Permalänk
Medlem

Ny rMBP lagg i UI

Hej!

Köpte en ny rMBP 2014 13'' i vintras och jag har stundvis varit riktigt missnöjd. Yosemite uppgraderingen kom nästan samtidigt, så jag uppdaterade direkt.

Grejen är den att alla fönster laggar. Om jag resizar ett fönster så laggar det så att inte fönstret följer med ordentligt. Om jag drar med 4 fingrar över musplattan så ser man att fönstren hoppar till sidan. Varför jag köpte mac var för att jag ville slippa problem. Det har jag verkligen inte gjort.

Om jag använder native resolution med switchresx, 2560x1600 så går det helt bra, men allt är för smått för att använda. Kan ju även använda någon upplösning som inte är HiDPI, men varför skulle man då köpt retina?

Är lite fundersam om jag ska föra in den på garanti för att få den utbytt, eller om jag ska leva med det (nej, inte det) eller om det finns någonting man kan göra åt saken.

Så, allt som kan hjälpa, hjälper Upplever någon annan samma sak?
Nu får nog Apple skärpa sig...

Allt gott!
Tack!

Mvh,
Oscar

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Har du provat att göra en säker start och reparera skivbehörigheter ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har du provat att göra en säker start och reparera skivbehörigheter ?

Nix. Hjälper det?

Läste en tråd som nog menar att alla retina verkar vara laggiga..:
https://discussions.apple.com/thread/5547471?start=330&tstart...

Gjorde en nu. Allt verkade vara ok.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Yosemite har många buggar, läser man på macrumors så är det främst retina macarna som lider av grafikbuggar, trist. Hoppas nästa version fokuserar på stabilitet istället för funktioner.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag satte på ökad kontrast och tog bort/minska genomskinligheten. Då försvann lagget. Du kan även göra en PRAM-reset, men det löser bara problemet för stunden.

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Yosemite har många buggar, läser man på macrumors så är det främst retina macarna som lider av grafikbuggar, trist. Hoppas nästa version fokuserar på stabilitet istället för funktioner.

Ja idag är Yosemite ingen höjdare, alldelles för buggit för min del så jag gick tillbaka till Mavericks som funkar kanon.
Väntar in några versions update innan jag provar Yosemite igen.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).