Piratkopiering och kopieringsskydd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Fast det blir färre jobb samt att det blir fler som behöver jobb vilket gör det hela ännu värre. Kanske tar ett tag men tillslut kommer väldigt många jobb försvinna tror jag och nu blir det inte lika mycket nya som det var förut när det blev nya jobb av tekniken (programmerar, tekniker osv)

Skrivet av Friterad:

Med någonting bra som ersätter något gammalt kommer också något nytt dåligt. Färre olika företag, färre jobb osv. Det kan bli en dyster framtid

Kan stilla din oro lite, detta är inte första gången vi står inför något stort revoltionerande. Men att alla robotar och 3d-skrivare ska göra oss alla arbetslösa är något vi kan vänta med att vara rädda för.

Läs här så får du ett litet större perspektiv:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Industriella_revolutionen#Indust...

Satt o läste för några dagar sedan om robotutvecklingen osv, och som vanligt är det skräckartiklar som finns att läsa, men också en del positivt, dom som menar att det vi står inför nu kan vara en ny guldålder för mänskligheten.

Allting blir hela tiden bättre, billigare, snabbare, enklare och mer avancerat på samma gång. Tänk dig tillverkningsindustrin och löpande band principen, ångmaskinerna och fabrikerna. Vi har bilar och surfplattor och folk som försöjer sig på att streama spel tack vare detta! Hur gick det för textilarbetarna när vävmaskinerna kom, hur ser det ut idag? Tänk också på att samhället förändras med ny teknik, vi har inga fattigstugor i Sverige längre, när välståndet ökar och priserna sjunker så får vi mer pengar, och framför allt tid över till annat. Idag har vi a-kassa, socialbidrag och fri utbildning i +15år. Semester med ersättning, åtta timmars arbetsdag med mera. Se tillbaks på världen en 100 år och hur mycket bättre vi har det pga teknik.

Skriver lite mycket nu men det här har hänt tidigare, och tänk va konstigt vi hade haft det ifall vi hade stoppat alla fabriker från att massproducera för att folk skulle kunna ha kvar sina jobb. Det fungerar inte. Sverige har under lång tid gått från att vara ett tillverkningsland till ett land som skapar och tillhandahålla tjänster.

Permalänk
Medlem

Warez har sålts öppet i vissa öst och asiatländer sedan början av 90-talet vad jag kan komma ihåg.
Det är framförallt på 2000-talet som de började införa konceptet med direktbränning.
De har alltid varit duktiga på att finansiera sina kriminella verksamheter och krig.

Permalänk
Medlem

Piratkopieringens MOERNA historia? Hoppade över allting i den moderna eran men det är kanske en smaksak.

Permalänk
Medlem

Ospårbara automatvapen...
Jag tror att världen blir mycket våldsammare.

Tillverkarna av små saker kommer att få det otroligt svårt och jag tror nog att servicemarknaden inte är oändlig. Det kan inte finnas oändligt med hotell, frisörer, restauranger o.s.v. Marknaden är nog inte tillräckligt stor.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Den dära Jörgen har alltid bra artiklar. Tror aldrig jag sett en dålig artikel av han.

Att skriva ut små plast o metallsaker verkar helt klart vara bra. Snacka om att reservdelar till bilar hade kopierat som saatan ^^

Själv håller man på med Warhammer Fantasy så där hade man sparat multum! Dock vill jag stödja affären jag köper o spelar i....

Skrivet av ArcticFire:

Ospårbara automatvapen...
Jag tror att världen blir mycket våldsammare.

Hallå det finns ju redan. Behöver visserligen en verkstad, en maskin, stål o en kille som kan göra det men det går o har pågått jääkligt länge.
Finns säkerligen massa vapentillverkare i öststaterna o Kina.

Va e grejen med att ett automatvapen skulle vara ospårbart förresten?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, den sista sidan gav mig en klump i halsen. Vem som helst kan skapa vad som helst, när som helst. Helt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

kan man inte det idag?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer007:

Det är inte så det funkar. För 100+ år sedan jobbade en ganska stor del av befolkningen med utvinning av naturresurser och hantverk/matproduktion, vilket en väldigt liten del av (den svenska) befolkningen jobbar med idag. Automatisering och effektivisering av jobb är BRA för oss, det leder till att fler människor kan jobba med att fylla ännu fler lyxbehov som sjukvård, skola, sociala tjänster, kulturproduktion och forskning för att nämna några. Att tro att jobb "försvinner" är direkt felaktigt och ett tankesätt som alldeles för många har.

däremot av de jobben som finns kvar kommer en större procentandel av dem kräva betydligt högre utbildning och där man använder hjärnan. tyvärr klarar inte alla människor av den utbildningen.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

"Copy-parties" lät väldigt löjligt. Men man ska aldrig säga aldrig antar jag...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Den dära Jörgen har alltid bra artiklar. Tror aldrig jag sett en dålig artikel av han.

Att skriva ut små plast o metallsaker verkar helt klart vara bra. Snacka om att reservdelar till bilar hade kopierat som saatan ^^

Själv håller man på med Warhammer Fantasy så där hade man sparat multum! Dock vill jag stödja affären jag köper o spelar i....

Hallå det finns ju redan. Behöver visserligen en verkstad, en maskin, stål o en kille som kan göra det men det går o har pågått jääkligt länge.
Finns säkerligen massa vapentillverkare i öststaterna o Kina.

Va e grejen med att ett automatvapen skulle vara ospårbart förresten?

Det där med ospårbar verkar gälla delen med serienumret åtminstone: http://www.wired.com/2014/10/1200-machine-making-untraceable-...
Massor med amerikaner som vill ha bort serienumret på sina vapen fast de är lagliga.
Men blir nog säkert ännu fler personer som tillverkar vapen när 3D-skrivare som klarar metall blir billiga. Speciellt i länder som inte har så mycket kraftiga vapen utanför försvarsmakten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Städje levererar, som vanligt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant och tankeväckande artikel, tack.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Ospårbara automatvapen...
Jag tror att världen blir mycket våldsammare.

Tillverkarna av små saker kommer att få det otroligt svårt och jag tror nog att servicemarknaden inte är oändlig. Det kan inte finnas oändligt med hotell, frisörer, restauranger o.s.v. Marknaden är nog inte tillräckligt stor.

Nej, det går inte att göra ett ospårbart automatvapen med en 3d-skrivare. Det du däremot kan göra är en sk. lower reciever, som då inte har ett serienummer, dock klarar de inte automateld. Det är väl ganska självklart att det inte går att göra en gevärspipa i hårdplast.

Permalänk
Medlem

Städje, en av väldig få skribenter vars materiel som jag brukar läsa på idg.
(Tyvärr är väldigt många skribenter på idg "avdankade aftonblaskejournalister"... så man är glad att Städje finns =P )

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny bakväxel till min cykel häromveckan, shimano för 200 spänn på biltema, fullt överkomligt. Jag var även ute efter ett så kallat växelöra, en liten liten metallbit som sitter mellan växel och cykelram, då nuvarande är lite krökt. En sådan kostar också 200, fullt orimligt. Köpte inget. Skulle gärna skriva ut ett. Framtiden kommer få samma tröttsamma "ska inte dom få betalt"-jargong som förekommit sen reaktionära bröt sig in och förstörde spinning Jenny på 1700-talet. Vad kommer hända när ingen kommer kunna få betalt för någonting? Alla vill ha allt gratis samtidigt som dom kramlar sig fast vid sin älskade monetarism.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Är orolig över hur 3D-skrivarna kommer påverka tillverkare som idag ger jobb åt folk. Först tog maskinerna i fabrikerna över mångas arbeten och nu detta :S Samtidigt blir vi fler och fler för varje dag och alla vill vi ha jobb, såklart.

Robotar köper inga kylskåp. På sikt har vi två alternativ. Antingen tvingar vi folk till meningslösa jobb som inte skapar reelt värde eller så får vi införa kommunism.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Det är väl ganska självklart att det inte går att göra en gevärspipa i hårdplast.

Det är ganska många saker vi idag tillverkar av plast, som var fullkomligt otänkbara att göra i plast för 50 år sen.
Det är bara en fråga om materialutveckling.

Permalänk
Medlem

Samhället har alltid hittat nya produkter och tjänster som skapar behov, och därmed jobb, så det finns ingen direkt anledning att oroa sig för att det skulle ta slut på arbeten. Hade det varit så hade den industriella revolutionen förstört mänskligheten för länge sedan. Tvärtom skapar ny teknik möjlighet för samhället att utvecklas än mer och höja levnadsstandarden. Det har alltid funnits domedagsprofetior om hur vi kommer få slut på jobb, men det har aldrig blivit så hittills.

Permalänk
Inaktiv

Citat: Donglar är numera i stort sett utdöda. Detta påstående håller jag knappast med om.
Donglar har aldrig varit populära bland billiga konsumentprodukter då hårdvara kostar pengar, men inom professionella programvaror finns allt donglar kvar form av usbnycklar. Där man skaffar sig en liten dongelserver för att distribuera dessa till alla maskiner.
Exempel på en som typ finns i varenda fabrik: https://www.dustin.se/product/5010486261/anywhereusb-14

Men visst donglarna har nog minskas i antal, t.o.m autocad hade en dongel förr i tiden och det på varenda caddator i skolan satt en dongel, vilket inte skulle fungera idag med alla yngre kleptomaner.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag tänkte mest på vapen och dylika saker...

Ok, sorry för den sarkastiska släggan..
Trodde först att du försökte dumförklara mitt inlägg med en grävskopa ironi... när du bara menade detsamma, så jag klicka like istället.
Ja, vapen och allt möjligt kan man konstruera. Häftig ide med 3dskrivare i grunden, men shit vad många sattyg tekniken lär användas till.

3D-skrivare skulle ju kunna vara riktigt coola när dom inte missbrukas.
Skulle man hamna på en öde ö i tropiskt klimat tex, och fick önska sej 3 verktyg skulle det ju inte vara helt fel med en riktigt "avancerad 3d-skrivare", "solceller" och "laptop". Då laddar man bara 3d-skrivaren med sand och låter den smälta o svetsa ihop keramiska verktyg, glasburkar, bestick, möbler, vattenreservoar osv. Till slut bygger man ett hus och en båt i glas - allt med skrivarens hjälp.
Blir Minecraft, fast på riktigt

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Nej, det går inte att göra ett ospårbart automatvapen med en 3d-skrivare. Det du däremot kan göra är en sk. lower reciever, som då inte har ett serienummer, dock klarar de inte automateld. Det är väl ganska självklart att det inte går att göra en gevärspipa i hårdplast.

Det är ju redan gjort.

Givetvis inget man kan jämföra med ett "riktigt" vapen, men det går iallafall.

EDIT: Finns ju ett fåtal vapenmakare även här i landet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Ok, sorry för den sarkastiska släggan..
Trodde först att du försökte dumförklara mitt inlägg med en grävskopa ironi... när du bara menade detsamma, så jag klicka like istället.
Ja, vapen och allt möjligt kan man konstruera. Häftig ide med 3dskrivare i grunden, men shit vad många sattyg tekniken lär användas till.

3D-skrivare skulle ju kunna vara riktigt coola när dom inte missbrukas.
Skulle man hamna på en öde ö i tropiskt klimat tex, och fick önska sej 3 verktyg skulle det ju inte vara helt fel med en riktigt "avancerad 3d-skrivare", "solceller" och "laptop". Då laddar man bara 3d-skrivaren med sand och låter den smälta o svetsa ihop keramiska verktyg, glasburkar, bestick, möbler, vattenreservoar osv. Till slut bygger man ett hus och en båt i glas - allt med skrivarens hjälp.
Blir Minecraft, fast på riktigt

Precis, en god människa kan använda tekniken för ett gott syfte, men någon med onda avsikter kan ju skapa fruktansvärda saker där bara fantasin verkar kunna sätta gränserna. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

3D-printade vapen är som sagt redan en verklighet. https://en.wikipedia.org/wiki/Liberator_(gun)
Den var inte särskilt pålitlig vad jag hörde sist, men det har demonstrerats i praktiken.

I övrigt blev jag förvånad över att 3.5"-disketter kom ut på marknaden flera år efter CD-skivor!
Det kanske var snäppet missvisande, dock. Bilden i artikeln visar att de kom ut 1986, men enkelsidiga var ute 1983, och dubbelsidiga 1984. 1985 hade enligt Wikipedia Apple, Atari och Commodore redan börjat använda dem.
Edit: Ah! Den fysiska storleken var 3.5" så tidigt, men inte den logiska storleken -- 1.44 MB kom först 1987. Då var CD trots allt hela 5 år före. Inte illa.

Hur som helst så känns det konstigt (för en person född 1986) att CD-skivor med lagringsmöjligheter på över 600 MB fanns tillgängligt så snart inpå de 3.5"-disketter man växte upp med, och på en tid då hårddiskar var på omkring 20 MB!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, den sista sidan gav mig en klump i halsen. Vem som helst kan skapa vad som helst, när som helst. Helt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Just detta fick mig att tänka på Star Trek och deras Replicators, kan skapa vad som helst. Även mat, inte helt påläst hur det fungerar i deras sci-fi värld men verkar bara använda energi. Lång väg ditt, men om/när så hade det varit trevligt.

Folk oroar sig för att folk ska skapa vapen mm, men om man kan skapa allt man kan tänka sig så minskar anledningen till brott ganska stort. Och jag hoppas att när man kommer så lång fram i tiden så borde inte el vara ett problem att framställa på miljövänligt sätt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ännu en intressant artikel av Jörgen Städje!

Musik vet jag numera ingen som kopierar eller laddar ner men när det gäller t.ex film så är det många som inte har det bredband som krävs för vettig kvalitet.
Som någon skrev så råder det fortfarande ett missförhållande mellan rätten till PRIVAT-kopiering som vi konsumenter betalar för via olika avgifter och de kopieringsskydd som hindrar oss från att (lagligen) utöva denna rätt.

Att teknisk utveckling minskar antalet jobb är i mina ögon mest en fråga om hur man fördelar jobben. Delar vi på den ökade effektivitet tekniken skapar kan vi framöver jobba mindre med bibehållen levnadsstandard. Men då funkar det förstås inte att vissa jobbar ihjäl sig medan andra går arbetslösa. Att kunna skriva ut småprylar i plast låter som en lysande ide men det betyder knappast att allt går att "printa" ut hemma i framtiden.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, den sista sidan gav mig en klump i halsen. Vem som helst kan skapa vad som helst, när som helst. Helt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är VÄLDIGT begränsad av en normal 3D-skrivare. Det är ju inte så att du kan tillverka vad som helst i vilket material som helst. Dessutom bli prylen dyr med dålig finish/toleranser och det tar lång tid att få fram den.

Artikeln var väl delvis välskriven men innehåller väl mest gammal skåpmat, dessutom missar den flera viktiga aspekter inom piratkopiering. T.ex. att företag utnyttjar piratkopiering för att skaffa sig marknadsandelar, den missade helt BBS/shareware/napster/FTP/gnutella/scenen/DC etc... Vissa av dessa begrepp och företeelser är viktiga för att förstå varför vi är där vi är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Med någonting bra som ersätter något gammalt kommer också något nytt dåligt. Färre olika företag, färre jobb osv. Det kan bli en dyster framtid

Varför skulle det bli färre olika företag eller färre jobb? Varför skulle det vara dåligt eller leda till en dyster framtid?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Det blir som vanligt en kamp meller "gott och ont" efter som det är mänskliga problem och inte tekniska.

Den begränsande faktorn i framtiden blir väl energin/materian kanske.

Permalänk
Medlem

Judas priest "Breaking the Law" <3

Visa signatur

GPU: Nvidia 970
CPU: Intel i7-6700k 4.0GHZ
PSU: Be quiet! 600w 80+ Silver
RAM: Corsair 2x 8GB DR4 2133MHz
Moderkort: Gigabyte Z170 Gaming K3

Permalänk
Medlem

Klart att 3D-skrivaren kommer att finnas i var mans hem, om några år så kommer den vara lika vanlig som en "vanlig pappers skrivare" Och det kommer att bli ett djävla liv på vad som är vems.

Och när 3D- skrivaren med aluminiumpulver kommer på allvar, kommer det att braka loss riktigt.

Tänk dig själv att skriva ut en cylindertop på din Honda MC Lär bli ett djävla liv.

Jag vill ha en " 3D- skrivaren med aluminiumpulver" nu

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Varför skulle det bli färre olika företag eller färre jobb? Varför skulle det vara dåligt eller leda till en dyster framtid?

Jag sa att det kan. Om 3D printers blir något som finns i nästan alla hem i framtiden så behöver man inte köpa massa prylar, reservdelar osv. Det är både på gott och ont. Det bra är att man kan få tag på reservdelar som antingen är överprisade riktigt rejält eller om dom inte finns/är svåra att hitta. Men det dåliga är också att om alla kan göra nästan allting själva så konkar mängder av företag t.ex.