Samsung arbetar på ny fix för SSD 840 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Så du rekommenderar en tillverkare som blundar för fel i gamla produkter som inte säljs längre? Tänk om 840 pro skulle få problem om något år, kommer de fixa det då? Antagligen inte..

Ja absolut. TLC är en lågbudgetteknik av värsta sort och som kund får man vad man betalar för. Det är helt omöjligt att det skulle kunna bli samma fel på PRO-enheterna då de inte har TLC utan robusta och pålitliga tekniken MLC som alla tillverkare kör med, så blir det fel på Pro-modellerna om något år så lär det smälla på fler ställen än hos samsung, men personligen känner jag mig nöjd. Det finns inget annat märke som ens är i närheten när det kommer till prestandan och pålitligheten hos Samsungs PRO-modeller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Även om disken suger och Samsung är värdelösa, gör problemet så mycket i praktiken?

Det är väl bara att köra Diskfresh en gång varannan månad så märker man inte av det? Det förkortar säkert livslängden med något år, men hittills är det väl rätt få SSD som dött av ålder, de flesta dör väl av att kontrollkretsen ger upp eller något annat tråkigt?

Jag kanske bara är luttrad, men jag känner att SSD-världen tidigare varit full av riktigt jobbiga fel, som att diskar helt slutar svara och liknande. Det här verkar mer kategorisera sig under "irriterande" och "nonchalant tillverkare".

Vad tror du att "dör av ålder" betyder?

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa någon samsungprodukt någonsin mer. Inte för att jag köpte den här men de håller på med för mycket konstigheter nuförtiden imho

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vad tror du att "dör av ålder" betyder?

Den vanligaste tolkningen i SSD-sammanhang är helt klart att minnescellerna får slut på skrivcykler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vad tror du att "dör av ålder" betyder?

Att minnescellerna blir "utslitna", de är ju liksom en "förbrukningsvara", ett problem man försöker komma runt på olika sätt genom att till exempel se till att utrymmet inte används ojämnt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hiorth.:

Att de löser det genom att släppa program vara är ju deras sätt att göra det på, hade själv inte haft nått emot att få 2 nya, men det kostar ju dom otroliga pengar så denna lösningen väl är vägen att gå, tyvärr kan jag inte av någon anledning använda deras program vara till mina SSDs eftersom jag får minnesläcka och kan inte använda 8-10 gb av de 16 jag har...

Måste vara något fel på din dator eller hittar du bara på? Samsungs Magician tar inte mer än 20-40MByte i minne.

Permalänk
Medlem

Menar ni att man måste köra Samsung Magician kontinuerligt för att fixen ska fungera?

Jag installerade fixen från bootbart USB-minne (fixen för de som kör Mac och Linux) eftersom jag mest sitter i Linux. Trodde det rörde sig om en firmwareuppdatering samt någon typ av kalibrering som gjordes vid ett engångstillfälle för att därefter hanteras av den nya firmwaren.

Har efter detta köpt ytterligare en SSD men den gången blev det intel men orsaken var nog mest att den var billig (499 kr för 120 GB på netonnet för någon månad sedan) men kanske hade jag i bakhuvudet att inte köpa Samsung igen, förtroendet naggas ju lite i kanten om man hör att det strular för andra.

Permalänk

Kommer detta vara problem för 850 Evo också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Menar ni att man måste köra Samsung Magician kontinuerligt för att fixen ska fungera?

nej, alltså fixen som dom släppte förut var inbakat i ett program som dels flashade disken men också skrev om all data. Antar att nya firmwaren i sig inte automagiskt återställde prestandan på redan degraderad data.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Kommer detta vara problem för 850 Evo också?

Det är det ingen som vet.
Många som gissar och tror sig veta.
Men det är det ingen som vet i dagsläget.
(Eller ja, kanske någon på Samsungs ingenjörs-avdelning som vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Kommer detta vara problem för 850 Evo också?

Hoppas jag verkligen inte då nuvarande restorationkit förstörde min 840 EVO (jo, det e sant, den pajjade disken - sök så hittar ni flera trådar) och fick den utbytt mot just en 850

Permalänk
Medlem

I atikeln.

Citat:

"Företaget har därför åter börjat titta på en lösning och planerar släppa ytterligare en uppdatering i mars"

Nej, de inkluderar Restoration tool i Magician i Mars. Under tiden jobbar de vidare med ev. firmware fix.

I windows har man inte kunnat köra om restaureringen då den är låst till endast en gång. Nu får vi tillgång att köra denna vid behov tillsvidare, i väntan på en mer permanent lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är nog bara att ge upp att få sin Basic-disk åtgärdad eller utbytt. Samsung och Inet har tappat en kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillbehörs-kitet gör varken till eller från. Absolut inget fel på 840 Pro bara för att den säljs utan tillbehör och då benämns 840 Pro basic.
Nu är det väl ganska troligt att du köpte en 840 Evo utan tillbehör, men då är det bättre att säga vilken SSD det är istället för att berätta att du köpte utan tillbehör.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SueCia:

lol, varför ens köpa SSD om man inte bryr sig när prestandan sjunker lägre än ett USB2 minne?

Är inte det viktiga hur disken upplevs, snarare än vad det står i benchmarks?

Missförstå mig nu inte. Jag har själv en 840 (icke-EVO) som inte verkar ha någon lösning i sikte, och lär undvika Samsung (och framför allt TLC-flash) framöver efter detta... men jag tycker ändå att datorn känns betydligt rappare än när jag bootar från USB-minne. Den är även klart snabbare än att köra en "frisk" SSD via FireWire 800, vilket jag testade ett tag.

Skrivet av Hardware guy:

Tillbehörs-kitet gör varken till eller från. Absolut inget fel på 840 Pro bara för att den säljs utan tillbehör och då benämns 840 Pro basic.
Nu är det väl ganska troligt att du köpte en 840 Evo utan tillbehör, men då är det bättre att säga vilken SSD det är istället för att berätta att du köpte utan tillbehör.

Det troliga är att han har en 840 icke-EVO, som även kalas 840 Basic.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

[ironi][/ironi]

Intressant att så många har inställningen att Samsung (nu) är skit och det aldrig mer blir en Samsung SSD p.g.a. detta fel.

Med denna inställningen så kan ni väl knappast använda en Intel processor i eran dator?
För de klantade verkligen till sig på 90-talet, när de släppte en Pentium som räknade fel...

Skall man vara kategorisk, så skall man vara konsekvent...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja absolut. TLC är en lågbudgetteknik av värsta sort och som kund får man vad man betalar för. Det är helt omöjligt att det skulle kunna bli samma fel på PRO-enheterna då de inte har TLC utan robusta och pålitliga tekniken MLC som alla tillverkare kör med, så blir det fel på Pro-modellerna om något år så lär det smälla på fler ställen än hos samsung, men personligen känner jag mig nöjd. Det finns inget annat märke som ens är i närheten när det kommer till prestandan och pålitligheten hos Samsungs PRO-modeller.

Jag sa aldrig att den skulle få TLC-felet. Tänk istället på att det inte är otänkbart att 840 pro kan få någon dum bug som gör att den blåskärmar varje timme efter att ha varit på i något år eller två. Kommer Samsung att fixa det när 850 eller 860 är på marknaden? Vem vet.

För övrigt är det irrelevant att TLC är billig skit, en produkt ska uppfylla sina specifikationer, punkt slut.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas man kan uppdatera firmware och avinstallera den skit till programvara som medföljer sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cybertsen:

[ironi][/ironi]

Intressant att så många har inställningen att Samsung (nu) är skit och det aldrig mer blir en Samsung SSD p.g.a. detta fel.

Med denna inställningen så kan ni väl knappast använda en Intel processor i eran dator?
För de klantade verkligen till sig på 90-talet, när de släppte en Pentium som räknade fel...

Skall man vara kategorisk, så skall man vara konsekvent...

Jag körde AMD på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och inte ett ord om standard icke-EVO 840. Det är inte Ok. Känns verkligen skönt av vara av med den jag hade. Crucial MX100 nu, MLC!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Jag sa aldrig att den skulle få TLC-felet. Tänk istället på att det inte är otänkbart att 840 pro kan få någon dum bug som gör att den blåskärmar varje timme efter att ha varit på i något år eller två. Kommer Samsung att fixa det när 850 eller 860 är på marknaden? Vem vet.

För övrigt är det irrelevant att TLC är billig skit, en produkt ska uppfylla sina specifikationer, punkt slut.

Ja visst kan det bli så i teorin, men det gäller ju i så fall alla tillverkare. Dessutom är ju det här felet till sin natur svårrättat då det bara uppträder efter en viss tid så jag tror det även är lite trevande hos Samsung. Sedan har de ju faktiskt släppt en patch som de hoppades skulle fixa felet, och inte gett sina kunder fingret som många här verkar ge sken av.

Men oavsett så är TLC billig skit och de är bara Samsung som har tekniken, och folk som chansade och köpte ändå får nu vad de betalat för. Inget konstigt med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen

840 då?

Samsung SSD HDD blir det nog inte igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför ens köpa TLC SSDer då MLC SSDer inte kostar mycket mer?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xeno88:

Varför ens köpa TLC SSDer då MLC SSDer inte kostar mycket mer?

För att man inte känner att man behöver den extra prestandan kanske?

Jag vet inte vad du tycker men jag förväntar mig att även "budget"-produkter presterar enligt specifikation.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Beställde en crucial mx100 256gb istället för att tjafsa med min 840 evo, kastar in den i laptopen och hoppas på att "fixen" hjälper..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Vad tror ni. Har en disk som är mindre än ett år gammal. Har man möjlighet att reklamera den? Hade skapligt dåliga värden på den, men det ble bra när jag körde reparationsprogrammet. För hur länge vet man ju inte...

Du har 3års reklamations rätt ifrån köps datumet, för s.k fabriks fel, och det är ett solklart sådant.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Så här ser min 1Tb SSD just nu med senast firmware och allt. Den här skulle bli min nya drive för alla games som inte får plats i min andra SSD.
Började tycka att farcry4 tog lite för mkt tid att ladda på sistone. Inte konstigt.

Skall köra diskfresh på en gång!

Permalänk
Medlem

Jaha det var ju roligt, och för alla oss som sitter med en vanlig 840 då?
Men man kan ju anta att dom failar igen och att varken 840 eller 840 evo blir fixad.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Hörrni, jag har ej kört Samsung restoration tool på min nuvarande disk. Kan jag köra Diskfresh istället?. Gör den samma sak?. Kan någon hjälpa mig med det. Ursäkta om det är en knasig fråga. Har ej heller uppdaterat firmwaren. Måste man göra det för att köra Diskfresh?.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte att de bara pratar om EVO modellerna och inte de första 840 basic som har samma problem.
Varför får inte vi någon fix? Har inte vi köpt SSDs för samma pris (kanske t.om. mer)? Problemet är ju detsamma?!
Då kan det ju knappast va svårt att implementera lösningen till båda modellerna?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av SueCia:

lol, varför ens köpa SSD om man inte bryr sig när prestandan sjunker lägre än ett USB2 minne?

Fast i verkligheten så märkte jag inte nått. Läste bara artikeln i höstas och tänkte att nä, sådana problem har inte jag. Har inte märkt någon tröghet i systemet utan det var precis som när jag installerat upp det.
Men jag fick bara spikar ner till 12MB/s så är kanske därför det aldrig märktes i verkligheten? Vissa som visat sina testar har ju typ fått under 1MB/s ibland.
Har nån märkt att det inte går att använda knappt? Typ att program tar hundra år och ladda eller att datorn tar lång tid att starta.

Så såg det ut innan uppgraderingen, men är väl för få spikar för att märka. Hade använt disken i kanske 10 månader vid tillfället eller nått.