Sony gör minneskort för audiofiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kan du ju förklara för mig och resten av SweC hur en analog signal distribueras i en digital signalkedja?

Allting strålar. Dessutom kan du få rippel på batterispänningen när kortet drar ström.

Vad finns det då som kan störas? Ja, en digital ljudspelare har åtminstone en bruskänslig DAC. Mer blodigt är det dock för professionella inspelningsenheter precis som Findecanor är inne på. Allt brus du förstärker i en sådan hamnar på inspelningen och går inte att ta bort utan mer eller mindre destruktiv filtrering.

Alltså, jag har inte sett några mätvärden så jag kan inte definitivt säga att det finns en skillnad. Det jag försöker komma till är att det inte går att förkasta korten direkt som otroligt många verkar tro. Att digitala kretsar kan störa analoga går inte ens att diskutera eftersom alla elektriska signaler skapar störningar. Det som man ska fråga sig är hur mycket ett vanligt SD-kort stör - Det kan nog ingen här kan svara på. Men så är vi inte i målgruppen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så om jag skriver 100, är det någonting mellan 100,4 och 99,6 eller något mellan 149 och 51? Ser du hur extremt meningslös den konventionen är? Vem är det som har den förresten? Som ingenjör har jag inte sett den och jag har väldigt svårt att tänka mig att en matematiker skulle få för sig att 11 är något annat än 11. Det är ett extremt oexakt sätt att representera noggrannhet eftersom noggrannheten helt godtyckligt beror på talets absoluta värde vilket totalt saknar logik.

När Du skriver 100 har Du tre signifikanta siffror. Vill Du skriva med en eller två signifikanta siffror kan Du skriva 1x10^2 respektive 1,0 x 10^2. Att man behöver någon slags mekanism för att ange noggrannhet torde vara självklart. Än mer noggrant är såklart att ange interval, tex. 100+-0,2.

Läs under scientific notation:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Significant_figures

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Allting strålar. Dessutom kan du få rippel på batterispänningen när kortet drar ström.

Vad finns det då som kan störas? Ja, en digital ljudspelare har åtminstone en bruskänslig DAC. Mer blodigt är det dock för professionella inspelningsenheter precis som Findecanor är inne på. Allt brus du förstärker i en sådan hamnar på inspelningen och går inte att ta bort utan mer eller mindre destruktiv filtrering.

Alltså, jag har inte sett några mätvärden så jag kan inte definitivt säga att det finns en skillnad. Det jag försöker komma till är att det inte går att förkasta korten direkt som otroligt många verkar tro. Att digitala kretsar kan störa analoga går inte ens att diskutera eftersom alla elektriska signaler skapar störningar. Det som man ska fråga sig är hur mycket ett vanligt SD-kort stör - Det kan nog ingen här kan svara på. Men så är vi inte i målgruppen heller.

Och jag kan intyga att störningar mellan analog och digitalt i tex en mobiltelefon är ett mycket stort problem, speciellt när funktionerna finns på samma chip.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

När Du skriver 100 har Du tre signifikanta siffror. Vill Du skriva med en eller två signifikanta siffror kan Du skriva 1x10^2 respektive 1,0 x 10^2. Att man behöver någon slags mekanism för att ange noggrannhet torde vara självklart. Än mer noggrant är såklart att ange interval, tex. 100+-0,2.

Läs under scientific notation:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Significant_figures

Jösses, det jag fått lära mig genom skola och verkstadsutbildning.

är att 12 är alltid tolv varken mer eller mindre.

Men ska man svarva en axel som ska passa i ett hål går det inte att göra hålet och axen exakt siffran 12.

Då kommer en annan sak in och det är toleranser.

Vanliga jag använt är H7 och H6. Hur som axeln ska vara 12mm -0.05 och hålet 12 +0,05 som exempel Annars är som sagt 12 alltid 12. Förutom där man ska jobba med just toleranser, mattetal 1+1=2 inget annat

Ser ut så här på ritning med toleranser, som du ser 44 ska vara just 44, men när man sysslar med just tillverkning finns det en generell tolerans, även på mått utan tolerans (är oftast 1/2 tiondelar +-).

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jösses, det jag fått lära mig genom skola och verkstadsutbildning.

är att 12 är alltid tolv varken mer eller mindre.

Men ska man svarva en axel som ska passa i ett hål går det inte att göra hålet och axen exakt siffran 12.

Då kommer en annan sak in och det är toleranser.

Vanliga jag använt är H7 och H6. Hur som axeln ska vara 12mm -0.05 och hålet 12 +0,05 som exempel Annars är som sagt 12 alltid 12. Förutom där man ska jobba med just toleranser, mattetal 1+1=2 inget annat

Ser ut så här på ritning med toleranser, som du ser 44 ska vara just 44, men när man sysslar med just tillverkning finns det en generell tolerans, även på mått utan tolerans (är oftast 1/2 tiondelar +-).

Härligt att se en som visar hur det ska se ut! Noggrannheten ska just skrivas ut på detta sätt som din ritning visar.

Att skriva 10.000 cm är meningslöst för 10 är samma som 10.000. Om feltoleransen får vara 0.021 mm.

Skriver man då 10.0 så betyder det ju att feltoleransen kan vara allt mellan 9.05 till 10.04.
Skriver man då 10.00 så betyder det ju att feltoleransen kan vara allt mellan 9.005 till 10.004.

Har lärt mig att rita ritningar både i högstadiet (tillval Teknik&Utveckling) och på gymnasiet (ElTele-Telereparatör).
Där var det mycket om att skriva in just noggrannheten över hela riktningen med just tex "+-0.005 mm" eller "+- 1.5 V" etc i rutan i ena hörnet som beskrev ritningen.
Och är det en viss noggrannhet vid ett specifikt ställe så skulle man just skriva under talet +-??? som det gällde.

Verkar som dagens ingenjörer har blivit lata med denna kunskap.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej du förstår inte riktigt innebörden vad du skriver. Det är alltså bara decimaltal som man kan ha precision på? Så precisionen skalar godtyckligt beroende på storleksordning? 1000 har en precision av ca 0,1 % medan 100 har en precision på cirka 1 % och 1 har en precision på 100 %? Det är ju extremt korkat. Och hur skriver man då en precision på en annan skala om man har större tal än 10? Du menar alltså på fullaste allvar att det enda sättet att skriva exakt 1 är att skriva 1,000...?

Vi tittar på ett verkligt exempel. 1 km = 1000 m. Med din logik är alltså 1000 m ett mer exakt mått eftersom det bara kan diffa med några decimeter istället för flera hundra meter. Men om vi skriver det 1*10^3 istället för 1000 så har vi alltså helt plötsligt tappat två storleksordningar i precision? Eller gäller reglerna inte exponenter? Fast hur vet jag att trean i exponenten verkligen är tre och inte 2,7? Borde jag skrivit 1,000...*10,000...^3,000...?

Hur blir det med värden som är strikt definierade? Ljusets hastighet i vakuum är 299792458 m/s. Det kan inte vara ungefär 299792458 m/s eller för den delen 299792458,2 m/s. Hur blir det med diskreta system? Jag har 10 stycken enkronor. Är det rimligt att jag har 10,4 enkronor eller borde jag skriva 10,000... enkronor? Hur vet jag att 10,4 verkligen är 10,4 och inte 10,44 eller 10,37? Det finns oändligt många reella tal mellan 10,4 och 10,36. Fast konventionen kanske bara gäller naturliga tal? Eller gäller det alla heltal?

Jag förstår exakt vad jag skriver. Nej det är inte bara decimaltal, som sagt hade du förstått vad jag skrev så hade du fattat det också. Det du primärt vill läsa på mer om är värdesiffror, nu var det ett tag sedan jag gick ut plugget men en mattebok någonstans årskurs 7 blir nog lämplig, nej det är inte min logik det är generella regler. Nu ska vi skilja på två saker här, reglerna för rena tal och vad som händer när vi räknar fysiska saker. Men ja meter är mer exakt än kilometer, det blir jävligt tydligt när du använder en karta exempelvis, hade du gjort lumpen på exempelvis eldledning hade du fattat... Angående dina exponenter så låter jag aliassund reda ut begreppen nedan. Dina övriga frågor kan du läsa dig till svaren i tråden.

Skrivet av aliassund:

När Du skriver 100 har Du tre signifikanta siffror. Vill Du skriva med en eller två signifikanta siffror kan Du skriva 1x10^2 respektive 1,0 x 10^2. Att man behöver någon slags mekanism för att ange noggrannhet torde vara självklart. Än mer noggrant är såklart att ange interval, tex. 100+-0,2.

Läs under scientific notation:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Significant_figures

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Testpilot
Skrivet av smacken90:

Så två identiska mineskort resulterar i olika resultat. Menar du att det beror på strömspikar från batteriet ?? Pono skulle inte jag kalla för billigt skitspelare.Men visst har du rätt i att "Billiga skitspelare inte har så hög kvalitet". Förstår inte hur det kan bero på buffert minnet. Är inte buffert minnet tillräckligt stort så spelar det ingen roll vad du har för sdkort. Det blir ju störningar i alla fall. Jag har inte bytt buffert minnet . Jag har bytt sdkortet och fått olika resultat. Jag är inte ensam om det på något sätt när det gäller pono. Det är ett känt problem. Problemet är att pono spelaren är känslig på sdkort. Det är ju det här artiken handlar om. Är det bluff och båg att sony påstår att deras minne gör skilnad i ljud. Eller finns det någon form av sanning i det. Skulle sonys sdkort fungera jättebra i pono spelarna. Då är sonys påstående "sant" i det här fallet.

Jag har inte sagt att Pono liter av dålig strömförsörjning eller att det är en skitspelare, det jag är nyfiken på är helt enkelt vad Sonys minneskort gör annorlunda.

Problemet med Pono verkar ju vara att man får avbrott i musiken om man har ett dåligt minneskort, då är det inte korrekt att säga att Sonys ger bättre ljud eftersom man ju måste jämföra med ett minneskort som funkar till och börja med och då är det ingen skillnad. Man kan inte säga att en dyr HDMI-kabel ger bättre bildkvalité en än billig som ger röda prickar i bilden, en bild med röda prickar är inte korrekt till att börja med och då kan man lika gärna jämföra med en avklippt kabel.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bartholomew:

Jag förstår exakt vad jag skriver. Nej det är inte bara decimaltal, som sagt hade du förstått vad jag skrev så hade du fattat det också. Det du primärt vill läsa på mer om är värdesiffror, nu var det ett tag sedan jag gick ut plugget men en mattebok någonstans årskurs 7 blir nog lämplig, nej det är inte min logik det är generella regler. Nu ska vi skilja på två saker här, reglerna för rena tal och vad som händer när vi räknar fysiska saker. Men ja meter är mer exakt än kilometer, det blir jävligt tydligt när du använder en karta exempelvis, hade du gjort lumpen på exempelvis eldledning hade du fattat... Angående dina exponenter så låter jag aliassund reda ut begreppen nedan. Dina övriga frågor kan du läsa dig till svaren i tråden.

Skrivet av aliassund:

När Du skriver 100 har Du tre signifikanta siffror. Vill Du skriva med en eller två signifikanta siffror kan Du skriva 1x10^2 respektive 1,0 x 10^2. Att man behöver någon slags mekanism för att ange noggrannhet torde vara självklart. Än mer noggrant är såklart att ange interval, tex. 100+-0,2.

Läs under scientific notation:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Significant_figures

Läs länken själva; specifikt Identifying significant figures: "The significance of trailing zeros in a number not containing a decimal point can be ambiguous." och vidare. Det verkar vara grunden till nuvarande "konflikt" i detta ämne, om jag tolkar de sista inläggen rätt. Se även inledningen till avsnittet om engineering notation där problematiken med otydlighet i gällande siffror med avslutande nollor i heltalsdelen tas upp.

När man skriver "100" så kan det betyda antingen 1, 2 eller 3 signifikanta siffror: notationen i sig innehåller generellt inte mer information. Inom vissa områden (mindre exakta "snickarritningar" brukar exempelvis följa detta) så kan det vara underförstått att man exempelvis vill ha millimeterprecision när man anger alla mått i millimeter, men då har man fört in extra antaganden. Det går inte att säga att det "gäller allmänt". Vill man skriva med explicit tre värdesiffror på ett otvetydigt sätt så kan man skriva med vetenskaplig notation: 1.00 ⋅ 10² (för de som vill anmärka, då jag såg detta diskuterat tidigare i tråden: jag använder decimalpunkt i stället för decimalkomma för att jag konsekvent väljer att följa engelsk SI-notation).

Som lustig relaterad anekdot kan man nämna att en brittisk lantmätare i mitten på 1800-talet verifierade höjden på Mount Everests högsta topp att vara 29 000 fot, med fem värdesiffror. För att andra inte skulle tro att han menade "typ 29 000 fot" med ner till två värdesiffror så valde han att helt enkelt presentera sitt resultat som 29 002 fot (betalväggsartikel i frågan, Wikipedia sammanfattar).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Härligt att se en som visar hur det ska se ut! Noggrannheten ska just skrivas ut på detta sätt som din ritning visar.

Att skriva 10.000 cm är meningslöst för 10 är samma som 10.000. Om feltoleransen får vara 0.021 mm.

Skriver man då 10.0 så betyder det ju att feltoleransen kan vara allt mellan 9.05 till 10.04.
Skriver man då 10.00 så betyder det ju att feltoleransen kan vara allt mellan 9.005 till 10.004.

Har lärt mig att rita ritningar både i högstadiet (tillval Teknik&Utveckling) och på gymnasiet (ElTele-Telereparatör).
Där var det mycket om att skriva in just noggrannheten över hela riktningen med just tex "+-0.005 mm" eller "+- 1.5 V" etc i rutan i ena hörnet som beskrev ritningen.
Och är det en viss noggrannhet vid ett specifikt ställe så skulle man just skriva under talet +-??? som det gällde.

Verkar som dagens ingenjörer har blivit lata med denna kunskap.

De har inte blivit lata, de som läser ritningen har blivit lata

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har hört att kortet i första hand inte var tilltänkt för audiofiler utan för proffs. Inte för uppspelning av musik, utanför att förhindra störningar under inspelning.
Digitala kretsar kan enligt analogingenjörer jag hört störa analoga kretsar väldigt mycket, och i professionella sammanhang är det mycket viktigt att de digitala kretsarna inte stör t.ex. de svaga signaler som kommer in i mikrofonförstärkaren och ADC:n. Dessa är mer lättstörda än vad en DAC i ett mediaspelare är.

Sen att det finns lättlurade audiofiler som tror att kortet spelar roll för dem och som köper korten i stor mängd, det är väl bara godis för Sony.

och då undrar jag om pro-utrustningen som dessa proffs har, inte redan har avskärmning mellan digitala och analoga delar av sina system så att detta egentligen är ett icke-problem även för dem EGENTLIGEN?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av N!klas:

och då undrar jag om pro-utrustningen som dessa proffs har, inte redan har avskärmning mellan digitala och analoga delar av sina system så att detta egentligen är ett icke-problem även för dem EGENTLIGEN?

Jag tänkte just samma sak. Ett icke-problem.
Men så börjar jag fundera på det här med den regionala marknaden som korten riktar sig mot: Asien. Mer exakt inom japan.
Det är rätt vanligt med undermålig kvalitet även i proffs-utrustning i Asien. De har liksom inte samma hårda krav på kvalitet i sin egen region, som man har i Europa och Amerika. Som grädde på moset så härjar hårdvaru-piraterna fritt och brett i Asien, och spottar ut undermåliga produkter i syfte att tjäna snabba pengar.

Så det är kanske inte något "icke-problem" man man kanske först kan tro.

Fast... nu är det bara jag som spekulerar igen... Så ta inte detta som hugget i granit.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag tänkte just samma sak. Ett icke-problem.
Men så börjar jag fundera på det här med den regionala marknaden som korten riktar sig mot: Asien. Mer exakt inom japan.
Det är rätt vanligt med undermålig kvalitet även i proffs-utrustning i Asien. De har liksom inte samma hårda krav på kvalitet i sin egen region, som man har i Europa och Amerika. Som grädde på moset så härjar hårdvaru-piraterna fritt och brett i Asien, och spottar ut undermåliga produkter i syfte att tjäna snabba pengar.

Så det är kanske inte något "icke-problem" man man kanske först kan tro.

Fast... nu är det bara jag som spekulerar igen... Så ta inte detta som hugget i granit.

Jag spekulerar hej vilt.
Jag är sjukt nöjd med min Biltemabas i bilen liksom. Brum från generatorn och övriga system i bilen blir ju överröstade av basen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns andra roliga saker att prova... men var försiktig med att göra vetenskapliga tester på de här prylarna
http://www.shakti-innovations.com/audiovideo.htm
http://www.machinadynamica.com/machina45.htm
http://www.coconut-audio.com/

Kolla en bit ner på Shakti-sidan. "Tune in, turn on". Undrar om de driver med sina kunder/blåsoffer, eller om de är helt omedvetna vad det kan relateras till?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

[QUOTE=Det kan väl mycket väl förekomma strömspikar och andra störningar internt i en batteridriven enhet, beror på hur strömförsörjningen med DC/DC-omvandlare och annat är designat. Det jag menade är att om minneskortet drar olika mycket ström beroende på hur det läses så belastas ju den drivande enheten olika mycket och kan ge upphov till störningar på strömförsörjningen.

En väl designad enhet med tillräckligt buffertminne, väldesignad strömförsörjning och korrekt avskärmade kretsar behöver inte något lyxminneskort utan de enda enheterna som borde tjäna på ett sånt här minne är dåligt designade och billiga skitspelare.

hunden;15241294]Jag har inte sagt att Pono liter av dålig strömförsörjning eller att det är en skitspelare, det jag är nyfiken på är helt enkelt vad Sonys minneskort gör annorlunda.

Problemet med Pono verkar ju vara att man får avbrott i musiken om man har ett dåligt minneskort, då är det inte korrekt att säga att Sonys ger bättre ljud eftersom man ju måste jämföra med ett minneskort som funkar till och börja med och då är det ingen skillnad. Man kan inte säga att en dyr HDMI-kabel ger bättre bildkvalité en än billig som ger röda prickar i bilden, en bild med röda prickar är inte korrekt till att börja med och då kan man lika gärna jämföra med en avklippt kabel.[/QUOTE]

Det du skrev innan kan man tolka på flera sätt . Det är därför jag frågar hur du menar. Tydligen missförstog jag dig. Det var inte min mening :).Men jag skrev inte att sonys sdkort fungerar korrekt i pono. Jag skrev. Om det skulle fungera jättebra i ponos spelare så är sonys påstånde"sant" Inte korrekt . Utan snarare att det kan vara "sant" beroende på hur sony menar.Om sonys kort fungerar perfekt i pono. Då ger den ju bättreljud än dom korten som har problem. Själv klart vet jag inte om det är så. Jag har inte provat sonys sdkort. Artikeln om sonys sdkort är under all kritik.Mycket dålig och oproffionellt. Jag har skrivigt det innan. Din hdmi gämförelse . Vet inte om vad jag ska skriva om den. Men hur ska du gämföra produkter då ?? . Tex. Nää du kan inte gämföra med den hdmi kabel för den är inte korrekt. Varför finns den på marknaden ?? . Varför finns det HDMI kablar som inte är anpassade till alla produkter?? .Skulle vara jättebra för tillverkare. Ja men hdmi kaben som fick jätte dåligt betyg i erat test är inte korrekt från början så den får ni inte ha med. Mycket konstig diskussion . Som framför allt inte har något med sonys sdkort att göra

Av den erfarenheten jag har på sdkort inom ljud . Är när jag har exprimenterat med en ponp spelare. Det är den jag har pratat om hela tiden.

Hur vet du/ni att det inte är skilnad på sonys sdkort mot andra ????

Det svaret jag vill ha är . Jag har provat sonys sdkort och gämfört dem med andra sdkort . Jag kunde inte höra någon skilnad i det testet jag gjorde.

Alternativt svar . Jag har provat sonys sdkort och gämfört dem med andra sdkort . Jag hörde skilnad i det testet jag gjorde.

Det här är ärliga svar som faktisk kan ge en seriös test av produketn. Vad är det som är så svårt med det ??

Alla andar svar är spekulationer .hypoteser eller placebo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Kolla en bit ner på Shakti-sidan. "Tune in, turn on". Undrar om de driver med sina kunder/blåsoffer, eller om de är helt omedvetna vad det kan relateras till?

Shakti är bra grejjer, den ger inte bara bättre ljud utan även högre effekt i bilen "a Chevy Tahoe, it showed a remarkable improvement of almost four tenths of a second in its 0 to 60 time" och bättre bild i tvn, varför kör ingen riktig gamer med Shakti ? "where space allows, the unit should be securely taped and/or cable tied to the top of the CPU." Man måste ju bil oövervinnerlig i spel, det funkar säkert att ha på normala minneskort också så blir de bättre än Sonys, det kanke tom är Shaktistenar de har miniatyriserat och integrerat i minnena.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yellonet:

Inte när det gäller binärt, men i allmän användning är det stor skillnad i exakhet mellan 1 och 1.00000.

ja det är ju en float och inte en int.

oftopic:
kunde inte låta bli.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

Det du skrev innan kan man tolka på flera sätt . Det är därför jag frågar hur du menar. Tydligen missförstog jag dig. Det var inte min mening :).Men jag skrev inte att sonys sdkort fungerar korrekt i pono. Jag skrev. Om det skulle fungera jättebra i ponos spelare så är sonys påstånde"sant" Inte korrekt . Utan snarare att det kan vara "sant" beroende på hur sony menar.Om sonys kort fungerar perfekt i pono. Då ger den ju bättreljud än dom korten som har problem. Själv klart vet jag inte om det är så. Jag har inte provat sonys sdkort. Artikeln om sonys sdkort är under all kritik.Mycket dålig och oproffionellt. Jag har skrivigt det innan. Din hdmi gämförelse . Vet inte om vad jag ska skriva om den. Men hur ska du gämföra produkter då ?? . Tex. Nää du kan inte gämföra med den hdmi kabel för den är inte korrekt. Varför finns den på marknaden ?? . Varför finns det HDMI kablar som inte är anpassade till alla produkter?? .Skulle vara jättebra för tillverkare. Ja men hdmi kaben som fick jätte dåligt betyg i erat test är inte korrekt från början så den får ni inte ha med. Mycket konstig diskussion . Som framför allt inte har något med sonys sdkort att göra

Av den erfarenheten jag har på sdkort inom ljud . Är när jag har exprimenterat med en ponp spelare. Det är den jag har pratat om hela tiden.

Hur vet du/ni att det inte är skilnad på sonys sdkort mot andra ????

Det svaret jag vill ha är . Jag har provat sonys sdkort och gämfört dem med andra sdkort . Jag kunde inte höra någon skilnad i det testet jag gjorde.

Alternativt svar . Jag har provat sonys sdkort och gämfört dem med andra sdkort . Jag hörde skilnad i det testet jag gjorde.

Det här är ärliga svar som faktisk kan ge en seriös test av produketn. Vad är det som är så svårt med det ??

Alla andar svar är spekulationer .hypoteser eller placebo

Nej? Alla andra svar är inte alls placebo. Det är hypoteser eller spekulationer ja, inte placebo.

De förslag som du anger som giltiga svar kan vara helt och hållet på grund av placeboeffekten.
Jag önskar "blindtest" av en grupp med människor som inte vet vilket minneskort som används när.
Om resultatet ger ett tydligt svar annat än samma som vid chansning så är jag personligen villig att acceptera resultatet.
Ett "det låter bättre" från en person som vet att det är ett kort som sägs ge bättre ljud är inte så mycket värt för mig. Det är byggt på förväntningar av en påstådd funktion. Det kan också vara påverkat av önskan. Personen har köpt något dyrt som "ska" ge något positivt.

HDMI har felkorrigering och skapar inte röda prickar. Standarden skapar inte data. Däremot så kan en dålig HDMI-kabel inte alltid få med all data och då finns det heller ingen data för tvn att visa. Då hänger det på hur tvn hanterar avsaknaden av datan. Det vanligaste är väl ingen bild alls eller en bild som innehåller vita prickar (de pixlar som saknar data). Det är så enkelt med digital överföring med felkorringering. Antingen så kommer en korrekt etta eller nolla fram eller så gör den det inte. Det kommer inte en felaktig etta eller nolla eftersom att felkorrigeringen kastar bort den. Det finns massor av blindtest av HDMI-kablar som visar att det inte spelar någon roll om kabeln kostar 100 eller 3000kr och om bilden och ljudet är "korrekt". Tappade bitar ger inte en korrekt bild. Testpersonerna hör eller ser inte skillnad. Så länge de inte vet vilken kabel som används förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

En batteri driven enhet lider inte av strömspikar.Det fram går inte av artikeln vad det är för störningar.Det har du helt rätt i.På grund av det så blir det väldigt mycket diskutioner i forumet som inte är relevant för sdkortets syfte. Jag tycker artikeln förlöjligar sony och deras produkt. Det är väldigt dålig journalistik att skriva så utan att veta eller ha provat sdkortet. Väldigt oseriöst enligt min mening.Förstår inte häller varför det näms om magiska egenskaper och svindyra kablar." Audiofiler eller människor med ett (o)hälsosamt intresse för ljud". På vilket sätt är det (o)hälsosamt att köpa ett sdkort ?? .Det jag kan skriva och säga. Det är skilnad på sdkorten. Jag har exprimenterat med sdkort till en pono. Där är det något med sdkorten som avgör vad som fungerar. Där är det ett problem med sdkort. Sonys sdkort kanske fungerar jättebra i tex pono.Då är problemet är löst. Pono är en ny produkt som klarar DSD och DXD . Jag är övertygad om att det kommer dyka upp fler sådan produkter på marknaden. Då kan det bli så att det här med sdkorten kan bli väldigt viktigt. Men givetvis kan det vara ett problem som endast pono har.

Du tänker inte på att Sony inte berättade vad som skulle vara så bra.
Exempel. En mp3 fil på 128, låter likadant oberoende var den läses ifrån. Det är om minnet är så segt så inte filen går att läsa som du får hack i ljudet. Filsystemet som används hindrar att du kan ha olika typer av ljud på samma fil. Om det låter bättre i en annan utrustning än en mobiltelfon. så har det med vad systemet gör med filen. Filen i sig är fortfarande bara 1 eller 0, av eller på. 0000 0001 är ett eller om man har tagit det baklänges 128. Vi använder spänningar för att avrunda ettor och nollor då det ska vara digitalt. så alt emellan 0 och 1 avrundas till 0 eller 1. Det är så vi har byggt systemet.

Jag tycker fortfarande att Elvis in the getto låter bättre på lp analogt men även om det kan vara systemet om kommer efter skivspelaren som påverkar det också så är analogt trevligt. Även om det inte als är kul om med dist, jord fel mm.

Tror du förstår vad jag menar.

Edit1,2:
Menings uppbyggnad.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så om jag skriver 100, är det någonting mellan 100,4 och 99,6 eller något mellan 149 och 51? Ser du hur extremt meningslös den konventionen är? Vem är det som har den förresten? Som ingenjör har jag inte sett den och jag har väldigt svårt att tänka mig att en matematiker skulle få för sig att 11 är något annat än 11. Det är ett extremt oexakt sätt att representera noggrannhet eftersom noggrannheten helt godtyckligt beror på talets absoluta värde vilket totalt saknar logik.

Jag tittade igen om gymnasiets matteböcker för natur i höstas bara på kul. Redan i det inledande repetitionskapitlet i matte A dyker det upp.

Det var däremot många år sedan jag petade på högskolematte, så hur det ses där minns jag inte.
Jag har för mig att det handlar mer om att: "5,5 + 5,5 får absolut inte bli 11,00" snarare än "5,5 + 5,5 måste bli 11,0"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Testpilot
Skrivet av smacken90:

Din hdmi gämförelse . Vet inte om vad jag ska skriva om den. Men hur ska du gämföra produkter då ?? . Tex. Nää du kan inte gämföra med den hdmi kabel för den är inte korrekt. Varför finns den på marknaden ?? . Varför finns det HDMI kablar som inte är anpassade till alla produkter?? .Skulle vara jättebra för tillverkare. Ja men hdmi kaben som fick jätte dåligt betyg i erat test är inte korrekt från början så den får ni inte ha med. Mycket konstig diskussion . Som framför allt inte har något med sonys sdkort att göra.

Självklart kan en dålig kabel vara med i testet men om den inte ger korrekt bild är den ju trasig och hamnar inte under en kategori med sämre bild. En HDMI-kabel som funkar korrekt ger en sorts bild, det finns ingen dålig eller bra bild, inga olika djup i färger osv. På samma sätt så ger ett minnekort som funkar och kan överföra tillräckligt med information för den givna uppgiften varken bättre eller sämre data, klarar minneskortet inte av att leverera tillräckligt med data så får du någon form av avbrott och det tycker jag inte är samma sak som "sämre" ljud.

Om man har ett väldigt långsamt USB-minne som man försöker spela upp en HD-film ifrån och filmen hackar på grund av att USB-minnet inte orkar med, kan man då marknadsföra ett annat, snabbare USB-minne som att det ger bättre bild?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tittade igen om gymnasiets matteböcker för natur i höstas bara på kul. Redan i det inledande repetitionskapitlet i matte A dyker det upp.

Det var däremot många år sedan jag petade på högskolematte, så hur det ses där minns jag inte.
Jag har för mig att det handlar mer om att: "5,5 + 5,5 får absolut inte bli 11,00" snarare än "5,5 + 5,5 måste bli 11,0"

Åter handlar det ju om att hela diskussionen är fel.

100 är och kommer ALLTID bli lika noggrant som 100.0000000000000000000000000000000 (nollor i oändligheten).

Det är INTE mindre noggrant att skriva 100 gentemot 100.00.

Om jag får ett tal som står 5.5 + 5.5 och svarar 11 så är det INTE fel, vad än matteläraren eller någon annan fjomp hittat på.

Om man har noggrannhet in i beräkningen i tex en ritning där man ska göra ett hål där det krävs att den absolut inte får överskrida eller underskrida ett visst mått tex 0.002 mm, då skriver man INTE "Diameter 100.00" för det talar INTE om feltoleransen. Är feltoleransen +-0.002 mm måste man skriva ut det.
Alltså "Diameter 100 +-0.002 mm.

100.00 kan enligt dessa mattelärare sträckan vara allt från 99.005 mm 100.004
Det innebär att feltolleransen är +0.004 mm och -0.005.... INTE +-0.002

Lär er hur det ligger till i verkligheten när vi pratar feltolerans och noggrannhet inom ritningslära etc.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Lär er hur det ligger till i verkligheten när vi pratar feltolerans och noggrannhet inom ritningslära etc.

Jag talar inte om verkligheten, jag talar om hur diverse tryckta skrifter behandlar ämnet. Lär dig läsa i verkligheten, så ska du se att du kan få vara en trevligare typ på forum

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Åter handlar det ju om att hela diskussionen är fel.

100 är och kommer ALLTID bli lika noggrant som 100.0000000000000000000000000000000 (nollor i oändligheten).

Det är INTE mindre noggrant att skriva 100 gentemot 100.00.

Om jag får ett tal som står 5.5 + 5.5 och svarar 11 så är det INTE fel, vad än matteläraren eller någon annan fjomp hittat på.

Om man har noggrannhet in i beräkningen i tex en ritning där man ska göra ett hål där det krävs att den absolut inte får överskrida eller underskrida ett visst mått tex 0.002 mm, då skriver man INTE "Diameter 100.00" för det talar INTE om feltoleransen. Är feltoleransen +-0.002 mm måste man skriva ut det.
Alltså "Diameter 100 +-0.002 mm.

100.00 kan enligt dessa mattelärare sträckan vara allt från 99.005 mm 100.004
Det innebär att feltolleransen är +0.004 mm och -0.005.... INTE +-0.002

Lär er hur det ligger till i verkligheten när vi pratar feltolerans och noggrannhet inom ritningslära etc.

Återigen hänvisar jag till scientific notation. Det finns konventioner för att ange antalet signifikanta siffror. En sådan konvention gör skillnad på 100 och 100,000. Har Du tex gått på teknisk högskola har Du full koll på detta.
Det finns inget som hindrar dej att att dessutom ange feltoleranser och även dom kan anges med ett antal signifikanta siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Som ni redan är inne på – skillnaden mellan 100 och 100,00 betyder inget i praktiken, utan handlar om vad författaren vill säga. Med två extra decimaler "lovar" skribenten att värdet stämmer så långt, vilket kan göra skillnad när någon annan sedan ska tolka datan.

Med andra ord, om det i en teknisk rapport står 100,00 är det ett löfte att värdet är såpass exakt – inte 100,1 eller 100,02 avrundat. Till vardags kvittar det ju fullständigt, men att i vissa sammanhang kunna specificera "hur exakt" ett värde är kan vara viktigt.

Det är förövrigt anledningen till att jag i mer eller mindre alla SweClockers recensioner avrundar friskt till närmaste heltal eller liknande. Att för GPU ange 77,32 fps eller index 104,7 vore visserligen "snyggt", men jag kan helt enkelt inte stå bakom såpass exakt resultat utan avrundar till 77 respektive 105.

Det sticker i ögonen på många som menar att vi har "mindre exakta" mätningar än andra webbplatser, men det får jag ta..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

På samma sätt så ger ett minnekort som funkar och kan överföra tillräckligt med information för den givna uppgiften varken bättre eller sämre data, klarar minneskortet inte av att leverera tillräckligt med data så får du någon form av avbrott och det tycker jag inte är samma sak som "sämre" ljud.

Men nu handlar det inte om data utan om störningar, precis som jag redan skrivit här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite ledsen att Hifi-klubben har slutat med sina guldpläterade toslink-kablar. Det var högst oklart varför man behöver guldpläterade kontaktdon på en optisk kabel.

Edit: Ingen har väl glömt den här klassikern: http://www.sweclockers.com/nyhet/12559-hifi-journalist-super-...

En sån har jag! Fast jag köpte den guldpläterade toslinkkabeln på COOP för överkomliga 30kr. Billigast på hyllan...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dagbro:

Men nu handlar det inte om data utan om störningar, precis som jag redan skrivit här.

Ja det har vi nog kommit fram till tidigare med även om Sony inte uttryckt exakt vad det är för typ av störningar de avser.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Bra beskrivning av hur det fungerar i praktiken https://www.youtube.com/watch?v=AO-vbzLPwSc

Permalänk
Skrivet av enterthewoid:

Bra beskrivning av hur det fungerar i praktiken https://www.youtube.com/watch?v=AO-vbzLPwSc

inte mycket förklaring Men rätt kul.

Hade snarare betalt några hundralappar extra för MLC, framför TLC eller 3d nand minneskort/usb minnen hade inte varit fel.

Finns ingen stans man kan spara sina privata bilder och filmer privat. Som är hållbart. Provat plastskivor (cd och DVD) och nu USB, men är ju inte gjort för långtidslagring (så vore nice om dom kom på något sätt att spara det). bandenheter är ju rätt dyra och vår ju köra dubbla för att garantera att datan inte försvinner:)

Vist går ju lägga det på server, men då är inte det man lagrar lika säkert lägre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Bra beskrivning av hur det fungerar i praktiken https://www.youtube.com/watch?v=AO-vbzLPwSc

Förklarar inget men diagrammet från Sony är en fin dimridå. Härligt med diagram där värden inte sätts ut på axlar. Men om vi antar att x-axeln slutar med 1MHz då innebär det att störningarna inte finns i det hörbara området. De måste vara desperata på Sony.