Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror själva grejen med konsoller med speciell hårdvarukonfigurationer är döende. Dock tror jag fortfarande det kommer finns folk som vill ha lättstartade system där man inte behöver trixa med något för att få igång spelen.

Dock är det nog snarare i linje med Steambox eller liknande. Hårdvara som bara startar direkt in i ett grafiskt läge där man väljer spel mer eller mindre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Självklart kommer vi se fler slutna system komma ut som efterträdare till PS4/XB1 då den stora massan bara vill spela bra spel och slippa krångel med drivisar och snabbt åldrande hårdvara. Har själv gått över till konsolspelande efter att det inte går och försvara utgifterna med och spela PC och allt krångel som hör den plattformen till. Vidare har slutna system fördelen att fusk/exploits minimeras samt att plånboken inte ger några vidare fördelar på konsol, snackar svindyra multiskärms setuper osv osv. Sen tror jag inte strömmad spelmedia kommer slå igenom förens latenserna och bandbredden i majoriteten av världens nät förbättras avsevärt, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Klart att konsolerna har en framtid när PS4 säljer omkr 20 miljoner exemplar på lite mer än ett år. Det är en av de få brancher som Sony faktiskt tjänar pengar i så jag skulle bli otroligt förvånad om vi inte fick se en PS5a om några år. Och när det kommer till det grafiska så är det bara att kolla på hur The Order 1886 ser ut, ett spel som enligt mig kan mäta sig grafiskt med många PC-titlar på högre grafikinställningar. Visst, det spelas i 30 fps men när det kommer till konsolspelande så är det ingenting jag stör mig på.

Personligen så gillar jag konsolspel och jag sitter mycket hellre framför TVn med handkontroll och spelar ett bra singleplayer-spel än att spela det vid datorn, oavsett om det är FPS eller annan genré. Däremot så skulle jag ljuga om jag sa att jag spelar mer konsol än PC för det gör jag inte då CS är en stor favorit där det spelas minst 1-2 matcher varje kväll.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nintendo har en framtid, inte de andra.

Håller inte med, Nintendo lever i stenåldern tyvärr.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Självklart kommer vi se fler slutna system komma ut som efterträdare till PS4/XB1 då den stora massan bara vill spela bra spel och slippa krångel med drivisar och snabbt åldrande hårdvara. Har själv gått över till konsolspelande efter att det inte går och försvara utgifterna med och spela PC och allt krångel som hör den plattformen till. Vidare har slutna system fördelen att fusk/exploits minimeras samt att plånboken inte ger några vidare fördelar på konsol, snackar svindyra multiskärms setuper osv osv. Sen tror jag inte strömmad spelmedia kommer slå igenom förens latenserna och bandbredden i majoriteten av världens nät förbättras avsevärt, tyvärr.

Att tro att konsoller är befriade från installationer, uppdateringar, krångel och så vidare är lika enfaldigt som det är naivt. Men när du säger att det går inte att försvara utgifterna med PC samt allt krångel som följer därtill samtidigt som du hyllar konsoller, så undrar jag hur du kan försvara utgifterna med konsoller då utöver spel, handkontroller och annat trams (Amiibos) så du blir påtvingad en extra kostnad genom XBL eller PSN+ så även det blir en del pengar i slutändan. Bortsett från allt krångel du kan stöta på med en konsoll förstås.

Hur förklarar du det där hyckleriet?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nej det handlar om att Japan är ett land som är i en ekonomisk kris där nästan allt säljer dåligt, och det är största orsaken varför det har stagnerat ganska rejält i Japan.

Inte nog med det så höjdes deras moms ganska så rejält för ett år sedan, det fick inte precis någon positiv effekt och de första månaderna efter så vart konsol och spelförsäljning nästan helt död, detta skedde ungefär samtidigt som PS4 lansering vilket inte var vidare positivt för PS4 lansering.

Sedan har portabel elektronik varit Japaners favorit i över 10 år snart, dessa säljer hyfsat fortfarande idag, mestadels på grund av hur en vardag ser ut för en Japan, dvs man är inte hemma så mycket förutom sena kvällar och att ha något portabelt så kan man spela överallt.

Men med det sagt, spelmarknaden är inte den värst utsatta i Japan för stunden, det är nog hus marknaden.... Ja ni kanske inte viste men 1/3 av alla hus i Japan står tomma.

Inte konstigt med tanke på den japanska regeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Att tro att konsoller är befriade från installationer, uppdateringar, krångel och så vidare är lika enfaldigt som det är naivt. Men när du säger att det går inte att försvara utgifterna med PC samt allt krångel som följer därtill samtidigt som du hyllar konsoller, så undrar jag hur du kan försvara utgifterna med konsoller då utöver spel, handkontroller och annat trams (Amiibos) så du blir påtvingad en extra kostnad genom XBL eller PSN+ så även det blir en del pengar i slutändan. Bortsett från allt krångel du kan stöta på med en konsoll förstås.

Hur förklarar du det där hyckleriet?

Jag kan spela på konsol utan att behöva köpa Amiibos eller betala för PSN eller XBL. Att även konsoler stöter på problem är inget nytt, dock så är strulet på konsoler enbart en bråkdel sett till vad man kan råka ut för på pc.

Jag har en ps4 och uppdateringar och installationer sköter sig i princip självt. Så enligt min erfarenhet så har jag varit befriad från krångel under det år som jag ägt den.

Sen att man har andra preferenser gör ju inte en till en hycklare.

Permalänk
Medlem

Microsoft drog in minst 14 Miljarder kronor på bara Xbox Live förra året och det är bara Guld konton och inte försäljning av on-demand spel, film och musik. Så jag tror knappast de kommer ge upp konsol delen. Kanske det går med förlust på själva konsolen med allt de andra i form av tjänster är en riktig guld gruva för dem.

Kanske det kommer någon annan typ av enhet för deras tjänster men de nuvarande konsolerna kommer iaf hålla sig runt 5år.

Permalänk
Medlem

Läste lite inlägg om situationen i Japan. Känner dock att jag behöver påpeka att försäljningen där dels beror på en allt högre andel åldrande befolkning och att många idag inte väljer att skaffa familj. Å andra sidan läste jag en artikel för ganska länge sedan nu att Wii vann popularitet bland äldreboenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag ser definitivt en framtid för slutna ekossytem den enda jag är lite osäker på är Microsoft, men jag tror det kommer rulla på fint:)

Permalänk
Medlem

För att konsolerna ska dö ut krävs att de kan ersättas av något, kanske framtidens tv-apparater kommer ha något i konsolväg inbyggt och/eller att man streamar spel via någon tjänst till den? Vem vet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Håller inte med, Nintendo lever i stenåldern tyvärr.

Japp, på stenåldern körde dom med surfplattor som handkontroller till deras konsoller. Det var det jag minns bäst från stenåldern.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg där en intern diskussion tagit över tråden. Regel § 1.3 ger följande uppmaning:

Citat:

Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Jag tror konsolerna kommer konkurrera med surfplattorna i större utsträckning framöver. Dom blir kraftigare och kraftigare hela tiden och är relativt öppna att göra spel till. Finns riktigt snygga Android spel redan nu.

Lite OT
Har en fråga som dykt upp i huvudet. Dom flesta konsolspel går ju i 30FPS och dom flesta PC-spelen i minst 60FPS.
Krävs det dubbelt så mycket kraft att leverera samma grafik i 60 kontra 30?
Eller är det en % beräkning på det där. Skulle vara kul o veta. Är inte så haj på det grafiska hur det funkar med alla sorters AA, Vad som sparas i VRAM och vad som inte sparas och rendering osv osv.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av NuZ:

dom flesta PC-spelen i minst 60FPS.

Vadå körs i minst 60FPS?
Minst FPS är ju 0-1. Att få 60FPS som default i spel innebär också att du har hårdvara att köra spelet i 60FPS.
Att du har en möjligthet att köra i 60FPS säger jag inte mot, men som sagt... Det kräver hårdvara som klarar det.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Jag tror de lever vidare. Att begränsa systemet för programmerare har alltid gynnat spelen. PC spel har tendensen att vara resurskrävande pga wysiwyg och slarv programmerade spel men med oändliga möjligheter för upplösningar/effekter istället.
De flesta av våra datorer med "Konsolprogrammerade och optimerade" spel skulle man nästan kunna köra i 720*360 view med. Som googleearth servern.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Vadå körs i minst 60FPS?
Minst FPS är ju 0-1. Att få 60FPS som default i spel innebär också att du har hårdvara att köra spelet i 60FPS.
Att du har en möjligthet att köra i 60FPS säger jag inte mot, men som sagt... Det kräver hårdvara som klarar det.

Förstår inte riktigt ditt svar men ja självklart behöver man hårdvaran eller vad menar du?

Jag menar det som gör PC till en bra spelplatform är ju blandannat just möjligheten att ha den höga FPSen. Jag ställde bara frågan, Tar det dubbelt så mycket av hårdvaran att leverera dubbelt så mycket bildrutor eller är det en % ökning / minskning av kraften som behövs?

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av NuZ:

Förstår inte riktigt ditt svar men ja självklart behöver man hårdvaran eller vad menar du?

Jag menar det som gör PC till en bra spelplatform är ju blandannat just möjligheten att ha den höga FPSen. Jag ställde bara frågan, Tar det dubbelt så mycket av hårdvaran att leverera dubbelt så mycket bildrutor eller är det en % ökning / minskning av kraften som behövs?

Blev bara lite fundersam när du tidigare skrev att PC spel körs i minst 60FPS.
Genom att säga minst 60FPS så innebär ju detta att FPSen inte kan droppa under 60 på PC.

Svarade helt enkelt på att 60FPS inte är minst på PC till de flesta spel. Du borde kanske lämnat bort ordet minst

Med det sagt så visst är det bra att med PC så har du möjligheten till 60FPS, men sen är det ju inte en självklarhet att alla får det.
Hårdvaran är både en styrka och en svaghet hos PC eftersom alla inte sitter med riggar som får ut 60FPS i alla spel.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Blev bara lite fundersam när du tidigare skrev att PC spel körs i minst 60FPS.
Genom att säga minst 60FPS så innebär ju detta att FPSen inte kan droppa under 60 på PC.

Svarade helt enkelt på att 60FPS inte är minst på PC till de flesta spel. Du borde kanske lämnat bort ordet minst

Med det sagt så visst är det bra att med PC så har du möjligheten till 60FPS, men sen är det ju inte en självklarhet att alla får det.
Hårdvaran är både en styrka och en svaghet hos PC eftersom alla inte sitter med riggar som får ut 60FPS i alla spel.

Ja det var ett typo.
Sedan så spelar jag inget ju inget under 60FPS om jag är på en PC. Det jag kanske menade med mitt typo. Jag sänker allt även upplösning, Bara jag inte misshandlar mina ögon.

OnT
Handkontroller kommer nog finnas kvar för det kan vara ganska roligt och behagligt att spela vissa typer av spel med.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Klart det har en framtid... plug and play(oftast iaf:P )
Känner ju mer folk som spelar på konsol än på PC, sen många i min närhet, kompisar, köper konsoler till sina ungar med, för det är så smidigt, och billigare... tänk om man har tre söner, och underhålla 4 spelPC hela tiden, byta komponenter etc, ha rätt mjukvara mm, istället för en varsin konsol, och bara spela...
Visst, för många här på denna sidan så är det ju inga problem, men för gemene man, lovar jag att så är det ju ett helsike, sitta i ett rum med läxor med ena grabben, medans den andra tjatar om att det laggar/ hänger sig, måste uppdateras, för dåligt flyt i spelet mm,mm... snacka om magsår!