Tysta pålitliga 3TB+ diskar. Tips/undersökningar?

Permalänk
Medlem

Tysta pålitliga 3TB+ diskar. Tips/undersökningar?

Jag har läst runt en del och varit väldigt nära att ge mig på den mycket populära WD Red 3TB.
Men jag blir osäker, speciellt då jag läste denna artikeln. Efter ett år har 7% av deras 3TB WD Red diskar fått problem. Jag vet att detta är under 24/7 drift, men det gör mig ändå osäker då jag gärna behåller disken i många år framöver och gärna undviker alla de problem som kommer med krashar.
0% av 4TB WD Red diskarna har fått problem, men de har tyvärr bara 45stycken, vilket betyder att siffrorna inte är lika pålitliga som de för 3TB varianten där de har 859stycken.

HGST verkar vara väldigt pålitliga, men de är nästan bara 7200RPM, vilket gör mig orolig för vibrationer och ljud. De är även dyra. Jag är villig att betala någon hundring extra för pålitlighet, men då vill jag att de ska uppfylla mina krav på ljudnivå också (sedan är även låg-varvade diskar ofta mer pålitliga).
Seagates 4TB 5900RPM disk ser ganska bra ut. Bara 3% av deras 12000 diskar har fått problem efter ett år (mindre än hälften jämfört med 3TB WD Red). Dock verkar folk på Prisjakt ha precis den motsatta erfarenheten. Vad tror ni?

Har jag missat något? Har ni några rekommendationer som ni kan backa med vettig statistik eller annan information?

Permalänk
Medlem

WD anses bättre än seagate överlag.

Kommer årligen nya versioner av WD's red och green diskar så föra årets modell är inte samma som detta årets så mja svårt å säga om dom siffrorna är trovärdiga.

4TB Seagate 5900rpm är en DM000 och dom anses väl vara rätt pålitliga. Bland dom bättre men oftast har väl WD diskar som är nåt bättre.

Seagate har ju 7200rpm 3TB DM001 vilket är skitdåliga. Verkar som upp mot 40% går sönder inom garantitiden vad jag sett. Haft två sådana en död en går än.

har haft 14 WD green minimum, vissa har gått 24/7 3-4.5 år andra med standby. Kör 7st just nu ock även en red plus två seagates.

Men på mina 19 år så har jag alltid haft WD och dom har aldrig kraschat och jag har haft MÅNGA WD genom åren. En burk hade 12st lika dana vid ett tillfälle plus fler av andra storlekar.

WD Red eller Green fungerar bra. Green kan man behöva ändra headparking på för maximal livslängd. Orkar man inte med det så köper man Red istället den har headparking avslaget sist jag kollade.

WD skulle jag kört. Dom har haft väldigt bra track record genom åren. Seagate inte så mycket. Hitachi varit lite hit and miss för i tiden med om man säger så men där går det betydligt mer delade meningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

WD anses bättre än seagate överlag.

Jo, det ser jag ganska tydligt.

Citat:

Kommer årligen nya versioner av WD's red och green diskar så föra årets modell är inte samma som detta årets så mja svårt å säga om dom siffrorna är trovärdiga.

Trovärdiga tror jag definitivt de är. Om de är relevanta däremot är en annan fråga (men jag antar att det är vad du menade).
De 3TB WD Red diskarna i testet har samma modellnummer som de som sälgs i butik. Borde inte det betyda att det är samma HDD, bara tillverkad vid ett senare tillfälle? (ignorerar eventuella små hårdvarurevisioner nu då dessa sällan gör någon stor skillnad)

Citat:

Green kan man behöva ändra headparking på för maximal livslängd. Orkar man inte med det så köper man Red istället den har headparking avslaget sist jag kollade.

Vad för påverkan har headparking? Borde det inte slita mindre att läshuvudena parkerar sig utanför diskytan? Är det lätt att slå av?

Citat:

Hitachi varit lite hit and miss för i tiden med om man säger så men där går det betydligt mer delade meningar.

De heter HGST numera
Och de verkar vara löjligt säkra enligt Blackblaze (inte en disk med över 5%, många med 1-2%).

Permalänk
Medlem

Säger WD med bara haft en som dött

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Men sedan så ska man inte stirra dig blind på omdömen

Men vet hur mycket vibrationer diskarna utsatts för kanske körts utan fläktar i chassit eller ett budget nätaggregat med höga dålig ripple värden ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Sitter själv på 30st WD RED 3TB och har ännu inte haft några problem (inköpta runt lanseringen av hårddisken ca 2~3år sen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, det ser jag ganska tydligt.

Trovärdiga tror jag definitivt de är. Om de är relevanta däremot är en annan fråga (men jag antar att det är vad du menade).
De 3TB WD Red diskarna i testet har samma modellnummer som de som sälgs i butik. Borde inte det betyda att det är samma HDD, bara tillverkad vid ett senare tillfälle? (ignorerar eventuella små hårdvarurevisioner nu då dessa sällan gör någon stor skillnad)

Vad för påverkan har headparking? Borde det inte slita mindre att läshuvudena parkerar sig utanför diskytan? Är det lätt att slå av?

De heter HGST numera
Och de verkar vara löjligt säkra enligt Blackblaze (inte en disk med över 5%, många med 1-2%).

Headparking har begränsad livslängd som allting. Står i databladen för HDD'n.
Och det är inte omöjligt att förbruka den beräknade livslängden om disken används på ett olämpligt vis.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Sears:

[...]Jag vet att detta är under 24/7 drift, men det gör mig ändå osäker då jag gärna behåller disken i många år framöver och gärna undviker alla de problem som kommer med krashar.

Vad är det egentligen du är ute efter?

  1. Att slippa jobbet med att byta ut en fallerad disk?

  2. Att undvika nedtid?

  3. Att undvika dataförlust?

  4. Att kunna nyttja gjord investering så länge som möjligt?

Att välja diskar med hög tillförlitlighet är inte en fullständig (eller ens särskilt bra) lösning på något av ovanstående. Hot spares minskar bytesfrekvensen, RAID (eller logiska volymer) med redundans håller tvåan i schack, backup löser en stor del av trean och ingenting i världen kan hjälpa dig med fyran -- det här är datorhårdvara vi pratar om, den tappar värde i en rasande fart.

Permalänk
Inaktiv

Mitt inlägg kanske inte har mycket att tillföra tråden, men jag har en WD 750 GB som jag haft i många år. Den har snurat i server och dator i stort sett 24/7 sedan jag köpte den. Är super nöjd med disken och nu när det är dax för att köpa nytt kommer jag utan tvekan köpa WD igen..

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Hieronymus Bosch;15225116]Vad är det egentligen du är ute efter?

  1. Att slippa jobbet med att byta ut en fallerad disk?

  2. Att undvika nedtid?

  3. Att undvika dataförlust?

  4. Att kunna nyttja gjord investering så länge som möjligt?

[/QUOTE]
1, 3 och 4.

Citat:

Att välja diskar med hög tillförlitlighet är inte en fullständig (eller ens särskilt bra) lösning på något av ovanstående. Hot spares minskar bytesfrekvensen, RAID (eller logiska volymer) med redundans håller tvåan i schack, backup löser en stor del av trean och ingenting i världen kan hjälpa dig med fyran -- det här är datorhårdvara vi pratar om, den tappar värde i en rasande fart.

Hot spares? Att ha en likadan i reserv, eller vad betyder det?
Självklart är det ingen lösning, men det är definitivt fördelaktigt, så varför ska jag inte välja tillförlitliga hårddiskar?

Permalänk

[QUOTE="Sears;15225907"]1, 3 och 4.
OK!

Citat:

Hot spares? Att ha en likadan i reserv, eller vad betyder det?

En eller flera extra hårddiskar som kan ta över när ex "ordinarie" disk fallerar. Många RAID-kort har stöd för att automatiskt och omedelbart återställa redundansen genom att ta en hot spare-disk och tilldela den till det RAID-set som drabbats av diskfel.

Citat:

Självklart är det ingen lösning, men det är definitivt fördelaktigt, så varför ska jag inte välja tillförlitliga hårddiskar?

Andra faktorer hos diskarna kan vara viktigare. En längre garantitid är t ex ett effektivt sätt att inte behöva lägga ut mer pengar efter det inledande inköpet. Att välja flera billigare diskar i stället för kan ge möjlighet till bättre prestanda och dataskydd genom RAID, hot spares eller helt enkelt reservdiskar på hyllan.
Och dataskydd? Även en ganska enkel eller billig backuplösning (moln om du hatar prylar och kapitalinvesteringar, annars USB-diskar som förvaras en bit från originaldata) ger ett väldigt mycket bättre skydd än enbart primärlagring även om primärlagringen utgörs av de tillförlitligaste enterprisediskarna på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Andra faktorer hos diskarna kan vara viktigare. En längre garantitid är t ex ett effektivt sätt att inte behöva lägga ut mer pengar efter det inledande inköpet. Att välja flera billigare diskar i stället för kan ge möjlighet till bättre prestanda och dataskydd genom RAID, hot spares eller helt enkelt reservdiskar på hyllan.
Och dataskydd? Även en ganska enkel eller billig backuplösning (moln om du hatar prylar och kapitalinvesteringar, annars USB-diskar som förvaras en bit från originaldata) ger ett väldigt mycket bättre skydd än enbart primärlagring även om primärlagringen utgörs av de tillförlitligaste enterprisediskarna på marknaden.

Jag kör redan backup.
Raid är mindre intressant.
Jo, garanti är nog en bra ide att kolla på.
Uppskattar svaren.

Permalänk
Medlem

Pålitlig disk finns inte. Grunden att raid 1 eller bättre existerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Jag har läst runt en del och varit väldigt nära att ge mig på den mycket populära WD Red 3TB.
Men jag blir osäker, speciellt då jag läste denna artikeln. Efter ett år har 7% av deras 3TB WD Red diskar fått problem. Jag vet att detta är under 24/7 drift, men det gör mig ändå osäker då jag gärna behåller disken i många år framöver och gärna undviker alla de problem som kommer med krashar.
0% av 4TB WD Red diskarna har fått problem, men de har tyvärr bara 45stycken, vilket betyder att siffrorna inte är lika pålitliga som de för 3TB varianten där de har 859stycken.

HGST verkar vara väldigt pålitliga, men de är nästan bara 7200RPM, vilket gör mig orolig för vibrationer och ljud. De är även dyra. Jag är villig att betala någon hundring extra för pålitlighet, men då vill jag att de ska uppfylla mina krav på ljudnivå också (sedan är även låg-varvade diskar ofta mer pålitliga).
Seagates 4TB 5900RPM disk ser ganska bra ut. Bara 3% av deras 12000 diskar har fått problem efter ett år (mindre än hälften jämfört med 3TB WD Red). Dock verkar folk på Prisjakt ha precis den motsatta erfarenheten. Vad tror ni?

Har jag missat något? Har ni några rekommendationer som ni kan backa med vettig statistik eller annan information?

Tittar man på den en lite äldre artikel från Backblaze så har de varit väldigt nöjda med Hitachi.
https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Nu finns inte Hitachi kvar utan de blev uppköpta av Toshiba. Innan dess köpte jag en 3 TB Hitachi som suttit i datorn sen dess och den har fungerat bra. I mitt Define R4 hörs den inte alls. När sedan min gamla RAID1 med Samsung F1 började föra oväsen så bytte jag ut den mot en till. Då var Hitachi borta men internet påstod att Toshibas 3 TB var identiska så jag chansade och köpt en Toshiba. De låg bra i pris också. Har inte öppnat den och kollat men själva chassit är identiskt så skulle gissa på att internet hade rätt och att de bara slängde på ett nytt klistermärke när Toshiba tog över. Låter mest logiskt också om man ser rent ekonomiskt.

Så de har legat bra i pris, de är tysta och om man får lita på Backblaze och internet så verkar de vara stabila också. Kan vara värt att titta på Toshiba med andra ord om du kan tänka dig 7200 rpm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tittar man på den en lite äldre artikel från Backblaze så har de varit väldigt nöjda med Hitachi.
https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/
Nu finns inte Hitachi kvar utan de blev uppköpta av Toshiba.

Erm, blev Toshiba uppköpta av Western Digital eller har du fått fel information? För Hitachi är numera kallade HGST, en division som ägs av Western Digital.

Detta står i den artikeln jag länkade: "Some of the HGST drives listed were manufactured under their previous brand, Hitachi. We’ve been asked to use the HGST name and we have honored that request."
Vilket är varför Hitachi finns med i 2014 års test men inte 2015.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Erm, blev Toshiba uppköpta av Western Digital eller har du fått fel information? För Hitachi är numera kallade HGST, en division som ägs av Western Digital.

Detta står i den artikeln jag länkade: "Some of the HGST drives listed were manufactured under their previous brand, Hitachi. We’ve been asked to use the HGST name and we have honored that request."
Vilket är varför Hitachi finns med i 2014 års test men inte 2015.

Delar av 3,5" tillverkningen såldes till Toshiba.

http://www.anandtech.com/show/5635/western-digital-to-sell-hi...

Står även längre ner hos Backblaze: "Correction: Hitachi’s 2.5″ hard drive business went to Western Digital, while the 3.5″ hard drive business went to Toshiba."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Delar av 3,5" tillverkningen såldes till Toshiba.

Står även längre ner hos Backblaze: "Correction: Hitachi’s 2.5″ hard drive business went to Western Digital, while the 3.5″ hard drive business went to Toshiba."

Men om hela 3.5 divisionen gick till Toshiba så borde ju diskarna i Blackblazes test kallas Toshiba.. Om inte just den delen av 3.5tums tillverkningen som gjorde diskarna i Blackblazes test gick till WD? Eller helt enkelt att WD nu äger namnet Hitachi.

Förresten, skulle du kunna länka till den 3TB modell du köpte?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Men om hela 3.5 divisionen gick till Toshiba så borde ju diskarna i Blackblazes test kallas Toshiba.. Om inte just den delen av 3.5tums tillverkningen som gjorde diskarna i Blackblazes test gick till WD? Eller helt enkelt att WD nu äger namnet Hitachi.

Förresten, skulle du kunna länka till den 3TB modell du köpte?

WD hade ju disktillverkning sedan innan så de behövde ju inte direkt köpa Hitachi för den sakens skull. Exakt vad de köpte vet jag inte och det är inte säkert att det är öppet men tror inte de köpte namnet Hitachi eftersom det är ett enormt företag som är flera gånger större än WD och varför skulle de använda HGST om de hade namnet Hitachi? Anledningen till att det inte finns några Toshiba kanske är för att de inte köpt några diskar som är märkta med Toshiba. Det verkar som att de namnat om dem till HGST vilket jag inte riktigt förstår. Eventuellt så körde WD samma design som Hitachi men i egna fabriker eller så orkade inte Backblaze hålla isär HGST och Hitachi. Det enda jag vet är att Toshiba köpte upp tillverkningen av 3,5" diskar och att de ser ut att vara identiska med de gamla Hitachi. Hur kvalitén är på andra storlekar vet jag inte.

Här är disken jag köpte: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1457350

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Pålitlig disk finns inte. Grunden att raid 1 eller bättre existerar.

Vad menar du med det? RAID skyddar bara mot fysiska skador i realtid, dvs. du hinner och kan byta en disk som går sönder fysiskt utan att stänga av, men du måste ändå ha en backup för att skydda filerna mot virus etc.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad menar du med det? RAID skyddar bara mot fysiska skador i realtid, dvs. du hinner och kan byta en disk som går sönder fysiskt utan att stänga av, men du måste ändå ha en backup för att skydda filerna mot virus etc.

Erm. Om dina filar ät infiserade av virus, då har du nog problem med backupen också.

Själv har jag raid 1 för bilder och video och spararar allt på jottacloud också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tittat man överlag dock så kan man säga att vill du ha "mer pålitliga diskar" håll dig borta från just 3TB.
Vet inte varför men just 3TB var den sämsta hos alla tillverkare, speciellt 7200RPMare, men även vissa 5400.

2TB eller 4TB är betydligt bättre, enligt alla tester jag sett. Lite udda kanske, men jag tror att de pressade gränserna lite väl med 3TB för tidigt och fick väl något nytt problem som nu är tillrättat.

Skrivet av Sears:

De 3TB WD Red diskarna i testet har samma modellnummer som de som sälgs i butik. Borde inte det betyda att det är samma HDD, bara tillverkad vid ett senare tillfälle? (ignorerar eventuella små hårdvarurevisioner nu då dessa sällan gör någon stor skillnad)

Det enda som kan skilja är FW version, vilken ibland kan göra skillnad. Är det mekaniskt fel i kontruktionen så spela det oftast inte ett dugg roll, om de inte på något sätt via FW kan "fixa" felet.
Så ja, samma modell namn = likadan disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Men sedan så ska man inte stirra dig blind på omdömen

Men vet hur mycket vibrationer diskarna utsatts för kanske körts utan fläktar i chassit eller ett budget nätaggregat med höga dålig ripple värden ?

Troligen är det samma risk att ALLA tillverkare utsätts för detta.
Sen bör du ta en titt på följande:
https://www.backblaze.com/blog-smart-stats-2014-8.html#S191R
https://www.backblaze.com/blog-smart-stats-2014-8.html#S194R
https://www.backblaze.com/blog-smart-stats-2014-8.html#S190R

De säger mig att om nu diskarna utsätts för något, så är de så små vibrationer och så pass låg temp att de borde klara det, eftersom inget i diskarnas egen SMART info varnar om något... alls.

Inga G sensor triggningar, 20-35 graders temp är banne mig ideala förutsättningar.
Naturligtvis så påverkar vibrationer en disk, men varför läser inte tillverkarna detta i någon G-sensor avläsning? Konstant vibration borde ju visa sig, snabbt. (Om det nu dödar disken så mycket som folk hävdar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Erm. Om dina filar ät infiserade av virus, då har du nog problem med backupen också.

Själv har jag raid 1 för bilder och video och spararar allt på jottacloud också.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid backup bör man även ha någon form av versionshantering så att man kan återskapa äldre versioner av samma fil, alltså ha möjlighet att gå bakåt i tiden till man hittar den virusfria versionen.

Permalänk
Medlem

WD RED.
Stirra dig inte blind på statistik som du länkar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Erm. Om dina filar ät infiserade av virus, då har du nog problem med backupen också.

Själv har jag raid 1 för bilder och video och spararar allt på jottacloud också.

Hur tänkte du nu? En backup är dedikerad kopia som skapas tillräckligt ofta. Denna måste av sin natur vara separerad från originalet eftersom tillägg, borttag eller raderingar är misstag utförda av användaren som också orsakar samma som ett virus gör. Enda skillnaden är att ett virus är programkod och användaren är "smuts bakom tangenterna". Blir filen infekterad 1 sekund efter den skapats så kan ingen backup i världen rädda den, inte ens en RAID 1. Men hinner du skapa en dedikerad backup så kan inget virus eller du förstöra filen så länge det inte hittar backupen.

Skrivet av Paddanx:

Troligen är det samma risk att ALLA tillverkare utsätts för detta.
Sen bör du ta en titt på följande:
https://www.backblaze.com/blog-smart-stats-2014-8.html#S191R
https://www.backblaze.com/blog-smart-stats-2014-8.html#S194R
https://www.backblaze.com/blog-smart-stats-2014-8.html#S190R

De säger mig att om nu diskarna utsätts för något, så är de så små vibrationer och så pass låg temp att de borde klara det, eftersom inget i diskarnas egen SMART info varnar om något... alls.

Inga G sensor triggningar, 20-35 graders temp är banne mig ideala förutsättningar.
Naturligtvis så påverkar vibrationer en disk, men varför läser inte tillverkarna detta i någon G-sensor avläsning? Konstant vibration borde ju visa sig, snabbt. (Om det nu dödar disken så mycket som folk hävdar)

Det är nog ganska lika där, så länge det inte är extremvärme eller G-krafter modell Gröna Lund eller Liseberg. Ganska säker på att det är större risk att du utsätter disken för mer slitage genom att använda den eller bara risken att du tappar den eller något.

Till TS kan jag säga följande: Jag har haft ett antal hårddiskar som har gått sönder av olika orsaker. Endast en av dessa har varit fabriksfel, den gick sönder inom 24 timmar från det att operativsystemet installerades. Alla andra diskar har gått sönder p.g.a att jag antingen har tappat dom i golvet eller p.g.a att nätaggregatet eller en annan komponent orsakat det, eller att dom har utsatts för extrem värme. (50+ °C)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tittat man överlag dock så kan man säga att vill du ha "mer pålitliga diskar" håll dig borta från just 3TB.

2TB eller 4TB är betydligt bättre, enligt alla tester jag sett. Lite udda kanske, men jag tror att de pressade gränserna lite väl med 3TB för tidigt och fick väl något nytt problem som nu är tillrättat.

Jo, det verkar så.

Skrivet av Agile:

WD RED.
Stirra dig inte blind på statistik som du länkar till.

Blind har jag inga planer på att bli.
Personligen tycker jag det verkar ganska korkat att inte titta på relevant statistik när den finns tillgänglig.