Permalänk

Apple eller Dell?

Jag vill ha stöd i att välja det som är etiskt av dessa två, har Dell men vill eventuellt byta och samtidigt inte då Apple är svåra på många sätt. Dell är åas ett av de största. Såg att det fanns en tråd om datorer och etik, svaren har tagits bort.

"Mest omfattande krav har HP, Dell och Apple som har gjort tillägg till industriinitiativet EICC:s kod genom bland annat starkare skrivningar om organisationsfrihet och kollektiva förhandlingar.

"Skillnaderna är också stora i hur dataföretagen följer upp sina krav. HP och Apple har mest ambitiösa och systematiska system"

"Dell, Lenovo, Acer och Sony deltar i industriinitiativet EICC:s projekt med inspektioner som delas av företag som köper från samma leverantör"

-Fair Trade Center

Permalänk
Avstängd

Tror helt ärligt att alla dessa företa är identiska när det gäller såna här frågor.. Dvs INGET av dom är att rekommendera.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

vad ska du göra med datorn?

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyjean:

Jag vill ha stöd i att välja det som är etiskt av dessa två, har Dell men vill eventuellt byta och samtidigt inte då Apple är svåra på många sätt. Dell är åas ett av de största. Såg att det fanns en tråd om datorer och etik, svaren har tagits bort.

"Mest omfattande krav har HP, Dell och Apple som har gjort tillägg till industriinitiativet EICC:s kod genom bland annat starkare skrivningar om organisationsfrihet och kollektiva förhandlingar.

"Skillnaderna är också stora i hur dataföretagen följer upp sina krav. HP och Apple har mest ambitiösa och systematiska system"

"Dell, Lenovo, Acer och Sony deltar i industriinitiativet EICC:s projekt med inspektioner som delas av företag som köper från samma leverantör"

-Fair Trade Center

Ärligt talat så är OEM datorer inget att rekommendera. Dom är överprisade och oftast väldigt låsta. Satsa isåfall på en dator byggd av butiker. T.ex komplett, Inet, Netonnet, CDON mm Deras datorer är bra och är bra i pris kontra vad dom innehåller.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Ärligt talat så är OEM datorer inget att rekommendera. Dom är överprisade och oftast väldigt låsta. Satsa isåfall på en dator byggd av butiker. T.ex komplett, Inet, Netonnet, CDON mm Deras datorer är bra och är bra i pris kontra vad dom innehåller.

Finns väl ingen av dom butikerna som bygger laptopar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Finns väl ingen av dom butikerna som bygger laptopar?

Nej det stämmer haha. Såg bara din tråd och tänkte inte på att jag var inne på "bärbart"
Ledsen för det!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk

Enligt http://www.ethicalconsumer.org/buyersguides/computing/laptops... så är Asus och Acer alternativ, håller med dig Neonodia.

Permalänk
Medlem

Det är mer Windows vs OS x och inte Apple vs dell.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Har den i skolarbetet, surfar och streamar serier från tjänster som netflix etc., det vanliga med andra ord. Som det ser ut nu misstänks åtminstone inte apple för att utnyttja barn som arbetskraft. Många saker med produkterna suger men.. OS har jag aldrig använt, däremot apple musikspelare i ett antal år.

Permalänk
Inaktiv

Hur långt vill du gräva i detta? Räknar du in de som tar hand om elektronikskrotet i Kina/tredje världen?

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Hur långt vill du gräva i detta? Räknar du in de som tar hand om elektronikskrotet i Kina/tredje världen?

Ja. Har du någon info om deras arbetsvillkor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pollyjean:

Ja. Har du någon info om deras arbetsvillkor?

http://www.cbsnews.com/news/following-the-trail-of-toxic-e-wa...

Permalänk

Intressant. Kanske köper jag en dator efter att ha tagit del av information som ovanstående och liknande, eller inte.

Permalänk
Medlem

https://www.apple.com/environment/

Hittade detta på apples hemsida, inte läst igenom det dock men de verkar bry sig åtminstone lite om miljön. Nämner dock inget om eventuellt barnarbete/dåliga arbetsförhållanden i fabrikerna.

Permalänk
Skrivet av Dando:

https://www.apple.com/environment/

Hittade detta på apples hemsida, inte läst igenom det dock men de verkar bry sig åtminstone lite om miljön. Nämner dock inget om eventuellt barnarbete/dåliga arbetsförhållanden i fabrikerna.

För att vara ett datorföretag verkar de arbeta hårdare än många andra med arbetsvillkor.

Permalänk
Medlem

Problemet är med Apples produkter att du inte kan byta batteriet på ett enkelt sätt, det är bara kasta och köpa nytt. Sen DELL är ju inte byggt nåt bra sen början av 2000-talet. Asus är bra grejer på det mesta de gör.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Funderar du på Apple, så googla: Apple + Foxconn + valfritt hemskt ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyjean:

Har den i skolarbetet, surfar och streamar serier från tjänster som netflix etc., det vanliga med andra ord. Som det ser ut nu misstänks åtminstone inte apple för att utnyttja barn som arbetskraft. Många saker med produkterna suger men.. OS har jag aldrig använt, däremot apple musikspelare i ett antal år.

Vill du att människor skall må bra så skall dy köpa just från de som använder barn som arbetskraft. Det är det bästa sättet att få dem ur fattigdom, för det är ju inte så att deras föräldrar tvingar dem att jobba istället för att gå i skolan, det är för att de skall överleva. Att arbeta i en fabrik är ofta mycket bättre än att t.ex. hjälpa föräldrarna i jordbruket, vilket innebär längre arbetsdagar och mindre betalt. Läs boken "What Works for Working Children" från Rädda Barnen: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9808/25/telegram/inrikes45...

Lyckade kampanjer från väst att stoppa barnarbete har gång efter annan lett till att barnen istället hamnat i prostitution. En sådan bojkott ledde till exempel enligt FN:s barnfond till att femtusen nepalesiska flickor hamnade i barnprotitution, medans de välbärgade europeer som stödde bojkotten känner att de gjort något bra.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Vill du att människor skall må bra så skall dy köpa just från de som använder barn som arbetskraft. Det är det bästa sättet att få dem ur fattigdom, för det är ju inte så att deras föräldrar tvingar dem att jobba istället för att gå i skolan, det är för att de skall överleva. Att arbeta i en fabrik är ofta mycket bättre än att t.ex. hjälpa föräldrarna i jordbruket, vilket innebär längre arbetsdagar och mindre betalt. Läs boken "What Works for Working Children" från Rädda Barnen: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9808/25/telegram/inrikes45...

Lyckade kampanjer från väst att stoppa barnarbete har gång efter annan lett till att barnen istället hamnat i prostitution. En sådan bojkott ledde till exempel enligt FN:s barnfond till att femtusen nepalesiska flickor hamnade i barnprotitution, medans de välbärgade europeer som stödde bojkotten känner att de gjort något bra.

Började tänka i de här banorna och ville ta reda på mer info. Tack!

Permalänk
Medlem

Min uppfattning (ej faktabaserad) är att Apple är det datorföretaget som bryr sig mest om miljön och arbetsvillkor.

Sen det som någon nämnde tidigare i tråden angående Foxconn och Apple, så är Apple bara en av många som anlitar Foxconn för tillverkning. Däremot så är det bara Apple som gjort något åt situationen och förbättrat arbetsvillkoren för de anställda på fabriken.

Greenpeace rankar Apple i topp: http://m.greenpeace.org/sweden/se/high/press/pressmeddelanden...

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Greenpeace är ett skämt.

@TS, vill du köpa en så "grön" dator som möjligt så köper du Dell/Apple/Acer/Asus/HP (utan inbördes ordning).

Permalänk
Avstängd

Med all respekt nu men herregud alltså.

Permalänk

Apple säger upp leverantörer som anställer barnarbetare istället för att försöka förbättra villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Funderar du på Apple, så googla: Apple + Foxconn + valfritt hemskt ord.

Glöm inte alla andra företag som arbetar/arbetat med Foxconn. Apple är bara en i mängden.

Citat:

Acer Inc.
Amazon.com
Apple Inc.
BlackBerry Ltd.
Cisco
Dell
Google
Hewlett-Packard
Microsoft
Motorola Mobility
Nintendo
Nokia
Sony
Toshiba
Vizio

https://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn#Major_customers

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om det finns en dator att köpa som inte tillverkas av Foxconn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter som Apple har större marginaler så har de råd med att tänka mer på etik/moral än vad Dell har.
min humla, som vanligt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyjean:

Apple säger upp leverantörer som anställer barnarbetare istället för att försöka förbättra villkoren.

Yeah.. Right. Se dokumentären från BBC.

Permalänk
Skrivet av Agile:

Yeah.. Right. Se dokumentären från BBC.

Jag menade anställdas arbetsvilllkor. Du syftar på bristande miljöansvar (om jag förstår dig rätt). Tror, som IshethZenunim poängterade inte att det är så enkelt. Faktum är att folk dör medan oinsatta låter bli att lämna tolkningsföreträde och inrätta sitt arbete därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyjean:

Enligt http://www.ethicalconsumer.org/buyersguides/computing/laptops... så är Asus och Acer alternativ, håller med dig Neonodia.

Acer är väl fortfarande en av få tillverkare som inte gjort rätt för sig mot Håkan Lans, uppfinnaren av färggrafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Min uppfattning (ej faktabaserad) är att Apple är det datorföretaget som bryr sig mest om miljön och arbetsvillkor.

Personligen skulle jag aldrig kunna anse att ett företag som gör allt för att försvåra reparation av sina produkter skulle vara miljövänligt. Att reparera saker istället för att ansluta sig till den allt för vanliga "slit och släng" mentaliteten är nog bland det bästa du kan göra för miljön.