Överclocka Late 2013 rMBP 13''

Permalänk

Överclocka Late 2013 rMBP 13''

Hej!
Jag har kollat runt och det verkar vara så att Intels processor I 2013 modellen är samma som i 2014 modellen fast högre klockad.

Jag undrar ifall jag kan överklocka från 2,4GHz till 2,6GHz eftersom det är den nya klockhastigheten. Om någon vet något om detta så är jag tacksam för svar!

Visa signatur

DESKTOP (HP) Intel Core i7 3770k 3.4GHz (Dualthread) l MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr OC Edition (Overclockat) l 16GB ram 1600MHz l 2TB HDD l Windows 8.1 Pro l
BÄRBAR (Macbook Pro) Intel Core i5 4258U l Intel Iris Graphics 5100 1GB l 8GB RAM 1600MHz l 256GB SSD l Mac OS X Yosemite 10.10 l

Var snäll mot mig så är jag snäll mot dig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Malkolmen:

Hej!
Jag har kollat runt och det verkar vara så att Intels processor I 2013 modellen är samma som i 2014 modellen fast högre klockad. http://i.gyazo.com/dc8c6bc7d6e00516eed4fdb71251e9e4.png

Jag undrar ifall jag kan överklocka från 2,4GHz till 2,6GHz eftersom det är den nya klockhastigheten. Om någon vet något om detta så är jag tacksam för svar!

Nope, fungerar inte så.
Sedan är det troligen inte samma processormodell heller. Båda kanske är i5:or men knappast samma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det exakt samma, vanliga haswell på 2013 och haswell refresh på 2014. Skillnaden är väl att 2014 har högre klockfrekvens som standard.

Permalänk
Medlem

En bättre fråga är tror du att du har någon som helst nytta av det ? 0,2 ghz känns ju lika exalterande som att frigöra 200mb ram när man har 8GB ungefär.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

En bättre fråga är tror du att du har någon som helst nytta av det ? 0,2 ghz känns ju lika exalterande som att frigöra 200mb ram när man har 8GB ungefär.

Det laggar till ibland när man skrollar på min Macbook medans min kompis macbook (som är en med 2,6GHz) inte laggar alls.

Visa signatur

DESKTOP (HP) Intel Core i7 3770k 3.4GHz (Dualthread) l MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr OC Edition (Overclockat) l 16GB ram 1600MHz l 2TB HDD l Windows 8.1 Pro l
BÄRBAR (Macbook Pro) Intel Core i5 4258U l Intel Iris Graphics 5100 1GB l 8GB RAM 1600MHz l 256GB SSD l Mac OS X Yosemite 10.10 l

Var snäll mot mig så är jag snäll mot dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malkolmen:

Det laggar till ibland när man skrollar på min Macbook medans min kompis macbook (som är en med 2,6GHz) inte laggar alls.

Det är inte klockfrekvensen som är problemet. Det är väl alla program, filer och tillägg som du har på din.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är det mer påtagligt efter Yosemite så kanske du är en av dom som blev drabbade med ökad resurs belastning. Det finns en guide vet jag för hur man tömmer rent cache etc just vid sådana tillfällen för att det skall flyta på bättre. Det låter mer som om det vore en trolig orsak för 0,2 ghz tror jag inte ger en sådan effekt öht.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Är det mer påtagligt efter Yosemite så kanske du är en av dom som blev drabbade med ökad resurs belastning. Det finns en guide vet jag för hur man tömmer rent cache etc just vid sådana tillfällen för att det skall flyta på bättre. Det låter mer som om det vore en trolig orsak för 0,2 ghz tror jag inte ger en sådan effekt öht.

När du väl säger det så har jag i och för sig märkt lite segare renderingstider på After Effects... Du är fullt välkommen att skicka länk till den guiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DESKTOP (HP) Intel Core i7 3770k 3.4GHz (Dualthread) l MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr OC Edition (Overclockat) l 16GB ram 1600MHz l 2TB HDD l Windows 8.1 Pro l
BÄRBAR (Macbook Pro) Intel Core i5 4258U l Intel Iris Graphics 5100 1GB l 8GB RAM 1600MHz l 256GB SSD l Mac OS X Yosemite 10.10 l

Var snäll mot mig så är jag snäll mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malkolmen:

När du väl säger det så har jag i och för sig märkt lite segare renderingstider på After Effects... Du är fullt välkommen att skicka länk till den guiden

Skickades från m.sweclockers.com

Sen har 2014 modellen säkert bättre kylning så om du överklockar så får du kanske värmeproblem men jag vet NT om det kommer att ske vid 0.2 GHz ökning

Permalänk
Skrivet av 007onex:

Sen har 2014 modellen säkert bättre kylning så om du överklockar så får du kanske värmeproblem men jag vet NT om det kommer att ske vid 0.2 GHz ökning

Hur har den bättre kylning? Måste ha missat det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DESKTOP (HP) Intel Core i7 3770k 3.4GHz (Dualthread) l MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr OC Edition (Overclockat) l 16GB ram 1600MHz l 2TB HDD l Windows 8.1 Pro l
BÄRBAR (Macbook Pro) Intel Core i5 4258U l Intel Iris Graphics 5100 1GB l 8GB RAM 1600MHz l 256GB SSD l Mac OS X Yosemite 10.10 l

Var snäll mot mig så är jag snäll mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malkolmen:

Hur har den bättre kylning? Måste ha missat det

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt så är jag inte helt hundra men jag tror det iaf, när Apple släpper nya macbooks så tror jag de uppgraderar mer än bara processorn hastighet. Rätta mig om jag har fel

Permalänk

Ska jag vara rakt ut ärlig är 200MHz ett fullkomligt patetiskt försök till överklockning... Det kommer inte ge någon större prestandaskillnad.
Nu är jag mindre haj på hur BSD-system fungerar, men som Don_W säger kan det hjälpa att dumpa cache:ade processer. I linuxsystem sköts detta av kerneln, och man behöver endast i extremfall göra det själv. Dock är det värt ett försök!

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malkolmen:

När du väl säger det så har jag i och för sig märkt lite segare renderingstider på After Effects... Du är fullt välkommen att skicka länk till den guiden

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.hightechdad.com/2014/10/23/13-tips-optimize-mac-yo... det är dom först fyra stegen som är av intresse

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 