Lenovo och Superfish stäms till följd av kontroversiellt annonsprogram

Permalänk
Melding Plague

Lenovo och Superfish stäms till följd av kontroversiellt annonsprogram

Den uppmärksammade Superfish-kontroversen får nu ett rättsligt efterspel, när datortillverkaren Lenovo och aktören bakom annonsprogrammet ställs inför rätta.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det stäms hej vilt nu i datorbranschen tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Det stäms hej vilt nu i datorbranschen tydligen.

Japp

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det stäms hej vilt nu i datorbranschen tydligen.

Både Lenovo och Nvidia förtjänar det ju.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det finns alltid opportunister. Men visst, jag tycker faktiskt att de förtjänar det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ni får börja göra månadssammanställningar på vem som har stämt vem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det stäms hej vilt nu i datorbranschen tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av RottenEgg:

Men det är bra att det görs!!

Det är en stor jäkla skandal att stora företag som Lenovo, Nvidia med flera behandlar oss konsumenter som okunniga barn...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Lol.

Men bra gjort, de som introducerar skadlig skit i persondatorer får stå för sina beslut Rätt korkat att de ens gjorde det till att börja med..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Opportunism eller inte. Det är helt fantastiskt att marknaden får känna på en motpol när det kommer till spyware och integritetsfrågor för där verkar det ju ha härjats förhållandevis fritt de 15 senaste åren med en otrevlig upptrappning.
Så här om någonstans hoppas jag att ansvariga utgivare får sig en törn.
För visst är det näst intill galet att vi vant oss vid att en laptop måste blåsas direkt när den är nyköpt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Både Lenovo och Nvidia förtjänar det ju.

Jojo absolut. Dom förtjänar varenda stämning dom kan få så förhoppningsvis slipper vi fler såna här fadäser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det stäms hej vilt nu i datorbranschen tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, vafan, är något falskt så ska det stämmas!

Permalänk
Medlem

"...samt att ha tjänat pengar på att studera hennes surfvanor." Google nästa?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Ja, vafan, är något falskt så ska det stämmas!

Helt rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns alltid opportunister. Men visst, jag tycker faktiskt att de förtjänar det.

Nu tänker jag inte kommentera fallet i sig, men det känns smaklöst att klanka ned på folk bara för att de försöker få rättslig ersättning för eventuell skada de lidit. Har de lidit skada ska de få ersättning, och det är inget opportunistiskt med det.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det stäms hej vilt nu i datorbranschen tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du stal det jag tänkte säga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Batman:

Jojo absolut. Dom förtjänar varenda stämning dom kan få så förhoppningsvis slipper vi fler såna här fadäser.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas jag med fast de är minst sagt troligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns alltid opportunister...

det också, men glöm inte att konsumentskydd i lag inte är riktigt lika omfattande "over there" som vi är vana vid, grupptalan är i många fall enda vägen att gå.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

andra gången denna månaden ett företag får smisk på fingrarna som de förtjänar, mycket bra gjort.

Permalänk
Medlem

Är emot stämningar till höger och vänster, men här känns det helt befogat. Betalar man för en dator så ska man inte behöva finna sig i att få en massa adware och skit, och definitivt inget som sätter ens säkerhet i riskzonen. Hoppas de åker dit ordentligt och att andra datortillverkare är uppmärksamma på vad följderna blir när man behandlar sina kunder som skit.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hoppas jag med fast de är minst sagt troligt

Hoppet är det sista som lämnar en

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Här hoppas jag verkligen de åker dit så det sjunger om det. Verkligen inte Ok på något plan!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns alltid opportunister. Men visst, jag tycker faktiskt att de förtjänar det.

Jovisst, och opportunisterna i de här situationerna är storföretagen. De behöver lära sig att man kan inte behandla konsumenter hur som helst utan konsekvenser.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se någon ansvarig på Lenovo få fängelse för detta.
Gärna någon i ledningen.

Permalänk

Är väl rätt åt dem. Fast å andra sidan skulle väl sådant här knappast hända i Sverige. Här skulle väl rättsväsendet bara skratta åt saken, och säga till dig att gå hem med ditt fall. I Nordamerika och speciellt i USA så finns det väl mer advokater än det är nyttigt. När sådana stämningar vinns så, så är det alltid till amerikanernas fördel verkar det som. Visst, det är deras fall, så de som vinner skall få pengarna, men å andra sidan när man vinner ett fall om att förbjuda att produkter skall säljas, så gäller det nästan alltid över hela världen.

Skulle vara kul om det kom ett svenskt gruppmål mot en sådan jätte, och att det vinns. Att läsa att företag A fått hosta upp typ 250 miljoner dollar eller så till ett par svenskar skulle vara välkomnande.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AlbertMwugabi:

"...samt att ha tjänat pengar på att studera hennes surfvanor." Google nästa?

Skillnaden här är att man godkänner Google som en 3.e part och har ett aktivt val. Med lenovo's "spyware" så kommer datorn med det utan att man godkänner något kring det alls (om man inte orkar läsa den 250+ sidor långa EULA'n när man startar datorn första gången, kanske står något där - och nekar man den EULA'n så startas inte Windows Initial Setup).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Tack gode gud för att någon skrider till verket!

Bara för att fuffens blivit vardagsmat bland de globala jättarna och underrättelsetjänsterna så betyder det inte att det är rätt!

Ser ingen som helst laglig anledning till hon inte skulle vinna.

En tung fällande dom skulle vara ett ordentligt kliv i rätt riktning för världen!

Permalänk
Medlem

Det stora staffet för Lenovo är skadan det gör på deras varumärke, oavsett vad stämmingen leder till.

Lenovo var attans snabba när nyheten kom ut berättade tydligt att det inte fanns i deras företagsdatorer, för att försöka rädda situationen.

Konsumentdatorar är ju sponsrade med en hel massa, i mina ögon, malware. Lenovo (precis som alla andra) får betalt för att stoppa in den typen av skit för att hålla prislappen låg ute i butik. Lenovo har haft dålig kontroll på sin betalda malware och släpp in en ful fisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondus:

...en ful fisk.

Hohoho! ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Tycker att alla företag som säljer datorer med Windows aka PRISM NSA borde stämmas.

Skål!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Detta är allvarligare än nVidia incidenten, att leverera datorn med "skadlig" kod är oacceptabelt och borde vara straffbart.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late