvärk.

Kan däremot tänka mig att marknadsföringen har med inspelning snabt av ljud i bra kvalitet samtifit som man gör annat. Hur det skulle skiljas mot ett annat minne som har bra io för film vet jag dock inte. Bara tänker högt just nu.

Edit:
Zotamedu hittade inte artikeln då jag sökte. Man tackar.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12559-hifi-journalist-super-...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite ledsen att Hifi-klubben har slutat med sina guldpläterade toslink-kablar. Det var högst oklart varför man behöver guldpläterade kontaktdon på en optisk kabel.

Edit: Ingen har väl glömt den här klassikern: http://www.sweclockers.com/nyhet/12559-hifi-journalist-super-...

Kontakterna är guldpläterade för att ge en perfekt fixering och en lång livslängd.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

mrqaffe – glöm inte nätkabeln för strax under 6 900 USD!
http://www.amazon.com/AudioQuest-NRG-WEL-Signature-Series/dp/...

Hehe jo den är fin. Undrar om de som faktiskt köper den kabeln har tänkt på resten av kedjan också?

Annars på tal om ettor och nollor... många tror att det är störningsfritt gentemot analogt. Klart att ettor och nollor också kan störas?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Helt underbart, stoppa detta svindyra minneskort i din surfplatta för att höra din musik utan störningar... *spelar upp via bluetooth*

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, bara att dra fram dom guldplaterade kablarna och hörlurarna som blivit ordentligt inkörda...

Eller...

Permalänk
Medlem

Man bör nog hellre tänka på att byta ut sin audiofil-anläggning om ett minneskort på 0.5-3W kan orsaka störningar.

Borde inte också datahastigheten vara flera dekader över hörbar frekvens?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Man kanske skulle satsa på att sälja saker till audiofiler istället.

Permalänk
Medlem

Eftersom uppspelningen inte sker i minneskortet spelat detta inte någon jävla roll...

Permalänk
Medlem

Hade för mig att det inte riktigt hörde till japansk kultur att blåsa folk med nåja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Entusiast

Syntetisk fiber dessutom. Till skillnad från annan fiber som är naturlig och organisk?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

lolwat. har sonys utvecklare fått en varsin skallfraktur?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Man kan läsa om såna tekniskt komplicerade fenomen i den här manualen.

"In high fidelity we trust."

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag vet vad Karl Pilkington hade sagt om det där!

Bullshit!

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem

Bästa med det här är väl ändå att det är ett litet SD-kort? De som köper denna kommer trycka in den i telefonen och sedan få "asbra" ljud i sina 200:- in-ear lurar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimman:

Störningar existerar och är på riktigt. Det finns kablar likt den ovan som är (antaget) extremt bra på att filtrera bort detta. Att sen användningsområdet är extremt begränsat är en annan femma. Det är inte bogus per se bara för att Kalle eller Nisse inte har behovet.

Som ett exempel på yttre störningar kan vi ta Raspberry Pi 2 som tvärhänger sig om man tar ett foto på den med blixt (LED-ljus räcker ej, men en extern blixt på en systemkamera exempelvis). Mäter man 5V-slingan på RPi2 vid tillfället så spikar den uppemot 12V och sen flackar ner till runt 1V för att sedan stabilisera sig. Ett annat fenomen, men bara ett exempel på yttre påverkan.

Ja det är ren fysik och ellära att det blir störningar, jag tror på störningar och att det blir bättre om man tar bort dem, det går tom att mäta och få likande resultat om man upprepar mätningarna, jag har även använt nätfilter och de har fungerat så pass bra att man kunnat mäta skillnad med och utan.
Däremot är det nått helt annat att bygga in nätfiltret i en kabel och sälja till överpris, filterfunktionen kanske kostar 100-200kr att bygga om man gör det på ett tekniskt vettigt sätt, addera sedan en kabel och bra kontakter och en låda = 500kr så har man en elektriskt fungerande krets för ändamålet, resten betalar man för statusen och inte funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Herregud.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med ett blind-test på dessa av någon audiofil. De skulle givetvis inte kunna höra skillnad.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Skulle vara kul med ett blind-test på dessa av någon audiofil. De skulle givetvis inte kunna höra skillnad.

Har för mig att dom gjorde ett test med "premium" ljudkablar vs såna där ledare man drar o väggen. Dom hörde såklart ingen skillnad och hälften tyckte att elkablar lät bäst. Typ ändä stället där det kan uppstå störningar är om du matar in typ analogt i en förstärkare där bruset förstärks. Från starkare till högtalare kan knappt något brus uppstå efter som det inte finns en aktiv komponent i högtalaren som förstärker bruset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att Sony ska börja med sånt här humbum också.

Permalänk

Får man störningar beror det mer på detta http://www.sweclockers.com/nyhet/20069-harddiskar-fran-wd-sea...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hehe jo den är fin. Undrar om de som faktiskt köper den kabeln har tänkt på resten av kedjan också?

Annars på tal om ettor och nollor... många tror att det är störningsfritt gentemot analogt. Klart att ettor och nollor också kan störas?

Klart att ettor o nollor kan störas. Men oftast inte på lagringsmediat utan i kedjan längs vägen.
Såvida man inte pratar sektorkrascher men då är vi inne på ett annat spår.

Vad som däremot påverkar mkt mer är algoritmerna som används vid kompremeringen i sig.
Själv finner jag föga mening med FLAC vare sig det är 16 eller 24bits då utrymmesvinsten blir 5-10% mor 1411KB/s CD/WAW....
Den dagen det kommer en algoritm som komprimerar ner det med 50-75% utan kvalitétsförluster kan jag börja jubla och hålla med om att det är lossless. MEn ännu så länge har jag inte märkt av en enda som är HELT lossless som är värd att använda (APPLES version har ungefär samma komprimeringsgrad som FLAC för övrigt).

Att det med rätt utrustning är SMIDIGARE än skiva håller jag helt med om. Men annars? Inget för mig.

(Säger han som rippar vinyl till WAW i 1x hastighet bara för att få så mkt som möjligt av vinylmyset även i bilen)
PRIVATKOPIERING för övrigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dimman:

Störningar existerar och är på riktigt. Det finns kablar likt den ovan som är (antaget) extremt bra på att filtrera bort detta. Att sen användningsområdet är extremt begränsat är en annan femma. Det är inte bogus per se bara för att Kalle eller Nisse inte har behovet.

Som ett exempel på yttre störningar kan vi ta Raspberry Pi 2 som tvärhänger sig om man tar ett foto på den med blixt (LED-ljus räcker ej, men en extern blixt på en systemkamera exempelvis). Mäter man 5V-slingan på RPi2 vid tillfället så spikar den uppemot 12V och sen flackar ner till runt 1V för att sedan stabilisera sig. Ett annat fenomen, men bara ett exempel på yttre påverkan.

Finns det någon som har sagt att störningar inte finns?
Vad har RPi2:n med saken att göra?

Anledningen till att RPi 2 fastnar är pga den fotoelektriska effekten på halvledare, det Einstein fick sitt nobelpris för:
E=h*f
Energi = plank * frekvensen.

Och som känt så alstrars spänningar om man utsätter en halvledare för ljus, dioder är motsatsen av en photocell. Den ena alstrar spänning från ljus, den andra genererar ljus från spänningen. Simple.

Sedan kan man diskutera om man inte ska nöja sig att kapsla in VRM kretsen som sitter på RPi2:an istället för att försöka bygga runt den.

Dold text

Precis som att det är dumt att köpa en nätkabel för åtskilliga tusen när man kan använda sig av bandpassfilter och reaktanser i kretsen eller bygga ett separat filter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Roliga är ju att audiofiler kommer köpa skiten och tro att det faktiskt gör skillnad, går att kränga vad som helst till dem.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

Skulle vara kul med ett blind-test på dessa av någon audiofil. De skulle givetvis inte kunna höra skillnad.

Det är intressant att både mäta och lyssna, många gånger kan man mäta skillnader som ingen hör, men sällan går det att mäta skillnader på det en del beskriver som "stora skillnader", de stora skillnaderna brukar dessutom vara svåra att verifiera ilyssnings blindtest.

Man hör alltså skillnader när man ser testobjektet eller har fått berättat vad man lyssnar på men kan inte plocka det i blindtest eller konfirmera skillnader med mätningar. Det kan även höras skillnader när man testar samma för lyssnaren osynliga objekt men säger att man byter.
Underligt det där ....
Jag är audiofil och därför har jag åtminstone mätutrustning som kan verifiera en del men inte allt, jag tror mer på fysik än Peter Belt.
http://www.positive-feedback.com/Issue30/belt.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men jag ville ju ha ett minneskort som ger bättre bild vid uppspelning av film

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Man bör nog hellre tänka på att byta ut sin audiofil-anläggning om ett minneskort på 0.5-3W kan orsaka störningar.

Borde inte också datahastigheten vara flera dekader över hörbar frekvens?

Där sa du iofs något. Har de ett minne som klarar RAW på 24 196 utan lag och störningar vid inspelning på en telefon så ja.

Edit:
Jag har i alla fal slutat köpa sd kort som inte kan spara data så jag är safe.

Off topic. Tycker fortfarande om vinly ljudet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lonefox:

Klart att ettor o nollor kan störas. Men oftast inte på lagringsmediat utan i kedjan längs vägen.
Såvida man inte pratar sektorkrascher men då är vi inne på ett annat spår.

Vad som däremot påverkar mkt mer är algoritmerna som används vid kompremeringen i sig.
Själv finner jag föga mening med FLAC vare sig det är 16 eller 24bits då utrymmesvinsten blir 5-10% mor 1411KB/s CD/WAW....
Den dagen det kommer en algoritm som komprimerar ner det med 50-75% utan kvalitétsförluster kan jag börja jubla och hålla med om att det är lossless. MEn ännu så länge har jag inte märkt av en enda som är HELT lossless som är värd att använda (APPLES version har ungefär samma komprimeringsgrad som FLAC för övrigt).

Att det med rätt utrustning är SMIDIGARE än skiva håller jag helt med om. Men annars? Inget för mig.

(Säger han som rippar vinyl till WAW i 1x hastighet bara för att få så mkt som möjligt av vinylmyset även i bilen)
PRIVATKOPIERING för övrigt.

Det värsta är väl att hamna i debatt med någon som inte fattar (vill tro på) hur FLAC fungerar utan hävdar att ljudet påverkas av det även om man gör "rätt" det går ju att bevisa att det är oförstörande på samma sätt som tex rar, men en del vägrar ju inse att det är exakt samma ljuddata som matas in som ut ur FLAC algoritmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj oj oj, bara att dra fram dom guldplaterade kablarna och hörlurarna som blivit ordentligt inkörda...

Eller...

https://www.youtube.com/watch?v=dXuu0sGwoiM

Dock så är det alltid bra att köra in membranen innan man kör på för hårt, dom är ganska stela från fabrik. Om man vill förlänga livslängden vill säga.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB