Permalänk
Medlem

RC - Felsöka Traxxas E-revo

Tjena

Tar en chansning och ser om någon här har koll. Jag har en borstlös E-revo med Castle creations mamba system. Den har stått några år nu eftersom den inte startar över huvud taget. D.v.s. den reagerar ö.h.t. inte när batterierna kopplas in. Känner nu att det skulle vara kul att få igång den igen men har dålig koll på vad felet kan vara. Har testat att koppla förbi strömbrytaren, då jag läste att den kunde vara ett problem, men utan resultat.

Batterierna (2 st. 3s lipo) tar laddning vad jag vet. De känns lite smått svullna men inget överdrivet tycker jag. Kan det vara det som är felet? Jag tycker den åtminstone borde reagera i styrboxen om den får lite ström. Känns lite segt att köpa nya batterier och det ändå inte funkar.

Någon som har koll på RC eller elektronik överlag?

Tack på förhand
/Johan

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

E-Maxx-nisse här... Det första jag skulle göra är att kika med multimeter vad du har för spänning på batterierna.
Nu är det ju LIPO-batterier som du har så din laddare ska ju säga ifrån om dom är helt pajja kan jag tycka.

Kolla med multimeter om strömmen kommer fram till fartreglaget (kabelbrott?). Det kan ju hända att det givit upp också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

E-Maxx-nisse här... Det första jag skulle göra är att kika med multimeter vad du har för spänning på batterierna.
Nu är det ju LIPO-batterier som du har så din laddare ska ju säga ifrån om dom är helt pajja kan jag tycka.

Kolla med multimeter om strömmen kommer fram till fartreglaget (kabelbrott?). Det kan ju hända att det givit upp också.

Ok, jag får ta och kolla det när jag får tillgång till multimeter. Finns nog en risk att själva ESC:en givit upp också. Vad jag minns så tyckte jag att bilen började gå segare när batterierna var påväg att ta slut. Som jag förstått ska elektroniken bryta innan batterierna blir sega eftersom LIPO inte får gå under en viss spänning.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Är lhitium batterier det minsta svullna så bör du kassera dom av två anledningar.
1, (och den absolut största) svullna lithium batterier KOMMER att ge upp ganska snart frågan är HUR dom ger upp och svaret kan vara explosion/brand(som inte är lätt att släcka)/börjar läcka/slutar fungera. Och det troliga vid alla situaioner färutom slutar fungera är att prylen batteriet sitter i kommer ta skada.
2, Dom kommer inte ha i närheten av den kraft som dom hade från början OCH dom kommer väldigt snabbt att tappa mer och mer kraft.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Är lhitium batterier det minsta svullna så bör du kassera dom av två anledningar.
1, (och den absolut största) svullna lithium batterier KOMMER att ge upp ganska snart frågan är HUR dom ger upp och svaret kan vara explosion/brand(som inte är lätt att släcka)/börjar läcka/slutar fungera. Och det troliga vid alla situaioner färutom slutar fungera är att prylen batteriet sitter i kommer ta skada.
2, Dom kommer inte ha i närheten av den kraft som dom hade från början OCH dom kommer väldigt snabbt att tappa mer och mer kraft.

Ja, oavsett fel så blir det nog nya batterier ändå. Känner att jag inte helt litar på de nuvarande även om de skulle gå mer.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk

Men vad säger laddaren att det är för spänning på cellerna då?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

LiPo är väl sjukt känsliga för urladdning? Gissar att batterierna är döda. Du skulle kunna skramla ihop ett par 9-voltsbatterier och seriekoppla och se om bilen reagerar.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte tillgång till alla grejer just nu. Har för mig att batterierna tog laddning sist jag testade åtminstone. Men borde inte ESC:n reagera iaf även om det är låg spänning?

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

BRA laddare säger ifrån och vägrar att ladda lhitium batterier som har för låg volt.
Riktigt bra laddare så kan man vid något för låg volt säga till att den ska ladda i alla fall MEN det är bara inom en ganska liten volt spann det handlar om under så kommer den vägra även om du säger att den ska ladda.

Dåliga laddare däremot så är det långt ifrån säkert att dom vägrar ladda om batterierna är under en viss volt vissa kan ha en gräns men den gränsen kan vara långt under den nivå som behövs för att det ska vara säkert att ladda dom.
Risken att batteriet sprängs/tar eld/börjar läcka är oerhört mycket högre om man laddar ett batteri som har för låg volt fast oftas så är det enbart hur mycket det kan lagra som tar styrk.

ESC borde bryta INNAN batterierna får låg volt för att ta stryk MEN även här bra/dåliga så skiljer det säkert vissa har säkert inget skydd alls och funkar därmed långt,ångt under en säker (för batteriet) volt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

ESC:n är en Castle creation mamba monster så den lär ju inte vara av det dåligare slaget. Vet att den bröt åkningen tidigare men är inte säker på hur det var de sista gångerna jag körde (den har stått still i 3 år utan att jag tagit tag i det).

När det kommer till laddaren så tror jag nog inte att den är helt skit men finns säkert bättre. Har det här:
http://www.imaxrc.com/B6-Twins.html
http://www.imaxrc.com/B20%20Power%20Supply.html

Uppskattar att ni tar er tid att svara. Ska som sagt kolla hur batterierna mår när jag får chansen.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

ESC:n är en Castle creation mamba monster så den lär ju inte vara av det dåligare slaget. Vet att den bröt åkningen tidigare men är inte säker på hur det var de sista gångerna jag körde (den har stått still i 3 år utan att jag tagit tag i det).

När det kommer till laddaren så tror jag nog inte att den är helt skit men finns säkert bättre. Har det här:
http://www.imaxrc.com/B6-Twins.html
http://www.imaxrc.com/B20%20Power%20Supply.html

Uppskattar att ni tar er tid att svara. Ska som sagt kolla hur batterierna mår när jag får chansen.

Laddaren är en ganska bra laddare, har själv 2-3 stycken och dom gör jobbet att ladda mina 12 ackar mycket bra;)

Jag skulle börja med att kolla batterierna med multimeter, även kolla så att inte det är några kabelbrott mellan Batteri-ESC-Mottagare.

Om det är så lindrigt att bara batterierna laddat ur sig (som mycket väl kan ha hänt om dom legat länge, har haft egna batterier som dött bara under vinteruppehållet) så finns det bra och prisvärda batterier på hobbyking.com

Om du inte hittar problemet skulle jag även rekommendera dig att skapa ett konto på RSB.se. Där finns många som är mycket duktiga och kan hjälpa dig att hitta felet

Kan tillägga att du kommer få varningar för skadlig webbplats av rsb men det beror på attacker dom hade för nån månad sen som nu är helt bortrensat. Varningen tar dock ett tag på sig att försvinna men sidan är säker.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

11/22v bör skapa en gnista när du sätter i batterierna?

Gör det inte det så är de förmodligen döda och är de svullna så gör dig av med dem och köp nya.