Dåligt med minne orsakar dålig fps?/Låg fps i cs men ej i andra spel

Permalänk
Medlem

Dåligt med minne orsakar dålig fps?/Låg fps i cs men ej i andra spel

Hej.
Köpte en dator av min syrras kille som han mest använde som fotstöd.
I början när jag lirade counter strike så låg jag runt 200-300 fps konstant. Sedan här om dagen när jag startade datorn hade fpsen droppat till 100-40fps.

Öppnade upp datorn på sidan o såg att det var riktigt mycket damm. blåste lite o det kom en massa damm. Och sedan har jag inte hunnit återställa datorn.
Den har 3gb ledigt minne. Är det något av detta som orsakar dålig fps?
Vilket i så fall? Tänkte om man ska ominstallera datorn eller köpa såndär tryckluft på burk o ta bort allt damm om det skulle orsaka dålig fps.
Är ganska ny med sånt här med datorer så ah! (:

Tack! (:

Rubrik förtydligad (sammanfogning av trådar)
Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att denna skärm har jag. fick den för 50spänn för ett tag sedan.
http://www8.hp.com/h20195/v2/getpdf.aspx/c04142058.pdf?ver=3
Men jag har endå kunnat spela med 200-300 fps utan några problem. inget lagg alls förutom nu när det kom ;/

Permalänk
Medlem

Gör rent burken fysiskt och blås sedan om en ny installation av Windows så ska det nog bli bra.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aBlocK:

Vill bara nämna att denna skärm har jag. fick den för 50spänn för ett tag sedan.
http://www8.hp.com/h20195/v2/getpdf.aspx/c04142058.pdf?ver=3
Men jag har endå kunnat spela med 200-300 fps utan några problem. inget lagg alls förutom nu när det kom ;/

Skärmen har inte med saken att göra, vad menar du med att minnet är fullt?
hårddisken eller ramminnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Skärmen har inte med saken att göra, vad menar du med att minnet är fullt?
hårddisken eller ramminnet?

hårddisken, det är fullt med skit där

Permalänk
Medlem

Dra hem CCleaner och rensa!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aBlocK:

hårddisken, det är fullt med skit där

nja, tror inte en full hårddisk kan orsaka problem med fps :/
kanske processorn som throttlar av värme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

nja, tror inte en full hårddisk kan orsaka problem med fps :/
kanske processorn som throttlar av värme?

Det verkar inte vara problem med värme vad jag kan känna iaf ;3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aBlocK:

Det verkar inte vara problem med värme vad jag kan känna iaf ;3

Vad du kan känna?
Ladda hem HWMonitor och granska tempsen noga när du spelar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aBlocK:

Det verkar inte vara problem med värme vad jag kan känna iaf ;3

Vad menar du med "vad jag kan känna"? Om en kylfläns är sval kan det vara ett symptom på att den inte har riktig kontakt med det den ska kyla, så ska du kolla värmeproblem ska du göra det med ett program som visar dig vad datorns sensorer säger för temperaturer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad menar du med "vad jag kan känna"? Om en kylfläns är sval kan det vara ett symptom på att den inte har riktig kontakt med det den ska kyla, så ska du kolla värmeproblem ska du göra det med ett program som visar dig vad datorns sensorer säger för temperaturer.

Tänkte att den inte är varmt någonstans, men hur exakt använder jag de här HWMonitor? Vart ska jag kolla? Vad är normalt o vad är dålig temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aBlocK:

Tänkte att den inte är varmt någonstans, men hur exakt använder jag de här HWMonitor? Vart ska jag kolla? Vad är normalt o vad är dålig temperatur?

Starta HWMonitor, starta sedan spelet. Spela i ca 10-15minuter och tabba ner, bläddra ner till din CPU i HWMonitor och ta ett screenshot på hela rutan. Ladda sedan upp på t.ex. imgur.com och länka den här

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Starta HWMonitor, starta sedan spelet. Spela i ca 10-15minuter och tabba ner, bläddra ner till din CPU i HWMonitor och ta ett screenshot på hela rutan. Ladda sedan upp på t.ex. imgur.com och länka den här

Vet inte om detta e vad du menade, ligger runt 38 till 45

http://gyazo.com/65b70c52eb8ec4ac469b551b6f5e1486

Permalänk
Medlem
Skrivet av aBlocK:

Vet inte om detta e vad du menade, ligger runt 38 till 45

http://gyazo.com/65b70c52eb8ec4ac469b551b6f5e1486

Nu ligger den på 47 ungefåär

Skrivet av Pamudas:

Starta HWMonitor, starta sedan spelet. Spela i ca 10-15minuter och tabba ner, bläddra ner till din CPU i HWMonitor och ta ett screenshot på hela rutan. Ladda sedan upp på t.ex. imgur.com och länka den här

Är temperaturen normal?

Permalänk
Medlem

Låg fps i cs men inte i spel som bf3, just cause på högsta grafik!

Hej.
Kunde lira cs för några dagar sen på 250-300 fps. Här om dagen droppades den till typ 150-50 fps.
Kan lira bf3, just cause o andra spel på högsta grafik, men måste gjort något fel med just csgo. Har ominstallerat datorn. fortfarande samma problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Testa att ändra "flerkärnig rendering" under grafikinställningarna.

På engelska? ;p

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade enligt §3.3*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Som bonus får man oftast bättre svar med all information i samma tråd.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers och lycka till med felsökningen
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aBlocK:

På engelska? ;p

multicore rendering?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

grafikkortets tempraturer?
Mitt gamla gtx 8800 hade jämna fps första stunden, men efter ungefär 20 min började det throttla.
Kortet nodde ungefär 110c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

grafikkortets tempraturer?
Mitt gamla gtx 8800 hade jämna fps första stunden, men efter ungefär 20 min började det throttla.
Kortet nodde ungefär 110c.

40-50 grader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aBlocK:

40-50 grader.

Mysko :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aBlocK:

hårddisken, det är fullt med skit där

Om skiten är diverse program och den börjar bli full så rensa och kör en defrag.
Det blir ofta svårt att hitta lediga utrymmen när det gått ett tag och det är lite utrymme kvar.
Snabbaste sättet att defraga på är att kopiera hela disken men det är inte alltid möjligt.