Permalänk
Medlem

Köpt ny dator som verkar vara kass

Spelar en hel del world of tanks och har precis köpt en ny dator.
problemet är att datorn ganska snabbt blir varm och "laggig". Processorfläkten lever om ganska mycket. Måste ha hörlurar på sig för att ens stå ut att vara i rummet. Jag har i princip samma FPS även om jag kör på dem lägre, mellan eller lite högre inställningarna.
Jag kan absolut ingenting och det var därför jag beställde en färdig dator från komplett. Snälla hjälp mig med vad som kan vara fel. kanske ska jag skicka tillbaka datorn???

Här kommer iaf infon på vad jag köpt:

Antal Artikelnummer Varunamn
1.00 801842 Komplett Gamer a30 - R9 290 Edition

1.00 200407 Secure packing of heavy graphicscard
1.00 200505 PC-box large

1.00 781710 Komplett 200R Midi Tower Svart

Fläkt: 1x 120mm, Komplett Logo Power LED & Front P
1.00 795138 Cooler Master G650M, 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P
1.00 766048 AMD FX-8320 Black Edition
Socket-AM3+, 3.5GHz, 8-Core, 16MB Cache, 125W, 32n
1.00 759848 ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb
1.00 641124 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V
1.00 805891 MSI Radeon R9 290 Gaming 4GB GDDR5
PCI-Express 3.0, "Twin Frozr IV", DL-DVI-D + DL-DV
1.00 778356 Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 12x, CD-R: 48x, Bulk,
1.00 773515 Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce

1.00 818041 MS COA Win 8.1 Nordic
32/64 bit, For Komplett PC only

Rubrik något justerad.
Permalänk
Inaktiv

Kontakta Komplett? Är den färdigbyggd är det nog dem som ska undersöka felet. Rent spontant verkar kylningen helt galen...pasta som saknas, kanske? Kontakt Komplett...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Har du plockat ur packmaterialet som jag antar Komplett fyller datorns insida med före frakt?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om att en dator levererats med packmaterial inuti sig...

Blir datorn seg av värme är det fel på den, då ska du returnera den! Inte mer med det.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sailbot:

Spelar en hel del world of tanks och har precis köpt en ny dator.
problemet är att datorn ganska snabbt blir varm och "laggig". Processorfläkten lever om ganska mycket. Måste ha hörlurar på sig för att ens stå ut att vara i rummet. Jag har i princip samma FPS även om jag kör på dem lägre, mellan eller lite högre inställningarna.
Jag kan absolut ingenting och det var därför jag beställde en färdig dator från komplett. Snälla hjälp mig med vad som kan vara fel. kanske ska jag skicka tillbaka datorn???

Här kommer iaf infon på vad jag köpt:

Antal Artikelnummer Varunamn
1.00 801842 Komplett Gamer a30 - R9 290 Edition

1.00 200407 Secure packing of heavy graphicscard
1.00 200505 PC-box large

1.00 781710 Komplett 200R Midi Tower Svart

Fläkt: 1x 120mm, Komplett Logo Power LED & Front P
1.00 795138 Cooler Master G650M, 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P
1.00 766048 AMD FX-8320 Black Edition
Socket-AM3+, 3.5GHz, 8-Core, 16MB Cache, 125W, 32n
1.00 759848 ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb
1.00 641124 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V
1.00 805891 MSI Radeon R9 290 Gaming 4GB GDDR5
PCI-Express 3.0, "Twin Frozr IV", DL-DVI-D + DL-DV
1.00 778356 Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 12x, CD-R: 48x, Bulk,
1.00 773515 Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce

1.00 818041 MS COA Win 8.1 Nordic
32/64 bit, For Komplett PC only

Köp en eftermarknadskylare. Stockfläkten är värdelös.

Satsa på denna ex : http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14?utm_source=p...

Så slipper du throttling och en massa oljud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Har du plockat ur packmaterialet som jag antar Komplett fyller datorns insida med före frakt?

"1.00 200407 Secure packing of heavy graphicscard", skulle väll vara det då...

Permalänk
Medlem

Ja, datorn är färdigbyggd.

Jag har tagit ut bubbelplasten inuti datorn.

Jag har inget emot att köpa en ny kylare. Men köper man en ny dator ska man inte per omgående behöva göra det.
Datorn kommer ganska omgående upp i 60 grader eller mer. Är det normalt?

Men vad är fel eftersom det inte går riktigt pga av att det laggar? lagget kvarstår även om jag sänker grafiken.

Jag vet att det där inte är någon super-dator. Men vad har ni annars att säga om komponenterna? Finns det någon flaskhals/mindre bra komponent som gör att problemet uppstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

"1.00 200407 Secure packing of heavy graphicscard", skulle väll vara det då...

Vad menas med det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sailbot:

Jag har inget emot att köpa en ny kylare. Men köper man en ny dator ska man inte per omgående behöva göra det.
Datorn kommer ganska omgående upp i 60 grader eller mer. Är det normalt?

Men vad är fel eftersom det inte går riktigt pga av att det laggar? lagget kvarstår även om jag sänker grafiken.

Vad är det som är 60 grader? Är det GPUn så är det helt normalt, CPUn så är det en aningen varmt...

Sedan så minns jag för en "massa" år sedan då jag spelade WoT så var det helt kasst optimerat och entrådat. Som gjort för processor flaskhals.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Bättre kylning verkar vara lösningen, AMD standard processor fläkten är inte helt värdelös men du kanske borde byta upp dig mot en bättre kylare med >= 120 mm fläkt. Men kolla först så att inte det är någon anordning som håller fast grafikkortet och blockar luftflödet. Dessutom så tycker jag att du ska slänga in en 140 mm fläkt eller två, dom kan rulla riktigt tyst och kyla bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Bättre kylning verkar vara lösningen, AMD standard processor fläkten är inte helt värdelös men du kanske borde byta upp dig mot en bättre kylare med >= 120 mm fläkt. Men kolla först så att inte det är någon anordning som håller fast grafikkortet och blockar luftflödet. Dessutom så tycker jag att du ska slänga in en 140 mm fläkt eller två, dom kan rulla riktigt tyst och kyla bra.

Okej tack för infon. Är min dator värd så pass mycket att det är värt att lägga ut ytterligare grejor på den?

För länge länge sen hade jag an dator där det var dåligt med kylpasta mellan fläkten. Då hade jag ungefär samma problem. Kan det problemet vara aktuellt även nu?

Permalänk
Skrivet av sailbot:

Ja, datorn är färdigbyggd.

Jag har tagit ut bubbelplasten inuti datorn.

Jag har inget emot att köpa en ny kylare. Men köper man en ny dator ska man inte per omgående behöva göra det.
Datorn kommer ganska omgående upp i 60 grader eller mer. Är det normalt?

Men vad är fel eftersom det inte går riktigt pga av att det laggar? lagget kvarstår även om jag sänker grafiken.

Jag vet att det där inte är någon super-dator. Men vad har ni annars att säga om komponenterna? Finns det någon flaskhals/mindre bra komponent som gör att problemet uppstår?

Hade dom bubbelplast inne i datorn?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om jag inte får ordning på detta inom kort skickar jag tillbaka skiten.

Är det någon vänlig själ som vill kolla på komplett på en bra färdig speldator för 10 000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hade dom bubbelplast inne i datorn?

Japp det hade dom. Ca 1 decimeter tjock och relativt hård, 40cm lång och dubbelvikt till 1000. Dom hade verkligen fått anstränga sig för att få in den verkar det som. Undrar om kanske något kan ha gått sönder.

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Jag har aldrig varit med om att en dator levererats med packmaterial inuti sig...

Blir datorn seg av värme är det fel på den, då ska du returnera den! Inte mer med det.

Det står i första inlägget att datorn är full med packmaterial: "1.00 200407 Secure packing of heavy graphicscard". Inte undra på att det blir varmt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sailbot:

Om jag inte får ordning på detta inom kort skickar jag tillbaka skiten.

Är det någon vänlig själ som vill kolla på komplett på en bra färdig speldator för 10 000?

Be någon ordna en varukorg till dig istället och lägg till montering, du lär få mer för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det står i första inlägget att datorn är full med packmaterial: "1.00 200407 Secure packing of heavy graphicscard". Inte undra på att det blir varmt...

Han säger också att han tagit ut det om du läser?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av sailbot:

Japp det hade dom. Ca 1 decimeter tjock och relativt hård, 40cm lång och dubbelvikt till 1000. Dom hade verkligen fått anstränga sig för att få in den verkar det som. Undrar om kanske något kan ha gått sönder.

Tja inte bra att bara ta random plast inne i datorn, risk för ESD skador. Idé är bra, men uselt utfört.

Hör med komplett och se om dom kan fixa vettig kylare till datorn, för dom lär dra av värdet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om du ska skicka tillbaka den datorn så rekommenderar jag denna starkt, http://www.inet.se/kundvagn/visa/7724703/2015-01-21 .
Köpte en liknande till min brors son (Ungefär samma komponenter) Och den har funkat suveränt sen dess.

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

Om du ska skicka tillbaka den datorn så rekommenderar jag denna starkt, http://www.inet.se/kundvagn/visa/7724703/2015-01-21 .
Köpte en liknande till min brors son (Ungefär samma komponenter) Och den har funkat suveränt sen dess.

Tips finns billigare och bättre agg än det i kundkorgen (om man vill ha det billigt, evga G2 är annars ett hett val):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag blir smått illamående när jag ser att en person som ska ha en NY gamingdator köper en AMD-cpu. Köp en Core i5 istället och plocka ihop komponenterna själv, eller kolla genom alla trådar som handlar om just gamingdatorer Det finns hur många som helst, och gå på det som passar din budget. För dyrt, köp då en billigare cpu eller ett billigare grafikkort, väldigt enkelt.

..men men, som det verkar är det dålig kylning på cpun nu. throttlar den också eller? Som det redan frågats efter, vad är det som blir varmt? Cpu, gpu eller något helt annat?

Är den snabbare i början eller är den seg och dålig direkt? Vad jämför du med? Att den låter mycket kan du inte göra mycket åt så länge det inte är något riktigt fel på grejerna. Jo det du kan göra är att byta dåliga kylare som det redan pratats om.

Men enklast är väl att prata med Komplett direkt, dom lär ju ha koll på vad datorn ska klara av och om den låter mycket vid normal gaming och vad som är normalt och inte.

Men som sagt, jag hade alla gånger köpt en i5 för gaming och det ska mycket till för att jag ska välja en AMD-cpu om jag jagar prestanda eller en kombination av energieffektivitet och prestanda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Jag blir smått illamående när jag ser att en person som ska ha en NY gamingdator köper en AMD-cpu. Köp en Core i5 istället och plocka ihop komponenterna själv, eller kolla genom alla trådar som handlar om just gamingdatorer Det finns hur många som helst, och gå på det som passar din budget. För dyrt, köp då en billigare cpu eller ett billigare grafikkort, väldigt enkelt.

..men men, som det verkar är det dålig kylning på cpun nu. throttlar den också eller? Som det redan frågats efter, vad är det som blir varmt? Cpu, gpu eller något helt annat?

Är den snabbare i början eller är den seg och dålig direkt? Vad jämför du med? Att den låter mycket kan du inte göra mycket åt så länge det inte är något riktigt fel på grejerna. Jo det du kan göra är att byta dåliga kylare som det redan pratats om.

Men enklast är väl att prata med Komplett direkt, dom lär ju ha koll på vad datorn ska klara av och om den låter mycket vid normal gaming och vad som är normalt och inte.

Men som sagt, jag hade alla gånger köpt en i5 för gaming och det ska mycket till för att jag ska välja en AMD-cpu om jag jagar prestanda eller en kombination av energieffektivitet och prestanda.

Sen ska man kanske undvika komplett datorer i den prisklassen. Låter så bra med deras annonser bla bla, sen sitter det oftast "B"-produkter i dem.
Hur kan man i en speldator köra med stock fläkten. Jo den är värdelös om man jämför vad som finns därute.
Sen kolla på SSDn. Den har riktigt dålig prestanda. Sen är det Intel som gäller om du ska spela. AMD funkar väl men betänk att FX-cpu är väl ifrån 2011-2012 nånstans och ligger bra efter Intel i prestanda. Det är fakta, så kalla mig inte fanboy
Bästa är att bygga själv, du får bättre grejer till bättre pris.

TS: Prova att köpa en annan kylare och montera på processorn. Det laggar förmodligen för CPUn throttlar

Förslag: http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s, http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i , http://www.inet.se/produkt/6308839/be-quiet-dark-rock-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag blir smått illamående när jag ser att en person som ska ha en NY gamingdator köper en AMD-cpu. Köp en Core i5 istället och plocka ihop komponenterna själv, eller kolla genom alla trådar som handlar om just gamingdatorer Det finns hur många som helst, och gå på det som passar din budget. För dyrt, köp då en billigare cpu eller ett billigare grafikkort, väldigt enkelt.

En i-5:a från K-serien måste ju vara bästa alternativet för en spelare just nu om man inte har sjukt extrema prylar i övrigt, då kan det vara värt att hoppa upp till en i7:a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

En i-5:a från K-serien måste ju vara bästa alternativet för en spelare just nu om man inte har sjukt extrema prylar i övrigt, då kan det vara värt att hoppa upp till en i7:a.

Vill man få ut den där sista fpsen (för att man ex kör 144hz skärm) skulle jag vilja rekommendera en i7.
Vissa spel ger en skjuts med i7 istället för i5.'
Jämför man amd´s FX mot i5 finns det bara ett val

Permalänk
Skrivet av sailbot:

Okej tack för infon. Är min dator värd så pass mycket att det är värt att lägga ut ytterligare grejor på den?

För länge länge sen hade jag an dator där det var dåligt med kylpasta mellan fläkten. Då hade jag ungefär samma problem. Kan det problemet vara aktuellt även nu?

Det borde inte vara problemet eftersom att den cpu kylaren är skitlätt att montera då den har föraplicerad kylpasta, i alla fall när monterade min för ca 1 månad sen och då borde kompletts pc byggare klara av det också. kylpastan är inte så bra dock så den kan att bytas ut men det är ganska komplicerat att göra det och det ska fungera ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

Jag håller med Segas, att det antagligen är kylpastan.

På min arbetsplats byter vi ganska ofta kylpasta.
Det är inte alls ovanligt att kylpastan när den blivit gammal och torr "spricker upp" av att man möblerar om och flyttar på datorn. Det typiska signalementet är att CPU-fläkten varvar för minsta lilla trots att det är dammsanerat (stämmer in på ditt scenario). Så oavsett om vi renoverar stationärt eller bärbart så brukar det göra susen att byta kylpasta.

Inget som ska behöva göras på en ny dator dock, så det verkar som komplett gjort bort sej. Alternativt har posten varit lite för våldsamma med paketet så att pastan spruckit, eller en av dom 4 flänsskruvarna lossnat.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag håller med Segas, att det antagligen är kylpastan.

På min arbetsplats byter vi ganska ofta kylpasta.
Det är inte alls ovanligt att kylpastan när den blivit gammal och torr "spricker upp" av att man möblerar om och flyttar på datorn. Det typiska signalementet är att CPU-fläkten varvar för minsta lilla trots att det är dammsanerat (stämmer in på ditt scenario). Så oavsett om vi renoverar stationärt eller bärbart så brukar det göra susen att byta kylpasta.

Inget som ska behöva göras på en ny dator dock, så det verkar som komplett gjort bort sej. Alternativt har posten varit lite för våldsamma med paketet så att pastan spruckit, eller en av dom 4 flänsskruvarna lossnat.

Jag tog bort fläkten och det var pasta på, men i mitten såg det ut att vara nästan 0. Vidare såg den lite krackelerad ut.
Ju mer fläkten går ju sämre blir grafiken och datorn blir smått laggig. kan det bero på en sådan enkel grej som pastan?

Permalänk
Skrivet av sailbot:

Jag tog bort fläkten och det var pasta på, men i mitten såg det ut att vara nästan 0. Vidare såg den lite krackelerad ut.
Ju mer fläkten går ju sämre blir grafiken och datorn blir smått laggig. kan det bero på en sådan enkel grej som pastan?

Jepp, är jättevanligt. Inte änns säkert att det kommer synas på tempen om kör AIDA64. det kan stå 70 grader men vara mer än 90 grader i mitten. Så det blir instabilt.
Det finns trådar på SweC om hur man tar bort gammal pasta o sätter på nytt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av sailbot:

Jag tog bort fläkten och det var pasta på, men i mitten såg det ut att vara nästan 0. Vidare såg den lite krackelerad ut.
Ju mer fläkten går ju sämre blir grafiken och datorn blir smått laggig. kan det bero på en sådan enkel grej som pastan?

Det är normalt. En bra kylare är lätt konvex så den "bubblar ut" mot mitten av processorn, och därför blir det mindre utrymme för pastan där, i alla fall om man skruvar fast kylaren tillräckligt hårt. Det mönster som bildas när pastan pressas ut kan man beskriva som "krackelerat", även om jag kanske skulle säga att det är "flammigt", och det är också normalt. Mängden kylpasta skall normalt sett vara väldigt lite, typ ett riskorn. Så det är normalt att det är "noll" kylpasta på vissa ställen (där metallen hamnar direkt mot varandra) på en korrekt applicerad kylare, och bara ett tunt tunt lager på de andra ställen. Så utifrån det du berättar så skulle jag säga att du eliminerat tre tänkbara felkällor.
1. Ojämn kylare.
2. Felaktigt skruvad kylare.
3. För mycket/lite kylpasta.
Kvar är väl att kylaren kan ha fått sig en smäll under transporten och hamnat snett på något sätt, men det borde synas på kylpastan. Ett foto på både CPU:n och kylaren skulle hjälpa till att avgöra.

Jag kan ha tappat bort mig lite i tråden, men har du kontrollerat att det verkligen är CPU-fläkten som varvar upp? Det kan vara grafikkortsfläkten också. Har du använt nåt program och loggat CPU- och grafikkortstemp och fläktvarvtal, speciellt när prestanda sjunker? En annan orsak kanske kan vara att chassifläktarna inte snurrar, vilket gör att all varmluft stannar kvar i lådan, och då kan ingen kylare i världen göra ett bra jobb.

Vad säger Komplett? För du har väl ringt dem?