AMD Zen först ut i servrar – desktop kommer senare

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen först ut i servrar – desktop kommer senare

Arkitekturen Zen väntas inte förrän sent 2016 för konsument, men nu gör nya uppgifter gällande att den kan hitta ut tidigare än så för servrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Höga förväntningar på detta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hoppas! Hoppas detta blir något bra som kan konkurrera mot Intel. AMD har inte varit ett alternativ efter att Bloomfield kom ut.

Permalänk

Då kanske man kan se hur den kommer stå sig när den väl kommer till konsumenterna. AMD behöver släppa något riktigt bra så vi får konkurrens igen på marknaden!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Höga förväntningar på detta.

Samma här. Visst har det lockat lite att hoppa över till Intel men med FX-8350 får tuffa på ett tag till då jag tror det här kan bli riktigt bra Förhoppningsvis skrev de boken "Hur man inte ska göra en processorlansering" efter Bulldozer-fiaskot och använder goda råd därifrån så att Zen blir den succé som jag tror alla hoppas på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"" Det enda AMD skvallrat om är att behålla "det bästa" från Jaguar och Bulldozer... ""

Kan inte vara mycket dom behåller då om det ska bli nått bra =/

Permalänk
Medlem

Trevligt, då kan vi kanske få en förhandsvisning med serverdelar då.

Ska vi gissa på en stomme från främst Jaguar?
Jaguar breddad med fler beräkningsenheter, och sedan med HT, cache och decoder dimensionerat för att mata allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

"" Det enda AMD skvallrat om är att behålla "det bästa" från Jaguar och Bulldozer... ""

Kan inte vara mycket dom behåller då om det ska bli nått bra =/

Jaguar är väl fin? Även om den är dimensionerad för småenheter så har den i många fall högre IPC än BD. Kunde du överklocka processorn från Playstation till 4GHz så skulle du kunna bygga en riktigt duglig PC kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jaguar är väl fin? Även om den är dimensionerad för småenheter så har den i många fall högre IPC än BD. Kunde du överklocka processorn från Playstation till 4GHz så skulle du kunna bygga en riktigt duglig PC kring det.

Jaguar kanske är fin om man ska titta på den. Men sen tog det roliga slut. Det är bara synd att AMD inte har mycke att konkurrera med mot Intel i samma prisklass. =/

Permalänk
Medlem

Enda bekymmret ær att den først kommer ut 3e kvartalet 2016 før oss konsumenter gissar på att intel ær nere på 10nm då så gissningsvis så får den svårt att konkkurera redan nær den kommer ut. men ær bara att hoppas att jag har fel før mer konkurans på cpu sidan skulle inte skada

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Enda bekymmret ær att den først kommer ut 3e kvartalet 2016 før oss konsumenter gissar på att intel ær nere på 10nm då så gissningsvis så får den svårt att konkkurera redan nær den kommer ut. men ær bara att hoppas att jag har fel før mer konkurans på cpu sidan skulle inte skada

Då ska Intel fortfarande vara kvar i 14nm. Kan bli första gången på många år som de har hyfsat lika villkor på åtminstone den punkten.

Permalänk
Medlem

Förvänta er det värsta, hoppas på det bästa!
Håller med om att det har lockat lite att gå över till intel, men
tycker inte det skiljer så mycket i prestanda för det jag gör att
det skulle vara värt det.

Väntar på Zen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Undrar hur den står sig mot Xeon, POWER8 och SPARC T5. Samt Kittson som är Intels nya Itanium processor de släpper i år.

Permalänk
Medlem

Man får verkligen hoppas att AMD lyckas göra något riktigt bra av det här. Det skulle alla konsumenter vinna på. Börjar bli farligt nu när Intel har så stort försprång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jaguar är väl fin? Även om den är dimensionerad för småenheter så har den i många fall högre IPC än BD. Kunde du överklocka processorn från Playstation till 4GHz så skulle du kunna bygga en riktigt duglig PC kring det.

Högre IPC än BD är väl knappast någon bragd, redan Phenom-modellerna BD ersatte hade väl högre IPC? Och jag tvivlar på att en processor som räcker till en "riktigt duglig PC" idag kommer att vara tillräckligt för att rädda AMD Q3 2016.

Med det sagt så hoppas jag verkligen att AMD får till något riktigt bra för konkurrensens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom behöver nödvändigtvis inte vara bättre. Dom behöver bara vara tillräckligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Det låter ju intressant och kanske tom kan bli något bra av det.

...däremot är väl valet av namn inte så "creativt" då Creative Zen har funnits länge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Creative_Zen

Microsoft fick ju byta ut SkyDrive namnet till OneDrive då British Sky Broadcasting Group (BSkyB)
http://www.computerworld.com/article/2487857/cloud-computing/...
...och fortfarnde finns det mappar i windows 8.1 some heter SkyDrive.

Gör om gör rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Högre IPC än BD är väl knappast någon bragd, redan Phenom-modellerna BD ersatte hade väl högre IPC? Och jag tvivlar på att en processor som räcker till en "riktigt duglig PC" idag kommer att vara tillräckligt för att rädda AMD Q3 2016.

Med det sagt så hoppas jag verkligen att AMD får till något riktigt bra för konkurrensens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men såpass hög IPC på ett så litet snålt chip är inte dåligt. Den har väl högre IPC än PD också vill jag minnas. Det har visat sig vara effektivare att skala upp snåla minimalistiska designer till prestandasegemntet än tvärtom. Jaguar är dessutom mycket utrymmeseffektivare än Phenom II.
Och självklart så blir inte Zen en vanlig Jaguar isf, lär vara breddad som sagt. Det finns mycket utrymme att höja IPC, tror det är enklare än att "laga" BD.

Permalänk
Medlem

AMD är som vanligt "för-zen-ade".

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

AMD är som vanligt "för-zen-ade".

Ja det var ju roligt, men har du några belägg eller var det bara ett påstående för att få till din ordvits som ingen annan någonsin kommit på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja det var ju roligt, men har du några belägg eller var det bara ett påstående för att få till din ordvits som ingen annan någonsin kommit på?

Haha himla tråkig man kan vara då
Jag tror han menar med sin vits att dom är lite "sega". Skulle vara grymt om dom släppte desktop versionerna under 2015 istället för Q3 2016.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

AMD är som vanligt "för-zen-ade".

Och zen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha himla tråkig man kan vara då
Jag tror han menar med sin vits att dom är lite "sega". Skulle vara grymt om dom släppte desktop versionerna under 2015 istället för Q3 2016.

Jo kände mig lite tråkig. Men tänkte ifall någon misstolkat nyheten. Folk brukar ju vara duktiga på att måla upp saker som de inte är. Humor brukar vara ett sätt att att göra detta utan att kunna bli ifrågasatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo kände mig lite tråkig. Men tänkte ifall någon misstolkat nyheten. Folk brukar ju vara duktiga på att måla upp saker som de inte är. Humor brukar vara ett sätt att att göra detta utan att kunna bli ifrågasatt.

Haha mycket sant

Skrivet av TuHack:

Och zen då?

Kanske next-zen processorer

Till topic
Hoppas verkligen att detta blir bra. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

"" Det enda AMD skvallrat om är att behålla "det bästa" från Jaguar och Bulldozer... ""

Kan inte vara mycket dom behåller då om det ska bli nått bra =/

Jaguars strömeffektivitet i grunden, bulldozers OC 5 Ghz... och krydda med optimeringar uta H... Kanske lite DD4 på toppen

Tadaaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jaguars strömeffektivitet i grunden, bulldozers OC 5 Ghz... och krydda med optimeringar uta H... Kanske lite DD4 på toppen

Tadaaa

Inte helt lätt ibland o hitta alla tangenter

Jag tror också det var dom 2 sakerna dom menar med att ta det bästa ur dom 2.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Höga förväntningar på detta.

Jag har egentligen inte några förväntningar. Men väldigt höga förhoppningar.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en AMD-CPU nästa gång jag uppgraderar, men då får den banne mig ha bättre IPC/prestanda vid samma klock än min Sandy Bridge-E.

Kom igen nu AMD!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bara att vänta sitter nu på intel platta men kan snabbt byta tillbaka till AMD 😄 bara dom få till farten och temperaturen på den.
Har fx-9590 den är het som attan 😕

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tyvärr ser det bara mörkt ut för AMD på desktop/workstation- fronten. Dom är hopplöst efter, tyvärr. I mina drömmar så arbetar AMD i djupaste hemlighet på en super-CPU i 10nm med 8 cores i 5Ghz på 10W TDP för MSRP USD 999, som kommer slå undan benen på Skylake..

Alla vi PC konsumenter behöver en utmanare till Intel på marknaden.. Intel skriver fritt om sin agenda för att maximera sina marginaler hela tiden. Se bara nu på "förseningen" av Skylake till Aug.. Hade AMD hotat springa om hade vi sett Skylake för flera månader sen!

Tack Intel för att ni mutade bort AMD i början på 2000-talet hos retailers (Dell/Compaq/etc) och sänkte dom på det sättet.. Hade AMD fått konkurera på lika villkor då.. *suck!*

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus