R9 290x + NZXT G10 eller Corsair HG10

Permalänk
Moderator
Testpilot

R9 290x + NZXT G10 eller Corsair HG10

Hej Swec,

jag behöver lite hjälp från någon som har moddat sitt R9 290 med någon av dessa "kylare".

Jag har googlat runt och det största problemet som folk verkar ha med denna setup är just att VRM blir väldigt varma. Jag hade tänkt lösa detta med att köpa extra mosfet/minnes kylning i form av små flänsar och utrusta extra med.

Är det någon som har gjort något liknande samt finns det någon som kan ge mig lite goda tips på mosfet/minnesflänsar? Jag har svårt att hitta några.

PS. Jag har en Corsair H40 som jag tänkte återanvända och sätta på. DS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Du kan ju om du har den kvar såga till vad du behöver från ref kylaren.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hmm, ok men frågan är väl också vad som får plats under dessa kylare, antar att spelrummet är ganska begränsat?

NZXT G10 känns som att den borde ha mer plats medan Corsair HG10 antagligen får kompletteras ovanpå den befintliga plattan?

Fan, känner mig helt lost. Originalkylare måste dock bort, helvete, värre än dammsugaren kan ju knappt höra vad man tänker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag har HG10 på ett R9 290 och problemet är precis som du säger vrm, maxar 105° när jag stressar kortet men i verkligheten så beror det ju på spelet.. Är det något du undrar så fråga på.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av muunkie:

Jag har HG10 på ett R9 290 och problemet är precis som du säger vrm, maxar 105° när jag stressar kortet men i verkligheten så beror det ju på spelet.. Är det något du undrar så fråga på.

Jackpot!

Hur var installationen? Från en skala Scary till Basic?

Vad är spelrummet mellan radialfläkten och kylplattan, alltså skulle man få plats med små kylflänsar i mellan. Typ dessa: MOS C-1?

Vad använder du för vattenkylning, samt vad har du för temperaturer (vid intensivt spelande) på GPU, VRM1 och VRM2?

Tack för svar!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jackpot!

Hur var installationen? Från en skala Scary till Basic?

Vad är spelrummet mellan radialfläkten och kylplattan, alltså skulle man få plats med små kylflänsar i mellan. Typ dessa: MOS C-1?

Vad använder du för vattenkylning, samt vad har du för temperaturer (vid intensivt spelande, inte f på GPU, VRM1 och VRM2?

Tack för svar!

Jag har en H55 och temperaturerna är väldigt bra förutom på vrm1.
Installationen var lite meckig då manualen var minst sagt bristfällig och jag fick ut mer av deras video på YouTube men jag var även tvungen att kontakta corsair då jag inte riktigt greppade vilka skruvar jag skulle använda till pumpen eftersom manualen bara visar den typen av fäste som h60/h80/h100 använder.
Tror det är svårt att få dit kylflänsar utan att skära i plattan man installerar.. Kan försöka ladda upp lite bilder sen men nu är jag själv hemma med dottern så det får bli ikväll.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av muunkie:

Jag har en H55 och temperaturerna är väldigt bra förutom på vrm1.
Installationen var lite meckig då manualen var minst sagt bristfällig och jag fick ut mer av deras video på YouTube men jag var även tvungen att kontakta corsair då jag inte riktigt greppade vilka skruvar jag skulle använda till pumpen eftersom manualen bara visar den typen av fäste som h60/h80/h100 använder.
Tror det är svårt att få dit kylflänsar utan att skära i plattan man installerar.. Kan försöka ladda upp lite bilder sen men nu är jag själv hemma med dottern så det får bli ikväll.

Det hade varit uppskattat med bilder.

Kan du även ta screenshots på dina temperaturer typ genom GPU-Z så man får se både GPU och VRM:er.

Min tanke är att att bara sätta extra kylflänsar på VRM1 eftersom den har sämst kylning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hade några bilder liggandes, dock så ljuger hg10 tempen lite på vrm1 då den fortsätter stiga, kollade i min GPU-Z logg och efter nån timma i valley så ligger kortet och pendlar mellan 100-101c.
Jag kör fläktarna på radiatorn i 800 rpm i ett Corsair 350D och det är ganska trångt i lådan samt att inte mycket luft rullar in då det är mitt enda insug, hade innan radiatorn bak som utblås och radiatorn till cpu i toppen med 2 140 fläktar i fronten men det lät mer än det smakade

Stock temp:

Dold text

HG10:

Dold text

Låda:

Dold text

Idle är: Gpu 30c VRM1 30c VRM2 33c

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av muunkie:

Hade några bilder liggandes, dock så ljuger hg10 tempen lite på vrm1 då den fortsätter stiga, kollade i min GPU-Z logg och efter nån timma i valley så ligger kortet och pendlar mellan 100-101c.
Jag kör fläktarna på radiatorn i 800 rpm i ett Corsair 350D och det är ganska trångt i lådan samt att inte mycket luft rullar in då det är mitt enda insug, hade innan radiatorn bak som utblås och radiatorn till cpu i toppen med 2 140 fläktar i fronten men det lät mer än det smakade

Stock temp:

HG10:

Låda:

Idle är: Gpu 30c VRM1 30c VRM2 33c

Den temperaturskillnaden är ju som natt och dag. Frågan är om man inte ska ta och köpa NZXT G10 istället eftersom den troligen ger mer plats för små mosfet-kylare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den temperaturskillnaden är ju som natt och dag. Frågan är om man inte ska ta och köpa NZXT G10 istället eftersom den troligen ger mer plats för små mosfet-kylare.

Så hade jag också resonerat om jag hade köpt en idag.

Permalänk
Medlem

Jag hade en nzxt g10 med en antec kuhler 620 på mitt 290. Använde dessa på mina vrm.

http://www.gelidsolutions.com/products/index.php?lid=1&cid=13...

Gjorde otrolig skillnad, får precis plats under g10ans fläkt så det är bara att skruva fast. I övrigt tyckte jag g10 med den minsta antec kylaren funkade utmärkt. ca 75c under full load vid 1100mhz med push pull i låga varv.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ecke11:

Jag hade en nzxt g10 med en antec kuhler 620 på mitt 290. Använde dessa på mina vrm.

http://www.gelidsolutions.com/products/index.php?lid=1&cid=13...

Gjorde otrolig skillnad, får precis plats under g10ans fläkt så det är bara att skruva fast. I övrigt tyckte jag g10 med den minsta antec kylaren funkade utmärkt. ca 75c under full load vid 1100mhz med push pull i låga varv.

Dom verkade ju perfekta. Alltid trevligt med skräddarsytt.

Var köpte du dina någonstans?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan meddela att jag köpte ett NZXT G10 och satte på en gammal Corsair H40. Brände troligtvis kortet, bootade upp fint efter installationen, fina temperaturer både på VRM och GPU men halvvägs in i Heaven Benchmarket så slocknade datorn och startade om och efter det så svart skärm.

Testade kortet i en annan dator också och den ger felsignal.

Cry me a river...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt