Permalänk

Datorn resonerar i golvet

Hej! Jag har ett Fractal Design Define R4 chassi. Som vi alla vet ska det ju vara ljuddämpande. I vetskapen av detta blir jag lite förbluffad över vibrationerna som uppstår när datorn står på golvet. Det finns ju gummipluppar på datorns fötter men de verkar inte hjälpa. När jag lyfter datorn blir den mycket tystare, då den inte resonerar i golvet.

Finns det någon enkel lösning på detta?

Tack på förhand!

Permalänk

Jag hade samma problem då min dator inte står direkt på golvet utan på en inte så solid spånskiva.
Löste det genom att lägga glasunderlägg i kork under gummifötterna så nu är det tyst.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt exakt samma problem till och från, as störigt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara vaggan/orna för hårddiskarna och/eller fläktarna som inte är fastskruvade ordentligt, kanske?
Som tidigare nämnt så finns det en del enkla åtgärder, bland annat att lägga ett extra lager vibrationsdämpande material mellan låda och golv.

Permalänk

Tack för svaren. Har skruvat så allt är tajt nu och genom felsökning kommit fram till att det är min mekaniska hårddisk som är källan till dessa vibrationer. De förs till golvet nästan enbart genom den främre, vänstra foten (sett framifrån) av chassit. Jag har provat att stoppa kartong, papper och tyg emellan men inget av det hjälper, resonansen kvarstår.

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig men vill ändå ge ett tipps på att hifi-affärer har i regel bra vibrationsdämpande lösningar som normalt används för högtalare. Dessa fungerar också utmärkt till att döda resonanser. Tänkte nu inte på spikes även om det säkert också fungerar, däremot speciella skumgummi rutor.

Permalänk
Rekordmedlem

Tema isolator/Vibra absorbent är den enkla varianten på fjädrande dämpfötter
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=892947
Troligen rätt viktspann, vill du så går det att få viktanpassade kuddar också men det blir dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Tack för svaren. Har skruvat så allt är tajt nu och genom felsökning kommit fram till att det är min mekaniska hårddisk som är källan till dessa vibrationer. De förs till golvet nästan enbart genom den främre, vänstra foten (sett framifrån) av chassit. Jag har provat att stoppa kartong, papper och tyg emellan men inget av det hjälper, resonansen kvarstår.

Löste du problemet?
Har nämligen samma problem, en av mina mekaniska diskar som orsakar vibrationerna. Vaggorna i mitt Phanteks chassi verkar inte kunna fånga upp alla vibrationer tyvärr. Ska testa med möbeltassar eller liknande för att testa om det hjälper. Hade inte samma problem i mitt gamla Lian-Li chassi

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850