Hårddiskar från WD, Seagate och Toshiba infekterade med spionprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Vad ska vi då köra om vi inte kan köra ryska program? Panda Antivirus eller?
Jag kan inte påstå att jag litar mer på USA, snarare tvärtom.

Linux kanske? Verkar som de flesta virusen som beskrevs i rapporten attackerar Windows (enligt avsnittet om other operating systems nämns att Mac attackerats i en del fall också). Säkerligen klarar de även av att avlyssna Linux-maskiner också men de verkar inte lägga lika mycket resurser på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Linux kanske? Verkar som de flesta virusen som beskrevs i rapporten attackerar Windows (enligt avsnittet om other operating systems nämns att Mac attackerats i en del fall också). Säkerligen klarar de även av att avlyssna Linux-maskiner också men de verkar inte lägga lika mycket resurser på det.

Återigen, om du läser whitepappret ser du att det går på OSX och iPhones också. Kan det gå på OSX kan det med största sannolikhet även gå på *N*X.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Så går det när en överväldigande majoritet tycker att Piratpartiet är helt onödigt.

Citat:

Ingenting verkar vara utom räckhåll för den amerikanska spionorganisationen NSA. I juni 2010 upptäcktes virusvapnet Stuxnet, som inte bara lyckades ta sig in i Irans kärnprogram utan även förstöra centrifuger och annan utrustning.

Alltså, helt spontant känns Piratpartiet aningen snuttig i det sällskapet.

Permalänk
Hedersmedlem

Citerar mig själv från när jag citerade mig själv:

Skrivet av phz:

Citerar mig själv från några inlägg upp, då det är aktuellt igen:

Skrivet av phz:

*Inlägg borttagna*

Geopolitiska diskussioner hänvisas till forumdelen Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Återigen, om du läser whitepappret ser du att det går på OSX och iPhones också. Kan det gå på OSX kan det med största sannolikhet även gå på *N*X.

Som sagt var "de kan säkerligen avlyssna Linux också men de verkar inte lägga lika mycket resurser på det". Sida upp och sida ner beskrivs angrepp på diverse systemfiler i Windows och så är det ett litet avsnitt om att det även förekommer i få fall på andra operativsystem. Då kan väl en vettig åtgärd vara att undvika det värst drabbade operativsystemet? Väljer man då något som är öppen källkod så finns det chans att de som ansvarar för koden i diverse projekt inte släpper igenom commits från utvecklare som lägger in uppenbara bakvägar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.